וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר חריף בין אתלטים לאיגוד: "התחושה היא שמזלזלים בנו"

29.1.2016 / 13:28

ישיבה בין ראשי האיגוד לאתלטים פוצצה ע"י היו"ר פלד שכעס על דברי ביקורת של אתלטים ומאמנים, והודיע: "הפרויקט מבוטל". מאמן בכיר פוטר והאתלטים שוקלים להחרים את אליפות ישראל. איגוד האתלטיקה: "יו"ר האיגוד מחויב לאתלטים, הישיבה לא פוצצה, אלא הופסקה"

יושב ראש איגוד האתלטיקה רפי פלד. ברני ארדוב
"רפי פלד צריך להבין שהאתלטיקה היא לא של אבא שלו. היינו לפניו ונישאר אחריו". רפי פלד/ברני ארדוב

כבר זמן רב שאתלטים רבים סוחבים בבטן לא מעט תרעומת לגבי התנהלות איגוד האתלטיקה ואופן הטיפול באתלטים בדרגים הבינוניים והנמוכים. התחושות הללו התפרצו ביום שלישי השבוע במפגש שנערך בהדר יוסף בין האתלטים עצמם והמאמנים לבין ראשי האיגוד, ובראשם יושב הראש החדש יחסית, רפי פלד, והמנכ"ל ז'ק כהן. הפגישה שהייתה אמורה לעסוק בפרויקט השליחים לקראת אליפות אירופה והתחרויות הבאות לאחר מכן פוצצה על ידי פלד, שלדברי הנוכחים במקום לא אהב את הביקורת שהעבירו כמה מהאתלטים והמאמנים, והודיע בדרמטיות כי הפרויקט מבוטל.

אבל זה לא הכול. יומיים לאחר המפגש הזה, רפי גרודצקי, מאמן השליחים (4X400) המשמש גם כרכז המקצועי של הנוער, קיבל שיחת טלפון ממנכ"ל האיגוד, ז'ק כהן, בבקשה להגיע למשרדו, שם הוא קיבל הודעה על סיום תפקידו. גרודצקי היה אחד האנשים שהשמיע באותה ישיבה דברי ביקורת סביב האופן שבו מתנהל האיגוד, ולדברי הנוכחים שם, למרות שהוא אמר את הדברים בצורה לא מתלהמת, הוא נאלץ לשלם את המחיר.

באיגוד טוענים בין השאר שהיוזמה לפרויקט השליחים הייתה בעקבות פנייה שנעשתה ישירות ליושב ראש האיגוד, שנרתם למשימה והחליט לבדוק את האפשרות הזו ועל כן הוא זימן את הנוכחים. למרות זאת, מדגישים שם, האווירה התלהטה לא מעט בגלל העובדה שהשאלות והנושאים שעלו על הפרק היו סביב עניינים כספיים בלבד. עוד מציינים באיגוד שפלד התאכזב מכך שגרודצקי, שהרוויח את שכרו מהאיגוד, יצא מול האיגוד כדי להצטייר בצורה טובה בעיני האתלטים, אבל בפועל הוא היה צריך להשמיע את טענותיו באוזני מקבלי ההחלטות, ולא בפומבי. "בכל מקום בארץ שבו אדם שמועסק על ידי גוף היה משמיע ביקורת כזו, לא היה נשאר דקה בתפקיד", אמר גורם באיגוד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אמרו לי שזה משהו שמתבשל הרבה חודשים, אבל זה בולשיט כי לא התייעצו עם אף אחד, ובלי קשר גם לא עברתי שימוע, שזה הופך את כל המהלך לא חוקי". רפי גרודצקי/מערכת וואלה!, צילום מסך

"היינו אמורים להשיק את פרויקט השליחים של הגברים בהשתתפות אתלטים כמו דונלד סנפורד, מאור סגד, חי כהן, איתי שמיר, אביב דיין ונוספים, הכול במטרה להתכונן לאליפות אירופה הקרובה", משחזר גרודצקי שעבד באיגוד ב-12 השנים האחרונות. "כל האתלטים שאמורים ליטול חלק בפרויקט הוזמנו. מספר אתלטים הביעו את דעתם על התנהלות האיגוד בכלל והטיפול באתלטים בריצת השליחים בפרט. אלא שרפי פלד וז'ק כהן לא אהבו את הביקורת הזו, שכללה דברים שהאתלטים סחבו על ליבם".

גרודצקי ממשיך: "הם דיברו לא יפה על האתלטים ועל האתלטיקה. אני מצידי טענתי שהפרויקט היה אמור להתחיל הרבה קודם ושאני כבר זמן רב מנדנד לאיגוד על כך שהיה צריך כבר להתחיל בפרויקט ולבנות תוכנית רב שנתית. יש דור מוכשר, גם בגברים וגם בנשים, שאם התוכנית הייתה נבנית בצורה נכונה, אפשר היה לבנות עתודה ברמה גבוהה מאוד. רפי פלד לא אהב את הביקורת, ועל כן הוא פוצץ את הישיבה ואמר: 'אוקיי, אין פרויקט. לכו הביתה. אתם לא ראויים להיות בנבחרת שליחים'". בנושא הזה אמר גורם באיגוד: "גרודצקי מעולם לא פנה לרפי פלד והציף באוזניו את הבעיה. אם היה עושה זאת, כנראה שהכול היה נמנע".

בישיבה ישבו לא מעט אתלטים, כשהמוכרים שבהם הם אולגה לנסקי, יפעת זליקוביץ', דיאנה ויסמן, דיקלה גולדנטל, ריטה פוגורלוב, אמרי פרסיאדו ואחרים. "מבין כל האתלטים, רק שניים או שלושה דיברו וטענו שיש לדאוג להם עבור המעטפת הרפואית. הביקורת לא הייתה אישית. ביום חמישי בבוקר קיבלתי טלפון מז'ק כהן שקרא לי אליו ואמר לי שהוחלט להפסיק את עבודתי באיגוד. אמרו לי שזה משהו שמתבשל הרבה חודשים, אבל זה בולשיט כי לא התייעצו עם אף אחד, ובלי קשר גם לא עברתי שימוע, שזה הופך את כל המהלך ללא חוקי. אני רואה את המצב באיגוד, וזה כואב לי. ייצגתי בישיבה הזו את האתלטים והמאמנים שנקרעים בבית. אף אחד לא מתייחס אליהם, האתלטים מרגישים פגיעה גדולה מאוד. רפי פלד צריך להבין שהאתלטיקה היא לא של אבא שלו. היינו לפניו ונישאר אחריו".

באיגוד מדגישים כי התחייבו לממן את הוצאות הספורטאים שאמורים היו להשתתף בפרויקט, אבל לא ניתן לתגמל אותם מראש. "תאר לך שיבואו עכשיו ספורטאים ממקצועות אחרים ויגידו: 'מה פתאום עושים פרויקט שליחים? למה לא פרויקט לקפיצה לגובה או לקפיצה במוט? גם אנחנו רוצים כסף'. האיגוד היה מוכן להרים את הכפפה, אבל בשום שלב לא תיארנו לעצמנו שהעיסוק באותה ישיבה יהיה סביב הכסף בלבד. לא נשאלה שם ולו שאלה מקצועית אחת", ציין גורם באיגוד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מסיבת העיתונאים לקראת פתיחת אליפות ישראל באתלטיקה. ברני ארדוב
לאן ממשיכים מכאן?/ברני ארדוב

אחד האתלטים שנכח בישיבה מתאר תמונה דומה לחלוטין לזו של גרודצקי, ותיאר משבר אמון בין האיגוד לאתלטים. "הציגו בפנינו את הפרויקט ואז האתלטים התחילו לשאול האם מעבר למחנות אימון תהיה גם תמיכה כספית באתלטים במסגרת הפרויקט. היו הרבה שאלות סביב הנושא הזה", הוא מודה. "התשובה הייתה שלא, אבל אם נגיע לאליפות אירופה, נתוגמל. משאלה לשאלה התשובות של האיגוד הפכו להיות יותר מזלזלות ולועגות לאתלטים ברמיזה לכך שאנחנו מחפשים רק כסף, מי ישמע שמדובר במיליונים.

"בשלב מסוים רפי גרודצקי נכנס לתמונה וביקר בחריפות את האיגוד, אבל הוא עשה את זה בצורה לגיטימית מאוד ובנימוס", ממשיך אותו אתלט. "הוא אמר שהפרויקט הזה הוא בעצם בדיחה כי אין פה תכנון ומשיקים דבר שלא קיים, ובכלל מה פתאום מתחילים פרויקט כזה מאמצע העונה ולא מההתחלה, כשידעו שיש פוטנציאל ענק להגיע לאליפות אירופה. בנוסף הוא דיבר על עניין התמיכה הכספית ואמר שלא יכול להיות שבאופן תיאורטי נבחרת השליחים תגיע לאליפות אירופה, ושחלק מהבנות יקבלו כסף מהאיגוד מכיוון שהן ברמה מסוימת וחלק אחר לא יקבל. תוך כדי הדברים, רפי פלד ענה לו ובסופו של דבר אמר: 'אני מבין מה קורה פה. תודה רבה למי שהגיע. נשלם לכם על הנסיעות. הפרויקט מבוטל'".

אותו אתלט מתאר את המצב ואומר: "יש אצל רבים מהאתלטים תחושה שאנחנו מקבלים יחס עלוב. אין אתלט אחד שיבוא ויגיד לך שהוא מרוצה מהיחס כלפיו, זה כבר הרבה מעבר לכסף. לא יכול להיות שמתחילה עונה, ואף אחד לא מדבר איתנו או שואל מה אנחנו צריכים ומה הציפיות. זה באמת לא הכסף, זה היחס". על רקע התחושות הקשות שנוצרו, אחד הרעיונות שעלו בקרב האתלטים היה להחרים את אליפות ישראל, אבל ההערכה היא שצעד כזה עלול לפגוע רק באתלטים ולכן ספק גדול אם איום שכזה עשוי לצאת אל הפועל. בכל מקרה, באיגוד מציינים כי פרויקט השליחות דווקא כן ייצא אל הדרך, בעיקר בזכות העומק שיש בקרב האצניות והאפשרות הריאלית לרשום הישג טוב.

תגובת איגוד האתלטיקה

בעניינו של רפי גרודצקי

ההתקשרות עם רפי גרודצקי לא הסתיימה בגלל דברי הביקורת שהוא העלה ביום שלישי בפגישה. קרבתה של הפגישה אליה זומן ע"י מנכ"ל האיגוד, מר ז'ק כהן עם הישיבה המדוברת הנו צירוף מקרים ותו לא. מאז כניסתו לתפקיד של רפי פלד כיו"ר האיגוד, החל הליך של שינוי המבנה הארגוני ובנייתו מחדש. מאז תחילת ההליך עלתה שאלת כדאיות המשך העסקתו של רפי גרודצקי באיגוד כרכז נוער. הכוונה לסיים את ההתקשרות עם רפי גרודצקי אינה חדשה. יחד עם זאת יובהר כי מוסרית, מי שיוצא באופן פומבי נגד מנהליו, לפני שהביע את דעותיו ומחשבותיו באופן אישי בפגישה אישית, או שמנסה למצוא חן בעיניי אחרים, או שמנסה להכפיש שמם של מנהליו, ובכל מקרה הוא יורק לבאר ממנה הוא שותה.

בנוגע לישיבה

הישיבה לא פוצצה כפי שנטען, אלא הופסקה מהסיבה שיו"ר האיגוד חש כי מטרת הישיבה – השקת הפרויקט – לא עולה בקנה אחד עם יתר הנוכחים בה. רפי גרודצקי הסביר באופן ברור מדוע הפרויקט לא יכול לצאת לדרך באופן בו הוא יוצא, ומדוע לא הייתה הכנה טובה והגדרת מטרות ברורה, כמו גם העובדה שהוא יוצא לדרך מאוחר מדי. לו רפי גרודצקי היה אומר דברים אלו ליו"ר האיגוד בפגישה מוקדמת, כל פגישת ההשקה לא הייתה מתקיימת כלל והייתה מתבצעת חשיבה מחדש של אנשי המקצוע בדבר מועד התחלתו של הפרויקט ואופן קיומו.

היום, אחרי שאתלטים לא מעטים פנו לרפי פלד, יו"ר האיגוד, במיילים, לאחר הישיבה המדוברת, קיימת הבנה כי נוצרה אי הבנה. האתלטים הבהירו במיילים שהעניין הכספי לא עומד בראש מעייניהם, גם אם זה הנושא היחיד שעלה בשאלות שהפנו ליו"ר האיגוד. בנוסף, פנייתם של אתלטים ליו"ר האיגוד, בתקופה שקדמה לישיבה, בין אם במיילים ובין אם בעל-פה, על כך שהם מאוד רוצים שהפרויקט ייצא לדרך, ועל כמה שהם מקווים לייצג את המדינה והדגל בכבוד, ועל המשמעות שיש עבורם לייצוג המדינה, לגאווה של להשתייך לנבחרת שליחים לאומית, עוררה ברפי פלד את תחושת שליחותם.

יובהר מיד כי יו"ר האיגוד אוהב את האתלטים אהבת אמת וכי הוא מחויב כלפיהם, אולם הוא מחויב גם לראות כיצד מקדמים את האתלטיקה כולה ולא רק פרויקט בודד.

בישיבה הסבירו יו"ר האיגוד, מר רפי פלד, המנכ"ל, מר ז'ק כהן והמנהל המקצועי, מר רוגל נחום על אופי הפרויקט ומטרותיו, וכן הבהירו כי הפרויקט לא נועד לתגמל את משתתפיו, אולם לא ידרוש מאף אחד ממשתתפיו להוצאות כספיות (בכך שיוחזר לכל אחד מהמשתתפים כסף עבור נסיעות, הפסד ימי עבודה אם יהיה בכך צורך, מענה של מעטפת רפואית וכיו"ב), יעניק להם השתתפות במחנות אימון בארץ ובחו"ל והשתתפות בתחרויות בינלאומיות (הכרוכים בהוצאות לא קטנות), אולם הובהר כי הפרויקט לא כולל בתוכו מתן מלגות לאלו שהישגיהם לא מאפשרים זאת. כאמור, הבנתו של יו"ר האיגוד את דבריו של רפי גרודצקי כי טרם בשלו התנאים לתחילתו של הפרויקט, הביאה אותו למסקנה כי לא קיים יותר טעם בהמשך הישיבה או בהתחלתו של הפרויקט כפי שנקבע בתקופת הזמן הזו.

בנוגע לפרויקט

הנושא עלה כבר לפני מספר חודשים, אבל נדרשות בדיקות מקצועיות לייתכנותו של פרויקט כזה מבחינות רבות. בין היתר, האם איכות המשתתפים תאפשר, באופן ריאלי, השגת היעד? כיצד הדבר משתלב לאור העובדה שחלק מבכירי משתתפי הפרויקט אינם בארץ בחלק גדול מהזמן (דונלד בלייר-סנפורד מתאמן ברבים מימות השנה בבריטניה ובארה"ב, מאור סגד לומד ומתאמן בארה"ב), וכמובן חישוב העלות הכספית של הפרויקט מול התועלת שהוא מביא.

במישור הנשי אין ספק שקיים הפוטנציאל הגבוה ביותר בריצת השליחות 4x100 מ' עם 4 רצות מתחת ל-12 שנ' (שתיים מהן מתחת ל-11.8) ופוטנציאל רב עד גילאי 14 ו-15, החל מנועה ברליאה, גל קדמון (15), לורל גרינהולץ (16), נעה מאור (17), עדן דורי (17), ניצן לוי (14) ועוד. אצל הגברים, בשלב זה, היעד נראה פחות ריאלי (רק אחד שיורד מ-10.5 ואחד מ-10.6 ב-100 מ', וב-400 מ' אחד שנמצא ברמה הבינלאומית הגבוהה, אולם הבאים אחריו לא יורדים מ-48 שנ'). ובכל זאת, הוחלט לתת הזדמנות לקיום הפרויקט, מתוך ראייה של אימונים משותפים, גיבוש מקצועי ומיזם שייתן מוטיבציה לאצנים נוספים להשתייך אליו, וכמובן השגת יעדים שייקבעו ע"י מנהליו.

בפרויקט כזה מובאים בחשבון גורמים רבים. די אם נזכיר הוצאות על החזרים לאתלטים ולמאמנים על מנת שלא יוציאו שקל מכיסם הפרטי, הן בנסיעות והן בהפסד ימי עבודה שהפרויקט אמור לדרוש במקרים מסוימים; מעטפת רפואית לה יזדקקו המשתתפים בפרויקט; הוצאות לא קטנות על מחנות אימון בארץ ובחו"ל, על יציאה לתחרויות בינלאומיות (ונדרשות כאן יותר מ 2-3 תחרויות בהן חייבות להשתתף לפחות עוד 2 נבחרות ממדינות שונות) – כל אלו דורשים תקציב כספי לא קטן.

הפרויקט מעולם לא נועד להשלים לאתלטים הכנסה כספית. אין זה מתפקיד האיגוד לשלם את משכורתם של האתלטים, אלא מתפקיד האגודות להן משתייכים האתלטים. יחד עם זאת, באיגוד יושבים אנשים שרואים את המתרחש בשטח וטובת האתלטים לנגד עיניהם בראש ובראשונה, ולכן, לדוגמה, הוחלט השנה על דרגה נוספת לאתלטים שתתן מלגה כספית לאתלטים שלא קיבלו אותה עד היום (16 אתלטים נכנסו לדרגה הזו ומקבלים מלגה חודשית, גם אם זו לא תעשיר אותם או תפתור להם בעיות כלכליות). יו"ר האיגוד הבהיר מפורשות שלא יאפשר מצב בו אתלט מוציא מכספו על מנת להיות חלק מהפרויקט. "כל שקל שתוציאו, תקבלו חזרה. האיגוד יהיה קשוב ויסייע גל לכל מי שיזדקק למעטפת רפואית במסגרת הפרויקט. יהיו שיאלצו להפסיד ימי עבודה עבור הפרויקט, גם לכך אנחנו ניערך ונדאג שלא תוציאו אגורה מכיסכם. את כל אלו נכסה עבורכם". יתרה מכך, יו"ר האיגוד הבטיח לאחד המוזמנים לפרויקט, שהעלה בעיה אישית, כי האיגוד יסייע לו באופן מיידי.

סיכום

חשוב לזכור, לא מתפקידיו של איגוד האתלטיקה, כמו כל איגוד אחר, לשלם משכורות לאתלטים. בשביל זה קיימות אגודות. יחד עם זאת, לאור הקשיים הכלכליים בהם נמצאות האגודות, האיגוד עושה מעל ומעבר כדי לשפר לאתלטים את המצב. בשום מדינה בעולם האיגוד לא מקיים תחרויות מעבר לאליפויות הלאומיות. האגודות והמועדונים הם שמארגנים ומקיימים את התחרויות. בארץ האיגוד ממלא את הפונקציה הזו, שכן, אלמלא התחרויות המאורגנות ע"י האיגוד, כמות התחרויות בארץ יכול היה להיספר על אצבעות יד אחד.
האיגוד משתדל לסייע לאתלטים במלגות ש"הומצאו" על מנת לאפשר סיוע. הדברים הללו לא מובאים בחשבון כשנאמרים דברים כמו שנאמרו כאן.

מדוע שאתלטים שנמצאים בדרגות F ונמוכות ממנה יקבלו מלגות רק בגלל השתייכותם לפרויקט, ואילו אחרים, במקצועות האתלטיקה האחרים לא יקבלו? בגלל שהוחלט על פרויקט שספק אם יעמוד ביעדיו? כמובן שהתגמול מובטח לכל אחד מחברי הפרויקט אם הם יעמדו ביעד שהוחלט, כי אז ישנה הצדקה לתגמול. מדוע שקופץ לרוחק שאיכות תוצאתו טובה מזו של מי ממשתתפי הפרויקט לא יקבל מלגה חודשית, ואילו זה המשתתף בפרויקט יקבל?

פרויקט השליחים ייצא לדרך בכל מקרה, גם אם הדבר ידרוש ישיבה או שניים נוספות של הוועדה המקצועית של איגוד האתלטיקה וקבלת החלטה סופית של הנהלת האיגוד. פרויקט השליחות כבר יצא לדרך. יו"ר איגוד האתלטיקה נחוש לקיים פרויקט כזה שיקדם את האצנים הישראלים ואת קטגוריית הספרינט כולה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully