וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סן פרננדו: על הקרבה לדת של מאמן נבחרת פורטוגל פרננדו סנטוס

כומר טרמפיסט, צלב במתנה, רגע ההארה. שליח וואלה! ספורט ליורו, אורן יוסיפוביץ, על מאמן פורטוגל פרננדו סנטוס - קתולי אדוק שהאמין שיגיע לגמר מהיום בו קיבל את הסלסאו והצהיר שיניף גביע כבר אחרי התיקו עם איסלנד. עשרה הפסדים רצופים מול צרפת? מי שמאמין לא מפחד

רויטרס

פרננדו סנטוס אסף את כל שחקני נבחרת פורטוגל בתוך אחד החדרים בסטאד דה פראנס, ואיחל 'נתראה בגמר היורו'. לא היום בבוקר, לא אתמול אחר הצהריים, לא לפני חודש. זה היה לפני כמעט שנתיים, באוקטובר 2014. פורטוגל אותה ירש מעיי החורבות ע"ש פאולו בנטו בדיוק הפסידה למארחת 2:1 במשחק ידידות, וסנטוס הכריז: המטרה — 10 ביולי, באותו מקום בסן דני.

הכיוון של סנטוס נראה דמיוני אחרי שבמשחק הראשון של שלב הבתים, פורטוגל לא הצליחה להכריע את איסלנד. אבל אז המאמן רק העלה את הרף. "אחזור לפורטוגל רק ב-11 ביולי, לחגיגות הניצחון", שיגר.

פרננדו סנטוס, אדם מאמין.

עוד בנושא:
החל מ-21:00: משדר חגיגי באולפן וואלה! NEWS לקראת גמר היורו
הנרי בהשוואה מעוררת מחלוקת, מראדונה מחלק מחמאות: מתכוננים לגמר
מהצבים ועד הכלבים: כולם מרגישים את הקרב הגדול שמתקרב
בינוני עם קבלות: דידייה דשאן רוצה לעשות היסטוריה עם צרפת

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

האב

לפני הרבה שנים העלה סנטוס טרמפיסט לאוטו. זה היה כומר. הם דיברו במהלך הנסיעה. בן 61 פרננדו, ותמיד היה אדם מאמין, אבל כילד זה לא התקרב לרזולוציות הללו. האוטו הגיע ליעד הנדרש ובזמן שהכומר הושיט יד לדלת, סנטוס ביקש לאנץ'. בארוחת הצהריים איש הדת חילק ללקוח החדש ספר ישן, ופרננדו והספר יחד עד עצם היום הזה. ב-1994 התארח כמה ימים במן פונדק דת, אין הגדרה מדויקת יותר. הוא חבר שם לזרם שנקרא "Cursilho". הוא קיבל שם צלב, ולפי עיתונאים מקומיים פרננדו והצלב יחד עד עצם היום הזה. "הוא מחזיק אותו ביד ימין במהלך משחקים", מספר איש "ז'ורנל דה נוטיסיאס" רוי פאריניה. "במהלך הפנדלים מול פולין, הצלב היה חזק בתוך היד. ראו את זה מרחוק". הצלב תמיד איתו, ובלילה, לפי פאריניה, הוא מונח על דוכן ליד המיטה.

ב-2012, אז עוד מאמן נבחרת יוון, הגיע סנטוס לכנס דת בפורטוגל ודיבר באריכות עם הקהל שהגיע. "אחרי התנגדות של שנים למדתי את תורת Crusillo", דבריו הובאו בתקשורת המקומית, "וזה היה הרגע הכי משמעותי של חיי. שם יצאתי מהחור השחור. שם פגשתי את ישו. זו היתה התגלית הגדולה, רגע ההארה. מאז אני מחויב לישו, אני מנסה לפגוש אותו יום-יום, לבקש ממנו שיגדיל עוד יותר את אמונתי הקטנה".

העיתונאי פאריניה כתב על האספקט הזה בחייו של סנטוס, ביום שהמאמן קיבל את נבחרת פורטוגל. זה היה אחרי הפסד במוקדמות המונדיאל מול אלבניה. מאז, סנטוס בלי הפסד במשחק רשמי. פאריניה ביקר בכנסיות החשובות לסנטוס, דיבר עם הכמרים הרלוונטיים. בטורניר זה, אגב, אומרים שהוא ממשיך להתפלל, אבל בכנסייה הסמוכה למתקן האימונים של הנבחרת במרקוסי לא דווח על ביקורים רשמיים. מספרים שכמה מהתפילות התרחשו בתוך חדר ההלבשה. כשיחזור, כבר הודיע, יבקר באתר הקדוש של "גבירתנו מפאטימה".

במהלך נסיעות עם קבוצותיו השונות, לפעמים היה מבקש לתאם עצירות בקרבת מקום. הוא סיפר שבפעם הראשונה ירד ונכנס לבד, והשחקנים חיכו בחוץ. בפעם הבאה כמה נכנסו עמו, ואט אט זה הגיע למכסה כמעט מלאה. "אף פעם לא ביקשתי מהם להיכנס איתי", אמר.

seperator

ואם מתקבל הרושם שמדובר בבחור משיחי עד כדי עיוורון, אין טעות גדולה מזו. סנטוס חד ויודע לעשות את ההפרדה. "הוא לא מערבב דת וכדורגל", מספר ז'וזה קרלוש פרייטאש מ"רקורד" הפורטוגלי. העיתונאי מכיר את סנטוס כבר שנים ארוכות. "חשוב לו להגיד תמיד שהאמונה שלו באלוהים שונה מהאמונה בשחקנים. כשאנשים אומרים שהקבוצה שלו או הנבחרת שלו 'זקוקה לנס', הוא מקפיד לומר שאלוהים לא יביא את הנס אליהם. הם צריכים לעבוד, הוא אומר". כך שאת הביטחון שלו בנבחרת סנטוס מקבל מעצמו.

"לא השתנתי יותר מדי בגלל האמונה", אמר במפגש ההוא ב-2012. "קוראים לי סנטוס אבל אני לא קדוש. עדיין יש לי את הסגנון שלי, את ההומור שלי". כאן הוא צודק לחלוטין. קואץ' פרננדו מחזיק בחזות משעממת ומטעה, כי מדובר בבחור אינטליגנטי (גם בתעודות: תואר בהנדסת חשמל), מבריק, שנון ופריק של תאריכים. אתמול, במסיבת העיתונאים, הדף כל שאלה מזיקה עם מחבט של כריזמה.

כשעיתונאי שבדי שאל האם, במקרה של זכייה, זה יהיה המשחק האחרון של רונאלדו, סנטוס נקרע מצחוק וענה: "זה אכן המשחק האחרון, לא? אבל רונאלדו ישחק עוד שש, שבע, עשר שנים".

כשעיתונאית איטלקייה אמרה ש"רבים מרגישים שזה לא הגמר הטוב ביותר", מיד ענה בשאלה: "אז מה הגמר הטוב ביותר?". היא הגיבה שפורטוגל לא ניצחה ביותר מדי משחקים, והוא קטע: "אם לא ניצחנו, איך אנחנו בגמר?". ואז הטיף: "יש את מה שאנשים חושבים, ויש עובדות. אני יכול לחשוב על הרבה דברים, אבל העובדה היא שפורטוגל הגיעה לגמר. ואיך הגענו לכאן? כי ניצחנו בכל המשחקים שהיינו חייבים לנצח". צודק, לא?

כשעיתונאי פורטוגלי שאל "איפה היית בגמר 2004?", הוא מיד ירה: "איתך. אתה לא זוכר? שידרנו את המשחק ביחד". כשעיתונאי אנגלי שאל על הלוק החדש של ריקרדו קווארסמה, השיב: "זה מדהים, בירכתי אותו ברגע שראיתי את זה. זו יצירת אמנות". ומאות אנשים החזיקו את הבטן.

וכשנשאל על הביקורות הרבות, הצהיר: "הלוואי שיגידו גם מחר שניצחנו לא בצדק ושלא הגיע לנו לזכות בגביע. זה יהיה מדהים, לא?".

מה יש לך למסור למיליוני האוהדים בפורטוגל, הייתה שאלת הסיום.

"תאמינו", חתם.

חלוץ נבחרת פורטוגל כריסטיאנו רונאלדו באימון. GettyImages
אם רק תאמין. רונאלדו/GettyImages

הבן

"כריסטיאנו שוב לא מגיע", סיפרה לי אתמול בבוקר עיתונאית פורטוגלית, ואז הוסיפה את דעתה בעניין. דעתה לא היתה נעימה. זה יהיה המשחק השביעי של פורטוגל באליפות הזו, ועד כה CR7 התייצב אפס פעמים למסיבות העיתונאים שלפני המשחקים. הוא כן ישב מול חדר מלא כתבים רק לאחר זכייתו בתואר איש המשחק. לכו תדעו, אולי זו דרכו של כריסטיאנו לעשות שרירים מול המארגנים — רוצים שאדבר? פנקו ב-MVP.

"הוא מרגיש שרוב המילים שהוא אומר מוצאות מהקשרן, אז הוא לא רוצה לדבר במסיבות העיתונאים האלה", ייצג העיתונאי פאריניה את הצד של הקפטן. אתמול, אגב, פפה הגיע כדי לייצג את המולדת. "כריסטיאנו אף פעם לא אהב את מסיבות העיתונאים", ממשיך פאריניה. "יותר מדי שאלות. אבל באמת, רונאלדו בחור טוב ואנשים לא יודעים שהוא כזה. פיגו היה רע, אף אחד לא אהב אותו, אבל רונאלדו? החבר'ה משוגעים עליו. הוא פשוט לא רוצה לבזבז זמן על הדברים האלה".

כך נמשך הוויכוח, אפילו בתוך מחנה התקשורת הפורטוגלי, אודות "כן, הוא השחקן הכי טוב בעולם" — כפי שאמר סנטוס. אתמול בבוקר שער הלאקיפ הוקדש לשני מספרי 7, כריסטיאנו ואנטואן גריזמן. אחד מהם, לפי זהות המניפה, ייבחר לשחקן המצטיין של הטורניר. ואם זה יהיה רונאלדו, טבלאות ההיסטוריה לבטח ירגישו את רעידות המשנה.

ולמרות שכריסטיאנו לא ממלא את כל תפקידי הקפטן הרשמיים, את הנבחרת הוא אכן מנהיג.

הדוגמה האחרונה ללידריותו הגיעה במהלך הפנדלים מול פולין. ז'ואאו מוטיניו חשש לבעוט — זכר להחמצה שלו בדו-קרב ביורו 2012 מול ספרד. סנטוס, כך אומרים בנבחרת, לא תכנן לבחור בו לחמישייה. רונאלדו, לעומת זאת, החליט שמוטיניו יבעט גם יבעט.

וזה ברשת.

ורוח הקודש

סנטוס כמובן מגדיר את המשחק הזה כ"חשוב ביותר בחיי". השחקנים מסמפתים אותו. הוא כמובן לא רק דת — הוא הראה יכולות טקטיות משובחות בטורניר, כריסטיאנו נהנה לשחק אצלו, הוא הפריח את נאני, נתן דרור לרנאטו והתגבר על פציעת פפה. אחרי אותו משחק אמר לנו דנילו: "מאז שסנטוס הגיע לנבחרת, הגישה השתנתה. מעכשיו אנחנו לא חושבים על להגיע לטורניר אלא על להגיע לגמר". דנילו לא מעודכן - המאמן שלו מזמן מדבר על זכייה.

סנטוס ממשיך להתעקש בפני עיתונאי פורטוגל שאלוהים לא מתערב בענייני כדורגל, אבל המאמינים יכולים להמשיך לתהות על הקשר המיסטי. על נבחרת שפיטרה מאמן במחזור הראשון של המוקדמות, ולא הפסידה מאז, וקיבלה אחלה הגרלה בשלב הבתים; וסיימה שם שלישית, עם אפס ניצחונות ורק בזכות 3:3 מול הונגריה — לפי נתוני פיפ"א אופ"א, אף נבחרת מאף גיל ומאף מגדר (כולל כדורגל אולמות!) לא הצליחה לזכות בתואר אחרי שסיימה במקום השלישי בשלב הבתים; ואז, בשמינית, פורטוגל את הנבחרת הכי מרשימה עד אז, קרואטיה, והדיחה אותה בהארכה, רגע אחרי שכמעט ספגה; ואז ניצחה את פולין בפנדלים, ואז את ויילס; והערב היא תפגוש את המארחת, מולה היא גוררת רצף חולני של עשרה הפסדים.

נו, אז אתה בטוח שאין פה כוח עליון, פרננדו?

orenjos@walla.co.il

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully