וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הינשוף הקטן ממריא: מרקו וראטי צריך להפוך למנהיג נבחרת איטליה

4.9.2016 / 14:00

אחרי שהחמיץ את יורו 2016, במוקדמות המונדיאל הבמה צריכה להיות של השחקן הנמוך ביותר בסגל. מיכאל יוכין על מרקו וראטי, השילוב המיוחד של אנדראה פירלו ואדגר דווידס

אימג'בנק GettyImages

בווידאו: ההכנות של נבחרת איטליה לקראת המשחק מול נבחרת ישראל

בקמפיין מוקדמות המונדיאל זה עשוי לקרות - מרקו וראטי אמור להפוך למנהיג נבחרת איטליה. בארץ המגף ממתינים לכך כבר מזמן. אנטוניו קונטה היה משוכנע שזה חייב להתרחש כבר ביורו 2016. המאמן לשעבר היה נחרץ מאוד בפברואר: "מרקו הוא שחקן קריטי עבורנו. הוא חי ונושם כדורגל, יש לו המון תשוקה. הוא מצוין מבחינה טכנית, התפתח פיזית, וניחן באישיות גדולה. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לחכות - מרקו צריך לקחת את המושכות כאן ועכשיו".

הגורל רצה אחרת, ופציעה במפשעה מנעה מקשר פריס סן ז'רמן לשחק באליפות אירופה. הוא ניסה לדחות את הניתוח ככול הניתן, אך המזל לא היה לצדו, והוא צפה בטורניר דרך מסך הטלוויזיה. כעת, אחרי שהתאושש במהלך הקיץ והחל לחזור לכושר, המאמן החדש ג'אמפיירו ונטורה בונה עליו, וכך גם אומה שלמה. האיש שהוגדר כיורש האולטימטיבי של אנדראה פירלו שולב מטעמי זהירות רק כמחליף במשחק הידידות מול צרפת ביום חמישי, אבל ביום שני, באצטדיון העירוני בחיפה, הוא צפוי להיות בהרכב הפותח על מנת לסייע לאיטלקים לצאת לדרך לעבר גביע העולם ברוסיה ברגל ימין.

על מנת לעשות זאת, הוא חייב, בין היתר, להתרחק מההשוואות עם פירלו. הן מלוות את וראטי כבר חמש שנים, והמאסטרו עצמו הצהיר לא פעם שהוא מוצא דמיון ניכר בסגנון המשחק של הכישרון הצעיר. וזה לא מופרך, כמובן. מבחינת ראיית המשחק, וראטי הוא הדבר הקרוב ביותר לפירלו. לא לחינם מכנים אותו הינשוף הקטן - לא רק בגלל עיניו הגדולות שמזכירות את הציפור הלילית אלא גם בזכות היכולת לסובב את הראש לכל הכיוונים ולראות הכול.

עוד בנושא:

וראטי צפוי לפתוח בחיפה, גם בונוצ'י, פלורנצי ומונטוליבו בהרכב
הגנה בייבוא אישי: נבחרת ישראל תבסס את ההגנה על זו של הפועל באר שבע?
מבחן באיטלקית: כך נבחרת ישראל מגיעה למפגש מול איטליה
גרציאנו פלה: "אין שום תירוץ מול ישראל, נגיע כדי להשיג תוצאה טובה"

מרקו וראטי באימון נבחרת איטליה. טוויטר, צילום מסך
אומה שלמה מחכה לו. וראטי/צילום מסך, טוויטר

גם מנווט, גם מתקל

אחוז הדיוק של וראטי במסירות מעורר התפעלות, והוא מסוגל לשלוח כדורים מדודים לכל הטווחים. כמו פירלו, הוא אוהב מאוד לנהל את המשחק מעמדה נסוגה, אותה המציא עבורו המאמן הצ'כי זדנק זמאן בעונת העלייה הסנסציונית של פסקארה ב-2011/12. עד אז, תופקד וראטי כפליימייקר קלאסי, אך התברר שקל לו יותר לנווט את כל המהלכים מאחור, וזו הייתה שנה פנומנלית. בגיל 19 בלבד, נער יליד פסקארה שרק חלם לשחק בקביעות בקבוצה המקומית בליגה השנייה, הפך לפתע לסופר-סטאר בקנה מידה לאומי וזומן לסגל המורחב של הנבחרת לקראת יורו 2012. בסופו של דבר, הוא לא נסע לטורניר, אך הייתה זו הצהרת כוונות רצינית מצד צ'זארה פראנדלי, והכוכב החדש היה השם הלוהט בחלון ההעברות באותו קיץ.

אחרי צמצום האופציות, הדילמה בפניו לא הייתה קלה. מצד אחד, יובנטוס ושיתוף פעולה עם פירלו בכבודו ובעצמו. מצד שני, קרלו אנצ'לוטי, מאמן סן ז'רמן שעזר לפירלו להמציא את עצמו מחדש במילאן. וראטי הלך על האופציה השנייה, ומאז הוא בעיר האורות. בארבע שנים אלה, הוכח מעבר לכל ספק - יש גם נקודות שוני מהותיות מאוד בינו לבין המאסטרו. ראשית, וראטי נוסה בהצלחה במערכים מגוונים במדי פ.ס.ז', ושיחק לא רק כפליימייקר נסוג, אלא גם כקשר קדמי יותר, ובשני האגפים במידת הצורך.

שנית, יש לו איכויות נהדרות בחילוץ כדורים, והוא לא נותן לשחקני היריב לנשום. ממוצע העבירות שמבצע וראטי גבוה למדי. למעשה, הינשוף הוא גם קצת בולדוג. הוא שילוב מוזר וייחודי של פירלו עם אדגר דווידס. די לראות את התיקול הביזארי הזה מהמפגש מול באסטיה בעונה שעברה כדי להבין זאת. נסו, לשם שעשוע, לדמיין את פירלו עושה זאת.

אנדראה פירלו שחקן יובנטוס. GettyImages
השוואה מתבקשת? פירלו/GettyImages

"לא מסוגל להרחיק כדור בלי כתובת"

"אני מוכן לשחק בכל עמדה בה מאמן מציב אותי", נוהג לומר וראטי, וזה נכון גם לגבי הנבחרת. עובדה - במונדיאל 2014 בברזיל הוא שולב פעמיים בהרכב הפותח לצד פירלו, נגד אנגליה ואורוגוואי, ועשה המון עבודה שחורה לצד ניהול המשחק. הוא גם נוטה לכדרר יותר מפירלו, אפילו באזורים המסוכנים ליד הרחבה, וספג לא פעם ביקורות על כך. "מגיל צעיר אני משחק כך. אני לא מסוגל להרחיק כדורים בלי כתובת. אני רוצה לשמור על הכדור, גם כשאנחנו מתגוננים. צריך לעבור את היריב ולמסור מדויק, גם כשאני נמצא תחת לחץ", הוא הסביר פעם בראיון לל'אקיפ. ואם הכדור הולך במקרה לאיבוד, הוא יהיה הראשון לנסות להשתלט עליו מחדש. פירלו עם כדור, דווידס בלעדיו.

היציבות בקבוצה בהחלט סייעה לינשוף להתפתח בכיוון הנכון. על אף השמועות שקישרו אותו לפעמים ליובנטוס, וראטי נותר נאמן לפריס, והחודש אף האריך את חוזהו במועדון עד 2021. זמאן הזניק אותו למעלה, אנצ'לוטי העניק לו את הבמה, הוא נהנה מסגון של החזקת כדור אצל לורן בלאן במשך שלוש שנים, וכעת אונאי אמרי דורש מחניכיו מהירות גדולה יותר מבעבר מהגנה להתקפה. זה בהחלט יתאים לאיטלקי, ויהיה דומה מעט יותר לסגנון הנהוג בנבחרת. אצל קונטה, המשחק היה מהיר מאוד עם דגש על משחק אגפים, וגם ונטורה צפוי ללכת בדרך זו. הבוס החדש כבר הצהיר שלא יבצע מהפכות בנבחרת, אלא רק שינויים קטנים שנועדו לשפר את המערך. "הוא מושלם עבור איטליה", אמר הינשוף.

מאמן נבחרת איטליה ג'אמפיירו ונטורה. GettyImages
מחמאות מווראטי. ונטורה/GettyImages

"כל התכונות של מנהיג"

את הנבחרת הזו וראטי צריך לקחת על כתפיו הצנומות. רק 165 סנטימטרים, הוא אחד הכוכבים הקטנים בתבל, אבל עם לב ואופי של ווינר, ובגיל 23 הבמה צריכה להיות שלו. פירלו משוכנע שזה יהיה סיפור הצלחה: "מרקו היה אמור להיות אחד הכוכבים הגדולים של היורו, והוא יהיה המנהיג של איטליה לשנים ארוכות. יש לו כל התכונות הדרושות לכך". רק צריך לברוח מההשוואות אליו, ולהוכיח בכל רגע נתון עד כמה הוא שחקן מיוחד ויוצא דופן. וראטי לא יוכל להיכנס לנעליו של פירלו, אך הוא מסוגל לתפור את הנעליים הייחודיות שלו. אלמלא הסטיגמה ממנה צריך להתנער, ייתכן שהיו לו כבר עכשיו יותר מ-15 הופעות במדים הלאומיים.

"אני מוכן לעזור לנבחרת, אבל לא אוהב ביטויים כמו 'לקחת פיקוד'. זה לא אומר כלום עבורי. אנחנו עובדים כקבוצה, וכל אחד חייב לתת את המיטב. כוכב אחד לבדו לא שווה דבר. ללבוש את החולצה הכחולה זה כבוד גדול, ויהיה זה חלומי לזכות בתארים עבור איטליה, גם אם זה לא פשוט. לשם אנחנו צריכים לשאוף", אמר וראטי בראיון לגאזטה דלו ספורט השבוע. הוא תמיד היה צנוע, עם רגליים על הקרקע, והנסיקה המטאורית בגיל צעיר לא שינתה אותו. התכונה הזו תעזור לו לגדול לתוך התפקיד המיועד.

הביקור בישראל מזכיר לוראטי חוויה מרגשת. ביורו 2013 לנבחרות צעירות, היה לו חלק מרכזי בהעפלת איטליה לגמר, שם הפסידה לספרד 4:2 באצטדיון טדי. גם הפעם, הספרדים עלולים למנוע מסקואדרה אזורה תהילה. גם אם נניח שהחבורה של ונטורה תקדים את ישראל ואלבניה, הרי שרק נבחרת אחת עולה אוטומטית למונדיאל ברוסיה, בעוד הסגנית תיאלץ להתמודד בפלייאוף, ושם הכול אפשרי. זו הגרלה קשה, והאתגר כביר. מעידה במשחק הפתיחה בחיפה עלולה להיות קריטית בהמשך, וכולם מבינים זאת היטב.

לכן, גם אם וראטי מודה שאינו הגיע ליכולת אופטימלית אחרי הניתוח, רבים הסיכויים כי ונטורה יעניק לו את המקום בהרכב, עם המספר החדש 10 על גבו. יש לכך משמעות גדולה. באיטליה זעמו על קונטה על שנתן את המספר החשוב מכולם לטיאגו מוטה לקראת אליפות אירופה, ובסופו של דבר המתאזרח הברזילאי בקושי שיחק בטורניר. הפעם אין ויכוח - החולצה נמצאת בידיים הנכונות, והינשוף הקטן צפוי ללבוש אותה עוד זמן רב.

מרקו וראטי שחקן נבחרת איטליה לפני דמיטרי נזארוב שחקן נבחרת אזרבייג'אן. רויטרס
זמן ההוכחה מתחיל מול ישראל. מרקו וראטי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully