וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוני לוי: "העונה היו יותר מדי קולות של שחקנים שלא רוצים להיות פה"

18.6.2016 / 23:00

הקשיים ("הצעתי לשחר ללכת. הוא אמר לי: פעם ראשונה ואחרונה שאני שומע על זה"). בניון ("אמרתי לו מה אני חושב על המעבר"). עטר ("שחקן ב'לבל' אחר, מעולם לא רציתי שיילך"). סטויקוביץ' ("יכול להיות שנביא זרים אחרים"). וגם: קטן, רוקאביציה, הפרשנים וקרלסן. ראיון

ערן גילווארג

בחדר המאמן, על הקיר ממול, מופיעה טבלה ובה רשימת השחקנים של רוני לוי. בסדר מופתי, הם מופיעים בזה אחר זה, ולוי מסמן וי שחור ליד השחקנים שמצב בריאותם תקין. קובי מויאל, אופיר קריאף, יוסי בניון, כולם עדיין שם אבל כאן מזמן לא בכפר גלים. את הרשימות החדשות שלו לוי מחזיק במחשב הנייד. הוא פותח אותו בזהירות, ומציג לנו את טבלאות הסטטיסטיקה. עשרות קבצים, המון סדר. אחרי עונה מתישה כזאת, יש לנו הרבה מה לשאול ואין זמן לטבלאות. "נתחיל עם בניון ועטר?", שאלתי. אבל לוי הקציב רק עשרים דקות לראיון הזה. לחצנו "רקורד", כי שעון החול אוזל. לקראת העונה הקרובה, כמובן.

אם ככה נתחיל מהסוף. העונה תעשה רענון גדול בסגל שלך. פתאום מכבי חיפה לא רוצה שחקנים שלא רוצים להיות פה. אז שחררתם, אבל הישראלים הבאמת בכירים עדיין לא כאן.

"יש שחקנים ברמה גבוהה מאוד בישראל, שאם אתה שם עליהם סכום חסר תקדים, הם יהיו פה. ולא תמיד זה אפשרי. אבל מה לעשות, במכבי חיפה של השנה האחרונה היו קולות באוויר של שחקנים שלא שמחים להיות פה. אנחנו רוצים שחקנים שרוצים להיות במכבי חיפה ויש המון כאלה. אז קודם כל צריך ליצור להם סביבת עבודה טובה. חיפה זה מועדון ענק, אנחנו בכיוון נכון, אבל יש עוד 'ספיחים', שכנראה יהיו מחוץ לקבוצה. טאלב טואטחה, למשל, הוא שחקן מצוין. אבל לפעמים, לא תמיד באשמתו, זה היה חלק מהבעיות שלנו. חלק מהשחקנים היו חצי עם הראש כאן, וחצי לא. היו לי כמה כאלה העונה. אז עכשיו אנחנו מחפשים לו מחליף, כי הוא יעזוב. זה מאוד לא פשוט".

עוד בנושא:

קגלמאכר בישראל: "מגיע לחתום במכבי חיפה, הפרטים עדיין לא סגורים"
אלון תורג'מן עשוי לחתום בבני יהודה, גוזלן נשאר במכבי חיפה
מכבי חיפה הפנתה את עטר לרופא מומחה. שחר: "אין עסקת טרייד"

מאמן מכבי חיפה רוני לוי. אדריאן הרבשטיין
"טאלב טואטחה, למשל, הוא שחקן מצוין. אבל לפעמים, לא תמיד באשמתו, זה היה חלק מהבעיות שלנו. חלק מהשחקנים היו חצי עם הראש כאן, וחצי לא"/אדריאן הרבשטיין
"בפתיחת העונה, אחרי שבועיים של ניצחונות במשחקי הכנה אמרתי ליענקל'ה: 'יש לנו בעיה בגרעין הקבוצתי, לא אוהב את ההתנהלות, לא אוהב את המקצוענות, את הרעב של השחקנים"

אתה לא יכול להביא הרבה שחקנים כאלה. לא ברמה של שהר, בוזגלו, ברדה ומליקסון.

"יש בעיה למצוא שחקנים טובים שיתאימו למועדון וגם שהם מתאמים מבחינה כלכלית. תראה מה קרה בקיץ האחרון. לא הצלחנו להביא שחקנים, אז הבאנו את אופיר קריאף וגילי ורמוט, שני ישראלים בעונה שלמה. כשאתה לא מביא ישראלים, אז תיתן לשחקנים צעירים לשחק, וזה מה שעשיתי. יש שחקנים בשוק שמעניינים אותנו, אני מקווה שנצרף אותם לקבוצה. יהיו גם צעירים, וגם שחקני רכש".

כדי לדבר על מה שיקרה בעונה הבאה, צריך קודם להבין מה קרה בעונה הקודמת. היו לך לא מעט בעיות עם כוכבים. בניון, עטר. הסיפור הזה הפריע לקבוצה להתקדם.

"בפתיחת העונה, אחרי שבועיים של ניצחונות במשחקי הכנה אמרתי ליענקל'ה: 'יש לנו בעיה בגרעין הקבוצתי, לא אוהב את ההתנהלות, לא אוהב את המקצוענות, את הרעב של השחקנים. יש פה חוסר מחויבות'. מאוד לא אהבתי את זה. לצערי, בתחילת העונה נאלצתי לטפל בענייני משמעת ובבעיות מקצועיות. יכולתי להיות שיש מאמן שמדלג מעל דברים לא טובים שקורים בקבוצה. אז אולי בטווח הקצר היו לנו תוצאות לא טובות, אבל בטווח הארוך היינו משלמים. בחרתי כן להתמודד עם הבעיות. בסופו של דבר זה השתלם לנו. זאת הדרך הנכונה".

אתה מרגיש יותר שקט כשבניון לא בקבוצה? חלק מהאוהדים דורשים שתחזיר את קטן.

"יוסי באופן טבעי מעורר עניין ותשומת לב. זה טבעי לשחקנים בסדר גודל שלו, זה טבעי שכשהוא לא נמצא זה אחרת. בסופו של דבר הוא עשה מה שהוא רוצה ומרגיש. אתה לא יכול לומר למישהו מה לא טוב לו, אתה יכול לייעץ. וייעצתי לו. קטן? אני מאוד מעריך את יניב, הוא שיחק תחתיי, לקחנו שלוש אליפויות יחד, פעמיים את גביע הטוטו ורבע גמר גביע אירופה. אנחנו בקשר טוב עד היום. זאת שאלה שצריך להפנות לראשי המועדון ולא אליי כמאמן".

בניון רצה פה תפקיד מקצועי. במכבי הוא לא קיבל את זה.

"זה מה שהוא בחר, זה מה שהוא רוצה. כבודו במקומו מונח. אני לא מתעסק ברצונות שלו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
שחקן מכבי חיפה יוסי בניון. ברני ארדוב
"בסופו של דבר הוא עשה מה שהוא רוצה ומרגיש". בניון/ברני ארדוב
"אני מכבד את הפרשנים, אבל יודע להפריד בין מי שעושה את זה מאינטרס לבין זה שאומר את דעתו. אני מנסה להתנתק, רוצה פחות לראות ולשמוע. יש הרבה אינטרסנטים"

אלירן עטר יישאר במכבי חיפה?

"העלו רעיונות לטרייד מסוים, אבל אלירן הוא ב'לבל אחר'. על העניין של ללכת לא דיברנו. לא אמרתי לו מעולם שאני רוצה שיילך. אלירן פצוע משנה שעברה, פציעה מאוד מדאיגה. אני מאוד מודאג רק מהפציעה הזאת".

בתחילת העונה הייתה הרגשה שהעונה הזאת לא תעשה טוב לקריירה שלך. הפרשנים קטלו, אמרו שאתה בדרך לירידת ליגה. רצית לקום וללכת?

"אחרי שבעה או שמונה מחזורים פניתי לשחר, ראיתי שהדברים הולכים קשה ולא טוב. אמרתי לו: 'יענקל'ה, אני זז, אני בבעיה. אם זה מה שנכון למועדון אני הולך'. יענקל'ה הסתכל עליי ואמר: 'זאת פעם ראשונה ואחרונה שאני שומע על זה'. באותו רגע הרגשתי שקיבלתי גב וביטחון להמשך העונה. אני מכבד את הפרשנים, אבל יודע להפריד בין מי שעושה את זה מאינטרס לבין זה שאומר את דעתו. אני מנסה להתנתק, רוצה פחות לראות ולשמוע. יש הרבה אינטרסנטים. לפעמים לא נעים שאומרים דברים כל כך רעים. אז מקורבים מספרים לי. אתה יודע? לפעמים אני רואה אנשים ואומר להם שלום. הם מסתכלים עליי ומופתעים. אז אני מבין שהם כנראה לכלכו עליי".

אחרי הכישלון בתחילת העונה, היו כאלה שניסו לצייר את הקריירה האירופית שלך ככישלון. אמרו שנכשלת ברומניה, בקפריסין. הרגשת שמזלזלים בך כמאמן?

"באוניראה אורזיצ'ני היה לי הפסד אחד, מקום שני, והייתי קרוב לקחת אליפות. רצו להאריך לי את החוזה, אבל הקבוצה התפרקה. בגלל העונה הזאת סטיאווה בוקרשט רצתה אותי. שם לא לוקחים מאמן אם לא הצליח, והצליח מאוד. בגלל זה לקחו אותי. את סטיאווה הבאתי לשלב הבתים, אבל הבעלים שלה הוא מאוד 'פרופוגנדי', והחליט אחרי 0:0 בבית מול שאלקה שזה לא מספיק טוב בשבילו. אמרתי לו שאין בעיה, שאני הולך הביתה. לא כל מאמן יכול להגיע לסטיאווה, זה מועדון ענק, הדרג השני של אירופה. זה מועדון שלקח אליפות אירופה והיה לי כבוד גדול לאמן שם. אנורתוזיס? בכל שלושה חודשים החליפו שם מאמן. שרדתי שם שנה וחצי, הובלתי את הקבוצה למקום שני. תראה מה קרה כשעזבתי. עכשיו, כשיודעים את העובדות, כל אחד יכול להמשיך עם הפרשנויות שלו וההגדרות שלו. זה בסדר גמור".

אלירן עטר שחקן מכבי חיפה. אדריאן הרבשטיין
"לא אמרתי לו מעולם שאני רוצה שיילך". עטר/אדריאן הרבשטיין
"אמרתי ליענקל'ה שחשוב להביא עוד ספורט דירקטור. אני שמח שצירפנו מישהו מנוסה, שעבד במספר מועדונים בעולם. הוא לא עושה רק רכש. הוא יסביר איך קבוצה צריכה להתנהל"

כשחזרת, ג'ורדי קרויף רצה אותך במכבי תל אביב. למיטב ידיעתי, אתה לא שם בגלל ההתנגדות של הבעלים למאמן ישראלי.

"אני לא יודע מה הרצונות שלהם, לי ולג'ורדי יש קשר חברי ומקצועי טוב. באחת הפעמים עלה דיבור שאולי אהיה שם, זה לא קרה. היום טוב לי במכבי חיפה".

בוא נדבר על מה שיש. טור כריסטיאן קרלסן. כל הזמן רצית מנהל ספורטיבי. כרגע יש לך חמישה זרים. אחד יגיע, אולי שניים. בשביל זה הוא הגיע?

"מכבי חיפה, ברצון ובשאיפות שלה להשתפר, צריכה לעשות מספר שינויים ארגוניים במועדון. אמרתי ליענקל'ה שחשוב להביא עוד ספורט דירקטור. אני שמח שצירפנו מישהו מנוסה, שעבד במספר מועדונים בעולם. הוא לא עושה רק רכש. הוא יסביר איך קבוצה צריכה להתנהל, איך להביא זרים ואיך לפתח מערך סקאוטינג. אני מברך אותו ומאחל לו הצלחה. לאסף בן דב יש חלק לא קטן במה שקורה בשינוי שעובר המועדון הזה".

בשבועות האחרונים פרסמנו שסטויקוביץ' לא רוצה להיות במכבי חיפה, שנתתם לו אור ירוק לעזוב. אתה צריך זרים. תמצאו לו קבוצה?

"מי שלא רוצה להיות פה, לא נכריח אותו להיות פה. יכול להיות שנצטרך לפנות מקומות ולהביא זרים אחרים. אנחנו לא מגובשים בצורה מלאה, יש לנו מספר התלבטויות, גם בעניין של השוער. אנחנו רוצים להביא שחקנים. בשביל להביא צריך לשחרר, אנחנו בודקים את האפשרויות שיש לנו. אם נצטרך להביא שני שחקנים חדשים, נשחרר שני שחקנים זרים".

בוא נדבר על אחד שבא. ניקיטה רוקאביציה. עושה רושם שהחלטת בקיץ לשפר משמעותית את כל מה שקשור לשחקני הקו שלך. איפה הוא ישחק, בקו או כחלוץ תשע?

"ניקיטה ישחק גם כחלוץ תשע וגם בקו. ממה שהתרשמתי ובדקנו, מדובר בבחור מאוד איכותי, מאוד רציני, מסוג השחקנים שאנחנו רוצים לראות במכבי חיפה. גם מקצועית, מדובר בשחקן מצוין. ריבוי שחקני הקו? ניקיטה יכול להיות תשע, כמו שאמרת, אז בוא נישאר עם בעיות טובות בהתקפה ובקישור".

ולדימיר סטויקוביץ' שוער מכבי חיפה. ברני ארדוב
"יש לנו מספר התלבטויות, גם בעניין של השוער. אנחנו רוצים להביא שחקנים. בשביל להביא צריך לשחרר, אנחנו בודקים את האפשרויות שיש לנו". סטויקוביץ'/ברני ארדוב
"אני צריך לשבור את הראש כדי למצוא לשחקנים מסוימים מקום מתאים בעונה הבאה. נשחק בכמה סגנונות. אני מעדיף שיהיו לי יותר שחקנים ויהיה קשה לבחור מאשר לא יהיו לי מספיק שחקנים"

חלק מהבעיות שלך נחשפו בתחילת העונה, וחלקם נעלמו כשעברת למערך עם שלושה שחקני קישור. באיזו שיטה מכבי חיפה תשחק בעונה הבאה?

"שיחקנו בעונה שעברה בשני סגנונות, 4:3:3 ו-4:4:2. קבוצה צריכה לדעת להיות מגוונות בסגנון המשחק שלה. אני צריך לשבור את הראש כדי למצוא לשחקנים מסוימים מקום מתאים בעונה הבאה. נשחק בכמה סגנונות. אני מעדיף שיהיו לי יותר שחקנים ויהיה קשה לבחור מאשר לא יהיו לי מספיק שחקנים. זה מה שקרה בעונה שעברה. עברנו עונה עם המון משברים, עם תשעה כרטיסים אדומים, אבל היו גם דברים טובים: כשהיינו צריכים לנצח משחקים חשובים אז ניצחנו. כשהיו משחקים על הפלייאוף העליון, בחצי הגמר והגמר, ניצחנו. אם מסתכלים אחורנית, קיבלתי קבוצה במקום החמישי שלא הגיעה לאירופה בשנים האחרונות. הצלחנו לקחת גביע למרות בעיות מקצועיות וחברתיות. בקיץ שחררנו עשרה שחקנים, בינואר ארבעה, חלק משמעותיים. תוך כדי ניצחנו בדרבי אחרי פיגור, תוך כדי אני כמאמן נאלצתי לבחור את השחקנים, למצוא סגנון מתאים. בהתחלה היה סגנון מאוד איכותי אבל היינו חשופים, אז עברתי למערך עם שחקנים קצת אפורים, אבל מצאתי את האיזון הנכון. בפלייאוף העליון היינו הקבוצה במקום השני. מגיע הרבה קרדיט לצוות המקצועי שלי, שנשאר מלוכד גם ברגעים קשים".

בתחילת העונה שעברה לא הזכרת את המילה אליפות פעם אחת. לא אתה ולא שחר. מה יקרה במסיבת העיתונאים של פתיחת העונה?

"שחר אמר שהוא רוצה לחזור לאירופה, אז חזרנו. כשנסיים לבנות את הסגל, אוכל לענות לך על זה. אני רק יכול לומר שלא בונים קבוצה לאליפות ביום אחד".

אי אפשר בלי זהבי. כמעט עשרה מיליון דולר על שחקן ישראלי זה כמעט אי שפיות. היית עוזב תמורת הצעה מסין?

"קראתי בשלב מסוים שגולדהאר רוצה עוד מיליון יורו תמורת העסקה. אז בוא נגיד כך: אם אני זהבי, אני מוכן לוותר על מיליון יורו תמורת מעבר כזה. המחירים של העסקה הזאת הזויים. עם איך שהוא התקדם והתנהג, מגיע לו ללכת. אני הייתי הולך".

מאמן מכבי חיפה רוני לוי. אדריאן הרבשטיין
"לא בונים קבוצה לאליפות ביום אחד". רוני לוי/אדריאן הרבשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully