וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפודיום, פרק 52: עם שופט ליגת העל זיו אדלר

הפודקאסט של אנשי וואלה! ספורט, אורן יוסיפוביץ וניצן ליבנה. עם זיו אדלר, על השינויים בחוקה ומתי כן שורקים פנדל על נגיעת יד, קללות מהקהל, חוק ההיגיון, מצלמות בכדורגל והעליהום מצד מכבי תל אביב

one

בווידאו: זיו אדלר שולף לטל בן חיים צהוב תשיעי

הפודקאסט של אנשי וואלה! ספורט, אורן יוסיפוביץ וניצן ליבנה. עם זיו אדלר, על השינויים בחוקה ומתי כן שורקים פנדל על נגיעת יד, קללות מהקהל, חוק ההיגיון, מצלמות בכדורגל והעליהום מצד מכבי תל אביב.

לו"ז האזנה:

אז על מה לעזאזל שורקים יד ברחבה ועל מה לא? (01:00), היורו המוצלח מבחינת שיפוט (05:30), איך מתייחסים לקללות והערות מהקהל (07:30), חוק ההיגיון – בעד ונגד (11:00), שופט בעידן הרשתות החברתיות (13:30), שימוש במצלמות בכדורגל – תירגע, רובוט לא יחליף אותך (17:00), המשחק הקשה בקריירה עד כה (22:40), מכבי תל אביב VS זיו אדלר (26:45), קשר בין שופטים וקבוצות הוואטסאפ (35:00), אדלר חושף: אני פסול מלשפוט את הפועל רעננה. כן, באמת (38:00), ענייני ראיקו (41:00), שאלות קצרות (לא תמיד) ומגניבות לסיום (47:00)

טל בן חיים דור מיכה מכבי תל אביב מתווכחים עם השופט זיו אדלר. ברני ארדוב
זיו אדלר מרחיק את טל בן חיים ממשחק העונה בטרנר/ברני ארדוב

על המתקפה התקשורתית של מכבי תל אביב לאחר הצהוב לטל בן חיים: "על הביקורת היא חלק מהמקצוע שלנו מהרגע הראשון, אנחנו חשופים לביקורת של הקהל, שחקנים, מאמנים ועיתונאים, אבל קודם כל לביקורת מבית של מבקר השופטים ושל הוועדה המקצועית. יש גם את הביקורת העצמית שלי, שופט שרוצה להשתפר חייב להיות ביקורתי כלפי עצמו. גם במשחק של מכבי תל אביב מול הפועל כפר סבא היה תהליך פנימי של ביקורת. מה שמדברים מחוץ למגרש יכול להפריע ברמה האישית לשעה-שעתיים שאחרי המשחק, אחר כך זה עובר הלאה, ממשיכים להתאמן ולהתכונן למשחק הבא. החכמה היא לשכוח מה היה במשחק הקודם, לבוא למשחק החדש הכי נקי שאפשר, לשפוט ספציפית בהתאם לאירוע. גם באיגוד השופטים חשבו שבמשחק המדובר השיפוט היה טוב, אני לא חושב שזה פגע בי בשיבוצים לסוף העונה, המשכתי לשפוט רגיל גם במשחקים גדולים.

"לפני כל משחק, עושים הכנה מדויקת. היא יכולה לכלול את הכושר של הקבוצות, באיזה מצב הן מגיעות, איך הן משחקות. אני משתדל לעקוב ולהכיר את כל הקבוצות, לדבר עם שופטים אחרים. במקרה של טל בן חיים, גם אם אתה לא רוצה לדעת, שחקנים אומרים לך בחימום. הוא לא היה היחיד שבסכנת הרחקה מהמשחק בבאר שבע. אני לא עושה בהמשך חשבונות האם שחקן קיבל צהוב נוסף כדי להיות מורחק".

על ניגודי עניינים: "שופט לא משובץ למשחקים מהעיר שלו, או אם יש לו אהדה או קרבה משפחתית. אני לא שופט את הפועל רעננה, כי אני גר שם בעשר השנים האחרונות. המשחק הכי מרגש שהיה לה זה גמר הגביע בעונת 2014/15, בין מכבי תל אביב להפועל באר שבע. הוא דרש הכנה אחרת, הוא ריגש אותי יותר, היו לי שם לילה-שניים לפני שהתקשיתי להירדם".

על התקרית של ראיקוביץ' ואבוקסיס: "במקרה ראיקוביץ', הייתי שופט רחבה בצד הרחוק. בדיוק עשיתי תנועה כשהתחילה ההתקהלות. יש מצבים ששופט יכול להוציא כרטיס גם אחרי המשחק, במקרה הזה הוא עבד בצורה נכונה כשלא עשה את זה. ברגע שהיה מגע פיזי בין השוער למאמן, התחילה מהומה שכללה עשרות אנשים, מאבטחים ושחקנים, ומצב של כרטיס כזה או אחר ששופט יוציא רק ילבה את היצרים. מה שנכון מבחינת השופטים זה להישאר בחוץ, במרחק בטוח, להסתכל על האירועים, לאחר מכן לדווח עליהם בדוח השיפוט. אני חושב שלא היה נכון להיכנס לתוך הבלאגן. גרינפלד עשה את המצופה ממנו".

בוריס קליימן הפועל תל אביב מורחק על ידי השופט זיו אדלר. ברני ארדוב
אדלר בעיצומו של עונש משולש/ברני ארדוב

על שריקות היד ברחבה: "יש קריטריונים ברורים כדי להגדיר מה עבירת יד ומתי זה לא מצדיק שריקה. החוק נתן כמה פרמטרים כדי להחליט מתי יש עבירה - האם היד הגדילה את נפח הגוף, גם אם השחקן לא התכוון שהכדור ייגע בידו, והאם היד במצב טבעי. בתנועת ריצה, הידיים באופן טבעי יוצאות קצת. המצב הקיים עדיף על פני שריקה בכל פעם שהכדור נוגע ביד, כי הוא נותן הגנה לשחקנים שיש להם יד".

על שינויי החוקה: "פיפ"א עדכנו את ספר החוקה, אחד הדברים המרכזיים הוא ביטול 'העונש המשולש' - עבירה ברחבה שמונעת הזדמנות ודאית לכיבוש שער גוררת בעיטת עונשין, אדום והרחקה מהמשחק הבא. אמרו שזה יותר מדי, וקבעו שבמקרים של הכשלה, כשמנסים ללכת על הכדור, יישלף כרטיס צהוב במקום אדום, למעט מקרים של תפיסה, משיכה או דחיפה".

על הקריאות והביקורות מהיציעים: "מהרגע שאתה עולה על כר הדשא, אתה שומע מההתחלה קריאות וגידופים. חלק מתהליך ההתבגרות של שופט, שזה לא מקצוע שמתאים לכל אחד, זה להפסיק לשמוע את מה שצועקים מהקהל, יודעים להתרכז במה שקורה במשחק. מתרכזים רק בהחלטה הבאה, לא במה שהיה או במה שצועקים, אחרת לא תצליח להעביר את המשחק. אני לא שומע קריאות מהיציע".

הטעות הכי גדולה בקריירה: "היה לי משחק חלש מאוד לפני 12 שנים בליגה הלאומית בין הפועל חיפה לקרית שמונה, למזלי הוא לא צולם. שרקתי לבעיטת עונשין מ-11 מטרים, וברגע ששרקתי חשבתי שטעיתי. עוזר השופט אמר לי שטעיתי בשריקה, וביטלתי אותה. פחות מעצם האירוע עצמו, שזה דבר שיכול לקרות, מהדקה הזאת לא שפטתי טוב במשחק, זה השפיע עלי לא לטובה. כתוצאה מזה היו שני אדומים והרחקה של מאמן בעשר הדקות האחרונות של המשחק. מהמשחק הזה לקחתי שלא משנה מה קורה במגרש, אני לא נותן לזה להוריד אותי מנטלית ומקצועית, צריך להמשיך לשפוט טוב מאותו הרגע. גדולה של שופט היא שגם במצבי לחץ או אחרי טעות זה להמשיך לשפוט בצורה טובה. אז, כנראה, לא הייתי מספיק חזק כדי להחזיק את המשחק כמו שצריך, כמו שאני יודע היום עם הניסיון שלי, והמשחק ברח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully