וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה מוסר ההשכל? הדעיכה ביכולתו של אובידיו הובאן בהפועל באר שבע

18.3.2016 / 16:00

לדעת רבים הוא המוסר הטוב ביותר בהפועל באר שבע, אז איך זה שאובידיו הובאן עדיין לא בישל פעם אחת העונה? מוסר העבודה הגבוה והעזרה הבלתי נלאית להגנה, לעומת חוסר הדיוק בבעיטה והשחיקה בגיל 33. כל הנתונים המפתיעים על העונה של הרומני, כולל ניתוח של אלישע לוי

עריכה: אביחי ברוך

אם תשאלו את שחקני הפועל באר שבע מי המוסר הטוב בקבוצה, רבים מהם יספקו לכם תשובה זהה: אובידיו הובאן. אבל הרומני של הפועל באר שבע מתוסכל כבר תקופה ארוכה מנתון מדאיג שבכלל לא מתיישב עם הקביעה הזאת – הוא לא הצליח לבשל העונה אפילו שער אחד. "להובאן אין בישולים? איך זה יכול להיות?", ענה לנו אחד משחקני באר שבע השבוע, כשהצגנו בפניו את הנתון המדאיג הזה. קשה מאוד לערער על התרומה וההשקעה של שחקן נבחרת רומניה בן ה-33, הנציג היחיד של ליגת העל ביורו הקרוב. ובכל זאת, אובידיו הובאן רחוק מלהציג את היכולת הטובה שהתרגלנו אליה בתחילת הקדנציה שלו בבאר שבע וגם בתחילת העונה הנוכחית.

משחק העונה בראשון ב-20:55 - כל העדכונים, הניתוחים והכתבות

פרויקט ההשוואות שלנו: אז למי יש ישראלים יותר טובים בסגל?

פרויקט ההשוואות שלנו: אז מי נהנתה יותר מטעויות שיפוט העונה?

"מי שיכבוש ייקח את הגול לכל החיים": אלון ברומר בראיון נוסטגלי

'עמה יעמיק', פרק 1: מעקב אחרי הפלייאוף ההיסטורי של באר שבע

אובידיו הובאן שחקן הפועל באר שבע (ימין) מול גיא אסולין שחקן הפועל תל אביב. ברני ארדוב
איך אין לו בישולים? אובידיו הובאן/ברני ארדוב

בניגוד לג'ון אוגו, שהגיע לישראל ממש במקרה והוחלט להחתימו במקום חלוץ זר, את הובאן אלישע לוי הביא לארץ בעקבות פיצוץ עסקת ניקולה מיטרוביץ', שעבר בדיקות רפואיות בסורוקה בליווי המנכל אסי רחמים, אבל למחרת החליט שבאר שבע לא מתאימה לו בתקופה הזאת בשל המצב הביטחוני בישראל. בסופו של דבר הוא חזר למכבי תל אביב ולוי חיפש שחקן נבחרת בכיר, שיגיע כדי לקדם את מרכז השדה של באר שבע. הובאן הועדף אז על פני אוגו בעיקר בשל הרזומה שלו, והסיכום עימו הוציא אנחת רווחה גדולה מאלישע לוי, שבחר לחזק את מרכז השדה שלו עם שני שחקנים דומיננטיים שעשויים להביא העונה אליפות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

הטיפ של מיכאל זנדברג למשחק העונה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

נתחיל מהסוף. לפני פחות מחודשיים פרסמנו על ההצעה של הפועל תל אביב להובאן. כבירי מוכן לשים 300 אלף יורו כדי שהרומני ישחק אצלו בעונה הבאה, בעוד בבאר שבע עדיין מאמינים שהכול ייחתם בקרוב. הובאן לא מעכב את החתימה שלו לחינם. הוא אמור לשחק ביורו הקרוב ומאמין כי יוכל לקבל בקיץ הצעה אטרקטיבית יותר. באר שבע פנתה לסוכנו הרומני והגישה הצעה משודרגת, הובאן העביר בתגובה מסר לברקת שטוב לו במועדון והוא רוצה להישאר, אבל החתימה הסופית עדיין לא הגיעה.

לצד החיזורים, בבאר שבע קיבלו לאחרונה נתונים מדאיגים שרק מחזקים את סימן השאלה שמרחף מעליו. הובאן נכנס כמחליף פעם אחת בלבד בליגה, מה שמעיד עוד יותר על העובדה שהוא שחקן חשוב במערך של באר שבע. הוא הוחלף תשע פעמים במשחקי הליגה, כולל בשני המשחקים האחרונים. הירידה בנתוני הסטטיסטיקה היא אחת הסיבות שוובה בראון נקרא למערכה. הובאן מוצב בתפקיד קדמי יותר, אבל בכר יכול לשחק בין התפקוד של שלושת קשרי מרכז השדה שלו. ועדיין, באר שבע רוצה אותו לעונה נוספת בגלל מספרים שלא תמיד תוכלו למצוא בדפי הסטטיסטיקה.

אבל כדאי להתחיל מהם. הובאן נחשב לשחקן עם בעיטה טובה, אבל העונה הוא מדייק רק ב-37.5 אחוזים למסגרת. 10 אחוזים מכלל הבעיטות שלו, נגמרים בגול. כלומר, אם הוא כבר בועט למסגרת, פחות מ-30 אחוזים שהוא גם יבקיע. את רוב השערים שלו (שלושה משישה) הוא כבש בכלל בגביע הטוטו. השאלה היא מדוע הובאן, שמקבל לא מעט פעמים חופש בחלק הקדמי, לא מבשל העונה (לעומת ארבעה בישולים בעונה שעברה) וכמעט לא מבקיע בליגה. מבדיקה שערכנו עולה כי פחות מאחוז מהמסירות של הובאן הן מסירות שמגיעות לאזור המסוכן. כלומר, את הובאן תמצאו בדרך כלל מניע כדור בחלק האחורי, מוסר מסירות "בטוחות" ולוקח פחות סיכונים, וזאת למרות שמדובר בשחקן עם יכולת מסירה.

מה שמשותף לעונה הנוכחית וגם לזו הקודמת, זה שנתוני הסטטיסטיקה שלו טובים יותר בפתיחת העונה. את שני השערים היחידים שלו בעונה שעברה הוא כבש מול מכבי תל אביב דווקא בסיום העונה. שערים במשחקים חשובים אמנם, אך לא כאלה שהובילו לניצחון. ברומניה הובאן בישל 17 שערים וכבש 10 ב-183 משחקים. הנתונים של הובאן גרמו לבכר לנסות ולשנות את המערך שלו לאחרונה. כך למשל, הוא תרגל את אנתוני וואקמה כשחקן במרכז השדה. וואקמה בא פחות לידי ביטוי בתפקיד הזה, אבל אם זה היה מצליח – ייתכן שהייתם רואים את הובאן משחק פחות. לעומת ראדי, שמקבל יותר חופש בחלק הקדמי, הובאן מגיע ללא מעט מצבים. למרות זאת, ראדי עם שישה שערים העונה, חמישה מהם בליגה. והסיבה היא פשוטה – ראדי מדויק יותר בבעיטה שלו.

מהראן ראדי שחקן הפועל באר שבע. ברני ארדוב
מדויק יותר מהובאן. מהראן ראדי/ברני ארדוב

אז למה בכל זאת הפועל באר שבע כל כך אוהבת את הובאן? לא חסרות סיבות. ראשית, הובאן נקלט נהדר מבחינה חברתית. השחקנים מעידים שהוא נכס מבחינת חדר ההלבשה, נקלט מהר, וכמעט לעולם לא יתעמת עם שחקנים. הנתון החשוב יותר – הובאן עושה עבודה שלא תמיד רואים בדפי הסטטיסטיקה. הוא שותף פעיל ב"מסירה הלפני אחרונה", יודע לחלץ כדור ולדהור קדימה. הוא נחשב לאחד המחלצים הטובים בליגה. בחטיפות הכדור, למשל, תמצאו 5.19 חטיפות למשחק, נתון לא רע בכלל. בנוסף, הוא אחד הרצים הטובים בקבוצה. לא מפסיק לנוע על המגרש, בעיקר חוטף, ויודע להוציא את הקבוצה שלו להתקפות.

"בנוסף לכמות חילוצים גבוהה, הוא מחפה הרבה מאחור ומשאיר את שחקני החלק הקדמי רגועים יותר", הסביר לנו אחד השחקנים בקבוצה. "למרות שאוגו הוא שחקן אחורי יותר, הובאן אוהב לחזור אחורה וברק אוהב את התפקוד שלו כשבלם שלישי במצב של הגנה. לא תמיד הסטטיסטיקה מראה איזה שחקן הוא – אחד שעובד יותר בשביל הקבוצה מאשר בשביל עצמו. הנתונים מעניינים אותו, אבל הם לא העיקר, וברק מודע לזה. הוא מאזן את אוגו, וראדי מאזן את שניהם".

בבאר שבע מזכירים לנו עוד נתון חשוב. הובאן אמנם כבש העונה שישה שערים כולל באירופה, אבל צריך לשים לב לדקות המשחק שלו. הוא משחק המון. בעונה שעברה הובאן שיחק 2,869 דקות בליגה, ועוד 1,228 דקות מחוצה לה – ברומניה ובישראל במפעלים השונים. העונה הוא שיחק 1,892 דקות בליגה, ועוד 1,122 דקות מחוץ לליגה, כולל במדי נבחרת רומניה. והעונה עדיין רחוקה מלהסתיים. בגיל 33, ועם כמעט 50 משחקים בעונה, פלא שהובאן כבר שחוק?

"הובאן הוא שחקן אחד שמעביר את כובד המשחק, מאוד ורסיטלי יודע ללכת עם הכדור, ליצור שטחים ויש לו יכולת לאיים על השער", מנתח אלישע לוי שהביא אותו לישראל. "בתחילת העונה ראית שחקן שמבקיע מכל מצב. כדי לנתח את המספרים צריך לדעת מה הדרישות ממנו". אז בדקנו. לוי שיחק עם שני קשרים אחוריים. בכר משחק כרגע בשיטה שכוללת קשר אחורי אחד (אוגו), אבל לעתים הובאן נקרא לדגל ומתופקד כבלם שלישי, בשיטה שכוללת שני שחקני אגף. בכר מאוד אוהב אותו בכל תפקיד על המגרש. על פניו, נראה כי במשחקים רבים הוא מקבל לא מעט חופש, אבל במועדון סיפרו לנו שהוא נוהג להגביל אותו לא מעט פעמים במשחקים מסוימים – בעיקר לחפות על אוגו ולרדת כדי לעזור לבלמים, ולהשאיר לראדי את העבודה בחלק הקדמי.

הטיפ של ברוך דגו למשחק העונה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחד השחקנים סיפר לנו השבוע ש"כשבאר שבע תשחק ללא הובאן, אתה תרגיש בסופו של תהליך שהקבוצה מתקשה מבחינה הגנתית. הוא עוזר לנו המון מאחור. מחפה, חוטף, ולפעמים עושה פעולות שאתה לא מצפה ממנו כמו להרגיע את המשחק או לתת פס נכון". על אף החזות השקטה שלו, הובאן אוהב מאוד להיות שותף ל"תעלולים בחדר ההלבשה". הוא תמיד יהיה שם, בולט מאוד "כשוואקמה ואוגו מתכננים משהו בלתי צפוי" או כשבוזגלו "ידביק למישהו חתיכת עוגה לפרצוף".

אליפות? פיס אוף קייק.

אובידיו הובאן שחקן הפועל באר שבע. ברני ארדוב
יחזור להשפיע במאני טיים? אובידיו הובאן/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully