וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיסטר פריז: הכירו את וידאר קיארטנסון, חלוצה החדש של מכבי תל אביב

30.8.2016 / 12:50

ההתחלה האיטית, התקופה הקשה בסין, דו"ח הסקאוטינג המחמיא, מכירת המשחק, האיומים הקשים על אמו והסינגל שהגיע עד למקום השני במצעד הנורבגי. סיפורו של החלוץ החדש של סגנית האלופה

AP

בווידאו: צפו בביצועיו של קיארטנסון

22 בינואר 2016, כשבוע לתום סגירת חלון ההעברות. אחרי חיפושים ארוכים, מאלמו סוף סוף הצליחה למצוא חלוץ. באותם ימים, סוכנו של וידאר קיארטנסון עבד לילות כימים כדי למצוא לאיסלנדי יעד חדש, לאחר שהקבוצה שבה שיחק, ז'יאנגסו הסינית, בשורותיה הרוויח כמיליון יורו בעונה, הודיעה לו כי הוא אינו בתוכניות.

כך נולד החיבור בין קיארטנסון למאלמו, חיבור שהחל ברגל שמאל - ונמשך בהתאהבות חסרת מעצורים, שהגיעה עד כדי הפגנת אוהדים נגד עזיבתו של החלוץ את מאלמו, אך לזה עוד נגיע בהמשך.

קיארטנסון הוצג במסיבת עיתונאים, והאוהדים הנרגשים, ששמעו על המספרים המטורפים שלו בליגה הנורבגית (שיחק בוולרנגה לפני היציאה לסין) - 25 שערי ליגה ב-29 מחזורים - ספרו את הדקות עד לבכורה של אלילם החדש. אלא שחלומות לחוד ומציאות לחוד. כשבועיים לאחר החתימה, ערך האיסלנדי את הופעת הבכורה שלו בקבוצתו החדשה, כשפתח בהרכב במשחק הליגה מול נורשופינג. שער הבכורה אמנם לא הגיע, אך כולם - מאחרון האוהדים דרך אנשי המועדון ועד לשחקן עצמו - קיוו שמדובר בהתרגשות, ושהשער הראשון יגיע במהרה.

עוד בנושא:

מכבי תל אביב מתלהבת מקיארטנסון: "הוא גולר וזה בדיוק מה שצריך
רשמית: וידאר קיארטנסון חתם במכבי תל אביב לארבע שנים

ביצועים מרשימים, גם מחוץ לכר הדשא - קיארטנסון מבצע את "One Last Breath"

בגיל 18 הוא נחשף לצד האפל של הכדורגל. שנים לאחר מכן חשף כי אחד המשחקים שבהם לקח חלק, ככל הנראה היה מכור מראש. "היו דיבורים, אבל ניסיתי להתעלם"

אך זה לא קרה. קיארטנסון לא מצא את הרשת במחזור השני. גם לא בשלישי ולא ברביעי. והלחץ נתן את אותותיו. בתקשורת מיהרו לבקר. טענו שמאלמו טעתה שהחליטה לצרפו. שהליגה הנורבגית, בה כבש 25 שערים בעונה, היא לא הליגה השבדית.

האוהדים זעמו, ודרשו את ראשו. ברשתות החברתיות הם דרשו תחליף. השערים לא הגיעו. לא במחזור החמישי ולא במחזור השישי, אך האיסלנדי לא התכוון לוותר, וגם לא מאמנו. הוא הרגיע אותו, נתן לו שקט נפשי וחיזק את הביטחון העצמי. "הוא האמין בי כל הזמן", נזכר החלוץ. "הוא ידע שהשערים יגיעו וגרם לי להאמין בזה גם בעצמי".

וזה עבד. במחזור השביעי, עת מאלמו פגשה את האקן, התפוצץ קיארטנסון עם שלושער תוך 32 דקות, בניצחון 0:3. ומאז - הוא לא הביט לאחור. אחרי שלא כבש בששת המחזורים הראשונים, הרשית השחקן בן ה-26 14 פעמים ב-14 משחקים, וסיים את עונתו הראשונה בשבדיה עם הכמות הגדולה ביותר של שערים - 14 ב-20 הופעות ליגה. בנוסף, הוא רושם 4.3 בעיטות למשחק - וגם בנתון זה הוא צועד בראש מבין כל שחקני הליגה. אותם אוהדים שקראו ל"פיטוריו", כבר רכשו את חולצת השחקן שלו, שרו לו בקולי קולות והכריזו עליו כאלילם החדש, אחרי שהוביל את מאלמו, קבוצתם האהובה, אל המקום הראשון בשבדיה.

וידאר קיארטנסון חלוץ מכבי תל אביב. אתר הרשמי של מכבי תל אביב, אתר רשמי
יתחיל כמו במאלמו? קיארטנסון/אתר רשמי, אתר הרשמי של מכבי תל אביב

כשנודע לאותם האוהדים על המעבר של קיארטנסון למכבי תל אביב, הם פשוט לא הסכימו לקבל זאת. "3.5 מיליון יורו? זה מעט. זה לא יכול להיות", הם כתבו ברשתות החברתיות, ואף הגדילו לעשות כשפתחו קבוצת פייסבוק הקוראת לאוהדים להגיע לאצטדיון הביתי של הקבוצה כדי למחות נגד מכירתו של אלילם. זה לא כל כך עבד, והחלוץ חתם בסופו של דבר במכבי תל אביב.

קשה לדעת אם גם אצל סגנית האלופה הישראלית ייקח לאיסלנדי זמן למצוא את הרשת. בניגוד להתחלה במאלמו, תחילת דרכו בסין הייתה חלומית. קצת כמו ערן זהבי. הוא חתם בז'יאנגסו תמורת סכום עתק עבורו (שיחק לפני כן בליגה הנורבגית, כן?) אחרי שקבוצות רבות באירופה חשקו בשירותיו, ולפחות בהתחלה הכול היה נראה ורוד.

חמישה שערים בשמונת המשחקים הראשונים בליגה עשו את שלהם, וראשי הקבוצה היו מרוצים מאוד מהרכש החדש, שהסתבר כבינגו. אלא שההמשך, היה קצת פחות חלק. הציפיות נסקו ונראה שקיארטנסון לא עמד בלחץ, כשב-20 המשחקים שלאחר מכן מצא את הרשת ארבע פעמים בלבד. זה הספיק עבור ראשי המועדון, שהודיעו לו כי הוא רשאי לחפש לעצמו יעד חדש. "בכלל לא נהניתי שם", נזכר קיארטנסון. "רציתי לכבוש כמה שיותר שערים, אבל המערך של הקבוצה היה הגנתי. לא קיבלתי מספיק כדורים. אמרו לי שרוצים לקנות כוכבים גדולים. לא אכפת להם מכלום שם, הם רק רוצים למכור חולצות".

"אמרו לי שרוצים לקנות כוכבים גדולים"

אמו, אסדיס, הותקפה על ידי בן זוגה בצורה ברוטלית, זאת לאחר שספגה איומים במשך חודשים ארוכים. היא פונתה לבית חולים ובן הזוג נשפט לעונש מאסר של שמונה חודשים. "רציתי לחזור לאיסלנד ולטפל בו בעצמי", הוא נזכר

וכך הוא מצא את עצמו במאלמו - קבוצה סקנדינבית טיפוסית,המשחקת בסגנון אותו הוא מכיר היטב. לפני החתימה, בקבוצה השבדית כמובן בדקו היטב את הרכש המיועד,ודו"ח סקטואינג של הקבוצה השבדית הגיע לרשת. "הוא גולר ויש לו חוש נהדר להבקעת שערים", נכתב בין היתר. "הבעיה הכי גדולה שלו היא שהוא לוקה מאוד בכל הקשור לטכניקה. היכולת האישית שלו לא מזהירה, וזה בלשון המעטה. הוא שחקן שחייב שיסדרו לו מצבים, קשה לו לייצר כאלו בעצמו. אחת הנקודות החזקות שלו הוא המשחק בנגיעה אחת. חלק גדול מהשערים שלו מגיעים בנגיעה - נתון חשוב מאוד עבור חלוצים. הוא מאוד אגרסיבי ויודע להשתמש היטב בגופו, אך כמעט שלא כובש שערים מחוץ לרחבה. תשע קלאסי".

בינתיים, נראה שהדברים מסתדרים עבור קיארטנסון, שזכה לחוזה שמן במכבי תל אביב אחרי שהרעיד רשתות בשבדיה, אך תחילת דרכו, כשנחשף לעולם הכדורגל בפעם הראשונה, הייתה לא פשוטה כלל. בואו נחזור קצת אחורה.

קיארטנסון נולד בעיר סלפוס שבאיסלנד, ושיחק בקבוצה המקומית בגיל קטן. הוא היה כל כך טוב, שכבר בגיל 16 הוחלט להקפיצו לקבוצה הבוגרת, שאז שיחקה בליגה השנייה. אחרי שנתיים בקבוצה הבוגרת, בשנת 2008, הגיע הרגע הגדול בקריירה שלו עד לאותה תקופה - משחק על העלייה לליגה הראשונה - אליה קבוצתו מעולם לא הגיעה.

וידאר קיארטנסון שחקן מכבי תל אביב. טוויטר, אתר רשמי
הגיע למקום השני במצעדים בנורבגיה. הסינגל של קיארטנסון/אתר רשמי, טוויטר

אלא שאז, בגיל 18 בלבד, הוא נחשף לצד האפל של עולם הכדורגל. סלפוס פגשה את פיהרהבג, בידיעה שניצחון ייתן לה את הכרטיס היוקרתי לליגה הבכירה במדינה. זה נגמר בהפסד 2:1, ואכזבה רבה הן עבורו והן עבור המועדון. שנים לאחר מכן חשף כי המשחק ככל הנראה היה מכור מראש. "היו דיבורים כאלו עוד לפני המשחק, אבל ניסיתי להתעלם", הוא נזכר בראיון שהעניק לתקשורת בארצו. "בובאן יוביץ' הורחק בדקה ה-43 אחרי ששלח אגרוף לשחקן יריב וזה עוד כשהיה לו צהוב. הוא ניסה לקבל אדום עוד קודם לכן אך לא הצליח. אין לי מושג אם המאמן היה מעורב, אך כנראה שהזרים היו מעורבים".

משם הוא הגיע לנורבגיה, וגם שם, כמו בשבדיה, ההתחלה לא הייתה פשוטה, כשהשער הראשון הגיע רק אחרי שישה מחזורים. ההתחלה האיטית וההמשך המדהים חזרו על עצמם גם בנורבגיה,שם מיד הפך לאחד השחקנים המצליחים במדינה.

ההצעות השונות לא איחרו לבוא. פרסומות, תוכניות אירוח, ראיונות. מה לא. הוא קיבל כמה מהן (בין היתר פרסם מותג המשווק אמבטיות), כולל הצעה אחת מפתה במיוחד: להקליט שיר שכל הכנסותיו ייתרמו. הוא לא חשב פעמיים, ובחר בשיר "My Sacrifice" של להקתו האהובה "Creed". הביצוע שלו היה כל כך טוב, שהוא הגיע עד למקום השני במצעדים בנורבגיה, והצעות נוספות מעולם המוסיקה לא איחרו להגיע. הוא סירב בנימוס, ביקש להתעסק בכדורגל והבטיח שבעתיד יעשה זאת פעם נוספת.

וידאר קיארטנסון במדי נבחרת איסלנד מול הקאן באלטה שחקן נבחרת טורקיה. AP
גם הזימון לנבחרת הגיע. קיארטנסון/AP

ההצלחה בליגה הנורבגית אינה עניין של מה בכך. כשהיה בן עשר בלבד הוריו התגרשו, ובזמן ששיחק בוואלרנגה, אמו, אסדיס, הותקפה על ידי בן זוגה בצורה ברוטלית, זאת לאחר שספגה איומים במשך חודשים ארוכים. היא פונתה לבית חולים ובן הזוג נשפט לעונש מאסר של שמונה חודשים. "רציתי לחזור לאיסלנד ולטפל בו בעצמי", נזכר קיארטנסון. "אני יודע שאם הייתי שם באותם ימים זה פשוט לא היה קורה. למרות זאת, זה לא הפריע לביצועים שלי על כר הדשא. משום מה הצלחתי להתרכז בכדורגל ולשים את זה בצד, למרות שהיה פשוט נורא להיות בנורבגיה בלי יכולת לעשות שום דבר".

הוא אכן הצליח לשים את הצרות בצד, ואחרי שהפציץ וזכה לחיזורים רבים. הוא התפתה לכסף בסין, אך חזר מהר מאוד לשבדיה, וקיווה שאם יחזור לכושרו, יקבל זימון לנבחרת הבוגרת של איסלנד, בשורותיה רשם עד לאותה תקופה הופעות במשחקי ידידות ו-13 דקות במוקדמות היורו. הוא עשה ככל שביכולתו כדי לזכות לזימון לסגל לקראת היורו שנערך בקיץ בצרפת, אך הוא נותר בחוץ.

אבל קיארטנסון, כפי שעשה לא פעם בקריירה, הרים את הראש. הוא לא ויתר, והמשיך לכבוש. עוד שער ועוד שער. הופעה מוצלחת אחת אחרי השנייה. החוזה במכבי תל אביב הוא אמנם תגמול ראוי, אך אינו היחיד. בעקבות היכולת הגבוהה שהציג, הוא זכה לזימון מחודש לסגל נבחרתו, וייקח חלק במשחק הקרוב מול אוקראינה במוקדמות מונדיאל 2018.

אז איך תיראה תחילת דרכו של קיארטנסון בישראל? כמו בסין - שם התחיל בצורה נפלאה אך סיים ברגל שמאל, או כמו בשבדיה ובנורבגיה - אז התחיל בעצלתיים, והמשיך בצורה חלומית?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully