וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על הבית: נציגי הליגה הצרפתית ראש בראש בגמר היורו

10.7.2016 / 7:30

תתפלאו, אבל הליגה הצרפתית מיוצגת באופן שווה בנבחרות צרפת ופורטוגל ביורו 2016. הבלוג של יוכין על רפאל גריירו, יליד פריס שמשחק עם רונאלדו, ועל בלס מטוידי, השריד האחרון של צרפת בהרכב פריס סן ז'רמן

רויטרס

החל מ-21:00: משדר חגיגי באולפן וואלה! NEWS לקראת גמר היורו

אחת הסטטיסטיקות המעניינות לקראת כל טורניר היא הייצוג של הליגות השונות בסגלי הנבחרות. ביורו 2016 בצרפת, היא עגומה למדי מבחינת הליגה הצרפתית עצמה. הליגה האנגלית מובילה, באופן טבעי ובפער עצום, עם 134 שחקנים. אחריה מדורגות הבונדסליגה (66) והליגה האיטלקית (55). הליגה הספרדית נמצאת הרחק מאחור עם 35 נציגים, וזה מצביע על ריבוי הזרים מדרום אמריקה שלא משתתפים באליפות אירופה, אם כי גם במונדיאל 2014 היא דורגה רביעית בלבד. אלא שזה לא הסיפור. הליגה הצרפתית היא הסיפור עם 22 נציגים בלבד בטורניר "הביתי", בפיגור משמעותי אחרי הליגות של טורקיה ורוסיה.

זה נובע בין היתר מכך שרוב כוכבי צרפת עצמה משחקים בליגות גדולות יותר. בסגל של דידייה דשאן חמישה נציגים בלבד של הליגה הצרפתית, כולל שני השוערים המחליפים סטיב מנדאנדה ובנואה קוסטיל. והנה לכם ההפתעה – גם לפורטוגל חמישה נציגים מהליגה הצרפתית, והפינאליסטית השניה הנבחרת הכי "צרפתית" פרט למאחרת. וזה לא הכל. במונאקו משחקים שני פורטוגלים טהורים, ז'ואאו מוטיניו וריקארדו קרבאליו, בעוד החלוץ אדר שמייצג את ליל נולד בגינאה ביסאו, אבל שני הנוספים הם ילידי צרפת שיכלו בנסיבות אחרות ללבוש את המדים של טריקולור, ואליהם יש לצרף את אדריאן סילבה. לשלושתם אם צרפתיה ואב פורטוגלי.

עוד בנושא:

22:00, ערוץ 2: פורטוגל - צרפת בגמר הגדול
סנטוס: "מקווה שגם מחר יגידו שניצחנו לא בצדק"
אומה שלמה מתייצבת מאחורי נבחרת צרפת, רונאלדו יקלקל?
המנטליסט: דידייה דשאן הצליח לאחד את נבחרת צרפת

רפאל גריירו, נבחרת פורטוגל. GettyImages
נציגות שווה. גריירו/GettyImages

חצי פורטוגלי שלא מדבר פורטוגזית

השוער המחליף אנתוני לופס, ששיחק בליון במשך כל חייו, קצת פחות רלוונטי הערב, ונדבר עליו בהזדמנות אחרת. על אדריאן סילבה, שלא הוערך במכבי חיפה, נכתב כבר רבות, ושליחינו לפורטוגל אף ריאיינו את הוריו. כעת הגיע הזמן לערוך היכרות עם הצרפתי השלישי של פורטוגל. רפאל גריירו הוא אולי החשוב מכולם, מועמד ראוי לתואר תגלית הטורניר, והוא הכי צרפתי שיש, יליד פריס. עד לא מכבר הוא בקושי דיבר פורטוגזית. ככה זה כשאמא לא מבינה את השפה, וכולם במשפחה מדברים צרפתית.

עם זאת, לאבא היתה השפעה גדולה מאוד על בחירת הקריירה ועל הזהות הלאומית. בלם חובב ואוהד בנפיקה שרוף, הוא שלח את שלושת בניו למגרשי הכדורגל מגיל צעיר מאוד, ורפאל היה המתמיד והמוכשר מכולם, מה גם שהוא היחיד שירש את האהבה לנשרים. שני אחיו מרדו באב – אחד בחר בפורטו, השני הלך עם ספורטינג ליסבון. מצד שני, מבנה גוף הצנום של רפאל לא איפשר לו ללכת בדרכו של אבא במרכז ההגנה. המהירות, הזריזות והכדרור המצוין גרמו למאמני הנוער לשלוח אותו לאגף, ובאקדמיה המפוארת של קלרפונטיין הפכו אותו למגן שמאלי. שם הוא גם אותר על ידי הסקאוטים של קון, ונדד לעיר הצפונית. בגיל 20, בעונת 2012/13, הוא כבר נבחר למצטיין בתפקידו בליגה השניה, ואחד מחברי הצוות המקצועי בהתאחדות הפורטוגלית שם עליו עין.

צירוף מקרים הועיל מאוד לקידומו. רוי ז'ורז'ה, המאמן המצליח של הנבחרת הצעירה של פורטוגל, היה בעצמו מגן שמאלי מעולה עם תכונות דומות – אותו מבנה גוף, אותה מהירות מסחררת, אותה נכונות לתמוך בהתקפות בכל הזדמנות. הוא נסע לראות את גריירו, וראה את עצמו. ההצעה לרפאל לקבל אזרחות ולייצג את מולדת אביו לא איחרה לבוא, ומבחינת השחקן הצעיר הבחירה היתה קלה. "אני מרגיש יותר פורטוגלי מצרפתי בכל הקשור לכדורגל", הוא הצהיר, וגם מבחינת הסיכויים להתקדם לנבחרת הבוגרת הכל היה ברור. בצרפת כבר התלהבו מלוקא דין וליבאן קורזאבה כיורשים הפוטנציאליים של פטריס אברה, בעוד בפורטוגל לא היה מחליף ראוי לפאביו קואנטראו. אז גריירו לקח את הצ'אנס בשתי הידיים בתחילת 2013.

שחקן נבחרת פורטוגל, פאביו קואנטראו. GettyImages
נמצא לו מחליף. קואנטראו/GettyImages

שער מרהיב מול ארגנטינה

חודשים ספורים מאוחר יותר, התעורר חשש בפורטוגל כאשר המגן סירב להצטרף לנבחרת ולא עידכן בזמן על פציעה שסחב לכאורה. בתקשורת סברו כי ההתאחדות הצרפתית מנסה להפעיל עליו לחץ ולבצע מחטף, וגריירו כיכב בעיתונים למשך מספר ימים, תוך שהוא נדרש להכחיש את הדיווחים. "כבר קיבלתי את ההחלטה, ואני לא מתכוון לחזור בי", הכריז המגן. בצרפת הכותרות היו צנועות הרבה יותר. אמנם גריירו נרכש באותו קיץ בידי לוריין וערך הופעת בכורה בליגה הראשונה, אך לא דיברו עליו במונחים של פספוס.

בנובמבר 2014 הגיע הזמן לעשות את הצעד ממנו אין חזרה. פרננדו סנטוס התרשם מכושרו של המגן בלוריין וזימן אותו לראשונה לנבחרת הבוגרת בהיעדרו של קונטראו הפצוע. גריירו התייצב בשמחה, נרגש לפגוש לראשונה את אלילו הגדול, כריסטיאנו רונאלדו. גם כוכב ריאל מדריד אהב את מה שראה – כבר בהופעתו השניה, במשחק הידידות מול ארגנטינה באולד טראפורד, הבקיע גריירו את שער הניצחון, ועוד בנגיחת זינוק מרהיבה. זה רק הדגיש את הכישרון הרב גוני שלו, כי בלוריין בדיוק הסיטו אותו לקישור באותם ימים, אך מבחינת הנבחרת זו היתה סיבה לדאגה. שחקני אגף התקפיים יש בפורטוגל בשפע, והמגנים הם מצרך נדיר. לכן היה זה לטובתו של גריירו כאשר חזר לשחק בעמדה נסוגה יותר בקבוצתו בעונה החולפת. זה הבטיח לו את המקום בסגל ליורו.

פרננדו סנטוס מאמן נבחרת פורטוגל. רויטרס
התלהב. סנטוס/רויטרס

גם מגן, גם מבשל

עוד לפני אליפות אירופה התנהל קרב איתנים על החתמתו של הכוכב העולה. ליברפול רצתה להביאו לאנפילד כבר בינואר והגיעה הצעה ללוריין, אבל המגן סיים את העונה בצרפת, ואז נכנסה לתמונה דווקא האקסית של יורגן קלופ וחטפה לו את השחקן. בורוסיה דורטמונד שילמה תמורתו 12 מיליון יורו בתחילת אליפות אירופה, והתזמון היה מצוין. ערכו עלה מאז מאוד, וגריירו הפגין יכולת מרשימה באגף, הן הגנתית והן התקפית. פורטוגל נראתה פגיעה יותר בעורף כאשר הוא נעדר מהמשחקים מול הונגריה בשלב הבתים ומול פולין ברבע הגמר בגלל פציעה. בארבעת המשחקים בהם היה על הדשא, ספגה החבורה של סנטוס שער אחד בלבד, וגריירו אף קינח עם הגבהת הקרן לראשו של רונאלדו בחצי הגמר מול ויילס.

לו מישהו היה אומר לרפאל לפני שנתיים שהוא יבשל לגיבור נעוריו בחצי גמר אליפות אירופה על אדמת המולדת, ויפגוש את צרפת עצמה בגמר, הוא לא היה מאמין. ואולם, החלום הכי ורוד הפך למציאות עבור המגן בן ה-22, רגע לפני המעבר לסגנית אלופת גרמניה. השמיים הם הגבול עבורו, והמשחק הערב יהיה מרגש בכל מובן אפשרי.

בינתיים גריירו עדיין נחשב לשחקן מהליגה הצרפתית, והמצב על הדשא בסטאד דה פראנס עשוי להיות ביזארי – ייתכן כי יהיו לפורטוגל יותר נציגים של הליגה הצרפתית מאשר לצרפת. אלמלא הפריצה המפתיעה של סמואל אומטיטי, בלם ליון שנרכש על ידי ברצלונה, להרכב ברבע הגמר בעקבות ההשעיה של עדיל ראמי, "היתרון" זה של הפורטוגלים היה מובטח. בהרכב המקורי של דשאן היה שחקן "מקומי" אחד בלבד – בלס מטוידי, המנוע של פריז סן ז'רמן. למעשה, במשחקים רבים מאוד העונה הוא גם היה הצרפתי היחיד על הדשא בהרכב קבוצתו.

בלס מטוידי, נבחרת צרפת. GettyImages
המנוע. מטוידי/GettyImages

הבאנקר של דשאן כבר לא באנקר בפריס

התמכרותה של פריס סן ז'רמן לזרים היא אחת הסיבות לירידה הדרמטית במעמדם של הצרפתים בליגה שלהם. מטוידי הוא היוצא מהכלל שמעיד על הכלל. הוא היה אחד השחקנים הראשונים שהגיעו לקבוצה בעידן הבעלים הקטארים, כאשר נרכש מסנט אטיין בקיץ 2011 תמורת 7.5 מיליון יורו בלבד. בוגר נוסף של קלרפונטיין עשה דרך ארוכה לפני שזכה להכרה. "לא הייתי הנער המוכשר ביותר באקדמיה, אבל אני אחד מהבודדים בכיתה שהפכו למקצוענים. ההשקעה משתלמת", הוא אמר ביסס את עצמו בליגה הבכירה. אחרי ארבע עונות מעולות בשורות הירוקים, הגיע המעבר החלומי לסן ז'רמן, אותה אהד בלס מילדות, ובחמש השנים האחרונות אי אפשר לדמיין את הפריזאים בלעדיו. הוא הגיע כדי לרשת את קלוד מאקללה הפורש, והשכיח אותו מיידית. למעשה, רבים סבורים כי מדובר במאקללה משופר, עם יכולות התקפיות טובות יותר.

עבור דשאן, הפך מטוידי לבאנקר. "הוא השם הראשון בהרכב, ואליו מוסיפים עוד עשרה", אמר המאמן הלאומי לפני המונדיאל בברזיל. הוא המשיך ללכת איתו באש ובמים, גם כאשר בתחילת אליפות אירופה ספג מטוידי ביקורת על יכולת חלשה ולא השתלב במערך החדש שנועד לאפשר לדימיטרי פאייה חופש פעולה. המאמן בא על שכרו, כי בשני המשחקים האחרונים מטוידי כבר היה נהדר. הוא היה זה שבישל במסירת עומק נהדרת את שער היתרון של אוליבייה ז'ירו ברבע הגמר מול איסלנד, ובחצי הגמר מול גרמניה היתה ללחימה שלו תרומה כבירה מול הקישור האיכותי של היריבה.

כעת הוא עומד בפני זכייה באליפות אירופה, אבל במקביל מרגיש מטוידי בן ה-29 שבקבוצתו לא מעריכים אותו מספיק. פ.ס.ז' החתימה את הקשר הפולני הנהדר גז'גוז' קריכוביאק, ומעמדו של השחקן הצרפתי הבטוח היחיד בהרכב מתערער. עזיבה אפשרית מאוד בנסיבות אלה, ומנצ'סטר יונייטד היא המועמדת הבכירה לזכות בשירותיו. וכך, עשוי כוכב צרפתי נוסף לעזוב את הליגה המקומית בדרך לאי הבריטי. בקצב הזה, אולי לא יהיה במונדיאל 2018 אפילו שחקן אחד מהליגה הצרפתית בסגל הנבחרת. בנבחרת פורטוגל, על אף המעבר של גריירו, דווקא יהיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully