וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוויט סיקסטין: הפריצה של ילד הפלא של ריאל מדריד, לוקה דונצ'יץ'

סוחט השוואות לבודירוגה, מבלבל את אוברדוביץ', מתרועע עם רונאלדו ומקבל טיפים על בסיס יומיומי מהמנטור, ז'אן טבק. לוקה דונצ'יץ' רק בן 16, אבל כבר מטריף את ריאל מדריד (הבוגרת). פלא שסלובניה וספרד רבות את מי מהן הוא ייצג?

אימג'בנק GettyImages

בווידאו: דונצ'יץ' מככב מול צסק"א מוסקבה

ז'ליקו אוברדוביץ' נחשב למאמן חרוץ ושקדן, אחד שחי ונושם את הכדורסל האירופי. אבל כשהשועל הסרבי הכין את עצמו למשחק החוץ של פנרבחצ'ה מול ריאל מדריד וצפה במשחק הליגה של הבלאנקוס מול בילבאו, עצם זר חדר למסך. אוברדוביץ' שפשף את עיניו וביקש מעוזריו להריץ את ההקלטה לאחור. "מי זה מספר 7? מאיפה הוא צץ פתאום?", תהה בקול רם.

גם ההסבר המהיר של עוזרו לא הפך אותו לפחות מופתע. "בחיים לא הייתי מנחש שמדובר בילד בן 16. אם כבר, הוא נראה לי בן 30", אמר. "ראיתי את המשחק ואמרתי לעצמי 'הוא נראה כמו אחד שעבר דבר או שניים בכדורסל, אחד שצבר הרבה נסיון. הוא לא ביצע אף טעות, למרות שלקח לא מעט סיכונים. היו לו כמה מהלכים אדירים. אני עדיין מתקשה להאמין שזה באמת הגיל שלו".

קוראים לו לוקה דונצ'יץ', ואם ז'לקו היה רואה שש-שש, וודאי היה מבחין בבייבי פייס שמסגירים את גילו האמיתי. כל השאר, למען האמת, עוזרים ליצור אשליה אופטית: על הפרקט הוא נראה רגוע ומנוסה, כאילו צבר ותק של שנים. מחוצה לו יש לו את כל המניירות של כוכב שכבר מזמן הבין את כללי המשחק, כולל חשבונות טוויטר ופייסבוק מתוחזקים היטב. ולמרות היותו כה רך בשנים, הוא כבר משמש שחקן רוטציה לגיטימי באלופת אירופה.

את המשחק ההוא מול בילבאו סיים דונצ'יץ' עם 15 נקודות, 6 ריבאונדים, 4 אסיסטים וסלים מרשימים במאני-טיים. השבוע, מול מנרסה, הוא שוב בלט עם 12, 9 ו-5. מה שעלול היה להצטייר כגימיק הולך ומתברר כבינגו. אפילו ביורוליג.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אז הנה עוד כמה פרטים יבשים על ילד הפלא הסלובני-ספרדי (תלוי את מי שואלים. פרטים בהמשך הכתבה): הוא נצר לשושלת של כדורסלנים. אביו, סשה, היה שחקן אפור-אך-יעיל, שהעביר את רוב הקריירה בסלובניה ורשם גם גיחות מזדמנות לסגל הרחב של הנבחרת. באפריל 2012, כשהיה בן 13, נצרב לראשונה בתודעה של הסקאוטים ברחבי היבשת עם תצוגות תכלית בטורניר ילדים ברומא במדי לובליאנה.

כמה חודשים אחר כך באה ריאל מדריד, רשמה צ'ק פתוח והעניקה לו חוזה רב שנתי. דונצ'יץ' לא יכול היה לסרב, ולא רק בגלל שמדובר במותג בעל שם עולמי: בניגוד לטיפול הקלוקל של מחלקת הכדורגל של המועדון בשחקני בית, מחלקת הכדורסל עברה בשנים האחרונות מהפך, וכיום היא החלום הרטוב של כישרונות צעירים. בעבר הרעות החולות של האחות הגדולה מהכדורגל דבקו גם בבלאנקוס בכדורסל – שחקנים כמו בויאן בוגדנוביץ', מצ'איי לאמפה, ניקוס פאפאס ועוד הוחתמו על חוזים מנופחים בעודם מתבגרים מחוצ'קנים, רק כדי לעזוב בבושת פנים מבלי שקיבלו אפילו דקה בקבוצה הבוגרת.

כמה שנים חלפו וההתנהלות הפכה מודל לחיקוי ביבשת כולה. סרחיו יול צורף לשורות הבלאנקוס בגיל 19, טופח והתקמצע במדיה והפך לכוכב בגיל צעיר למדי; ניקולה מירוטיץ' שייף את היכולות בנוער של ריאל, עלה לבוגרים והתקדם צעד אחר צעד, מבלי לעבור בהשאלה, עד שעזב לטובת קריירה מבטיחה בשיקגו ככישרון על; גם עקומת השיפור של הגבוה הכישרוני ווילי הרנאנגומס עשויה להיות דומה ואפשר עוד להמשיך.

בשורה התחתונה, דונצ'יץ' לא היסס לבחור בריאל. ומאז לא מפסיקים לדבר עליו.

צפו בדונצ'יץ' רושם טריפל דאבל במשחק האליפות בליגת הנוער הספרדית

הוא הספיק להיבחר ל-MVP בעשרות טורנירים במסגרת מחלקת הנוער. בכל פעם שהבלאנקוס העלו את הרף והקפיצו אותו לקבוצת גיל אחרת, דונצ'יץ' הגיב בתצוגות עוד יותר דומיננטיות. לכן אף אחד לא ממש התפלא כשפאבלו לאסו הודיע בקיץ האחרון כי יוותר על האפשרות להחתים רכז שלישי במקומו של פקונדו קמפאצו ויהפוך את דונצ'יץ' לשחקן בוגרים קבוע, על אף זאטוטו. כמה חודשים לפני כן, דונצ'יץ' כבר היכה גלים כשהפך לשחקן הצעיר ביותר שמשחק במדי ריאל, עם דקות בכורה מול מלאגה בעודו בן 16 פלוס חודשיים ויומיים.

ביטחון אף פעם לא היה חסר לו, לדונצ'יץ'. 7 שניות אחרי שנזרק לפרקט במשחק ההוא מול מלאגה, כבר צלף שלשה מהפינה בנונשלנטיות. במשחק החוץ מול צסק"א מוסקבה העונה הוכיח פעם נוספת מאיזה חומר הוא קורץ. אחרי פעולה הגנתית שגויה, לאסו הזעיק פסק זמן ונזף בו לעיני המצלמות. התגובה של דונצ'יץ' הייתה מהירה וחדה: בשתיים וחצי הדקות הבאות הוא צלף שלוש שלשות רצופות והספיק בתווך גם לשלוח קריצה לעבר מאמנו ההמום על הספסל. פלא שטוענים שהוא בוגר מכפי גילו?

לוקה דונצ'יץ', ריאל מדריד, עם ג'פרי טיילור. GettyImages
זה ילד זה? דונצ'יץ'/GettyImages

ריאל משוכנעת שמדובר במכרה זהב. בספרד מדברים על פרויקט שלם שנבנה סביב דונצ'יץ', פרויקט שגוזל מהבלאנקוס משאבים, כסף וכוח אדם. מאמן מכבי תל אביב כיום, ז'אן טבק, שימש עבורו כמעט הורה מלווה בשנתיים בהן תקופתו כעוזר מאמן ריאל חפפה לפרויקט דונצ'יץ'. טבק הוצמד לתכשיט 24/7, דאג לכל צרכיו וכמובן, עבד איתו שעות נוספות במתקן האימונים של הבלאנקוס. הליווי הצמוד מצידו של טבק, אגב, נמשך במידה מסוימת עם עצם היום הזה. "טבק ממשיך לעקוב אחריו במידת האפשר. הם מדברים מדי פעם בטלפון, דונצ'יץ' מקבל עצות וטיפים. הוא מאוד קשוב לטבק, כי נוצר ביניהם קשר מיוחד", אומר העיתונאי הספרדי פראן מרטינס.

גם האוהדים כבר מאוהבים. במשאל שנערך לאחרונה בקרב אוהדי ריאל בו התבקשו לבחור מי השחקן האהוב ביותר, קיבל דונצ'יץ' 16 אחוז מהקולות, מספיק כדי להתברג במקום השלישי, מתחת סרחיו רודריגס וסרחיו יול ומעל סמלים כמו פליפה רייס ורודי פרננדס. "דונצ'יץ' מזכיר לי את דיאן בודירוגה. משהו בפיזיות שלו, בראיית המשחק, בהבנה של הפרטים הקטנים", אמר פאבלו לאסו, ששיחק בעצמו עם השחקן העבר האגדי באמצע שנות ה-90 בריאל. זה היה רק תחילתו של ניים דרופינג די מופרע מצד כל מיני קולגות ומאמנים. מריו הזונייה טען שהוא דווקא "מזכיר את דימיטריס דיאמנטידיס", אחדים הסתפקו בהשוואות לריקי רוביו, עוד ילד פלא שכבש את היבשת בגיל צעיר במיוחד. וזו רק ההתחלה.

קשה לומר שליחס המיוחד אין תופעות לוואי. דונצ'יץ' פיתח מהר מאוד גינונים של כוכב, ובחודשים האחרונים, במקביל לפופולריות הגואה ברשתות החברתיות, דווח כי הוא החל לבלות יותר ויותר בשעות הפנאי, כולל גם שחקנים מריאל מדריד כדורגל. פעמים אחדות הוא אף נצפה על אזרחי לצד כריסטיאנו רונאלדו.

דונצ'יץ' וחברים

אביו מנסה לנהל את העניינים על שלט רחוק ומדקלם את כל הקלישאות הנכונות, אבל בעצמו מתקשה שלא להזין את האגו המתפתח של הילד. "הוא בסך הכל ילדון, הוא צריך ליהנות מכדורסל ולא לדאוג מכל מה שאומרים עליו. אם הוא יתחיל להתעניין בכסף או יוקרה, זה יהיה הסוף שלו", אמר לאחרונה לעיתון הסלובני 'נובוסטי'. באותה נשימה, סיפק בראיון לבליצ'ר ריפורט את הציטוט הבא: "לוקה עושה פחות או יותר הכל על המגרש... הוא יכול לשחק בכל העמדות מ-1 עד 4. אני לא אוהב לעשות השוואות, אבל יש בו קצת מטוני קוקוץ', קצת מראיית המשחק של דיאן בודירוגה, קצת מהתנועה של דראז'ן פטרוביץ' וקצת מיכולת המסירה של מילוש תאודוסיץ'".

במקביל, ניטש סביב דונצ'יץ' קרב חדש שהפך לכמעט תקרית דיפלומטית. סלובניה, בה גדל, רוצה לשכנע אותו לייצג את הנבחרות שלה, בעוד שגם ספרד, אליה הגיע בגיל מוקדם במיוחד, מנסה לתפוס בעלות ולשחזר את תקדים ניקולה מירוטיץ', שבחר להתאזרח בספרד ולשחק במדיה במקום לייצג את מונטנגרו מולדתו. לעת עתה דונצ'יץ' מעדיף את סלובניה, אבל המערכה נגררה לסיבוב נוסף כשפציעה שלו מנעה ממנו לשחק במדיה באליפות אירופה לקדטים. עד כה דונצ'יץ' לא רשם הופעה רשמית באף נבחרת, והודה לאחרונה כי הוא שוקל ברצינות את גם ההצעה הספרדית.

אז מה היה לנו? אבא שמעביר מסרים מבולבלים, מועדון פאר בקנה מידה עולמי שלא מהסס להפגין כלפיו אהבה שלא יודעת גבולות, שתי מדינות שנאבקות על שירותיו, השוואות תכופות לענקי הכדורסל האירופי ועוד אינספור הסחות דעת. והוא? הוא רק צריך להיזהר שלא לסטות מדרך הישר. קל זה בטח לא יהיה.

לוקה דונצ'יץ', ריאל מדריד. GettyImages
הוא היורש. השאלה של מי. דונצ'יץ'/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully