וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעל מכה: סילביו ברלוסקוני הורס מאמן אחרי מאמן במילאן

10.1.2016 / 14:00

סינישה מיכאילוביץ' שולט בחדר ההלבשה, משפר את ההגנה, מעניק לדונארומה הזדמנות לפרוח בשער ומחפש את הנוסחה בחוד, אבל לסילביו ברלוסקוני זה כבר מזמן לא מספיק. מיכאל יוכין על מילאן, קבוצה שירדה מהפסים יחד עם הבעלים שלה

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

בווידאו: ברלוסקוני מדבר אחרי שהורשע במתן שוחד

"סינישה מיכאילוביץ' הוא הרכש החשוב ביותר שלנו", הצהיר סילביו ברלוסקוני באוגוסט לפני פתיחת העונה של מילאן והתגאה בהוצאת 85 מיליון יורו כדי להחזיר את מילאן למאבק האליפות. באוקטובר כבר הודלפה לתקשורת האמירה של הבעלים לסגן הנשיא הנצחי אדריאנו גליאני: "מתי אתה מפטר אותו?". בדצמבר, התבדח ברלוסקוני בביקור אצל ילדים: "אני יודע שהתארחתם אצל שחקני מילאן, ואני מקווה שלימדתם אותם כיצד לנצח".

אתמול (שבת), הוגדר המשחק באולימפיקו מול רומא כגורלי עבור המאמן הסרבי. הפסד עלול היה לחרוץ את גורלו בתום הסיבוב הראשון. מילאן סיימה בתיקו 1:1, ולא הייתה רחוקה מניצחון במחצית שניה מצוינת מבחינתה, כך שסוגיית חילופי המאמנים עשויה להידחות לזמן מה, אך היא תמיד תהיה ברקע. כי עם ברלוסקוני פשוט אי אפשר אחרת, וזו הסיבה המרכזית לכישלונות הקבוצה.

אף מאמן לא מסוגל לעבוד באווירה כה רעילה. ברלוסקוני תמיד רצה לשלוט בכל הנעשה בקבוצה, אך בשנים האחרונות הוא ירד לחלוטין מהפסים. התערבותו נעשתה בוטה מבעבר, ואמירותיו על מאמנים חרגו מגבולות הטעם הטוב. די להזכיר כי כאשר עזב קרלו אנצ'לוטי את התפקיד ב-2009, בדרכו לצ'לסי, קבע הבעלים: "הוא לא הצליח לאמץ את המערך הטקטי עליו המלצתי". ואם אנצ'לוטי, אליל היציעים כשחקן וכמאמן, שהצעיד את רוסונרי לשתי זכיות בליגת האלופות, לא מקבל טיפת כבוד, למה יכולים לצפות אנשי המקצוע האחרים?

נשיא מילאן סילביו ברלוסקוני. AP
ירד מהפסים. ברלוסקוני גונב את ההצגה במסיבת העיתונאים לרגל מינויו של מיכאילוביץ'/AP

סיידורף ואינזאגי נשרפו

את דמו של מסימיליאנו אלגרי שתו בקשית, למרות שהוא זכה באליפות מפתיעה ב-2011 ואז ראה את הכוכבים נמכרים. הוא ספג ביקורת נוקבת מצד ברלוסקוני במשך שנתיים, וקרא בתקשורת על ההבדלים בהשקפות העולם הטקטיות ביניהם. סכסוך של ממש התפתח סביב עתידו בין ברברה ברלוסקוני לגליאני – בתו של הבעלים רצתה לפטר את אלגרי מהר ככל הניתן, סגן הנשיא התעקש להגן עליו. בסופו של דבר, כאשר נזרק המאמן מכל המדרגות בתחילת 2014, פנתה מילאן דווקא לקלרנס סיידורף, שעדיין שיחק כדורגל פעיל בברזיל במדי בוטאפוגו.

אז ההולנדי תלה את הנעליים, מיהר לחזור לסן סירו, וכבר אחרי חודשיים התייחס אליו ברלוסקוני בזלזול בוטה. בביקור בבית אבות, בו ביצע עבודות שירות שנגזרו עליו, טען הבעלים שמאכלסיו יכולים לשלוט בחדר ההלבשה טוב יותר מסיידורף. הוא הואשם באופי בלתי נסבל שלא אפשר לו לכאורה לתקשר עם שחקנים, אבל המועדון הרי הכיר לעומק את אישיותו במשך עשור. סביר להניח, אם כך, שלא היחסים עם השחקנים היו בעייתיים, אלא עם ברלוסקוני עצמו. הוא קיווה כי בן טיפוחיו יקשיב לו בפה פעור ויהפוך לעושה דברו, בעוד המציאות הייתה אחרת לחלוטין. לכן, עוד לפני סיום העונה הצהיר הבוס: "סיידורף שייך לעבר". מילאן משלמת את שכרו עד היום.

פיליפו אינזאגי מונה במקומו, אחרי שהוכן במשך שנה בקבוצה הצעירה. חלוץ העבר היה אף הוא אליל היציעים, והתקבל בהתלהבות גדולה. "לאינזאגי מחויבות גדולה יותר בהשוואה לסיידורף", אמר ברלוסקוני. כעבור חודשיים, הוא כבר זעם על פיפו כאשר המאמן סירב להיענות לדרישתו לכלול את פרננדו טורס בהרכב במשחק מול פיורנטינה, והעדיף את ז'רמי מנז במקומו. משם, הכל רק הלך והדרדר. מילאן פתחה את העונה ברגל ימין, אך דעכה וסיימה במקום ה-10. לקראת סיום, כבר היה ברור שאין לאינזאגי עתיד. כמו סיידורף, הוא נשרף מהר מדי. ברלוסקוני הצליח לחסל ולפגוע בתדמיתם של שני שחקני עבר מפוארים. גם את שכרו של אינזאגי הוא משלם, כמובן, עד היום.

פיליפו אינזאגי מאמן מילאן. GettyImages
עדיין מקבל שכר. אינזאגי/GettyImages

למיכאילוביץ' היו אופציות שפויות יותר

והנה הגיע מיכאילוביץ', על תקן המושיע מבחוץ. כאדם מנוסה מאוד בכדורגל האיטלקי, הסרבי היה צריך לדעת לאיזה מועדון הוא נכנס. סמפדוריה רצתה להשאירו אחרי ההצלחה המסחררת בעונה שעברה, וגם קבוצות אחרות הביעו עניין – למשל, אאורליו דה לאורנטיס רצה לראות אותו בנאפולי לפני שבחר במאוריציו סארי. בקיצור, היו לו אופציות שפויות הרבה יותר, אך מיכאילוביץ' לא עמד בפיתוי. מילאן היא עדיין מותג מושך מאוד מבחינת מאמנים ושחקנים בארץ המגף.

אירוני, אם כך, כי כבר במחזור השביעי, אחרי תבוסה 4:0 בסן סירו לנאפולי דווקא, התמודד המאמן לראשונה עם שאלה לגבי עתידו. מילאן נחלה ארבעה הפסדים במחזורים אלה, ולפי הדיווחים בתקשורת הוצב למיכאלוביץ' אולטימטום לפני המשחקים הביתיים מול ססואולו וקייבו. למזלו, הוא ליקט בהם שש נקודות, אך זה לא מנע נסיונות השפלה פומביות מצד ברלוסקוני. כאשר התאמתך לתפקיד נבחנת מעל דפי התקשורת על בסיס שבועי, מאמן חדש עלול לאבד את סמכותו.

ומכאן יש להתחיל את הניתוח של הסיבוב הראשון מבחינת הרוסונרי. למרות הלחץ האבסורדי, שומר מיכאילוביץ' על פאסון ומצליח לשמור על מנהיגות בחדר ההלבשה. זה לא דבר של מה בכך, ואתמול הצהיר החלוץ הקולומביאני כריסטיאן באקה: "כולנו מאחורי המאמן". ניתן לראות שהשחקנים נלחמים עבורו, גם אם התוצאות לא תמיד מרשימות בלשון המעטה.

מאמן מילאן סינישה מיכאילוביץ'. רויטרס
שומר על פאסון. מיכאילוביץ'/רויטרס

דונארומה – אך ורק בזכותו המאמן

מבחינה מקצועית, מיכאילוביץ' התחיל לצבור מוניטין כמשביח שחקנים. זה מה שהוא עשה בסמפדוריה, כאשר הפך את אדר ואת רוברטו סוריאנו לשחקני נבחרת, ושידרג מאוד את יכולתו של אלסנדרו רומאניולי במרכז ההגנה. עבודתו הייתה הדרגתית – היא קיבל את הקבוצה בנובמבר 2013 כאשר הייתה בסכנה ירידה, בנה את היסודות, ומיצה חלק ניכר מהפוטנציאל של שחקניו בעונתו השנייה. סמפדוריה העניקה לו את הזמן הדרוש, בניגוד מוחלט למילאן. ובכל זאת, ניתן לראות גם בסן סירו ניצנים של שינוי חיובי.

מיכאילוביץ' ראוי לכל הקרדיט על קידומו של ג'אנלואיג'י דונארומה בן ה-16 לעמדת השוער הראשון. מעטים המאמנים שהיו מעזים לעשות זאת, והסרבי קוצר את הפירות כבר עכשיו. לכל איטליה ברור כעת כי מדובר ביורשו העתידי של ג'יג'י בופון בנבחרת, וגם אם מיכאילוביץ' יפוטר בעוד שבועיים, הוא ייזכר בהיסטוריה כאיש שהעניק לדונארומה את הופעת הבכורה. את זה לא ניתן לקחת ממנו.

ג'אנלואיג'י דונארומה. GettyImages
למיכאילוביץ' יש חלק גדול בהצלחה שלו. דונארומה/GettyImages

באופן כללי, היכולת ההגנתית של מילאן משתפרת לאורך זמן. רומאניולי, אותו דרש מיכאילוביץ' להחתים בכל מחיר, פתח את העונה בהיסוס וביצע מספר טעויות, אולם הפך בחודשים האחרונים לאחד הבלמים היציבים בליגה – בדיוק כמו אשתקד. מאז התבוסה לנאפולי בתחילת אוקטובר, היה רק משחק אחד מתוך 12 בו ספגה מילאן יותר משער, וגם הוא ניצחון 2:4 על פרוזינונה.

בחלק הקדמי, העסק עדיין טעון שיפור, בלשון המעטה, אבל מיכאילוביץ' מחפש את הנוסחא הנכונה ומתמודד עם מכת פציעות. הוא טרם מצא את המשבצת האולטימטיבית עבור אנדראה ברטולאצ'י שנרכש מגנואה תמורת 20 מיליון יורו, וגם החליף את השיטה מ-2-4-4 ל-3-3-4 וחזרה. יש להניח שהשיפור יגיע בהמשך, ולזכותו של המאמן יש לציין כי הוא הצליח להשתלט על אופיו הנפיץ של אמבאיי ניאנג ואפילו מריו באלוטלי גילה סימנים מעודדים במשחקים הבודדים בספטמבר, לפני שנפצע.

עדיין מוקדם מאוד לשפוט את עבודתו של מיכאילוביץ', אבל ברלוסקוני שופט אותו כבר מאוקטובר. העפלה לליגת האלופות היא תוכנית מינימום מבחינת הבעלים אחרי ההשקעה הכספית, ונכון לעכשיו הסיכויים לכך לא גבוהים. לכן, גם אם ברור כשמש שמיכאילוביץ' ראוי להמשיך בתפקידו, הוא עלול להיזרק הצידה כמו קודמיו. אם זה יקרה, תשלם מילאן את שכרם של שלושה מאמנים מפוטרים – וזה בהחלט מגיע לברלוסקוני על התנהלותו השערורייתית.

פאביו קאפלו מאמן מילאן עם סילביו ברלוסקוני. Carlo Fumagalli, AP
הורס מאמנים מאז 1986. עם קאפלו/AP, Carlo Fumagalli

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully