וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השנואה של המדינה? על השנאה המחודשת למכבי תל אביב

במכבי חיפה עשו הכל, בסכנין סימנו שחקן ובב"ש לא ישבו בשקט. הבכיינות מציקה, הכוחנות מפריעה, וכמובן יש יריבות היסטורית. מכבי תל אביב לא רצתה להיות שנואה כמו הקבוצות מהניינטיז, ויש גם קבוצות שעדיין מעדיפות שתזכה, אלא שאירועי הפלייאוף הציתו את התופעה מחדש

מערכת וואלה!

בווידאו: משדר הספורט היומי

המשחק של מכבי חיפה מול מכבי תל אביב לא היה משחק רגיל. האיבה בין המועדונים היא היסטורית, אבל בשבוע שאחרי שמענו לא מעט טענות מצד שחקני מכבי חיפה על ה"בכיינות" של אנשי מכבי תל אביב. "איך הם לא מתביישים לומר ששיחקנו בונקר? מתי הם בעטו לשער? הם שווים משהו בלי זהבי?", אמרו לנו שחקנים בקבוצה שהודו השבוע: "אנחנו רוצים שבאר שבע תזכה בתואר". ההיסטוריה בין המועדונים, מסתבר, היא רק סיבה אחת לרצון לראות אליפות אדומה. המשחק האחרון, אם תרצו, הוביל את אנשי מכבי חיפה להתאגד תחת רצון משותף. במחזור האחרון - אם תהיה מלחמה עם אירופה וגם עם לאו - אין ספק שחיפה תגיע כדי לקחת את הנקודות. קודם כל, כדי לתקוע מקל בגלגלים של האלופה.

כן, זו לא רק התחושה שכל הליגה, על מוסדותיה והתקשורת שמכסה אותה, רוצה שמכבי תל אביב תאבד את האליפות להפועל באר שבע. יש דבר הרבה יותר עמוק ושורשי שהביא בשבת בבוקר למעלה מ-1,000 אוהדי מכבי תל אביב לקרית שלום. בניגוד לאוהדי הפועל תל אביב ששאגו בעבר כי הם מייצגים את עצמם ולא את ישראל כשהם יוצאים לשחק באירופה, ובשונה מאוהדי בית"ר ירושלים שמלווים את עליית קבוצתם לכר הדשא בשירת "הנה היא עולה, הקבוצה הגזענית של המדינה", במכבי תל אביב דווקא רוצים להיות נאהבים. לא פחות מההישגים בתקופת מיטש גולדהאר, זו ההרגשה שהם נמצאים במקום הכי ראוי עבורם. המקום שאליו צריכים כולם לשאוף, המקום המקצועני והחדשני.

אפילו היחס של מכבי תל אביב לתקשורת והעובדה שהם הנחילו כאן מסיבות עיתונאים שבועיות ללא כניסה לסיקור אימונים, מצאה חן בעיני רבים מאוהדי הכדורגל בארץ שכבר שנים בטוחים שחלקים בתקשורת הספורט עושים הרבה יותר נזק לכדורגל מתועלת. בסופו של דבר, אם תשאלו אוהד ממוצע של מכבי חיפה, סביר להניח שהוא יגיד שהוא מקנא במה שקורה בשנים האחרונות אצל השכנים מגוש דן. אז איך ההערכה והקנאה התחלפו בשנאה בתקופה האחרונה?

20:55, ערוץ 1: מכבי תל אביב - הפועל באר שבע

היועץ המשפטי של ההתאחדות: "לא מעניין אותנו שזה משחק העונה"

ברק בכר ביקש משחקני הפועל באר שבע: "לגמור את העבודה הערב"

המשטרה עצרה אוהד מכבי תל אביב ששלח מסרון מאיים לאבוקסיס

אוהדי מכבי תל אביב. קובי אליהו
רוצים להיות נאהבים, כיאה ל"קבוצה של המדינה". אוהדי מכבי תל אביב/קובי אליהו
"לפחות עד המשחקים האחרונים שקצת הקימו עליהם את כל המדינה, לא הייתה כאן שנאה שנבעה מאיבה דוגמת שנות ה-90'. להיפך, אנשים אהבו את מה שג'ורדי קרויף וג'ק אנגלידיס עשו. את העובדה שהם הרחיקו את הקבוצה מהקהל והתקשורת"

קו פרשת המים היה במשחק הגביע מול בני סכנין וגם בזה שקדם לו ארבעה ימים קודם מול מכבי חיפה. לא במקרה היו שני המשחקים בחיפה. בשנות ה-90' מכבי תל אביב הייתה בפוזיציה דומה לזו בה היא מצויה היום בכל הקשור לשנאת האוהד הנייטרלי, אלא שאז היה לכך בסיס מוצק. מי שלא אהד את מכבי תל אביב, רצה שמכבי חיפה על שלל כוכביה המלהיבים תהיה האלופה. למכבי תל אביב הודבק אז הכינוי "הגרמנים", שנועד לסמל ניצחונות דחוקים וגם הם ממהלכים מאוד סכמתיים ומשעממים, תוך כדי כדורגל כוחני וטרוניות לשופטים.

"מלבד העובדה שבשני המקרים, מכבי תל אביב הפכה להיות קבוצה שנואה על ידי מי שלא אוהד אותה, אני לא מוצא קווי דמיון בין מכבי הזו למכבי שאני סיקרתי", אומר העיתונאי לשעבר דרור מילר, שסיקר את מכבי תל אביב עבור מעריב בשנות ה-90'. "מכבי תל אביב ההיא שזכתה לכינוי מכבי תל אביב הגרמנית, הייתה שנואה כיוון שעמנואל אופיר ושמעון קורק זיכרונם לברכה החדירו לשחקנים את המכביזם. משמעות המכביזם הייתה לא להפסיד, ולא משנה מה המחיר. הריצות של ניר קלינגר לשופטים, תנועות הידיים של אבי נמני על כל החלטה ושריקה שלא נראתה להם, גרמו לאוהד הכדורגל בארץ לפתח שנאה עזה לקבוצה. זו הרי לא הייתה מכבי תל אביב עשירה כפי שהיא היום וזה לא שהיה לה רצף של שלוש אליפויות כמו עכשיו. מכבי תל אביב ההיא פשוט הייתה קבוצה שאנשים אהבו לשנוא".

מילר ממשיך: "היום זה שונה כי הסיפור הוא רק הכסף של מיטש גולדהאר והיכולת לקחת את כל התארים. לפחות עד המשחקים האחרונים שקצת הקימו עליהם את כל המדינה, לא הייתה כאן שנאה שנבעה מאיבה דוגמת שנות ה-90'. להיפך, אנשים אהבו את מה שג'ורדי קרויף וג'ק אנגלידיס עשו. את העובדה שהם הרחיקו את הקבוצה מהקהל והתקשורת. זו מקצוענות אירופית. אלא שבמקביל לקרדיט מהאוהדים, התפתחה תופעה של כעס בתקשורת על כך שהיא לא יודעת מספיק יודעת מה קורה בקרית שלום. היום כשיש איזשהו משבר, אנשים שיש להם מיקרופונים רצים להגיד את הדעה השלילית שלהם ומשפיעים על הציבור".

דרור קשטן מאמן מכבי תל אביב לשעבר (אמצע) עם אבי נמני, ניר קלינגר. קובי אליהו
"ידענו להשתמש בשנאה כלפינו כדי להרים את עצמנו עוד יותר", ניר קלינגר לצד דרור קשטן ואבי נמני/קובי אליהו
"אם אנחנו רוצים שבאר שבע תזכה באליפות? בטח שאנחנו רוצים. לא רק אנחנו, כל הליגה לדעתי רוצה. תמיד היה מתח בין המועדונים, אבל הבכיינות שלהם העונה חצתה את כל הגבולות"

מכבי תל אביב הנוכחית, על אף שראשיה המקצועיים והניהוליים הרבה יותר קרובים גיאוגרפית לגרמניה, לא רוצה להיות במקום ההוא מלפני עשרים שנה ויותר, והיא לבטח לא רוצה להיות המועדון השנוא בישראל. אולם, בשלושת המועדונים הרלוונטיים - מכבי חיפה, בני סכנין והפועל באר שבע - זיהינו מכנה משותף באשר לאנטי שנוצר: למכבי תל אביב יש שלוש אליפויות רצופות, וכולם רוצים לערער על ההגמוניה שנוצרה בליגה. "אם אנחנו רוצים שבאר שבע תזכה באליפות? בטח שאנחנו רוצים. לא רק אנחנו, כל הליגה לדעתי רוצה. תמיד היה מתח בין המועדונים, אבל הבכיינות שלהם העונה חצתה את כל הגבולות", אמר לנו גורם בחיפה השבוע. "כשאתה מוציא מהם נקודות, הם תוקפים כי היריבה שיחקה בונקר. כשאתה מפסיד, הם מחמיאים לך כאילו שמישהו מסתפק בזה. אם תשאל את רוב מנהלי הקבוצות, יגידו לך שהם פשוט שחצנים. כל המדינה עם באר שבע, כל המדינה".

רגע לפני שהעונה מסתיימת, סיפרו לנו לא מעט שחקנים כי גם הם תומכים בקבוצה של ברק בכר. למה? כי "נמאס ממכבי תל אביב, ואם אפשר, תפסיק לקרוא להם 'מכבי'", ביקש אחד מהם. גם לבאר שבע נמאס. במועדון טוענים כי הציטוטים של בכר, שנועדו לעקוץ את פטר בוס, הגיעו אחרי תקופה ארוכה של מחשבה. בבאר שבע מסבירים כי במכבי תל אביב טרחו לעקוץ פעם אחר פעם את הקבוצה במסיבות עיתונאים וששיתוף הפעולה של התקשורת בעניין הזה גרם לבכר לשבור את הכלים. אחרי הנפילה שהגיעה בצל הציטוטים האלה, לא כולם בבאר שבע חשבו שהמאמן פעל נכון, אבל בכר קיבל תמיכה מלאה מהבוסית ברקת לאורך כל התקופה. "אני מעדיף לא לדבר על מכבי רגע לפני משחק עונה, אבל אגיד לך משפט אחד שיסכם לך הכל: הם חושבים שהכול מגיע להם, האף שלהם בשמיים, וכל המדינה רוצה להוריד אותו", אמר לנו אחד השחקנים בקצרה לפני האימון המסכם.

ובכל זאת, בקרב אוהדי הכדורגל בארץ יש גם רבים שמעדיפים את מכבי תל אביב כאלופה. "מכבי תל אביב תייצג אותי ואת הכדורגל הישראלי יותר טוב מהפועל באר שבע", מסביר אוהד של מכבי נתניה. "אם אני בוחן את האינטרס האישי שלי או של הכדורגל הישראלי, אז הסיכוי שמכבי תל אביב תעפיל שוב לליגת האלופות ותעשה קמפיין מוצלח יותר מזה שהיא עשתה העונה, גבוה מהסיכוי שבאר שבע בכלל תתקדם איזשהו צעד באירופה. ראינו את ההופעה של באר שבע בקיץ שעבר באירופה, ועל זה בדיוק אני מדבר".

ברק בכר מאמן הפועל באר שבע. ברני ארדוב
הגיע הרגע שגם לו נמאס. ברק בכר/ברני ארדוב
"אין שום בעיה עם קפיטליזם, אבל לא קפיטליזם חזירי. מה שהיה בגביע מול בני סכנין היה קפיטליזם חזירי. וזו הסכנה. ברגע שהקפיטליסט הופך להיות גם חזיר, הוא מעורר רגשי שנאה אצל האחר ואז באה ההתקוממות לה אנחנו עדים היום"

יש גם הסבר אחר לאוהדים איתם דיברנו. בעיניהם הצלחה של באר שבע היא משהו שקשה להם להזדהות איתו מתוך אינטרס צר של קבוצה אשר דומה במידותיה לקבוצה שהם אוהדים, והקנאה על כך שבאר שבע כן זכתה לבעלת בית יציבה ותומכת, גורמת להם להעדיף צלחת צהובה. "כשמכבי תל אביב לוקחת אליפות, אתה אומר לעצמך שהם סוג של אירופה בישראל ולכן אין לך באמת קנאה", מסביר אוהד בני יהודה יוסי לוי. "כשבאר שבע לוקחת אליפות, אתה אומר לעצמך שגם אתה יכולת להיות כמוהם, וזה מעצבן".

בכל הקשור לעניין הכספי ולאמצעים, יש כאלה שחושבים שחומריות היא לא דבר רע, ובתנאי שהיא תהיה הוגנת. "אין שום בעיה עם קפיטליזם", אומר אוהד מכבי נתניה טוני ארביבו. "אבל לא קפיטליזם חזירי. מה שהיה בגביע מול בני סכנין היה קפיטליזם חזירי. וזו הסכנה. ברגע שהקפיטליסט הופך להיות גם חזיר, הוא מעורר רגשי שנאה אצל האחר ואז באה ההתקוממות לה אנחנו עדים היום. מזה מכבי תל אביב חייבת להיזהר".

אז מי בכל זאת הקבוצה שמעוררת הכי הרבה רגשי איבה? "אם אתם מחפשים את הקבוצה השנואה בישראל, זו עדיין הפועל תל אביב", מתעקשים כמה מאוהדי הפועל כפר סבא. "למרות שהם בירידה ועל אף העובדה שכבר הרבה שנים הם לא לוקחים אליפויות והאוהדים שלהם עושים פחות נזק, הפועל תל אביב עדיין מובילה במדד הקבוצה השנואה".

אוהדי בני יהודה. ברני ארדוב
חלק מהם מעדיפים אליפות של מכבי תל אביב. אוהדי בני יהודה/ברני ארדוב
"אף אחד לא אמר 'בואו ניכנס בטל בן חיים', אבל ברגע ששיחק בצד של עלי, הוא ביקש את זה. ראית שהיו כניסות, אבל בחכמה. כלומר, תיקלנו את טל עם כדור. אף אחד לא רצה לפצוע אותו בכוונה, אבל בוא נגיד שלא היינו מתנגדים אם היה יוצא החוצה באלונקה"

אם מכבי תל אביב תנצח את משחק העונה בבלומפילד, סביר להניח שמפלס הלחץ בנוגע למאבק האליפות יעלה עוד יותר לקראת המחזור האחרון. חברת החקירות "ויצמן יער" ודאי תהיה מעורבת, אבל מעבר לכך – העיסוק סביב השנאה למכבי תל אביב, רק יילך ויגדל. "בסכנין יש שנאה גדולה למכבי, והיא תתארח בטרנר. מכבי חיפה אנטי מכבי, היא תשחק בבלומפילד. אתה רוצה שאתן לך עוד סיבות למה המחזור האחרון עשוי להיות המותח ביותר שהיה בכדורגל הישראלי אי פעם?", אמר לנו השבוע מקורב לצהובים.

אבל המצב לא כזה פשוט. בסכנין וחיפה בונים על כרטיס לאירופה, ייתכן שהמאבק יימשך ולכן בשני המועדונים דווקא מנסים להתנתק מהעניין הזה בשבועות האחרונים. באסיפה שכינס מוחמד אבו יונס בסכנין לפני המשחק מול מכבי תל אביב, הוא חזר והדגיש שדווקא האנטי הגדול לקבוצה של פיטר בוס, עשוי להזיק לה. "יש לסכנין הרבה אוהדים מהדרום, שבמובן זה או אחר מחוברים גם להפועל באר שבע. אז אולי זה הגביר את האנטי שגם ככה קיים אצלנו מאז הסיפור עם טל בן חיים", סיפר לנו השבוע שחקן בסכנין, שם ערכו שיחות מוטיבציה, אבל מסוג אחר. "דווקא יוסי אבוקסיס ואבו יונס, בכל השבוע שלפני המשחק בדוחה, טרחו להזכיר לנו שכדאי שנתרכז במשחק כי אחרי שאיבדנו את הגביע אין לנו הרבה על מה לשחק פרט למקום הרביעי", הסביר לנו שחקן בקבוצה. "אתה שואל אותי אם זה היה כמו כל משחק? אז זה לא. ברגע שטל בן חיים נכנס לשחק על הצד של עלי עוסמאן, הרגשנו שמשהו רע הולך לקרות".

אבוקסיס ישב על הספסל וזיהה את זה, ומיד החליט לחמם את מוחמד זבידאת. למה דווקא אותו? "כי הוא מגן, והיה צריך מישהו שיעזור לעלי בצד ימין. יוסי זיהה מיד שברגע שיהיה מאצ' אפ בין טל לעלי, או שעלי מורחק או שטל ינסה להסיח את דעתו וזה יעלה בגול. אז הוא שלח את זבידאת למשימה מיוחדת: לשתק אותו", סיפר לנו השבוע גורם בסכנין. זבידאת נכנס, אבל די במבט אחד בעיניים של שחקני סכנין כדי להבין שבן חיים הוא המטרה החדשה שלהם. "אף אחד לא אמר 'בואו ניכנס בו', אבל ברגע שהוא נכנס על הצד שלי עלי, הוא ביקש את זה. ראית שהיו כניסות, אבל עשינו אותן בחכמה. כלומר, תיקלנו את טל עם כדור, לא בלי כדור. אף אחד לא רצה לפצוע אותו בכוונה, אבל בוא נגיד שלא היינו מתנגדים אם הוא היה יוצא החוצה באלונקה בגלל משחק חזק. ואף אחד מאיתנו לא חסך בלשחק חזק כשהוא עם הכדור".

טל בן חיים שחקן מכבי תל אביב מול שחקני בני סכנין. יוסי ציפקיס
המסומן. טל בן חיים מול שחקני סכנין/יוסי ציפקיס

ניר קלינגר, שהיה מובילי המכביזם בשנות ה-90' וגם זכה כמאמן באליפות האחרונה שלפני עידן גולדהאר, לא מבין על מה ההמולה: "אין כאן מבחינתי שום דבר חדש. לתפישתי מכבי תל אביב תמיד הייתה ותהיה מועדון שאו שאתה אוהד אותו או שאתה נגדו. החוכמה היא להכיר בזה, שכך הם פני הדברים ולא להילחם בהם בחוץ. להיפך, לתעל את הרגשות האלה פנימה לתוך המועדון ולעשות בהם שימוש בלי לצאת החוצה בתקשורת. כשאני שיחקתי במכבי תל אביב, ידענו שרוב הציבור בעד מכבי חיפה ועשינו בזה שימוש פנימי כדי להרים את עצמנו עוד יותר. לא דיברנו על זה בתקשורת ולא התלוננו, וכך מכבי תל אביב צריכה לנהוג גם היום".

קלינגר מסכם: "אין מה לעשות, תמיד מכבי תל אביב תהיה המועדון הכי גדול בעיני קהל האוהדים. ואם אין לך צעיף צהוב-כחול, אז לרוב תהיה נגדם ותרצה שהם ייכשלו, בטח כשמנגד ניצבת קבוצה כמו באר שבע מדרום הארץ שכבר הרבה זמן מתדפקת על הדלת ורוצה להיכנס לדפי ההיסטוריה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully