וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוטה הנבואה: שוטה ארבלדזה מצליח לנטרל את רעשי הרקע במכבי תל אביב

28.7.2016 / 12:30

לוקח סמכויות מקרויף, צועק ודינמי כמו סוזה ועובד כמו ערן זהבי. השחקנים המומים, האפסנאים נטחנים והאוהדים יכולים להיות (קצת) רגועים: למכבי תל אביב יש מאמן שלא נותן לבעיות להשפיע. יניב טוכמן עושה לכם היכרות ראשונה עם שוטה ארבלדזה

צילום ועריכת וידאו: יוסי ציפקיס

הלובי של מלון דייויד אינטרקונטיננטל בתל אביב כבר היה כמעט ריק מאדם. השעה היתה קצת אחרי חצות בלילה. בקומת הנשפים מתחת הגיעה בר המצווה לבנו של ג'קי בן זקן לנקודת השיא עם ההופעה של עומר אדם, אבל הדי המוסיקה הרועשת לא הגיעו לקומת הכניסה למלון. באחת הפינות בלובי ישבו שוטה ארבלדזה וחואן טוריחו, כשמחשב נישא פתוח על השולחן הנמוך. ארבלדזה נחת כמה שעות קודם בישראל במטרה לחתום במכבי תל אביב. המשא ומתן היה עדיין בעיצומו, אבל הוא ידע שיש סיכוי גדול שיחתום כך שהיה לו חשוב לשבת עם מאמן הכושר הספרדי על היכרות עם שחקני הסגל פחות מ-24 שעות לפני היציאה למחנה האימונים.

בזמן שארבלדזה וטוריחו שקדו על למידת השחקנים, תפסו מרטין ביין וג'ורדי קרויף שולחן בפינה אחרת של הלובי, מרחק של עשרים מטרים מהמאמן הגאורגי. לתקשורת היה כבר ברור שארבלדזה בישראל, אבל תמונות ראשונות שלו בתל אביב טרם פורסמו וגם לא הופצו על ידי מערך התקשורת של המועדון. הנוכחות שלי באותם רגעים בלובי לא הטרידה את ביין וקרויף שהבינו כי אין להם מה להסתיר עוד את ארבלדזה. אף שהשניים הדגישו כי סוכנו של הגאורגי טרם סיכם את כל תנאיו מול מנכ"ל מכבי תל אביב, היה ברור בעיקר לביין כי אין מקום לעצור את צילום התמונה של ארבלדזה לצידו של טוריחו. "אתה יכול לומר שמבחינתי הצילום מקובל, אבל אתה צריך לסגור את זה מול המאמן", שח הסקוטי.

זו היתה נראית כמשימה קלה. סך הכל לגשת לשולחן של ארבלדזה, להציג את עצמך וללחוץ על המקש במכשיר הסלולארי בדרך לתמונה בלעדית של המאמן החדש בתל אביב. אלא שארבלדזה לא היה כזה חביב בתחילה. "הם אולי הסכימו שתצלם אותי, אבל אני לא מסכים", הפטיר לעברי. "כל עוד אני לא חתום כמאמן מכבי תל אביב אין טעם שאצטלם", ניסה לסגור עניין. ניסיתי שוב להדגיש שהנהלת מכבי תל אביב לא מונעת את הצילום, אבל ארבלדזה היה עקשן ולימד כבר בנקודת הזמן ההיא שהוא לא בא להיות יס מן של אף אחד. הצילום לבסוף נעשה, אבל כמסורת המאמנים שמביא קרויף למכבי תל אביב, גם הפעם מדובר במישהו שלא בא למצוא חן בעיני מישהו. אפילו לא בעיני שחקניו, שכבר אחרי חודש בלבד יחד הספיקו להכיר גם את הצדדים המחוספסים והנוקשים של הגאורגי.

עוד בנושא:
21:00, ערוץ 20: מכבי תל אביב אצל פנדורי במוקדמות הליגה האירופית
מכבי ת"א דורשת: כל מושאל חייב לשחק לפחות ב-50 אחוז מהמשחקים
הערכות במכבי תל אביב: בן חיים לא יעזוב לליל בגלל אירועי הטרור

מאמן מכבי תל אביב שוטה ארבלדזה. ברני ארדוב
שומר על דיסטאנס. ארבלדזה/ברני ארדוב

רשימת המאמנים הזרים של מכבי תל אביב התארכה הקיץ אחרי עזיבתו של פטר בוס לאייאקס וקרויף משך את הבחירה שלו עד לדקה ה-90. בגלל המשא ומתן הממושך, החלה הקבוצה את מחנה האימונים באוסטריה ללא מאמן. ארבלדזה הגיע רק כעבור 36 שעות ולמרות שחזותו מזכירה לפעמים פקיד בנק אפרורי, מדובר באדם מאוד קשוח ודעתן. "היום כבר אפשר לספר שאחת הסיבות שבגללן התארך כל כך המשא ומתן איתו, היתה העובדה שהוא רצה לקבוע לא מעט בנושאי רכש", טוען סוכן שחקנים מקומי. "ג'ורדי היה רגיל להיות הקובע הבלעדי בנושאי רכש ובגלל זה היו לו גם לא מעט מחלוקות עם המאמנים, אבל ארבלדזה לא רצה מראש להגיע על תקן של מישהו שמתרכז רק באימון על המגרש. העובדה כי אוסקר סקאריונה הגיע למכבי מעידה על כוחו של ארבלדזה. גם פאולו סוזה רצה להיות דומיננטי בבחירת שחקנים ודאג שניקולה מיטרוביץ' יגיע לכאן ולא במקרה יש דמיון גדול בין שניהם".

לא רק עניין בניית הסגל והרצון להיות מעורב בבחירת שחקנים מקביל בין ארבלדזה לסוזה. אין כמעט אדם במכבי תל אביב שעבר את השניים ולא מדבר על קווים מקבילים בין הגאורגי לפורטוגלי. "שניהם מאוד דינמיים באימון", מתאר אחד השחקנים. "סלבישה יוקאנוביץ' ובוס ובטח אוסקר גארסיה היו מאוד פאסיביים באימון. היו יכולים לעמוד שעה בצד ולהביט על המתרחש. ארבלדזה הוא כמו סוזה. כל הזמן בתנועה, כל הזמן מסביר, כל הזמן מדבר. אין לו שום בעיה לעצור את האימון גם חמש או עשר פעמים אם הוא מרגיש שמשהו לא נעשה כפי שהוא רוצה. כרגע גם אין לו את עוזר המאמן שהוא רוצה להביא ולכן הוא לגמרי טוטאלי בכל מה שקורה על הדשא. ואם הוא לא מרוצה, אתה מרגיש את זה. בחודש שהוא כאן, הוא הרים את הקול הרבה פעמים. לא עשה לאף אחד חשבון. יש מצב שגם העובדה שערן כבר לא במכבי מקלה עליו לקחת את השחקנים לאן שהוא רוצה. בכל זאת, ערן היה המנהיג הבלתי מעורער וכל מאמן ידע שהוא צריך גם לעשות קצת חשבון לכוח של ערן. ארבלדזה קיבל קבוצה של שחקנים בני אותו מעמד והוא לא עושה חשבון לאף אחד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
מאמן פיורנטינה פאולו סוזה. AP
העתק מדויק. סוזה/AP

אם מדברים על זהבי, הרי שארבלדזה נכנס לנעליו לפחות בנושא האקסטרות. זה היה כמעט תמיד זהבי שנשאר על הדשא אחרי האימון וממשיך לעבוד. לבעוט בשתי הרגליים מכל נקודה מסוכנת, להגביה ולמסור מכל זווית אפשרית. אחרי שזהבי עזב, מרבית השחקנים יורדים מהאימון כשארבלדזה מסיים אותו. אז עולה דווקא הגאורגי לאימון אישי.

"הוא עושה בעיטות, עושה תרגילים, עושה כוח וריצות מסביב למגרש", נדהם אחד השחקנים לספר. "השחקנים יורדים לחדר ההלבשה והוא נשאר. האיש ספורטאי למופת ונראה שהוא אוהב את זה מאוד. הטאץ' שלו בכדור גם ברגל ימין וגם ברגל שמאל זה משהו שאי אפשר להתעלם ממנו. פאולו סוזה היה נשאר פעם בשבוע, בימי רביעי, לעשות משחק קט רגל עם הצוות שלו על הדשא. ארבלדזה נשאר כל יום. פשוט כל אימון. אם סוזה היה מפגין יכולות מדהימות, ארבלדזה נראה אפילו יותר טוב. לפעמים שחקנים עומדים ומביטים איך הוא מניח כדורים על עיגול האמצע וברגל ימין וגם ברגל שמאל הוא בועט את הכדור עד הרשת. לא דרדל'ה שבקושי מגיעה לשער, אלא כדור נקי שנושק לרשת. יש לו טכניקת בעיטה שהלוואי על כולנו".

גם העובדה שמשפחתו של ארבלדזה עדיין לא הצטרפה אליו, מאפשרת לו לשהות שעות ארוכות בקרית שלום. לפני האימון הוא מגיע ללמוד על היריבות של מכבי תל אביב במוקדמות הליגה האירופית ואחרי האימון הוא נשאר להתאמן בעצמו. "אנחנו צוחקים על זה שהאפסנאים נשארים הרבה יותר בקרית שלום, כי המאמן נשאר אחרון", מספר אחד השחקנים. "נראה שהשחקנים מעריכים אותו גם בגלל זה וגם בגלל שהוא מאוד נקי עד עכשיו ולא עושה הנחות לאף אחד. והוא רואה באמת כמעט הכל. קשה מאוד להעלים ממנו משהו. גם אם שחקן מאחר לאימון, הוא יודע וזוכר".

מאמן מכבי תל אביב שוטה ארבלדזה. ברני ארדוב
מישהו מחפש חלוץ? ארבלדזה באימון מכבי תל אביב/ברני ארדוב

כחלוץ ארבלדזה מאוד מחשיב את החלק הקדמי והוא משתדל לא להעמיס על שחקני ההתקפה משימות הגנתיות. הוא מרבה לדבר באסיפות על רצונו לראות כדורגל אטרקטיבי ולא חושש מספיגת שערים. הוא מקדיש הרבה לחלוצים ונשאר איתם לאימונים אישיים. עדן בן בסט כבר עם רגל וחצי בחוץ, אבל שחקנים מספרים שהוא מספר לכולם עד כמה הוא מרגיש שהוא יכול להשתפר תחת ארבלדזה שיכולתו כחלוץ הייתה בלתי ניתנת לערעור.

לצד קשיחות וקפדנות, ארבלדזה גם מוצא רגעים לחייך ולזרוק איזו בדיחה. מדובר בחודש מאוד אינטנסיבי בנסיעות ובתי מלון ולשחקנים יש הרבה שעות בדרכים עם המאמן שמנסה ברגעים שהוא לא על הדשא, להיות גם נחמד וחברותי. "יש כאן שילוב של גאורגי שבאיזשהו מקום דומה באופיו לישראלי עם בחור שעשה קריירה עשירה באייאקס ובגלאזגו ריינג'רס ולכן גם למד את רזי המקצוענות של הכדורגל", מתאר גורם במועדון.

איבוד האליפות בעונה שעברה לא יכול לסתור את העובדה שקרויף הצליח להביא למכבי תל אביב בארבע השנים האחרונות מאמנים טובים. להולנדי הרבה יותר נוח וקל ככל הנראה להביא מאמנים טובים מאשר שחקנים זרים שיהיו סיפורי הצלחה. אחרי חודש בלבד וכשמכבי תל אביב עברה את הטלטלה הכי גדולה שיכלה לחוות עם המעבר של ערן זהבי לסין, דומה שארבלדזה הצליח לייצב את השורות הקיץ ולנווט את הספינה לפתיחת עונה בטוחה. עם הסערה במכבי חיפה, משפחת בוזגלו בבאר שבע, הבעיות של הפועל תל אביב והפסטיבל התמידי בבית"ר ירושלים, ארבלדזה נמצא במקום הנכון ויש לו הרבה מוטיבציה להחזיר לקרית שלום את הצלחת שהלכה לאיבוד.

אם בשנים עברו היה זה קרויף שהשליט את הסדר והשחקנים עשו חשבון למנהל המקצועי יותר מאשר למאמן, ההרגשה היא שגם אם ההולנדי ימשיך להתנדנד ולשדר שעתידו במועדון לא בטוח, יש למכבי תל אביב דמות דומיננטית וחזקה על הקווים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully