וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אני לוזר? גונסאלו היגואין פורח בנאפולי וחולם על זכייה בסקודטו

11.2.2016 / 14:00

בריאל לא העריכו אותו, בארגנטינה לא שכחו את ההחמצה בגמר המונדיאל, אבל מאוריציו סארי המבריק סיפק לו את הטיפים הנכונים, ויחד עם הדיאטה המתאימה גונסאלו היגואין מנפץ סטיגמות ושיאים. הבלוג של מיכאל יוכין על מי שיכול להיות הכובש הפורה בתולדות הליגה האיטלקית

גונסאלו היגואין הבקיע 24 שערים ב-24 משחקים העונה במדי נאפולי. נראה מרשים? בואו נשים את הדברים בפרספקטיבה היסטורית, ונבין שזה מרשים אפילו יותר. הרבה יותר.

שיא הכיבושים בליגה האיטלקית עומד על 35, והוא נקבע על ידי ג'ינו רוסטי מטורינו בעונת 1928/29. בקצב הנוכחי, הסקורר הארגנטינאי בהחלט עשוי לשבור אותו, והוא גם לא מסתיר את כוונתו. "זה יהיה מצוין לעשות זאת", אמר היגואין. אלא ששיאים מלפני כ-90 שנה לא ממש רלוונטיים למשחק המודרני. צריך לבחון מה היו המאזנים של הסקוררים הבולטים בעשורים האחרונים. מאז 1960 רק שחקן אחד חצה את רף 30 השערים בליגה האיטלקית. היה זה לוקה טוני כאשר שיחק בפיורנטינה בעונת 2005/06, והיו לו 31 כיבושים. בכושר הנוכחי היגואין עשוי לשבור את השיא הזה כבר בחודש מרץ. מבחינה סטטיסטית נטו, זו יכולה להיות העונה הטובה ביותר של חלוץ כלשהו בארץ המגף מאז מלחמת העולם השנייה.

גונסאלו היגואין שחקן נאפולי. AP
בדרך לשיא מיתולוגי. גונסאלו היגואין/AP

כפול ממראדונה

רוצים להבין עד כמה זה עצום? ג'יג'י ריבה האגדי, שנחשב על ידי רבים לחלוץ האיטלקי הטוב אי פעם, מעולם לא כבש יותר מ-21 שערים בעונה. העונה הפוריה ביותר של מרקו ואן באסטן במילאן הניבה 25 שערים. העונה המוצלחת ביותר של גבריאל באטיסטוטה בפיורנטינה הסתיימה עם 26 כיבושים. דייגו מראדונה היה מלך השערים בעונת 1987/88 עם 15 כדורים בלבד ברשת (אמנם בליגה של 30 משחקים, אך עדיין היה לו חצי שער למשחק בממוצע, בעוד היגואין כובש בדיוק פי שניים). מעבר לכך, אין בליגות הגדולות באירופה שחקן שכבש יותר מפיפיטה. לואיס סוארס, כריסטיאנו רונאלדו, פייר אמריק אובמיאנג, רוברט לבנדובסקי, ג'יימי ורדי – כולם מאחוריו.

ההישגים של היגואין העונה מציתים את הדמיון. הוא השווה את השיא של מראדונה כאשר הרשית בשמונה משחקי ליגה רצופים באיצטדיון סן פאולו. הוא כבש עד כה שבעה צמדים. ב-19 משחקי הליגה האחרונים – כלומר לאורך סיבוב שלם מול כל היריבות – הוא ירד מהמגרש ללא שער שלוש פעמים בלבד. בנאפולי תמיד ידעו שהיגואין הוא חלוץ מצוין, כי הרי הוא תרם 53 כיבושים בכל המסגרות בשתי העונות הראשונות בקבוצה. הם אפילו לא שיערו עד כמה הוא יכול להיות טוב באמת. בעונה הנוכחית הוא נוסק לגבהים בלתי נתפסים.

- פייר אמריק אובמיאנג שחקן בורוסיה דורטמונד. GettyImages
כל המפציצים של אירופה מאחורי פיפיטה. פייר אמריק אובמיאנג/GettyImages

הכל היה מוכן למעבר לארסנל

פיפיטה עושה זאת אחרי שרבים מיהרו להספיד אותו כלוזר שלא מסוגל להתעלות ברגע האמת. בריאל מדריד מעולם לא העריכו אותו כראוי והדגישו את ההחמצות הרבות שלו מול ברצלונה. ואכן, במשחקי הקלאסיקו היו לארגנטינאי שלושה שערים בלבד ב-18 הופעות. ההחמצה המזעזעת בגמר המונדיאל מול גרמניה הציגה אותו כשעיר לעזאזל גם במולדתו. שנתיים חלפו, והיגואין שוב התרשל בגמר, הפעם עם החמצת פנדל בדו קרב מול צ'ילה בקופה אמריקה. שבועות ספורים קודם לכן, הוא פיספס כדור גורלי נוסף מהנקודה הלבנה, במחזור האחרון בליגה האיטלקית.

היה זה קרב ישיר על ההעפלה לליגת האלופות, ונאפולי היתה זקוקה לניצחון ביתי על לאציו כדי לעקוף אותה בדרך למקום השלישי. האורחים הובילו 0:2 בהפסקה, היגואין הישווה עם צמד תוך תשע דקות, ואז קיבלה נאפולי את הפנדל ששווה מיליונים. והוא הטיס אותו לשמיים. לאציו ניצחה לבסוף 2:4, והארגנטיני הודיע לנשיא אאורליו דה לאורנטיס שהוא מתכוון לעזוב. גם בעונה שעברה לא שיחקה נאפולי בשלב הבתים בצ'מפיונס ליג אחרי צורם לבילבאו במוקדמות. שתי עונות מחוץ למפעל האירופי החשוב היו יותר מדי עבור פיפיטה. ארסנל, שהציעה לפי הדיווחים 43 מיליון ליש"ט תמורת שירותיו, הסתמנה כמועמדת המובילה להחתימו. אביו, בלם העבר חורחה היגואין, כלל לא הסתיר בראיונות לתקשורת כי הליגה האיטלקית היא פרק שתם ונשלם. אבל אז הופיע מאוריציו סארי.

שחקן ברצלונה, ג'רארד פיקה, מול שחקן ריאל מדריד, גונסאלו היגואין. Jasper Juinen, GettyImages
מעולם לא העריכו אותו כראוי. היגואין בריאל/GettyImages, Jasper Juinen

"אתה עצלן מדי"

המאמן עם הסיפור המופלא ביותר אי פעם – אתם מוזמנים לקרוא עליו כאן - קיבל לידיו לראשונה קבוצת צמרת בגיל 57, ולא נרתע מאתגרים. הוא האמין ביכולתו לשפר את הביצועים של היגואין וזימן אותו לפגישה בארבע עיניים. "אמרתי לו שהוא עצלן מדי, ואם לא ישנה את הגישה הוא לעולם לא יהיה החלוץ הטוב בעולם. הוא הסכים איתי חלקית, כי גם הוא הרגיש שהוא לא ממצה 100 אחוזים מהפוטנציאל. הוא צריך לנצל את המרחבים טוב יותר ולעשות יותר תנועות לקורה הקרובה. הכל היה על השולחן, והשיחה הישירה הזו תרמה להגברת המוטיבציה", סיפר המאמן בדיעבד.

זה עבד. במקום לארוז את המזוודות ולטוס ללונדון, החליט פיפטה להמשיך בנאפולי כדי לשתף פעולה עם הבוס החדש. "סארי שבה את ליבי עם הכנות שלו. לקח לו חמש דקות לשכנע אותי להישאר", אומר היגואין, והוא ממש לא מצטער על כך. "המאמן מוציא ממני את המיטב. נכון לעכשיו, זו העונה הטובה ביותר בחיי", הוא אומר.

מאוריציו סארי מאמן נאפולי. AP
נתן את העצות הנכונות. מאוריציו סארי/AP

"השינוי היה בראש"

אז אולי גם הדיאטה החדשה תורמת לעניין, כי היגואין הצליח להוריד ארבעה קילוגרמים ממשקלו בקיץ, אבל השיטה של סארי היא המפתח למספרים המדהימים. המאמן גורם להיגואין לחפש את השטחים המתים, להיות חד יותר בכדורים החוזרים, ולא מפסיק לדרוש ממנו עוד ועוד. "אם גונסאלו לא יזכה בשנים הקרובות בכדור הזהב, תהיה זו אשמתו בלבד. הרי הוא החלוץ הכי טוב שיש", אמר סארי לפני חודשיים. כדור הזהב? איש לא דיבר עליו עם פיפיטה קודם לכן, כאשר רבים החשיבו אותו לחלוץ הנחות בקרב עם קארים בנזמה על המקום בהרכב בברנבאו. והנה הגיע מישהו שרואה בו עילוי של ממש. איך אפשר לאכזב אותו? "השינוי המהותי היה בראש. אני רגוע יותר ומרוכז יותר", טוען היגואין.

כעת ניצבת בפניו המשימה להביא לנאפולי אליפות ראשונה מאז 1990, והראשונה בהיסטוריה ללא מראדונה. אם יעשה זאת, הוא יהיה שני רק לדייגיטו. "עד שהגעתי לנאפולי לא הבנתי עד הסוף מה המשמעות של דייגו מראדונה בעיר הזו", אמר פעם היגואין. אינספור ילדים בדרום איטליה נקראו על שמו של דייגו בשנות ה-80'. כעת הוא יכול לגרום לאלפי תינוקות להיקרא גונסאלו. זה לא בשמיים. זה נראה מוחשי מתמיד, ורק יובנטוס עומדת בינו לבין החלום הגדול.

אוהדי נאפולי עם שלט לכבוד גונסאלו היגואין. AP
יקראו לילדים שלהם גונסאלו? אוהדי נאפולי/AP

שער ובישול מול יובה

פעם אמרו שהוא לא מספק את הסחורה מול הגדולות. התיאוריה הזו לא נכונה העונה, והגברת הזקנה יודעת זאת טוב מכולם. במשחק מול יובה בספטמבר בישל היגואין ללורנצו אינסינייה והרשית בעצמו בניצחון 1:2. הוא הוחלף לקראת הסיום כדי לקבל סטנדינג אוביישן מהקהל, ולא בפעם היחידה. הוא זכה לכבוד גם כאשר נאפולי גברה על פיורנטינה באוקטובר ועל אינטר בסוף נובמבר. נגד לאציו הוא הבקיע צמד ב-0:5, בנקמה מתוקה על הדרמה במאי – אם כי הנשרים בכלל לא ניצלו את הניצחון ההוא והפסידו ללברקוזן בפלייאוף העלייה לליגת האלופות.

ואולם, כדי לזכות בסקודטו, יצטרך פיפיטה לשחזר את היכולת מול יריבות אלה גם במשחקי החוץ בסיבוב השני. משחק העונה האדיר בשבת, מול בן ארצו פאולו דיבאלה שנכנס לכושר אדיר בעצמו ונאבק עם היגואין על תואר שחקן העונה, הוא המבחן הקריטי. ציפיות האוהדים בשמיים, וקארקה, החלוץ הברזילאי האגדי ששיתף פעולה עם מראדונה בשנות ה-80', לא היסס להצהיר: "אם היגואין לא יביא סקודטו, אני אהרוג אותו". האם הפעם, בניגוד למשחקים החשובים ביותר בעברו, הוא יעמוד במשימה? האם רצף הכיבושים שעומד על שישה משחקי ליגה לא ייעצר ביובנטוס סטדיום?

פאולו דיבאלה, יובנטוס, חוגג. AP
היכונו לדו קרב אקדוחנים ארגנטינאים. דיבאלה/AP

מלך השערים ואלוף? לא קל באיטליה

יש גם "בעיה" נוספת, שלא באמת קשורה להיגואין ישירות. מאז 1993 רק שלושה מלכי שערים זכו במקביל באליפות – דויד טרזגה עם יובנטוס ב-2002, אנדריי שבצ'נקו עם מילאן ב-2004 וזלאטן איברהימוביץ' עם אינטר ב-2009. ברור כשמש שתואר המבקיע המצטיין לא יברח מהיגואין, והוא אף עשוי לשבור שיא בן 87 שנה. האם זה אומר שהאליפות תלך שוב ליובנטוס?

כל סימני השאלה האלה יעמדו במוקד המשחק הכביר. היגואין כבש פעמיים בסופר-קופה מול יובה לפני שנה, אבל המשחק נערך בקטאר. באיצטדיונה של הגברת הזקנה הוא לא מצא את הרשת אף פעם בשלושה ביקורים עם ריאל ונאפולי. בכושרו הנוכחי, בעוד ג'ורג'ו קייליני פצוע, זו ההזדמנות הטובה ביותר מבחינתו. זה עניין של עכשיו או לעולם לא – הן מבחינת הכדור ברשתו של ג'יג'י בופון, והן מבחינת הסקודטו לעיר שמחכה לרגע הזה כבר יותר מרבע מאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully