וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הזיקה למשחקים האולימפיים? שאלת החשיבות של טורניר הטניס בריו

20.7.2016 / 9:30

ברדיך, ראוניץ' והאלפ הודיעו שלא ישתתפו בטורניר האולימפי בגלל הזיקה, תים, איזנר ואחרים פרשו אבל לפחות אמרו את האמת. כשאין כסף ונקודות דירוג ויש לו"ז רצחני, הטורניר האולימפי מאבד מיוקרתו. אז למה בכל זאת דג'וקוביץ', פדרר, מארי ונדאל ישתתפו? רועי פרייס מנתח

AP

לפני ארבע שנים רשם פלוריאן מאייר הגרמני הישג גדול, כשהצליח להפתיע את רישאר גאסקה בשמינית גמר ווימבלדון ועלה לרבע הגמר. גם ההופעה המצוינת הזו לא הצליחה לשכנע את הגרמני הוותיק להופיע בטורניר שנערך במסגרת המשחקים האולימפיים באותו מתחם בדיוק, חודש וחצי לאחר מכן.

"לא, ההחלטה כבר התקבלה", אמר מאייר כשנשאל האם יש סיכוי שההצלחה הגדולה בווימבלדון תגרום לו לנסות לשחזר את ההישג גם במשחקים האולימפיים, "אני לא יכול להתחרט על ההחלטה הזו, זה מה שאני רוצה. אני יודע שאולי קשה לאנשים להבין את זה, אבל זה מה שיש. יש לנו לו"ז עמוס מאוד וקשה. אני צריך לשחק בטורניר המבורג על חימר ומיד לאחר הטורניר האולימפי יש לנו שני טורנירים מסבב המאסטרס והחוק הוא שאם אתה נכנס לטורנירי מאסטרס מבחינת הדירוג, אתה חייב להשתתף בהם. מיד לאחר מכן יש את אליפות ארצות הברית. אני מכיר את הגוף שלי, אני לא יכול לשחק חמישה שבועות ברציפות ובגלל זה קיבלתי את ההחלטה".

אנדי מארי, לונדון 2012. AP
רגע יוקרתי, מתוק, בלתי נשכח, אבל לא עד כדי כך. מארי בלונדון 2012/AP

אם אז, ב-2012, ההחלטה לוותר על טורניר הטניס במשחקים האולימפיים עוד התקבלה בצורה לא טבעית וגרמה למאייר להתפתל, היום זה נראה אחרת לחלוטין. הטורניר ייערך השנה בין 4-14 באוגוסט וכבר עכשיו ידוע שרבים משחקני הצמרת לא ישתתפו. סימונה האלפ וקרולינה פלישקובה הן השחקניות הבולטות אצל הנשים וג'יני בושאר עדיין לא החליטה, אבל אצל הגברים מדובר על כמות נכבדה ומשמעותית בהרבה. רשימת השחקנים שלא יגיעו לריו כוללת את דומיניק תים (7 בעולם), תומאש ברדיך (8), מילוש ראוניץ' (9), רישאר גאסקה (10), ג'ון איזנר (17), ניק קיריוס (19), קווין אנדרסון (20), פליסיאנו לופס (22), ברנרד טומיץ' (23), איבו קרלוביץ' (28), אלכסנדר דולגופולוב (31) וסם קוורי (37).

לכל אחד מהם יש סיבות (או שמא תירוצים) משלו, אבל הרקע לעניין ברור. טורניר הגברים במשחקים האולימפיים העניק נקודות דירוג החל מסידני 2000 ועד לונדון 2012, אבל זה לא כך בריו 2016. אצל הנשים החלו לתגמל בנקודות דירוג מאתונה 2004 וגם זה לא יקרה בריו. כלומר, השתתפות בטורניר הטניס האולימפי לא תספק אפילו נקודת דירוג אחת, כך שמבחינה מקצועית מרבית השחקנים - ובטח כאלה מהשורה השנייה - משחקים בשביל הכיף והחוויה. למדורג 50 בעולם, או לצורך העניין בגברים גם ה-15-20 בעולם, אין כמעט שום סיכוי לזכות במדליה, ואם הוא גם לא מתוגמל בנקודות דירוג, האירוע בכלל מאבד מחשיבותו. בטורניר האולימפי גם ככה לא היה מדובר בנקודות דירוג רבות (750 לזוכה אצל הגברים ורק 5 למי שמודח בסיבוב הראשון), אבל זה כן היה משהו. עכשיו, כשגם את זה אין, לא פלא שרבים מהטניסאים שמדרג שני בעולם מעדיפים לוותר על הטורניר.

דודי סלע טניסאי ישראלי. GettyImages
בניגוד לכל טורניר אחר בעולם הטניס, הפעם אין שום תגמול על העפלה לסיבובים מתקדמים שהם לא חצי הגמר. גם סלע מתכונן לריו/GettyImages

בנוסף, הנושא הרגיש יותר הוא הכסף. בניגוד לכל טורניר זניח בסבב, במשחקים האולימפיים אין פרסים כספיים קבועים מראש ומבוססי הצלחה. כלומר, הדחה בסיבוב הראשון של צ'לנג'ר זניח תהיה שווה יותר מבחינה כלכלית מאשר סיבוב שלישי בריו. שלא לדבר על טורנירים מסבב המאסטרס או טורנירי גרנד סלאם, בהם אפילו הדחה בסיבוב הראשון תהיה שווה לא מעט כסף. כך למשל הדחה בסיבוב הראשון מטורניר המאסטרס 1000 בקנדה, שיסתיים ארבעה ימים לפני שהטורניר האולימפי ייפתח, שווה 12,710 דולר. סיבוב שלישי שווה כבר 44,600 דולר. שלא לדבר על השלבים הגבוהים. אליפות ארצות הברית הפתוחה, שתצא לדרך בסוף אוגוסט, תשלח הביתה את המודחים בסיבוב הראשון עם סכום אדיר של 43,300 דולר, כשהסיבוב השני שווה 77,200 והשלישי 235 אלף.

חשוב להדגיש שסכומי הכסף וכמות נקודות הדירוג הללו ממש לא מזיזים לטניסאים מהשורה הראשונה. נובאק דג'וקוביץ', אנדי מארי, רוג'ר פדרר ורפאל נדאל, שגם ככה כבר מזמן עשירים כקורח, יקבלו כמויות כסף אדירות מהטורניר האולימפי. הספונסרים שלהם ישמנו אותם בסכומי כסף אדירים, כמו גם הוועדים האולימפיים מהמדינות מהן הם מגיעים. הספונסרים של ארבעת הכוכבים הללו כוללים חברות ענק כמו פז'ו, קיה, רולקס, טומי הילפיגר, ג'ילט, מרצדס, אנדר ארמור, יגואר, אדידס, הד, אוניקלו, סייקו, ענקית היין ג'ייקוב קריק ועוד. מטרת פירוט הספונסרים היא לא כדי לקרוא לכם ללכת ולקנות את אחד מהמוצרים שמייצרים המותגים הללו, אלא רק כדי להבין על איזה קנה מידה אנחנו מדברים וכמה חשוב לחברות ענק כאלה להיות מיוצגות באירוע הספורט החשוב ביותר בעולם, וכמה חשוב להן שהספורטאים הכי גדולים, משפיעים ונערצים בעולם יישאו על בגדם את הפרסומת שלהם ויחזקו עוד את המותג.

לכן לא מדובר רק בעניין של פטריוטיות גרידא. ממש לא. לטניסאים הגדולים באמת, כמו ארבעת השמות שצוינו לעיל, יש סיכוי גדול מאוד לחזור הביתה עם מדליה אחת לפחות. כל מדליה תהיה שווה להם הרבה מאוד כסף גם מהוועד האולימפי המקומי שלהם שרוצה לראות את הכוכבים הגדולים שלו מתחרים בריו, וגם מבחינת יוקרה מקומית ואהבה ציבורית במדינות שלהם, שגם להן יש כמובן ערך כספי. בנוסף, נדאל בספרד הוא לא עוד ספורטאי ויהיה לו קשה להצדיק הברזה, כמו גם דג'וקוביץ' בסרביה כמובן, אנדי מארי בבריטניה ופדרר בשוויץ. לכן מהארבעה הללו לא תשמעו מילה של תהייה אולי לפרוש או לוותר על הטורניר. יותר מזה, הטורניר הראשון אליו נדאל הודיע שיחזור אחרי הפציעה ברולאן גארוס היה הטורניר האולימפי.

למרות הכול, גם לדג'וקוביץ' היה הרבה מה להגיד על ביטול נקודות הדירוג בטורניר: "אם להיות כן, אני לא רואה סיבה למה לא נותנים על הטורניר הזה נקודות דירוג. יש את השחקנים הטובים ביותר בעולם שמתחרים במה שנראה כמו הגרנד סלאם החמישי של השנה. יש לטורניר הזה חשיבות גדולה מאוד עבורנו, כיוון שהוא מתקיים רק פעם בארבע שנים".

סימונה האלפ טניסאית רומנייה. רויטרס
היחידה שהפרישה שלה "בגלל הזיקה" נשמעת הגיונית. האלפ/רויטרס

בניגוד לברדיך, ראוניץ', האלפ ופלישקובה, שטענו כי לא ישחקו בגלל החשש להידבק בנגיף הזיקה, לא מעט שחקנים דיברו בצורה כנה מאוד על הסיבות בגללן לא יהיו בריו. שניים בולטים הם ג'ון איזנר ודומיניק תים. האוסטרי עמד בלחצים כבדים מאוד, כולל מכתב פומבי מעורך העיתון Kronen Zeitung שקרא לו לשחק בריו, אבל הכישרון העצום בן ה-22 לא נשבר. "אפילו עם כל הלחץ מבחוץ, אני דבק בהחלטה שלי", אמר הטניסאי שהגיע השנה לחצי גמר רולאן גארוס, "אני לא חושב שטניס הוא ענף טיפוסי למשחקים האולימפיים, כמו אתלטיקה או שחייה. בשבילי, טניס זה רק זכיות בתארי גרנד סלאם. זה הדבר שמניע אותי. אפילו אם תסתכלו על הכדורגל, גרמניה או אוסטריה לא שולחות את הסגלים החזקים לריו כי כדורגל לא נחשב לספורט אולימפי טיפוסי ואני מרגיש אותו דבר לגבי טניס".

איזנר, שייצג את ארה"ב בגביע דייויס מול קרואטיה רק השבוע, אמר: "קראו לי לא פטריוט, זה ממש לא המקרה. אני לא מחשיב את עצמי ככזה. היעדר נקודות הדירוג הוא גורם משמעותי מאוד בהחלטה שלי לא לשחק בריו. ברור שהמשחקים האולימפיים הם לא עניין של כסף, אבל העובדה שגם לא יהיו שם נקודות דירוג גרמו לי להחליט לא להשתתף". האמריקאי הוא גם חבר במועצת השחקנים של ה-ATP. ארנסט גולביס כהרגלו היה הרבה פחות דיפלומטי: "אני ממש לא אוהב את זה שאין פרסים כספיים ונקודות דירוג במשחקים האולימפיים. זה קצת כמו טניס תיירות כמו שאני רואה את זה".

סם קוורי, שהדהים השנה את דג'וקוביץ' בסיבוב השלישי בווימבלדון, הסביר למה הוא מעדיף לוותר על הטורניר: "אני חושב שבטניס ובגולף, המשחקים האולימפיים לא בראש סדר העדיפויות. יש לנו ארבעה טורנירי גרנד סלאם והם במרכז תשומת הלב שלנו". קוורי הוסיף והתייחס לאלה שטוענים כי לא ישחקו בריו בגלל החשש מהזיקה: "יש כאלה שמציגים את המצב כאילו 80 אחוז מהספורטאים הולכים להידבק בזיקה, ברור שזו דאגה ואם מישהו מרגיש לא בטוח, שלא ישחק. טניס במשחקים האולימפיים זה מגניב, אבל אני לא בטוח שזה או גולף צריכים להיות ענפים אולימפיים. אני מרגיש כאילו שהם לא צריכים להיות שם. אם לומר את האמת, המשחקים האולימפיים בכלל לא היו בסדר העדיפויות שלי באיזשהו שלב".

הטניסאי נובאק דג'וקוביץ' נושא את דגל סרביה בטקס הפתיחה של אולימפיאדת לונדון 2012. רויטרס
פטריוט אמיתי, שלא יכול לאכזב את המדינה שלו/רויטרס

לסיום, כדאי לזכור עד כמה "תקוע" הטורניר האולימפי בתוך לוח השנה של הטניסאים. טורניר המאסטרס 1000 בקנדה (גביע רוג'רס, סך פרסים: 4.7 מיליון דולר) יסתיים ב-31 ביולי, כשהמשחקים האולימפיים ייפתחו ב-4 באוגוסט. בין 8-13 באוגוסט ייערך בלוס קאבוס במקסיקו טורניר מסבב ה-ATP 250, שם תוכלו למצוא את תים, טומיץ', בנואה פר, ז'רמי שארדי, פליסיאנו לופס, לוקא פוי, קוורי ופרננדו ורדסקו. סך הפרסים בטורניר יעמוד על 800 אלף דולר. ביום שבו ננעל הטורניר בריו, ב-14 באוגוסט, ייפתח בסינסינטי טורניר נוסף מסבב המאסטרס עם סך פרסים שעומד על קצת יותר מ-5 מיליון דולר. כל זה כשב-29 בחודש יש את אליפות ארצות הברית הפתוחה. חשוב לציין שבגרנד סלאם האחרון של השנה הטניסאים זוכים לשיטת תשלום מפנקת שמתגמלת את אותם שחקנים שרשמו הישגים משמעותיים בסבב התחרויות בצפון אמריקה. לכן, כדי למקסם רווחים באליפות ארה"ב, השחקנים חייבים להצליח גם בטורנירי המאסטרס שקודמים לטורניר בניו יורק.

בינתיים, פדרר, נדאל ומארי כבר פרשו מגביע רוג'רס, גרמו לטורניר נזק כלכלי ותדמיתי אדיר לטורניר היוקרתי, ונתנו את האות לבלגאן אחד גדול שמתרחש בטניס העולמי סביב לוחות הזמנים של הכוכבים. אם תהיתם מה לדובר ה-ITF ניק אימיסון היה לומר, אז זה הולך כך: "ב-ITF מאמינים שהשחקנים גאים להיות במשחקים האולימפיים ושבשביל רוב השחקנים נקודות הדירוג אינן שיקול בשאלה האם להשתתף או לא להשתתף". נו, העיקר שלא מנותקים שם ממה שקורה.

  • עוד באותו נושא:
  • ריו 2016

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully