וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המאמן הכי ישראלי של מכבי תל אביב: על ההשפעה של פטר בוס

7.2.2016 / 13:50

משתף יותר את קרויף, חושב אחרת בנוגע להרכב. פטר בוס רחוק מלהיכנס לפאניקה, אבל אולי התשובה לשאלה מתי נראה את החותמת שלו בסגנון המשחק נמצאת בגישה הלא שגרתית שלו עם השחקנים. הבלוג של טוכמן

ברני ארדוב

בווידאו: משדר וואלה! NEWS לקראת הדרבי

בחודש שהוא בישראל, ביקש פטר בוס לצפות בכמה שיותר משחקים מהטריבונה. הוא נסע למשחקים בליגה הלאומית וישב ביציעי נתניה, המושבה ובלומפילד בשונה מסלבישה יוקאנוביץ' שכף רגלו כמעט שלא דרכה ביציעי האיצטדיונים כאן. במכבי עוד זוכרים את הפעם ההיא שלקחו את הסרבי הגבוה לצפות במשחק של הפועל באר שבע בטרנר ואחרי הפקקים שאכל בכניסה וביציאה, ביקש שזה יהיה המשחק האחרון שהוא נוסע לראות.

ולמרות זאת, יש הבדל גדול בין בוס ליוקאנוביץ' כשזה מגיע ליריבה. הסרבי היה מחשיב יותר את הקבוצות מולן מכבי עמדה להתמודד. הוא היה מתייחס אליהן לא פעם יותר ממה שהיה מתייחס למכבי עצמה. למידת היריב היתה חשובה לו, אבל ההתייחסות ליריב לא פעם עיצבנה את שחקני מכבי תל אביב שחשבו, כמו בהתבטאויות של ערן זהבי ביום חמישי, שמכבי תל אביב יותר טובה מכולן וצריך להקדיש דווקא לה יותר התייחסות. זו הסיבה שהסגל החדש וההרכב הלא ברור של הפועל תל אביב לא מדירים שינה מעיניו של בוס לקראת הדרבי הלילה. "זה לא שאין התייחסות לקבוצות מולן אנחנו עומדים לשחק", תיאר אחד השחקנים. "אלא זו ההכרה בכך שאם אנחנו נעשה את הדברים כמו שאנחנו מסוגלים לפי הפוטנציאל של מכבי תל אביב, אז במרבית המקרים הדברים יהיו תלויים בנו. פטר אמר לנו לא פעם ש-95 אחוז מהתוצאות במשחקים תלויות בנו. הוא נותן לנו יותר ביטחון ביכולת שלנו ממה שנתן יוקאנוביץ'".

פטר בוס מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
נותן יותר ביטחון. בוס/ברני ארדוב

ארבעה משחקי ליגה יש מאחורי בוס. היכולת לא השתפרה, התלות בזהבי רק הולכת ומתחדדת וכמות הדקות שמכבי תל אביב עושה מה שהוא רוצה לא מראה גרף של עלייה. אבל בוס בינתיים רגוע. אפילו מאוד רגוע. "עוד לא ראינו אותו יוצא מכליו", אומרים במועדון. "אומרים שיש לו את זה. הרי אתם פרסמתם בתקשורת ערב בואו הרבה כתבות על האופי שלו ועל כך שהוא מאוד קשוח ובתכל'ס בינתיים נראה שהוא עושה הכל כדי להיות שונה מיוקאנוביץ'".

האלמנט הזה הוא מוטיב חוזר בהתנהלות היומיומית של בוס בקרית שלום. אחרי הכל, כל מי שהיה בא אחרי הסרבי, היה נתפס בעיני מרבית השחקנים כיותר חם וידידותי. הקשיחות של יוקאנוביץ'. החספוס, הפנים הקפואות, התחלפו באדם חייכן ונעים הליכות שמתקרב לרוח שהיתה סביב פאקו אייסטרן.

בהרבה מובנים פטר בוס הוא המאמן הכי ישראלי מבין המאמנים הזרים שהביא ג'ורדי קרויף. "לא היה שום מאמן בתקופה של ג'ורדי שהתחבר תוך חודש לשחקנים. לכולם לקח זמן עד שנפתחו אלינו ואנחנו נפתחנו אליהם, אבל בוס נכנס מהר מאוד. יכול להיות שזו ההיכרות שלו עם ג'ורדי שסייעה לו להרגיש מאוד נוח כבר בהתחלה ויכול להיות שהוא הבין שאחרי יוקאנוביץ', כל מה שהוא יביא למכבי מבחינת האישיות שלו יהיה יותר טוב".

המעבר מיוקאנוביץ' לבוס נותן לאחרון יתרון גדול בהתנהלות היומיומית, אבל יש גם שחקנים במכבי שאוהבים דווקא מאמנים יותר קשוחים. דייאן ראדוניץ שעזב להפועל רעננה סיפר כאן בראיון לפני שבוע שהוא מתחבר יותר למאמנים קשוחים שדורשים ולא מוכנים להתפשר. ראדוניץ הוא לא היחיד. בוס בינתיים עוד קצת מבין ומוותר. אף שהיה מאוד לא שבע רצון מההופעה של מכבי בטדי בשבוע שעבר, הוא גונן על השחקנים והסביר שאי אפשר לדרוש מהקבוצה לעבוד כמכונה אחרי פחות מחודש של עבודה. הוא עדיין משוכנע שהוא יכול להוציא יותר ולהתגבר על בעיית המהירות של השדרה האחורית בכל מה שקשור למשחק החיפוי, כשהקבוצה מייצרת את הלחץ קדימה שהוא כל כך רוצה לראות.

גורם במועדון מאמין שבסופו של דבר השחקנים יצליחו להגיע למקומות שבוס מתכנן עבורם וזאת בתנאי שיבינו שעם כל הנחמדות והחן שלו, הוא גם יודע לתת בראש. בקבוצה גם מקווים שהקשר של בוס לקרויף אשר ניכר היטב בכל אימון יביא איתו דווקא צדדים חיוביים בכל ההתייחסות של השחקנים למאמן. "בוא נשים רגע את אוסקר בצד, פאולו סוזה, פאקו אייסטרן וסלאבישה יוקאנוביץ' היו הכי רחוקים מ'יס מנים' של ג'ורדי", מחווה דעה שחקן במכבי. "פאקו היה מנוכר מול ג'ורדי, סוזה לא רצה שיתערבו לו במילימטר וגם יוקאנוביץ' היה עצמאי. פטר בוס, מבין כולם, הכי קרוב לג'ורדי. הוא עומד איתו לפעמים בחלקים גדולים של האימון בזמן שהעוזרים עובדים על כר הדשא והוא מרבה לשוחח איתו ולהתייעץ איתו. מצד אחד זה אמור לשדר לכולם שיש כאן מאמן שצריך לכבד את הקשר שלו עם המנהל הספורטיבי. מצד שני זה גם יכול להוביל למקום פחות טוב, כי לפעמים שחקן יותר מכבד מאמן שמגיע גם לעימותים עם הבוסים שלו. בסופו של דבר מה שיקבע אלה התוצאות במגרש".

פטר בוס עם ג'ורדי קרויף. יוסי ציפקיס
מי אמר שג'ורדי לא מביא מאמנים ישראלים? בוס עם קרויף/יוסי ציפקיס

כמו במקרה של יוקאנוביץ', בוס נותן מרווח פעולה גדול לעוזר שלו הנדרי קרוזן. מדובר באיש מאוד חריף והרבה פחות חייכן מבוס. ספק אם המטרה שלו היא להישאר כל חייו עוזר מאמן. יש כאלה בסביבת המועדון שכבר מעריכים כי קרוזן יאמן בעתיד קבוצה בהולנד או אולי אפילו בישראל וישמש כמאמן ראשי. אחרי משחקים הוא משתדל להאזין לדברים שבוס אומר מול התקשורת ונראה כי הוא רוצה ללמוד. במרבית האימונים אפשר לשמוע את קולו יותר מאשר את זה של בוס אם בקרוב המאמן הראשי יהפוך קצת יותר קשוח, זה יהיה גם בגלל העצות של קרוזן.

בניגוד לקודמיו, בוס הגיע מתוך עמדה שהוא רוצה לקבוע אחד עשר קבועים ולא לשנות כל משחק הרכבים. כך פעל בעבר בקבוצות שלו בהולנד וזוהי משנתו. מדובר במהלך שעשה טוב למספר שחקנים ובראשם דור מיכה שלפרקים נרחבים לא נספר על ידי יוקאנוביץ', אבל זה גם אלמנט שפוגע בשחקנים אחרים שאיבדו דקות ובעיקר ביטחון כמו אבי ריקן ודור פרץ. לבוס אין את ליגת האלופות על הראש, אבל בדיוק נפלו בתקופה הזו משחקי גביע המדינה, כך שהוא בכל זאת נתן למספר שחקנים הזדמנויות בעיקר כיוון שמכבי שיחקה מול קבוצות הלאומית, רמת השרון וראשון לציון. דווקא במשחקים האלה ובעיקר בראשון לציון מכבי היתה במבוכה גדולה על כר הדשא. במכבי אומרים שברגעים האלה נראה היה כי בוס מאוד שקול וקר רוח ולא מרגיש בפאניקה. את המסרים האלה הוא מנסה להעביר כל הזמן לשחקנים בעיקר כשבאר שבע לא עוצרת ומכבי מתחילה קצת להילחץ.

סלבישה יוקאנוביץ' מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
סלל לעצמו את הדרך כבר מול פלזן ובאזל. יוקאנוביץ'/ברני ארדוב

אם יוקאנוביץ' סלל לעצמו את הדרך בצורה בטוחה כבר במשחקים מול פלזן ובאזל, בוס עדיין לא יצא כמנצח הגדול בעימות כלשהו ודרבי זו תמיד הזדמנות טובה. בהרבה מובנים המשחק הערב הוא המבחן המשמעותי הראשון של ההולנדי. יותר מהכל הוא יצטרך לתמרן מול יריבה אותה הוא בקושי מכיר ויהיה חייב להתגבר על עודף הביטחון שעלול להכשיל את שחקניו.

ויש את הסמיכות למשחק מול בית"ר ירושלים שהיה רע מבחינת מכבי ואוטוטו מגיעים צמד משחקי הגביע מול הפועל כפר סבא המשתפרת. עם כל הכבוד לחוזה המפוצץ שקיבל בהשוואה למה שהיה אמור להרוויח בהולנד, גם בוס יודע שכסף זה לא הכל. איבוד האליפות בישראל יהווה כתם גדול בדברי הימים שלו ושל מכבי תל אביב ומכך הוא חייב להימנע.

מאמן מכבי תל אביב, פטר בוס. ברני ארדוב
כסף זה לא הכל. בוס/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully