וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות: עומר אצילי מקבל צ'אנס גדול בגרנאדה

26.8.2016 / 7:45

הקשר הישראלי מקבל בספרד את כל התנאים לפרוח בהרפתקה האירופית: מועדון בקנה מידה נכון, הנהלה חדשה ושאפתנית, מאמן התקפי שמטפח שחקנים יצירתיים, וסגל שרק מתחיל להיבנות. הכירו את גרנאדה, שתהיה העונה אטרקטיבית במיוחד

באדיבות ערוץ 20

בווידאו: תקציר המשחק האחרון של עומר אצילי בבית"ר ירושלים

על הנייר, המעבר לגרנאדה הוא המהלך הטוב ביותר שאפשר לדמיין מבחינת הקריירה הקצרה של עומר אצילי. הקשר בן ה-23 לא רק מגיע לאחת הליגות הטובות בעולם, אלא גם מצטרף לקבוצה שמתחילה בנייה מחדש, עם הנהלה שאפתנית מאוד ומאמן נהדר ששם דגש על משחק התקפי ומצטיין בטיפוח כישרונות יצירתיים. זוהי הזדמנות פז בכל קנה מידה, ואם ישכיל אצילי לנצל את כל היתרונות, הוא יקבל במה יוצאת מהכלל. כעת, הכל תלוי רק בו.

גרנאדה אינה מועדון פופולרי במיוחד בישראל, וזה הזמן לעשות היכרות מעמיקה עם הנציגה מהעיר של אלהמברה. היא נוסדה ב-1931, ולאורך ההיסטוריה חוותה לא מעט שנים בליגה הבכירה, במיוחד בתקופת הזוהר בשנות ה-70'. מיגל מוניוס, המאמן האגדי של ריאל מדריד לשעבר, היה חתום על הירידה האחרונה שלה ב-1976, אשר אחריה חלה הידרדרות שלא נעצרה גם על ידי מאמנים בעלי שם. ואווה, שזכה עם ברזיל בשתי מדליות זהב במונדיאלים, ופאקו חנטו, מגדולי השחקנים של ריאל מדריד בכל הזמנים, באו והלכו. בסופו של דבר, התרסקה גרנאדה עד הליגה הרביעית, ולקראת סיום העשור הקודם עמדה בפני פשיטת רגל והיעלמות.

עוד בנושא:
ליגיונר חדש בספרד: עומר אצילי סיכם לארבע שנים בגרנאדה
כעס בבית"ר על נציגי אצילי: "היחסים בינינו הסתיימו"
אצילי נפרד מבית"ר ירושלים עם 0:0 בחוץ מול סנט אטיין

עומר אצילי בית"ר ירושלים חוגג. ברני ארדוב
הזדמנות פז. אצילי/ברני ארדוב

קבוצת בת של אודינזה – עד הקיץ

התפנית הגדולה התרחשה ב-2009, כאשר משפחת פוצו, הבעלים של אודינזה, רכשה את המועדון. האיטלקים תכננו להשתמש בגרנאדה כקבוצת בת של הנכס העיקרי שלהם. אודינזה מפעילה רשת סקאוטים איכותית במיוחד שמאתרת כישרונות צעירים במחירי מבצע. כתוצאה מכך, הסגל שלה היה מפוצץ בכוכבים פוטנציאליים שהיו זקוקים להרצה. הם נשלחו בסיטונות בהשאלה לאנדלוסיה, והתוצאה עלתה אפילו על הציפיות של פוצו. עם המון מזל בדרך, דילגה גרנאדה תוך שנתיים מהליגה השלישית הישר לליגה הבכירה.

מאז, במשך חמש עונות רצופות, היא הצליחה להישאר בטופ, אבל זה לא היה מרתק במיוחד מבחינת הצופים הנייטרלים. קבוצת בת של מועדון זר לא התקבלה בעין יפה על ידי הספרדים, שתיעבו את גרנאדה וראו בה נטע זר. בנוסף, השתלטה משפחת פוצו ב-2012 גם על ווטפורד האנגלית, וכך הורדה גרנאדה לקבוצה השלישית בסדר העדיפויות מבחינת הבעלים. שחקנים מושאלים שהצליחו בשורותיה, הועברו מיד לאיטליה ולאנגליה. עם מדיניות מסוג זה, לא ניתן לפתח הצלחה בטווח הארוך, מה גם שתחלופת המאמנים הייתה גבוהה, והמטרה היחידה הייתה לשרוד בליגה.

ב-2012 נשארה גרנאדה בנס במחזור האחרון, בזכות שער מאוחר שספגה ויאריאל מול אתלטיקו מדריד. ב-2013 היא נראתה בדרך הבטוחה למטה, אך צברה ניצחונות רבים בחודש האחרון של העונה. גם ב-2014 היא ניצלה בעור שיניה בזכות ניצחון דרמטי במחזור הנעילה. ב-2015 נצברו 10 נקודות בארבעת המחזורים האחרונים, וכל אחת מהן הייתה קריטית כדי להתברג במקום ה-17. לבסוף, בעונה שעברה הרוויחה גרנאדה מכך שסביליה התייצבה מולה עם הרכב משני במסגרת ההכנות לגמר הליגה האירופית, וזה איפשר לה לנצח את השכנה בחוץ ולהישאר שוב על חודה של נקודה. המועדון השנוא פשוט סירב להיפרד מהליגה הראשונה.

ג'יאמפאולו פוצו בעלים ווטפורד אודינזה גרנאדה. Dino Panato, GettyImages
הביא מהפך. ג'מפאולו פוצו/GettyImages, Dino Panato

האיש החזק – אחיו של גווארדיולה

אוהדי גרנאדה היו, כמובן, אסירי תודה למשפחת פוצו על כך שהחזירה את הקבוצה למקומה הטבעי, אבל גם בקרבם שביעות הרצון לא הייתה גבוהה. לא כיף להיות קבוצת בת ללא אופק אמיתי. גרנאדה הציגה תמיד כדורגל משעמם והגנתי, מיעטה לכבוש ולא משכה קהל ליציעים. מכירת המינויים ירדה בעקביות מאז ההתלהבות שאפיינה את החזרה לליגה הראשונה בעונת 2011/12. לו היה אצילי עובר לקבוצה מסוג זה, אפשר היה להגדיר זאת כטעות גורלית. אלא שהוא מצטרף לגרנאדה אחרת לגמרי, כי הקיץ עברה הקבוצה מהפכה גדולה נוספת. היא יצאה מעבדות לחירות.

הבעלים האיטלקים החליטו שהעניין בליגה הספרדית מוצה, ובחרו לרכז את פעילות בווטפורד ואודינזה בלבד. גרנאדה נמכרה לחברה סינית בראשות ג'יאנג ליז'אנג, אשר החליף כנשיא את קיקה פינה הנערץ. העסקה נרקמה בתיווכו של סוכן השחקנים פרה גווארדיולה, אחיו של פפ, אשר הפך בפועל לאיש החזק ביותר במועדון מאחורי הקלעים. גווארדיולה הוא זה שהביא את חברו הטוב, חבייר טוראלבו, למשרת המנהל הספורטיבי. טוראלבו, איש מקצוע צעיר ומוכשר, נחשב למקורב לנשיא ריאל מדריד פלורנטינו פרס. הוא עבד בעברו בשתי קדנציות במועדון הפאר מהבירה, כסקאוט ראשי ובתפקידים בכירים באקדמיה. לגרנאדה המתחדשת יש, אם כך, קשרים מצוינים הן עם ברצלונה בזכות פרה גווארדיולה, והן עם ריאל.

ליז'אנג הודה לבעלים היוצאים, אך באותה נשימה הבטיח להכניס רוח חדשה במועדון, לקרב אותו לאוהדים המקומיים וליצור זהות אמיתית. מבחינה ספורטיבית, הוצבה מטרה שאפתנית להעפיל למפעלים האירופיים תוך שלוש שנים. גרנאדה בגרסתה הנוכחית מאסה במאבקי הישרדות – היא מכוונת גבוה הרבה יותר. לראיה, המועמד המוביל לאימון הקבוצה היה חורחה סמפאולי הארגנטיני, שהתפרסם בזכות העבודה הנהדרת בנבחרת צ'ילה והיה אחד השמות הלוהטים בשוק בקיץ האחרון.

מאמן סביליה חורחה סמפאולי. GettyImages
רק כמעט. סמפאולי/GettyImages

המוטו של המאמן: "אנחנו קטנים ואמיצים"

סמפאולי ניהל משא ומתן מתקדם עם פרה גווארדיולה, ואף נתן הסכמה עקרונית לחתום, אך השאיר לעצמו אפשרות לחזור בו אם יקבל הצעה מקבוצה גדולה יותר. הצעה זו אכן הגיעה, והארגנטיני מונה ביוני כמאמן סביליה במקומו של אונאי אמרי. האופציות המשניות של גרנאדה היו ז'ולן לופטגי, שנבחר לבסוף כמחליפו של ויסנטה דל בוסקה בנבחרת ספרד, ומיכאל לאודרופ, שלא מיהר להסכים. לכן פנה גווארדיולה לפאקו חמס, שהמתין אף הוא להצעה ממועדון בכיר יותר, אך הסתפק בסופו של דבר באנדלוסים.

פאקו לא היה האופציה המועדפת של הסינים, וגרנאדה לא הייתה האופציה המועדפת של פאקו, אבל השידוך הזה עשוי להתברר כבינגו עבור שני הצדדים. גרנאדה קיבלה את אחד המאמנים הצעירים המבריקים ביותר, בעל השקפת עולם ברורה מאוד, אשר הוכיח את יכולתו בארבע שנים מרתקות בראיו וייקאנו. על ספסל הקבוצה הענייה ממדריד, בעלת התקציב הנמוך ביותר בליגה, חולל פאקו ניסים של ממש. הוא גרם לה לשחק כדורגל יצירתי וטכני, עם דגש על החזקת כדור. "אם אתה גם קטן וגם פחדן, תקבל בראש מכל הכיוונים. אנחנו קטנים ואמיצים. זו הדרך היחידה לנצח", הוא נהג לומר.

המוטו הזה הוביל אותו רחוק. בעונת 2012/13 סיימה ראיו הזעירה במקום השמיני – הישג השיא בתולדותיה. בשנתיים שלאחר מכן, היא ספגה שערים בסיטונות, אך גם כבשה מספיק כדי להתברג במרכז הטבלה. הדבקות של פאקו בסגנונו על אף המגבלות גרם לפפ להגדיר את עצמו כמעריץ. "יש שלוש קבוצות שיכולות ליישם מודל של אחזקת כדור – ברצלונה, באיירן מינכן וראיו וייקאנו", אמר האיש המזוהה ביותר עם טיקי טאקה. אצל פאקו, השוער הוא שחקן ההתקפה הראשון, והחלוץ המרכזי הוא שחקן ההגנה הראשון. במובן מסוים, ראיו הייתה יותר ברצלונה מברצלונה. "בימים של משבר כלכלי, אנשים משלמים כדי לבוא ולראות כדורגל. אנחנו מחוייבים לתת להם הצגה, אחרת על מה הם מבזבזים את כספם?" , שאל המאמן, שבימיו כשחקן דווקא היה בלם קשוח.

פאקו חמס מאמן ראיו וייאקנו. Denis Doyle, GettyImages
שואף גבוה. פאקו חמס/GettyImages, Denis Doyle

אצילי נכנס לסגל בהתהוות

הגישה הזו גרמה לאוהדים רבים מאוד בספרד לאמץ את ראיו כקבוצה השנייה שלהם, והם הזילו דמעות כאשר המועדון הנהדר הזה ירד במאי האחרון על חודה של נקודה, בעוד גרנאדה נשארה בגלל אותו ניצחון שנוי במחלוקת בסביליה. זה לא היה צודק, אבל עכשיו גרנאדה משנה את פניה לחלוטין. פאקו חתם, והמודל ההתקפי של אחזקת כדור הגיע איתו. גרנאדה יכולה להפוך עבורו ועבור ספרד כולה לראיו וייקאנו החדשה, רק עם תקציב נדיב יותר ואפשרויות גדולות יותר.

בינתיים צריך פאקו לבנות, בעזרת פרה גווארדיולה וטוראלבו, את הקבוצה מהיסוד. רוב שחקני ההרכב בעונה שעברה, כולל כל החלוצים והקשרים ההתקפיים, עזבו. יוסף אל ערבי נסע לליגה הקטארית, אייזק סאקסס נמכר לווטפורד של פוצו, בעוד רובין קאזאן הפעילה את סעיף השחרור של רובן רוצ'ינה, עליו רצה לבנות פאקו את החוד. בצד הרכישות, הפעילות הייתה עד כה מוגבלת, וצפויה עוד עבודה מרובה.

השוער המקסיקני המצוין גיירמו אוצ'ואה הגיע אחרי שהתייבש על הספסל של מלאגה, המגן הימני טיטו בא עם מאמנו מראיו וייקאנו. החלוצים שהצטרפו עד כה הם האקוודורי הצעיר חוסה אנגולו והארגנטיני אסקיאל פונסה שהושאל מרומא וכבש בתיקו 1:1 מול ויאריאל במחזור הפתיחה. זה לא מספיק. פאקו לא היה מרוצה מאחזקת הכדור במשחקי ההכנה, והוא זקוק נואשות לשחקנים טכניים ויצירתיים.

כאן בדיוק נכנס לתמונה עומר אצילי. אם יוכיח את עצמו, הוא עשוי לקבל מקום קבוע בהרכב של מאמן שמעריך ומטפח שחקנים מסוגו. הכדור ברגליו, והוא מסוגל לככב בקבוצה שזוכה לתשומת לב מיוחדת אפילו מצד פפ גווארדיולה, שעוקב אחרי הפעילות של אחיו ואחרי ההתקדמות של פאקו חמס. את הצ'אנס הזה אסור לפספס, ולקהל הישראלי יש סיבה מיוחדת לעקוב אחרי גרנאדה, שעשויה להפוך מהמועדון הכי שלילי ומושמץ בספרד לקבוצה הקטנה הכי אטרקטיבית בליגה.

שחקן בית"ר ירושלים, עומר אצילי. ברני ארדוב
חתיכת הרפתקה. אצילי/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully