וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיבור בולגריה חריסטו סטויצ'קוב חוגג 50, אירופה מצדיעה: "ענק אמיתי"

כדורגלן העבר, שכיכב בברצלונה הגדולה ובנבחרת הלאומית, האיש שדמותו נעה בין גאונות לשיגעון, הספורטאי הגאון והאלים, חוגג יובל. מוריניו, קרויף ובקנבאואר מהללים, צפו בשעריו הגדולים והיזכרו בציטוטיו המיתולוגיים

אימג'בנק GettyImages

בווידאו: שעריו הגדולים של סטויצ'קוב

בולגריה מצדיעה היום לאחד מגדולי שחקניה בכל הזמנים, חריסטו סטויצ'קוב האגדי, שחוגג היום (שני) יום הולדת 50. כדורגלן העבר, שידוע גם בכישרון המשחק הגדול שלו וגם בזכות מזגו החם ופיו מפיק המרגליות, האיש שדמותו נעה בין גאונות לשיגעון, יזכה למשחק ראווה חגיגי ב-20 במאי באצטדיון הלאומי בסופיה, שכבר עתה, חודשים ארוכים לפני, נמכרו אליו עשרות אלפי כרטיסים.

חריסטו סטויצ'קוב שחקן ברצלונה. Denis Doyle, AP
חריסטו סטויצ'קוב שחקן ברצלונה/AP, Denis Doyle

מי שהבטיחו את הגעתם לאירוע המכונה "50 שנה למספר 8" הם דייגו מראדונה, קרלוס ולדראמה, ז'אן פייר פאפן, לותר מתיאוס, רומאריו ורוברטו באג'יו. כמו כן יגיעו מוסטפה חאדג'י, גיורגי פופסקו, חוזה לואיס צ'ילאברט וחורחה קמפוס, זבונימיר בובאן, דאבור סוקר, איוון סמוראנו, דז'אן סאביצ'ביץ', פרדראג מיאטוביץ', ג'אנפרנקו זולה ודניאלה מסארי. כמו כן ישחקו הבולגרים אמיל קוסטדינוב, יורדן לצ'קוב ולובו פנב.

סטויצ'קוב הפך לבולגרי היקר בהיסטוריה כשעבר לברצלונה ב-1990 מצסק"א סופיה. בעונתו הראשונה בספרד הוא כבש פעמיים מול יובנטוס בחצי גמר גביע המחזיקות מול יובנטוס, אבל בגלל פציעה פספס את הגמר, שבו הפסידה בארסה. שנה לאחר מכן הוא היה חלק מ"קבוצת החלומות" הגדולה של יוהאן קרויף שזכתה באליפות אירופה בוומבלי עם ניצחון 0:1 על סמפדוריה.

חריסטו סטויצ'קוב שחקן נבחרת בולגריה. Ben Radford, GettyImages
חריסטו סטויצ'קוב שחקן נבחרת בולגריה/GettyImages, Ben Radford

סטויצ'קוב עבר לצסק"א סופיה מהברוס הרמנלי בינואר 1985 כשהיה בן 19 וזכה עמה בשלוש אליפויות וארבעה גביעים. ב-1989 הוא פגש עם קבוצתו את ברצלונה בגביע אירופה, והקפיץ שער גאוני מול אנדוני זוביזארטה. בבולגריה זוכרים איך קרויף אמר לראשי הקבוצה "אני רוצה את הבחור הזה, הוא גאון". שנים לאחר מכן הודה קרויף ש"הכרתי אותו לפני השער הזה. החתמתי אותו לא רק בגלל היכולת שלו, אלא בגלל המנטליות שלו והאופי שלו. הייתי צריך דמות כזאת בקבוצה. הוא היה מהיר וחד, הוא כבש, ידע לבשל, היה לו קילר איסנטינקט מול השער".

ואכן, בתקופתו בבארסה הוא זכה גם בחמש אליפויות ובשני גביעים, אבל כנראה הרגעים הכי מפורסמים שלו בקריירה היו במונדיאל 1994, שבו כבש שישה שערים והוליך את בולגריה לחצי גמר הגביע העולמי, כולל ניצחון סנסציוני על גרמניה, אז אלופת העולם. באותה שנה הוא זכה בתואר כדורגלן השנה באירופה. "הוא הכדורגלן הבולגרי הגדול ביותר שראיתי בימי חיי", אמר עליו פרנץ בקנבאואר.

חריסטו סטויצ'קוב שחקן ברצלונה עם המתורגמן ז'וזה מוריניו. Clive Brunskill, AP
עם מוריניו/AP, Clive Brunskill

אבל היה גם צד אפל לקריירה של סטויצ'קוב. בגיל 19 הוא הושעה לשנה בעקבות חלקו בשערורייה האלימה בגמר הגביע הבולגרי. בדצמבר 1990 הוא הושעה לשלושה חודשים אחרי שדרך על השופט במשחק מול ריאל מדריד. ב-1996 הוא הכריז על פרישה מהנבחרת, אבל חזר והוליך את הנבחרת הלאומית למונדיאל 1998. ז'וזה מוריניו, שעבד איתו בברצלונה, אמר עליו ש"הוא ענק אמיתי. ראיתי אותו לראשונה בטורניר בסטובל בשנות ה-80, והוא פירק את הקבוצה שלי. הוא היה כל כך צעיר, אבל כל כך מרשים. אחר כך עם ברצלונה הוא פירק את פורטו כשהייתי כעוזר של בובי רובסון. המוטיבציה שלו והרמה היו פנומנליות. בגלל זה הוא שייך לאחד מענקי הכדורגל".

"הפרת המוסר הסוציאליסטי": סיפורו של גמר הגביע הבולגרי ב-1985

שחקן נבחרת בולגריה לשעבר, חריסטו סטויצ'קוב. GettyImages
שחקן נבחרת בולגריה לשעבר, חריסטו סטויצ'קוב/GettyImages

סטויצ'קוב, הציטוטים הגדולים

על מסי: "פעם אמרו שכדי לעצור אותי צריך אקדח. כדי לעצור את מסי צריך מכונת ירייה"

על אימון: "אם אתה מבין בכדורגל, אתה עושה חילופים במהלך משחק. אם אתה לא מבין, אתה מנתח אותו אחרי זה"

על נאמנות: "יש כאלה שאומרים שאני גאון, אחרים אומרים שאני לא מכבד את המדינה.. אבל אם אתם זוכרים, ב-1993 קשרתי שרוכים במהלך נגינת ההמנון הצרפתי"

על עצמו: "די, תגידו אתם את הסופרלטיבים עליי, לי כבר נגמרו המילים"

על קרויף: "הוא גם המאמן הכי טוב בעולם, וגם האיש הכי עקשן שפגשתי בחיי"

אחרי הניצחון על בגרמניה במונדיאל 1994: "עכשיו אני יודע שאלוהים הוא בולגרי". אחרי ההפסד לאיטליה בטורניר: "אלוהים עדין בולגרי, אבל השופט היה צרפתי".

על המשחק: "כדורגל הוא משחק פשוט. אתה פשוט צריך להיות בגישה הנכונה, להילחם בכל משחק, בכל אימון, על כל כדור, עד הרגע האחרון"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully