וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מילון עברי אנגלי: לקסיקון האליפות המלא של הפועל באר שבע

22.5.2016 / 16:00

המנוע והמנחוס. הברך והעוגה. הרוח והשיר. הגיבורה והגיבור. וגם הנאום הבלתי נשכח באנגלית. עונת האליפות של הפועל באר שבע תיכנס למיתולוגיה. זה הזמן לשנן את מילון המונחים המלא שבסופו יצר היסטוריה

הפועל באר שבע השלימה אתמול (שבת) זכיה בתואר אליפות ראשון אחרי 40 שנה, ושלישי בתולדותיה, אחרי שניצחה את בני סכנין 1:3. הקבוצה שכמעט ירדה ליגה רק לפני שלוש שנים השלימה מסע מופלא שהחל עם החזרה של אליניב ברדה, והושלם עם הנפת צלחת האליפות באצטדיון טרנר. לרגל הזכיה בתואר, מוגש לכם מילון האליפות השלם.

(איורים: עידו הירשברג)

הבוס האמיתי: 10 סיפורים על ברק בכר, האיש שניצח את מכבי תל אביב

העם דורש צדק חברתי: למה חובבי הכדורגל היו בעד הפועל באר שבע

פרויקט מיוחד: מסע הייסורים של הפועל באר שבע בעשור האחרון

עשו את זה צפו ב-1:3 של באר שבע על בני סכנין שנתן לה אליפות

כל התגובות, התמונות והציוצים: כל העדכונים מהפסטיבל בבבירת הנגב

ברקת רקדה, השחקנים שתו: צפו בחגיגות הלילה המרגש של באר שבע

בוזגלו לא מתחייב להישאר, בכר רוצה בלם: תמונת מצב בבאר שבע

הדמעות של האוהדים, ההתפרצות של השחקנים: אלבום תמונות חגיגי

ברדה ואוגו 9, מליקסון וצדק 8.5, ובכר? גיליון הציונים של באר שבע

איך תיראה באר שבע בעונה הבאה ומה מחכה לה בליגת האלופות?

ההישג של ברדה, הרצף הטוב באירופה: מספרי העונה של באר שבע

seperator

אוגו, ג'ון - הקשר האחורי הכי עוצמתי שהיה בישראל מאז דרק בואטנג. בעל אופי דומיננטי, נודע בכינויו "משוגע".

אוחנה, פנחס - איש המשק המיתולוגי. שלא כמו עמיתיו, מקפיד להישאר מאחורי הקלעים.

אילוז, אביתר - הקפטן עד להגעתו של ברדה. החל את העונה בשולי הספסל, פרש והפך למנהל הקבוצה, והוזמן להניף את הצלחת יחד עם ברדה, בוזגלו ומליקסון.

איש הברזל - ב"ש היא הקבוצה היחידה בליגה שבשורותיה יש שני שחקנים שלא החמיצו דקה העונה: דודו גורש (ע"ע) ושיר צדק (ע"ע). יחד איתם ברשימה: בן והבה מהפועל רעננה.

אלימלך, סתיו - הקפטן שהניף את התואר האחרון (גביע ב-1997), וכיום מנהל בית הספר לכדורגל של המועדון. חווה לאחרונה טרגדיה אישית, כשבתו יובל מתה בערב פסח.

אנגלית - שפה ממשפחת השפות הגרמאניות. ברק בכר (ע"ע) עשה בה שימוש בשידור חי כשרצה להבהיר למכבי תל אביב מי הפייבוריט לאליפות אחרי ניצחון חשוב בטדי. הצליח לו.

אנחנו לא מתראיינים - התשובה האוטומטית של הדובר גיל לבנוני לבקשת ראיונות.

ארבייטמן, שלומי - תרם שער אחד בלבד למאבק האליפות, אבל איזה שער: מספרת ניצחון בדקה ה-80 מול הפועל חיפה. מיעט לשחק ועבר לאחר סגירת חלון ההעברות לאותה הפועל חיפה.

ארוחה - בסיום כל משחק, הצוות הניהולי והמקצועי יושבים לאכול במסעדה, עם כלל אחד: לא מדברים על המשחק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

בוזגלו, מאור - הילד הרע של הכדורגל הישראלי שינה פאזה כשהיה הראשון להצטרף למהפכה של ברדה בקיץ 2013. איבד את מקומו כשחקן הרכב קבוע בישורת האחרונה, אך כבש שערים חשובים, כולל השוויון מול סכנין בסיום הליגה הסדירה. המלצת מעקב: הספורטאי הבולט ביותר ברשתות החברתיות בישראל.

ביטון, בן - המגן הימני הפותח. עוד לפני המינוי של אלישע לוי (ע"ע), זכה לזימון בכורה לנבחרת.

ביטון, דן - השחקן הצעיר בסגל. רגע בולט: הרמת הקרן בתוספת הזמן מול קרית שמונה, היישר לראש של ג'ון אוגו (ע"ע).

בכר, ברק - המאמן הרביעי הכי צעיר לזכות באליפות ישראל (בן 36, השיאן: משה וארון, בגיל 29). הגיע בקיץ אחרי פיצוץ עם איזי שרצקי (ע"ע) בקרית שמונה, מומחה בהסתכלות בלבן של העיניים של מכבי תל אביב.

בראון, וובה - הצטרף בינואר וכבש שער נאה מול בני יהודה, אבל תרומתו העיקרית לאליפות הייתה האתגר על שמו, ששיגע את טרנר.

ברדה, אליניב - הקפטן, מלך השערים, גיבור האליפות, מחייה הפועל באר שבע, מפריח השממה. שדרה מרכזית בעיר על שמו היא רק עניין של זמן. עזב את הקבוצה בינואר 2003, עבר במכבי חיפה ובהפועל תל אביב והמריא לגנק הבלגית, שם לקח אליפות והופיע בליגת האלופות. בקיץ 2013 סיים חוזה, ובמקום לחדשו בחר לחזור הביתה ולשנות את ההיסטוריה.

ברקת, אלונה - הבעלים, הבוסית, המממנת, הרוח החיה והאישה שלא התייאשה בדרך הארוכה מהליגה הלאומית ועד לאליפות ליגת העל. לאחר שהתעניינה דווקא ברכישת מכבי תל אביב (ע"ע) בימי לוני הרציקוביץ', בחרה בעונת 2007/08 בקבוצה ממרכז הטבלה בליגה הלאומית והושיעה אותה מידיו של אלי זינו. בעונה השנייה עלתה ליגה, ובשלוש השנים הבאות דשדשה עם שורת מאמנים, תקריות והשקעות שירדו לטמיון. בקיץ 2012 בחרה באלישע לוי (ע"ע), בקיץ 2013 הצליחה להחזיר את אליניב ברדה, והשאר היסטוריה.

ברקת, אלי - בעלה של הבעלים. לפי דיווחים בסביבת המועדון, מעורב בענייני הקבוצה מתחת לרדאר. אחיו של ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת.

בעלי הפועל באר שבע אלונה ברקת. איור: עידו הירשברג, עידו הירשברג
אלונה ברקת וגמל/עידו הירשברג, איור: עידו הירשברג

גביע - הטראומה של גמר העונה שעברה נשארה מאחור, אבל גם השנה באר שבע לא הצליחה ללכת עד הסוף במפעל השני בחשיבותו, והודחה בחצי הגמר מול מכבי חיפה.

גדיר, מוחמד - אחד השחקנים הכי מבוקשים בחלון ההעברות האחרון נחת בדרום במבצע בזק. לא כבש, אך מסומן כרכש שאמור להיות חיזוק בעיקר לעונה הבאה.

גורש, דודו - בגיל 35, לאחר קריירה מלאת תלאות בהפועל עכו, הגיע גורש למנוחה ולנחלה. עד העונה ספג בליגת העל 1.35 שערים למשחק, הקצב העונה: 0.67 בלבד – פחות מחצי. מאז עלה לליגת העל ב-2009, פספס שני משחקים בלבד, שניהם היו לפרוטוקול.

ג'יפיאס (GPS) - עם ההגעה של בכר, הצטרפה באר שבע למשפחת הקבוצות שמנטרות את הקילומטרז' של השחקנים. החזיה המפורסמת זכתה לעדנה בחגיגת המספרת של שלומי ארבייטמן (ע"ע).

גמלים - סמל וגאווה מקומית או כינוי גנאי? אוהדים מקומיים, כמו גם יריבים, חלוקים בשאלה.

דהאן, דודו - סוכן שחקנים ומאמנים, המייצג את ברק בכר (ע"ע) וכמה משחקני הקבוצה, בהם מאור מליקסון (ע"ע), מוחמד גדיר (ע"ע, וובה בראון (ע"ע) ומתן אוחיון.

דוידזאדה, אופיר - לצד אליניב ברדה (ע"ע), שחקן הבית היחיד בהרכב. לצד וויליאם סוארס (ע"ע), השריד היחיד מהסגל למשחק ההישארות מול מכבי נתניה (ע"ע) לפני שלוש שנים.

דנילוביץ', רוביק - ראש העיר שחתום על הקמת אצטדיון טרנר (וגם על השם, מחווה לקודמו בתפקיד). זכה לשיר אוהדים על שמו, "במזרקות של רוביק".

דרום - אזור המשתרע על חלקים נרחבים משטח מדינת ישראל, החווה השנה עדנה ספורטיבית: הפועל באר שבע אלופה, מ.ס. אשדוד והפועל אשקלון עולות לליגת העל.

הובאן, אובידיו - קשר נבחרת רומניה, הנציג היחיד של ליגת העל ביורו 2016. למרות הגיל והחיזורים מקבוצות הליגה, האריך את חוזהו בעונה נוספת.

הדר, צביקה - האוהד הכי מפורסם, עוד מימי "שמש". קיבל עונש רדיוס מטרנר, לאחר שלטענת חבריו ליציעים התגלה כמנחוס.

השתגעתי בגללה - ההמנון הרשמי של אוהדי הקבוצה. מכל השירים, העוצמתי ביותר.

וואקמה, אנתוני - התחיל את העונה כשחקן ספסל, אך מרגע שנכנס להרכב בזכות פציעות של חבריו הפך לשחקן העוצמתי בליגה ואחד הברגים החשובים במכונה. שותף לצוות הווי ובידור עם ג'ון אוגו (ע"ע).

וסרמיל - האיצטדיון הגרוע במזרח התיכון, שסיים את שירותו לאחר כבוד בתום העונה שעברה ואפשר להפועל באר שבע לשחק במתקן ההולם את מידותיה.

זובור - שחקנים חדשים לא צריכים לסחוב תיקים או לנקות שירותים, אבל נאלצים להנעים בנאמבר מוזיקלי אל מול חבריהם לחדר ההלבשה. לא ברור מה עדיף.

זרים - הסגל של באר שבע הוא ההוכחה שלפני הגדלת המכסה מחמישה לשישה, כדאי להשתמש בה בחוכמה. רק ארבעה - אוגו, הובאן, וואקמה וסוארס, אבל כל זר, זר.

חמסה - לא רק של דרור קשטן. פריט אנטי-מנחוסי ידוע, וגם חברה של כבוד בחילוף של אליניב ברדה מול בית"ר.

טהא, לואי - הגיע בעונה שעברה מהפועל רעננה, והצליח לאט לאט לדחוק את וויליאם סוארס הוותיק מההרכב. חתום על הצלת העונה, כשמנע מאלירן עטר, בתוספת הזמן מול מכבי חיפה בפלייאוף, לשבור את רצף המשחקים ללא הפסד.

טרנר - האצטדיון החדש בישראל, ולבטח הכי ביתי ורועש בארץ. בנוי בנוסח אנגלי, עם יציעים המקיפים את כולו למעט בפינות. מאז שנפתח, באר שבע לא הפסידה בו.

טרנר, יעקב - ראש העיר המיתולוגי והאיש שמאחורי הסיסמה "חמש דקות מבאר שבע", זכה להעניק את שמו לאצטדיון העירוני עוד בחייו.

יריבות - מה שחסר לבאר שבע כדי להיות קבוצה גדולה באמת היא יריבות, דם רע עם קבוצת צמרת אחרת. מכבי תל אביב מתרכזת, לפי שעה, בהפועל תל אביב ובמכבי חיפה.

היציע הדרומי - אצל מכבי תל אביב זה שער 11, להפועל תל אביב יש שער 5, לבית"ר היציע המזרחי, למכבי חיפה היה יציע ג'. להפועל באר שבע, החל מהעונה, יש את היציע הדרומי, שנכון לעונת 2015/16 נראה כמו הגרסה הישראלית לקופ של אנפילד.

ירידה - המשימה העיקרית של הפועל באר שבע השנה, לפחות אם מאמינים לאוהדים שלה, הייתה להישאר בליגה. היא עשתה את זה כבר במחזור ה-19, ומאז הכל בונוס. השיר "באר שבע לא תרד" עדיין נשמע בשמחות מקומיות.

מאמן הפועל באר שבע ברק בכר. איור: עידו הירשברג, עידו הירשברג
אלישע קירב לבאר, בכר הגיע אליה/עידו הירשברג, איור: עידו הירשברג

לוי, אלישע - כמשה על פסגת הר נבו, הניח את היסודות לקבוצה של בכר אך לא זכה לשתות מהבאר. הסתפק במינוי לנבחרת.

לסטר סיטי - מעשה שטן, נמצאה אלופה באירופה עם סיפור מרגש יותר משל הפועל באר שבע.

מליקסון, הברך של - יקירת הדרום, ניהלה מערכת יחסים סבוכה עם מאור מליקסון (ע"ע). זכתה לתפילות ואיחולי החלמה רבים בקרב אזור חיוג 08. כשהייתה כשירה, אחוזי ההצלחה של באר שבע עמדו על 81.33%; בלעדיה, האחוזים ירדו ל-66.67%.

מליקסון, מאור - הכי שחקן בית בקרב לא שחקני הבית. הגיע למועדון בימי הלאומית, עלה ליגה ועבר לפולין ב-2011, שם לקח אליפות ראשונה בקריירה. חזר כבן האובד כבר בעונה שעברה, אבל את היכולת שהפכה אותו לאחד השחקנים היקרים בליגה הוא הציג רק השנה.

מדבר - 40 שנה הולכים, בסוף מגיעים.

מימר, שרון - עוזר המאמן שעזב באמצע העונה לטובת מאבק הישארות עם הפועל כפר סבא, הוחלף באסף נמני. היה מענק אליפות?

מכבי חיפה - 3 נקודות מ-12 אפשריות, אפס ניצחונות מארבעה משחקים, הפסד ראשון אחרי 29 משחקים, הדחה בגביע. רוני לוי והשחקנים שלו הם היחידים שיכלו העונה להפועל באר שבע.

מכבי תל אביב - האלופה היוצאת. ניצחה במפגש הישיר במחזור השני, אך בשלושת המשחקים הבאים ידה הייתה על התחתונה: פעם אחת עם הפסד בבלומפילד, ועוד פעמיים עם תיקו שלא יצר עבודה מומנטום. באחד ממאבקי האליפות האיכותיים של השנים האחרונות, היא זו שנותרה מאחור.

מקום ראשון - באר שבע איישה אותו השנה לאורך 24 מחזורים (שני שלישים מהעונה), בשלוש תקופות שונות. הפעם הקודמת שבה הייתה בפסגה: עונת 2003/04, מחזור 2. הפעם הקודמת שבה הייתה באמת בפסגה: עונת 1994/95, מחזור 12.

משומר, אייל - 29 משחקים ו-93 דקות החזיק הרצף של באר שבע, עד שבא המגן הימני המושמץ של מכבי חיפה (ע"ע) ובדריבל מהסרטים כבש שער לראשונה מאז ינואר 2013.

נאחס - מרכיב חשוב בהוויה של כל אוהד כדורגל, אך בעל תפקיד מרכזי ביותר בחייה של הפועל באר שבע. כל ריטואל ננצר, כל מעשה נשקל עשרות פעמים. ביטוי חשוב: הוצאת חולצות הפסים אל מחוץ למלתחות השחקנים. למה? ככה.

סוארס, וויליאם - השחקן הוותיק בסגל, ואחד משני שרידים למשחק ההישארות מול מכבי נתניה (ע"ע). נחשב בתחילה כעקיצה של הפועל רמת גן על חשבונה של אלונה ברקת (ע"ע), אך הפך במהרה לעמוד תווך וקפטן מחליף. נפצע ואיבד את מקומו בהרכב, אך חזר אליו במשחקים האחרונים.

סמי עופר - הקללה כמעט נשברה עם משחק הכתרה, אבל יש דברים שלא נועדו להשתנות. ניצחון אחד בשמונה משחקים, הפסד ראשון אחרי 29, שני הפסדים כואבים בגביע, כולל התבוסה ההיא בגמר.

עוגה - כל שחקן שחוגג יום הולדת, מקבל עוגה, עם טוויסט: ההגשה היא ישר לפנים. אין פטורים.

עזריה, איתן - מנטליסט הקבוצה. הגיע כנדוניה של בכר, לאחר שהשניים כבר זכו יחדיו בגביע המדינה עם קרית שמונה. כתפקידו כן הוא, אחראי על השינוי המנטלי של סגל שנשמר ברובו מהעונה שעברה.

עמה יעמיק - בעיראקית, "עיוור תתעוור". בבאר שבעית מדוברת ובקרוב גם במילון אבן שושן, קריאת אנטי-נאחס משודרגת, והביטוי המזוהה ביותר עם האליפות של באר שבע.

פיגור­ - באר שבע הייתה השנה מעט מאוד זמן בפיגור. כמה מעט? שתיים עשרה פעמים (נחלצה מתשע, ניצחה ארבע), 230 דקות בלבד, 7.10% מתוך הזמן הכולל ששיחקה.

צדק, שיר - אחד הבודדים בסגל שפתח את העונה עם אליפות מקומית ברזומה. המנהיג הבלתי מעורער של חוליית ההגנה הטובה בארץ, השלים זכיה משותפת עם דודו גורש בתואר "איש הברזל" (ע"ע).

קפטן הפועל באר שבע אליניב ברדה. איור: עידו הירשברג, עידו הירשברג
הגיע לארץ המובטחת. אליניב ברדה/עידו הירשברג, איור: עידו הירשברג

ראדי, מהראן - הגיע בחינם ממכבי תל אביב, והצטרף למועדון יוקרתי של שחקנים שזכו בארבע אליפויות רצופות.

רוסו, ג'ובאני - האיש שחתום על פיסת המתכת האחרונה שנכנסה לארון התארים בבאר שבע, עם המספרת על הראש של מכבי תל אביב (איך לא) בגמר הגביע 1997.

רחמים, אסי - שוער העבר, שלא היה שותף לזכיה בגביע, חווה תואר ראשון בקריירה בעמדת המנכ"ל.

שהר, בן - אחרי סיבוב ארוך באירופה, חזר לארץ בקיץ האחרון. נפצע בתחילת העונה ולא מצא את מקומו בהרכב, אבל כבש בפלייאוף חמישה שערים, כולל צמד חשוב מול בית"ר ירושלים, שוויון חשוב עוד יותר מול מכבי חיפה והשער שחתם את העונה.

שרצקי, איזי - עדיין פגוע מאלונה ברקת (ע"ע). האיש ששיחה אחת מהקולגה הבאר שבעית הביאה אותו להתהפך על ברק בכר, לפטר אותו לפני סוף העונה שעברה, ולסלול את דרכו דרומה ואל אליפות ראשונה בקריירה.

שש בש - בסיומו של תיקו ביתי מאכזב, התעמתו ג'ון אוגו ואופיר דוידזאדה. הפתרון: תיעוד אינטרנטי של משחק שש בש סוער בין השניים, שהיה מופת לניהול תקשורתי של משברים.

תון - הקבוצה השוויצרית שהדיחה את באר שבע מאירופה כבר ביולי. לצד האכזבה, נתנה לבכר זמן פנוי לגבש קבוצה אלופה.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully