וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיר צדק בראיון: "איזי שרצקי לא רצה אותי מספיק"

10.3.2016 / 12:30

"אלונה הייתה רצינית יותר. איתה, באר שבע לא תהיה אפיזודה חולפת". "מכבי ת"א? הדיבורים שלהם לא מעניינים אותי". "בכר, כמאמן וכשחקן, לא רואה בעיניים". שיר צדק, מנהיג ההגנה הטובה בליגה, לא נבהל מהלחץ וחולם על אליפות בראיון מהלב. בלוג המרוץ לאליפות יוצא לדרך

עריכת וידאו: מרום שפיצר

בווידאו: משדר וואלה! ספורט לסיכום העונה הסדירה בליגת העל

שיר צדק לא יכול להתפנות לראיון לפני אימון הבוקר. מסע האליפות של הפועל באר שבע, שהוא חלק מרכזי בתוכו, מקביל למסע אישי שאותו הוא עובר. שני צמתים חשובים בחייו: אחד מול אלפי אוהדים אדומים שמתפללים שאחרי ארבעים שנה המשיח יגיע, השני מול בורא עולם. את הבוקר הוא פותח בתפילה ודף גמרא. האנרגיות האלה, הוא מאמין, מכניסות עוד מעט כוחות לפני המאבק על המגרש. את הדרך למשחקים בטרנר הוא עושה ברגל, שכר דירה באזור שכונת ו' החדשה, סמוך לקהילה החרדית של העיר, כדי לא לחלל את השבת. הוא ישמור עליה, הוא מאמין, והיא תשמור עליו ועל הפועל באר שבע. אז קבענו ראיון ערב קודם. "ערב ראש חודש, סימן לברכה", הוא מסביר. אז עכשיו נשאר לבטל רק את הכישוף שנקרא מכבי תל אביב.

שיר צדק שחקן הפועל באר שבע. ברני ארדוב
"התחזקתי בבאר שבע, מכל הבחינות". שיר צדק/ברני ארדוב
"לפעמים, לפני משחק חשוב, יש לך תחושה של פחד ולחץ, לפעמים זחיחות, אז צריך להתמודד עם זה ולאזן את עצמי. מבחינת לחץ, נראה לי שיש לי מערכת זיהוי טובה"

את הפתקים של איתן עזריה הוא מכניס עמוק לתוך התיק. לפני משחקים הוא שולף אותם ונזכר מה הוא צריך לעשות כדי לעזור להפועל באר שבע להביא עוד שלוש נקודות בדרך לתואר. על החיבור בין דת לכדורגל הוא "פחות אוהב לדבר", אבל מודה ש"בבאר שבע התחזקתי קצת יותר, מכל הבחינות". אז פתק אחד הוא תוחב לאבני הכותל ומבקש אליפות אחרי ארבעים שנה, את הפתק של עזריה הוא שומר קרוב ללב, בתקווה לזכור את המשימה הבאה ולהביא אליפות.

"גם בקרית שמונה איתן ואני עבדנו יחד, אבל זה שונה. כי לבוא ממקום כזה - בלי קהל, בלי לחץ - זה שונה. למרות שהעונה אתה מרגיש את הלחץ בקרית שמונה", הוא עוקץ. "כשהגעתי ניסיתי לנתב את כל הלחצים כאן למשהו החיובי. שאלתי את עצמי מה אני מרוויח מכל העונה הזאת. יש ימי שישי, בוקר לפני משחק, שאני מעדיף חדר כושר, ויש משחקים שלא בא לי לעשות חימום. מצבי הרוח משתנים. לפעמים, לפני משחק חשוב, יש לך תחושה של פחד ולחץ, לפעמים זחיחות, אז צריך להתמודד עם זה ולאזן את עצמי. מבחינת לחץ, נראה לי שיש לי מערכת זיהוי טובה".

ומה קורה כשמשהו משתבש?

"במחצית של המשחק נגד סכנין, ניגשתי לאיתן ואמרתי לו: 'תשמע איתן, אני לא במשחק. מה עושים?'. הוא אמר לי משפט או שניים, מהפילוסופיה שלו, ובאותו רגע כל המשחק שלי השתנה".

הוא כותב לך מטרות?

"לפני כל משחק אני כותב על פתק עם מטרות אישיות, מה אני רוצה להביא לידי ביטוי. לוח משימות. פעם כתבתי שאני צריך להיות מרוכז יותר לפני מצבים נייחים, להאמין שהכדור יגיע אליי. זה חלק מהמשחק. לפני המשחק נגד בית"ר כתבתי שעומר אצילי נכנס לאמצע הרבה פעמים או מקבל כדור לעומק ואני צריך לזכור לעמוד נכון. בתור בלם זה מאוד משמעותי".

ברק בכר מאמן הפועל באר שבע. קובי אליהו
"הוא לא נח אף פעם, הוא סקרן מאוד". ברק בכר/קובי אליהו
"בתור מאמן ושחקן ברק בכר הוא מאוד עקשן, לא רואה בעיניים. הוא קפדן ורועם בכל אימון. כל תאקל וכל פעולה בזכוכית מגדלת. הוא אחד שהולך עם מה שהוא מאמין בו"

על רמת הקשר עם בכר אין צורך לספר. המאמן רצה אותו קרוב אליו, אבל רצה הגורל וצדק הגיע לבאר שבע עוד לפני החתימה של המאמן. צדק לא יודה בזה, אבל עוד לפני החתימה של בכר, הוא הרגיש שהחיבור הזה עומד להתממש. "באמת שלא ידעתי שהוא מגיע. אלונה ברקת ואסי רחמים דיברו איתי כבר בסוף העונה, הם ידעו שאני חופשי. יכולתי לחכות לאירופה ולהמתין עד שתתחיל העונה, אבל אלונה הייתה מאוד רצינית. אהבתי את האג'נדה שלה, אז חתמתי בלי לדעת מי יהיה המאמן. פשוט סמכתי על השיקולים שלה. ולשמחתי, כן, ברק הגיע. עשור עברתי איתו. שיחקתי לצדו כשחקן, ראיתי אותו מתפתח כעוזר מאמן וכמאמן ראשי. אני מאוד מאמין במה שהוא מייצג, בכדורגל שהוא רוצה לשחק, בגישה שהוא מגיע איתה לכל אימון ולכל משחק".

אתה רואה קווים מקבילים בין ברק בכר השחקן והמאמן?

"בתור מאמן ושחקן הוא מאוד עקשן, לא רואה בעיניים. הוא קפדן ורועם בכל אימון. כל תאקל וכל פעולה בזכוכית מגדלת. הוא אחד שהולך עם מה שהוא מאמין בו. אם יש לנו תכונה משותפת, זאת עקשנות".

הוא עושה התקדמות יפה כמאמן. כמה הוא שומר אתכם על דיסטנס?

"הוא מאוד התקדם כמאמן, וגם למד המון דברים בפרק זמן קצר. פשוט חוויה לראות איך הוא מארגן אימון, עם איזה חשיבה הוא מגיע לכל דבר. הוא צריך להצליח. דיסטנס? מתי שצריך אז יש, אבל יש רגעים שלא. הוא יכול לדבר עם כל שחקן בסגל בצורה שונה, ועם אותו שחקן בצורה חברית ואז באופן קשה יותר. יודע לנהל את זה. יש לו גם עניין של כריזמטיות, הוא שולט בהמון נושאים. בהתחלה הוא היה מאמן חסר ניסיון, אבל עכשיו הדברים נראים אחרת לגמרי. הוא לא נח אף פעם, הוא סקרן מאוד, ואלו תכונות שהופכות אותו להיות מאמן מוביל בארץ. הגיל שלו לא חשוב בעיניי, יש אפשרות לצמצם פערים בעזרת חשיבה קדימה, והוא עושה את זה. עובד שעות על וידאו ותוכן של אימון. אני בטוח שהוא עובד גם על הצד המנטלי-פסיכולוגי שלו".

בינתיים, גם בגלל פציעות, הוא מצליח לשמור על חדר הלבשה יציב. מעניין לראות אתכם מתמודדים עם לחץ.

"יש שחקנים מאוד יצירתיים בחדר ההלבשה, מגיעים לאימון ומתנהלים כמו מקצוענים ואז עושים את ההפרדה בחדר. כל אחד לוקח את זה למקום שנוח לו, חלק אוהבים לצייץ בטוויטר, אחרים לנצל עוד קצת את הזמן לעבודה בחדר כושר. אבל לחץ? אין מושג כזה אצלנו".

אתה קצת מגזים. כי אין קבוצה בלי לחץ. גם ראינו את ההשפעות של איבוד נקודות אחרי משחקים, מול סכנין למשל.

"ברגע שאין לחץ אין על מה לשחק, אז אולי אנחנו בעמדה טובה מבחינתנו. אני קורא לזה בשם אחר: אנחנו מתמודדים עם אתגר - לרוץ לאליפות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
"בוא נגיד שלא הרגשתי שאיזי רוצה אותי מספיק. באה אלונה ושמה את כל הדברים על השולחן. זה לא עניין של כספי וההערכה מצד איזי. היא פשוט יותר רצינית ממנו, ההצעה הייתה יותר טובה. בתוכי, אם להיות אמיתי, האמנתי שאני צריך לשנות מקום"

בוא נחזור קצת אחורה, נדבר על הבחירה שלך בקיץ. בדיעבד, בחרת נכון. לא רצית להכניס את הראש למכבי חיפה, להתחרות על ההרכב במכבי תל אביב. כאן אתה באנקר.

"זה מרגיש לי ככה. כשנפגשתי עם אלונה היא אמרה לי שהיא 'רוצה לרוץ קדימה', ושהיא מחפשת ישראלים טובים וקבוצה שתהיה מחוברת לקהל ואצטדיון. אז לא חיכיתי. אתה שואל אם ברחתי מקרית שמונה בזמן? בוא נגיד שלא הרגשתי שאיזי רוצה אותי מספיק. באה אלונה ושמה את כל הדברים על השולחן. זה לא עניין של כסף וההערכה מצד איזי. היא פשוט יותר רצינית ממנו, ההצעה הייתה יותר טובה. בתוכי, אם להיות אמיתי, האמנתי שאני צריך לשנות מקום. כל שנה היו דיבורים על עזיבה ותמיד מצאתי בערה פנימית להמשיך. בטוח שהייתי באותו טירוף אם הייתי נשאר, אבל די, הרגשתי שאני מוכן לצאת לאתגר הבא".

לא מצאו לך מחליף שם. קאסיו נראה פחות טוב בלעדיך, עם גוטיירס ירדתם ליגה ב-2009.

"הם החליפו חצי קבוצה, החליפו מאמן. האווירה שם שונה".

איזו קבוצה טובה יותר: זו של האליפות עם קרית שמונה או זו הנוכחית של באר שבע?

"קשה להשוות. עמדת הפתיחת של העונה הייתה שונה. קרית שמונה בכלל לא כיוונה אז לאליפות, מבאר שבע יש ציפיות. בקרית שמונה בשלב הזה היה לנו 'פור' גדול מאוד, העונה זה צמוד. נבנה כאן משהו יותר חזק ועמוק, יותר מושקע. אבל מצד שני, קרית שמונה של אז לקחה אליפות. אנחנו עדיין לא. אז יש לנו עוד מה להוכיח כדי לדבר על זה".

טקס הוקרה לשחקן עירוני קרית שמונה לשעבר שיר צדק עם איזי שרצקי והמנכ"ל יוסי אדרי. אדריאן הרבשטיין
"לא הרגשתי שאיזי רצה אותי מספיק". שיר צדק עם איזי שרצקי/אדריאן הרבשטיין
אני יודע שנוצרות מתיחויות בגלל כל הדברים שאומרים או כותבים, לתקשורת יש הזדמנות לחגוג על זה. אבל אותי הדיבורים של מכבי תל אביב לא מעניינים. אם יש להם יתרון? אני יכול לומר לך שהפועל באר שבע רעבה מספיק להצליח, זה לא משפיע עלינו"

לא קל עם המלחמות הפסיכולוגיות של מכבי תל אביב. הם אומרים שלא תעמדו בלחץ ואתם עונים.

"אגיד לך מה אני חושב על כל העניין של מלחמות פסיכולוגיות: אנחנו באמת התעסקנו איך להצליח להיות יותר טובים במגרש, על עצמנו, מאשר עליהם. אם נסתכל על מה הם עושים, נאבד אנרגיות ואנחנו לא רוצים לאבד את זה. אני יודע שנוצרות מתיחויות בגלל כל הדברים שאומרים או כותבים, לתקשורת יש הזדמנות לחגוג על זה. אבל אותי הדיבורים שלהם לא מעניינים. אם יש להם יתרון? אני יכול לומר לך שהפועל באר שבע רעבה מספיק להצליח, זה לא משפיע עלינו. אם ננצח עשרה משחקים, אז בטח שניקח אליפות".

מה הנקודה הכי חשובה לקראת הפלייאוף? מה מביא אליפות?

"אם אנחנו נמשיך להיות מרוכזים ולא להתעסק בשטויות מסביב, נביא את אותן תוצאות. אני מתכוון לכל הרעשים שמנסים לייצר סביבנו. צריך לנטרל את זה".

איך בכל זאת מכבי תל אביב מחזיקה מעמד? איזה סגל טוב יותר?

"יש לנו קבוצה מאוד חזקה, שמשחקת טוב כבר המון מחזורים. אני רואה את השחקנים בסגל שלנו ואני מרגיש שיהיו פה יחד איתי תוצאות. איזה סגל טוב יותר? אענה לך בסוף העונה. למרות שסגל טוב יותר לא מבטיח כלום. גם הסטטיסטיקה לא קובעת. יש עוד עשרה משחקים, אפשר לשבור שיאים, אבל הכי חשוב שניקח תואר בסוף".

עובדתית, יש לכם את ההגנה הכי טובה בליגה.

"אנחנו משחקים כדורגל מאוד התקפי, אבל כולם לוחצים אחרי איבוד כדור. העונה יש פחות פעולות של הבלמים, אבל כל פעולה מאוד משמעותית. כשהיריבה כבר מגיעה לשער, אז דודו גורש עושה עונה מצוינת והודף אותם. לאנשים היו ספקות לגבי גורש בתחילת העונה, אבל היום הוא מוכיח שמה אנשים דיברו עליו לא נכון. הוא אחד השוערים הכי טובים בארץ".

דודו גורש שוער הפועל באר שבע. קובי אליהו
"לאנשים היו ספקות לגביו, אבל הוא אחד הטובים בארץ". דודו גורש/קובי אליהו
"אף אחד פה לא יתבאס מגביע. הפועל באר שבע לא תהיה אפיזודה חולפת כל עוד אלונה פה. היא תהיה עוד הרבה שנים בצמרת הכדורגל הישראלי"

העונה אתה מתקדם. אתה מרגיש שהפכת לאחד הבלמים הכי יציבים בישראל?

"זה בדיוק מה שאני מרגיש. מבחינתי, לבוא למועדון עם ציפיות כאלה היה צעד נכון. המטרה הייתה להשתלב, להיות טוב ולהשתפר גם באופן אישי וגם עם הקבוצה. ההגעה של ברק עזרה לי, כי אני יודע מה הוא רוצה ממני. לא מחפש את ה'טייטל' של הבלם הטוב בליגה, רק רוצה להתקדם".

בוא נניח רגע את המונח 'אליפות' בצד. אתה מזהה תהליך? הפועל באר שבע מסוגלת לשלוט בשנים הקרובות בכדורגל הישראלי? תהיה גורם משמעותי?

"הפועל באר שבע תכוון להיות בצמרת הגבוהה מאוד, תנסה לזכות בתארים כל עונה. עד עכשיו הם היו שם, אבל היה חסר רק דבר אחד - תואר. כל תואר".

אליפות.

"אף אחד פה לא יתבאס מגביע. הפועל באר שבע לא תהיה אפיזודה חולפת כל עוד אלונה פה. היא תהיה עוד הרבה שנים בצמרת הכדורגל הישראלי. כששיחקתי בקרית שמונה לא ידעתי שהאליפות תהיה משהו כל כך היסטורי. נכון שהמשכנו להיות גורם משמעותי וזכינו בגביע ובגביע הטוטו ובאותה תקופה היה נראה טוב, אבל העונה זה פחות. הוכח שתקציב לא מביא תארים לאורך שנים, אלא בנייה והשקעה נכונה. ובאר שבע עושה את זה. היא תהיה גורם משמעותי בכדורגל הישראלי בשנים הקרובות. אלונה היא בעלים שמאוד מעורבת, נמצאת בבאר שבע כמה פעמים בשבוע. תמיד שואלת לשלום השחקנים. היא מבינה כדורגל, מתעניינת, ושואלת גם שאלות מקצועיות. כיף שמרגישים את המעורבות שלה".

אלונה ברקת בעלי הפועל באר שבע. ברני ארדוב
"היא מבינה כדורגל, מתעניינת. כיף שמרגישים את המעורבות שלה". אלונה ברקת/ברני ארדוב
"אני רק בן 26, יש לי עוד קריירה ארוכה, אבל אם תגיע הצעה מאירופה כמובן שאשקול אותה. לא אלך לכל מקום, כי אני נמצא במועדון בסדר גודל הכי גבוה בכדורגל הישראלי"

מבלי ששמנו לב, בכר בוחר את השחקנים שלו לפי עקרונות ברורים: שחקנים שהביאו אליפויות וגביעים. לא סתם הוא בנה מושבה מקרית שמונה, הביא גם את ראדי וגדיר.

"הוא בוחר שחקנים לפי אופי ולפי יכולות מקצועיות. לניסיון בזכייה בתארים יש משמעות. וובה בראון, שזכה בגביע, עבר באמצע העונה ועשה תפנית חדה. גם הוא וגם אחרים עשו החלטה נכונה. שרצקי לא אהב את המעבר? הוא קיבל את הכסף".

הנבחרת מתכנסת בקרוב. אתה בטח לא רואה את עצמך כעוד שחקן סגל. אתה מסוגל להוביל אותה בקמפין הקרוב?

"יש בלמים טובים, אני אעשה הכול כדי להיות שם. הלוואי ואוכל להיות שחקן מוביל. כמה שחקנים יהיו מבאר שבע? תראה, כל אחד רוצה לחזק את החברים שלו גם בנבחרת. גם במכבי תל אביב וגם בבאר שבע יש שחקנים טובים, אשמח שיהיו כמה שיותר מהקבוצה שלי".

חתמת כאן על חוזה ארוך טווח. אתה רואה את עצמך יוצא לאירופה?

"אני רק בן 26, יש לי עוד קריירה ארוכה, אבל אם תגיע הצעה כמובן שאשקול אותה. לא אלך לכל מקום, כי אני נמצא במועדון בסדר גודל הכי גבוה בכדורגל הישראלי. בלם מגיע לשיא בגיל מאוחר יותר. שרן ייני יצא בגיל 29, אז הכול יכול להיות".

שיר צדק הפועל באר שבע. ברני ארדוב
"הלוואי ואוכל להיות שחקן מוביל בנבחרת". שיר צדק/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully