וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משחק שבונה קריירה: המבחן של ליפשיץ, ריקן ומיכה מול באר שבע

1.5.2016 / 12:00

למה פטר בוס בונה על אבי ריקן, למה יריבות לא באמת חוששות מדור מיכה, עם אילו תחושות יעלה דניאל ליפשיץ לקרב הגדול ואיך באר שבע תפגע לו בביטחון. הבלוג של אופיר סער על שלושה שחקני מפתח במכבי תל אביב במשחק העונה. צפו במשדר באולפן וואלה! NEWS

מערכת וואלה!

בווידאו: צפו במשדר באולפן וואלה! NEWS

אבי ריקן

לאבי ריקן יש שני שערי ליגה העונה במדי מכבי תל אביב. האחרון שבהם היה גם משחק הליגה האחרון בו פתח כשחקן קישור, נגד הפועל רעננה, המשחק שאחרי יוקאנוביץ' ולפני פטר בוס. כאשר הגיע בוס למכבי הוא בחן מספר ימים את המגנים באימונים, לא התלהב, התייעץ עם הסובבים ומהר מאוד קיבל החלטה לחזור לברירת המחדל והוריד את ריקן לעמדת המגן השמאלי.

השבוע הראשון של בוס הוא הסיפור של העונה הזאת עבור אבי ריקן. עונה שהחלה בצורה חלומית עם היותו אחד השחקנים המשמעותיים בעליית הקבוצה לשלב הבתים של הצ'מפיונס. ערן זהבי ידע לומר כבר אז בשיחות סגורות כי "ריקן שינה את הקבוצה, הוא הוסיף אנרגיות שלא היו לנו, הכניס טירוף במשחק שלנו, בדיוק השחקן שהיינו צריכים" והכל נראה מושלם מבחינתו של השגריר שחזר מציריך.

סיפור הקריירה של ברק בכר כשחקן מלמד מדוע הוא נועד להיות מאמן דגול ולמה הוא כל כך מצליח

1,000 אוהדים ואווירה לוהטת באימון מכבי תל אביב לפני משחק העונה

מכבי תל אביב נגד הפועל באר שבע: משחק העונה, סיקור מיוחד

אבי ריקן שחקן מכבי תל אביב. קובי אליהו
פתח היטב את העונה, אחר כך שילם את המחיר של כלבויניק. ריקן/קובי אליהו

ואז החל הזיגזג. צריך להבין את מסלול הקריירה של אבי ריקן כדי להבין את ההבדל עבורו בין לשחק קשר לבין לשחק מגן. הוא גדל כקשר, זכה עם הנוער של בית"ר בדאבל כקשר. השיבוץ כמגן בבוגרים היה אילוץ. כשאלי כהן "השריף" החזיר אותו לקישור חזרה לו גם שמחת החיים מהמשחק. בקיץ האחרון כשרוני לוי ניסה להחזיר אותו לארץ למכבי חיפה הוא הדגיש בפני השחקן ונציגיו כי הוא רוצה אותו בקישור. גם הוא ידע שבתור מגן, ריקן יעדיף לוותר על התענוג.

הבעיה הייתה שריקן שילם את המחיר של כלבויניק. יוקאנוביץ' היה אלרגי לעמרי בן הרוש בשלב מוקדם מאוד, לא ראה ביואב זיו אופציה, ומהר מאוד קפץ לאבי ריקן. מבחינה הגנתית, לליגה שלנו, ריקן יכול לעשות עבודה טובה, אבל בשלב הבתים ראו אצלו את המגרעות כמגן, וגם הביטחון שלו נפגע. כנראה שגם משהו בגישה ובאנרגיות שלו לתפקיד פגעו בו באותו הזמן.

סלובודאן דראפיץ', ידידו הקרוב של סלבישה יוקאנוביץ', סיפר על ריקן כי "יוקאנוביץ' רצה אותו תמיד בקישור, אולי לפני כולם, אבל הייתה לו בעיה עם מגן שמאלי, והוא פשוט היה הפתרון הטוב ביותר. מבחינת יוקאנוביץ', ריקן היה אחד השחקנים שהוא הכי סמך עליהם. הוא הגדיר אותו כשחקן שלא צריך להסביר לו כלום, מבין את התפקיד שלו במרכז השדה בצורה עיוורת, הן מבחינה הגנתית והן מבחינה התקפית".

לריקן הייתה בעיה מנטאלית מסויימת לחזור לעמדת המגן אצל יוקאנוביץ'. עם כל הכבוד לאילוצים, מי שהיה אחד מעמודי התווך במשחקי העלייה לצ'מפיונס רצה להמשיך לקבל קרדיט בתפקיד המקורי שלו. שחקנים במכבי סיפרו כי "אפשר היה לראות שאבי היה מתוסכל קצת באותם ימים, יש לו טירוף ושמחת חיים כשהוא משחק בקישור, ואחרי כל פתיחת העונה המדהימה באירופה, לא עשה לו טוב לחזור לשחק מגן. לקח לו זמן לעכל את זה. היום הוא דווקא לוקח את זה בצורה מאוד חיובית, במיוחד אצל בוס שמשחק התקפי והמגנים כל הזמן מצטרפים".

אבי ריקן מכבי תל אביב מול מוחמד גדיר הפועל באר שבע. ברני ארדוב
מגן או קשר, טבעי או לא, ברגעי האמת, מכבי צריכה שחקנים כמוהו. ריקן/ברני ארדוב

בינואר, כשמכבי חיפה גיששה בנוגע להעברת ריקן כחלק מעסקת טוואטחה, במכבי לקחו את השחקן לשיחה והבהירו לו שבכל עסקה הוא נשאר, שהוא שחקן משמעותי עבור המועדון בשנים הבאות ולא הולך לשום מקום. ג'ורדי נלחם עליו בקיץ והוא ממש לא ממהר לוותר עליו, במיוחד כששוק השחקנים הישראלים לא מבשר טובות.

נגד מכבי חיפה, לפני שבועיים, ריקן חזר לעמדת המגן לאחר קרע בשריר. הוא עדיין לא בכושר משחק מלא, ונכנס בהדרגה לעניינים. הוא שרף קילומטרז' של יותר מ-11 קילומטר בדוחא אך לא היה דומיננטי. בניגוד לצד ימין, שבו דור מיכה משחק עם אלי דסה, ערן זהבי היה זה ששובץ על הנייר לאגף במשחק בדוחא, אך תמיד משחק כמה שיותר קרוב לאמצע וההתקפה. כשטל בן חיים משחק במכבי מעדיפים לבודד אותו ללא צורך בהצטרפות מגן. ריקן בדרך כלל עושה הגנה או שנמצא לבד על הקו בהתקפה, לא בדיוק סיטואציה נכונה לנצל את האיכויות הטכניות שלו, הוא לא קיצוני קלאסי.

מחר ריקן יפתח במשחק העונה. ללא קשר לתפקיד שבו יוצב, זה משחק שמגיעים אליו השחקנים ש"לא רואים ממטר", כפי שנהוג להגדיר את הכדורגלנים הממוקדים ונטולי הפחד, וריקן הוא אחד כזה. הוא עבר הרבה מאוד בקריירה, בא מלמטה, יצא לאירופה והגיע לשלב הבתים של הצ'מפיונס. לא במקרה הוא היה הדומיננטי ביותר אחרי זהבי בשלבים המוקדמים, רגעי הלחץ מוציאים ממנו את המיטב. אז נכון, הוא לא מגן קלאסי ויש לו מגרעות בתפקיד, אך במשחק כמו זה, ביום שני, פיטר בוס צריך קודם כל שחקנים כמו אבי ריקן שלא יחששו, ישחקו עם ביטחון ויידעו להיות מסוכנים, גם אם במהלך המשחק הוא יצטרך להסב אותו לקישור.

שחקן מכבי תל אביב דור מיכה. ברני ארדוב
אי אפשר לקחת לו את הכישרון, אי אפשר להגיד שהוא גם התפתח כמצופה. מיכה/ברני ארדוב

דור מיכה

לפני חמש שנים, כאשר דור מיכה החל להשתלב בבוגרים של מכבי תל אביב, ערכנו עליו כתבה בוואלה! ספורט, ומאמנו בנבחרת הנוער אלי אוחנה אמר עליו כי "דור מיכה הוא אחד השחקנים הכי מוכשרים שאימנתי. אני בדרך כלל לא אוהב לדבר על צעירים ברמה כזאת אבל במקרה שלו מדובר בשחקן שמעבר לכדורגל הוא גם בוגר, עם קור רוח ויכולת לשחק תחת לחץ ויכול להתפתח להיות מהשחקנים המובילים בכדורגל הישראלי".

אז זהו, שדור מיכה התפתח, אך עדיין לא הפך להיות מהמובילים בכדורגל הישראלי. אפילו רחוק מזה. אי אפשר לקחת ממנו את הרגעים היפים שהיו לו לאחרונה, אך מנגד, אי אפשר שלא להתאכזב מכך שעם כל כך הרבה כישרון וטאץ' נדיר בכדור, הוא עדיין לא הפך להיות הקילר שמכבי כל כך צריכה בקישור ליד ערן זהבי.

בארבע העונות האחרונות לדור מיכה יש בממוצע כ-4 שערים לעונה ו-9 בישולים. אלו מספרים סבירים, אך משחקן חלק קדמי בקבוצה שלקחה שלוש שנים רצוף אליפות מצפים להרבה יותר. לא יכול להיות שקבוצות שמשחקות נגד הפועל באר שבע מדברות באסיפה בעיקר על שחקני כנף כמו וואקמה או מליקסון שנכנסים לאמצע והופכים לאיום על השער, אותם הדברים נגד מכבי תל אביב וטל בן חיים, או מכבי חיפה ואלירן עטר או בית"ר ירושלים ועומר אצילי. אבל כשזה מגיע למיכה, ההוראות הן הרבה יותר רגועות - לשים עין, להיצמד כדי לא לתת לו חופש להכניס כדורים, לא לחוצים עליו יותר מדי.

ידוע שמכבי תל אביב פנתה כבר בינואר לבית"ר ירושלים בנוגע לעומר אצילי. אולי אחרי הבוררות הוא עוד יגיע אליה. בכל מקרה, זה אמור להיות גם תמרור האזהרה של דור מיכה. לפני שנתיים אצילי לא ראה דקות בנבחרת הצעירה כשמיכה היה השחקן המרכזי בקישור. אצילי קפץ בשנה להיות שחקן מוביל ומשמעותי עם מספרים בקבוצה פחות טובה (8 שערים ו-9 בישולים כשהוא כבר חודשיים בחוץ) ויכולת להיות קילר שמכריע משחקים. במשחק האחרון בדוחא מיכה לא הצליח לייצר יותר מדי, בעוד אצילי הגיע עם בית"ר לדוחא למשחק לא פחות טעון וסיים עם צמד ובישול. זה ההבדל הקטן-גדול שצוות מקצועי ומנהל ספורטיבי תמיד רואים.

מיכה חייב להבין שהוא בשלב שהוא חייב לקחת - אף אחד לא ייתן לו, ועוד מעט ייקחו ממנו גם את מה שיש. אצל יוקאנוביץ' מיכה ראה הרבה ספסל ויציע, ואת התסכול והמרמור שלו אפשר היה לשמוע גם בחדר ההלבשה הסטרילי של מכבי. הוא ממש לא רוצה לחזור לאותם הרגעים, אך מנגד הוא חייב לזכור - בחלק הקדמי מכבי תמיד תחפש קילרים ושחקני הכרעה. אם הוא לא יעשה את השדרוג הזה, מישהו אחר יבוא על המשבצת שלו מהר מאוד. נגד באר שבע זאת הזדמנות לא רעה להתחיל את השינוי.

דור מיכה שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
מיכה, אף אחד לא ייתן לך כלום, זה השלב לקחת. בוס/ברני ארדוב

דניאל ליפשיץ

לא נשארו יותר מדי מילים לכתוב על דניאל ליפשיץ לקראת המשחק מחר. נאמר כבר הכל. אז החלטנו ללכת לשני שוערי עבר, לירן שטראובר ורפי כהן, ולשאול אותם מספר שאלות לקראת ההופעה של ליפשיץ מחר במשחק העונה. לא נגענו.

- בלי רחמים: אם אתה בצוות המקצועי של באר שבע, מה אתה ממליץ לבכר לעשות מול שוער שלא שיחק תקופה ארוכה?

רפי כהן: "באופן טבעי ממליץ לבחון אותו. לבעוט מכל מצב, לא לתת לו לקבל ביטחון, גם במצבים נייחים. לנסות לבחון אותו כמה שיותר מהר ולנצל את המצב שהוא בלחץ בפתיחת המשחק".

שטראובר: "ההוראות יהיו מכוונות לביטחון שלו בפתיחה. לא לתת לו להיכנס למשחק, לבעוט הרבה ולנצל זאת גם בנייחים. לדעתי הוא לא ייפול כאן, הוא מספיק מנוסה ועם העבודה המנטאלית שעושים עליו במכבי הוא יהיה מוכן".

- אומרים ביטחון, אומרים כושר, אומרים חדות, מה יכריע עבור את ליפשיץ את המשחק?

רפי כהן: "הידיעה שאין לו מה להפסיד. הבנתי שהוא קר רוח ויודע לעמוד בלחץ. תראה את השוער של ראשון לציון ששיחק נגד מכבי בגביע והמשיך שוער ראשון. יש לי הרגשה שהוא ירוויח את זה".

שטראובר: "הדקות הראשונות, הכדורים הראשונים. זה נטו אלמנט של ביטחון, אם עוברים את אותן דקות בהצלחה הכל משתחרר".

דניאל ליפשיץ שוער הפועל רעננה. קובי אליהו
באר שבע תארוב לו. ליפשיץ/קובי אליהו

- כל השבוע מכבי תל אביב נלחמת על ראיקוביץ' עד הרגע האחרון, מה שקצת משדר כי "אין שוער בשער". איך זה אמור להשפיע עליו?

רפי כהן: "לא צריך להשפיע. ראיקוביץ' היה טוב לאחרונה ותמיד יש יותר ביטחון עם השוער הראשון אז זה טבעי שנלחמים עליו. עליי זה לא היה משפיע".

שטראובר: "הוא ידע מראש לאיזה סיטואציה הוא מגיע. הוא צריך להכין את עצמו לשחק ולא לחשוב על דברים אחרים, עליי זה לא היה משפיע".

- זה משחק שיכול להרים או לרסק קריירה?

רפי כהן: "רק להרים. לא ירסק אותו משחק לא טוב, לא מצפים ממנו לגדולות".

שטראובר: "רק להרים. אם יהיה לו משחק לא טוב מקסימום יירד לספסל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully