וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זמן אמיתי: בוריס קליימן הפך לשוער הישראלי הטוב בליגה

26.12.2015 / 6:30

חגיגות השערים המוטרפות ("אין הצגות, הכול אצלו אמיתי"), תדמית הבליין שהטרידה, יכולת הריכוז ששופרה. בוריס קליימן קיבל גיבוי בבית"ר ירושלים גם כאשר שגה וכעת "הוא השוער הטוב בארץ", לדברי מנחם קורצקי. אז מדוע הנבחרת נותרה פצע פתוח? הבלוג של אופיר סער

one

בווידאו: בוריס קליימן מצטיין וחוגג מול מכבי חיפה

את משחק גביע הטוטו של בית"ר ירושלים בבאר שבע פתח עומר אצילי על הספסל ובוריס קליימן ענד את סרט הקפטן. כשאצילי נכנס קליימן רצה להעביר לו את הסרט, אך הקשר סימן לו שלא לעשות זאת והשוער המשיך עם הסרט עד לסיום. האקט הזה מצד אצילי מסמל את ההערכה בבית"ר לתהליך שעשה בוריס קליימן, הן ברמה המקצועית והן ברמת המעמד. שחקן מוביל – על המגרש ובחדר ההלבשה.

seperator

כמה ימים קודם לכן הוחלט במועדון ברגע האחרון לשהות בסוף השבוע בבית מלון, לקראת המשחק נגד הפועל תל אביב. לחלק מהשחקנים כבר היו תכנונים לשישי והם ביקשו מאצילי ודושאן מאטוביץ', כנציגי השחקנים, לגשת לסלובודאן דראפיץ' במטרה לשנות את רוע הגזרה. כשלא קיבלו תשובה, ביקשו גם מקליימן לנסות את מזלו. זוהי עוד דוגמה לתהליך המהיר – תוך קצת יותר משנה - במסגרתו נכנס השוער לרשימת השחקנים המובילים בבית"ר ירושלים והפך לאחד האהובים ביציע.

התהליך הנ"ל קרה בשני מישורים. עובדתית, בקיץ האחרון עזבו את הקבוצה שחקנים מובילים כמו אלי דסה, שלומי אזולאי, חנן ממן ואופיר קריאף, וקליימן הבין שהוא חייב להיכנס למשבצת הזאת. מעבר לכך, מקצועית הוא הפך לשוער הליגה הטוב ביותר שדי ברור כי בניגוד לאלי גוטמן, המאמן הבא לא יוכל להתעלם ממנו ויכלול אותו בסגל.

ואצל קליימן בן ה-25 זה המקרה הקלאסי של תהליך ודקות משחק, לא שום דבר מעבר. האימונים שלו נותרו כשהיו, העבודה של מאמן השוערים לא עברה שינוי משמעותי. פשוט את כל הדברים עליהם הוא עובד עם גיא סולומון ניתן ליישם לאורך הזמן דרך דקות משחק - מה שהיה כל כך חסר לו עד היום שהגיע לבית"ר ירושלים.

שוער בית"ר ירושלים בוריס קליימן. יוסי ציפקיס
הפך גם לאחד מאהובי הקהל. בוריס קליימן/יוסי ציפקיס

עם הצטרפותו לבית"ר ירושלים, התארח קליימן באולפן "תמונת מחזור" והסביר את ההרגשה שלו לאחר המעבר: "זה כיף שקבוצה נותנת לך ביטחון. בלי ביטחון שוער לא שווה יותר מדי ולא משנה מה היכולת שלו. לא יכולים להיות שני שוערים שכביכול מתחרים על העמדה. אם אתה עולה למשחק ואתה יודע שברגע שתעשה טעות אתה תצא, אתה עושה עוד יותר טעויות".

בנוסף לאפודת ההרכב הראשון, קליימן קיבל גיבוי אדיר מהצוות המקצועי. במחזור ה-17 של העונה שעברה בית"ר יצאה למשחק חוץ באשדוד. המשחק הסתיים ב-3:3 ולקליימן היה חלק משמעותי בכל אחד מהשערים. בסיום המשחק הגיע מנחם קורצקי לעמדת הראיונות ונשאל על המשחק הרע של השוער. יש מאמנים שבמצבים כאלה יאמרו ש"אני לא מתייחס לשחקנים ספציפיים" או יספקו תשובה מעומעמת נוסח "השוער גם הביא לנו נקודות העונה". אולם קורצקי, שוער בעברו, הבין את הסיטואציה וירה: "עד עכשיו בוריס השוער מספר 1 בליגה, משחק אחד לא ישנה את זה. אני רואה אותו באימונים ואת דרך ההתקדמות שלו ואנחנו מרוויחים כאן שוער להרבה שנים".

קורצקי, היום מאמן הפועל פתח תקוה, נזכר באותו רגע ומסביר: "ברור שאתה יודע שזה שוער שבסך הכול נמצא בעונה הראשונה שהוא מקבל את ההזדמנות צריך לתת לו את כל הביטחון בעולם. להבדיל משוערים שרק מקבלים את המושכות, לבוריס ישנה תכונה שאין כמעט לאף שוער בארץ וזה השקט והקור הרוח, משהו מדהים לגילו ובכלל לשוערים היום. הוא לא מושפע מהסביבה ומהקהל ולא נותן לאמוציות לבלבל אותו. הוא קר רוח ורגוע עם הכדור, ברחבה, במשחק הרגל. זאת אולי הנקודה הכי דומיננטית שלו והיתרון על פני שוערים אחרים. במועדון אמוציונלי כמו בית"ר, שברגע שהשוער תופס כדור כולם רוצים שהוא יבעט אותו למעלה, השקט והניתוק שלו הם משמעותיים עוד יותר".

החלק השני של עונת הבכורה בבית"ר היה לא רע מבחינת קליימן, אך סימני השאלה עדיין היו שם, בעיקר אחרי שערים כמו אלו שספג מאחמד עאבד או מוויאם עמאשה ממכבי חיפה – אותם נראה שיכול היה למנוע. קורצקי הסביר גם את זה ואמר: "זה מאוד מתאים לשוער בשנה הראשונה שנותנים לו את הבמה. הוא פשוט לומד תוך כדי תנועה. כל שוער עושה טעויות, אבל אלה היו טעויות שהיום הוא כבר לא יעשה. זה עניין של יותר ריכוז. אם יש תכונה שאני ממש רואה שהוא שיפר זה הריכוז. הוא לא קיבל שערים של יכולת אלא של חוסר ריכוז, וגיא סולומון משמש גם כפסיכולוג ועובד איתו על זה באופן אישי. ברגע שהוא שיפר את זה, כולם שמים לב ליציבות שלו".

בוריס קליימן שוער בית"ר ירושלים חוגג עם המאמן מנחם קורצקי. ברני ארדוב
"יש לו שקט וקור רוח שאין כמעט לאף שוער בארץ". מנחם קורצקי עם בוריס קליימן/ברני ארדוב

אם היה משהו שקליימן רצה למחוק עם הגעתו לבית"ר זה את תדמית הבליין שהוצמדה לו בהפועל תל אביב. היה נראה שכבר בשנה הראשונה הוא שם את זה מאחוריו, אך כשדראפיץ' הגיע לבית"ר היו מי שלחשו לו על האוזן שהתדמית עדיין אקטואלית. דראפיץ' שוחח עם השוער ולמד דברים אחרים. הוא הבין שקליימן במקום אחר בחיים, עם חברה קבועה בשנה האחרונה ומרוכז אך ורק בכדורגל. המאמן העביר את המושכות לגיא סולומון ואמר לו שהשוער מעתה באחריותו הבלעדית, והוא סומך עליו במאה אחוז בכל הקשור לקליימן.

מעבר ליכולת, קליימן הפך לאהוב היציע הרבה בגלל התגובות הספונטניות שלו. אחרי הפנדל שעצר בבאר שבע, הוא התקרב ליציע עם הפנים לקהל בתנועת טירוף. אחרי הגול של דובב גבאי בחיפה, הוא רץ מגרש שלם עד ליציע של בית"ר וקפץ על החלוץ. איפשהו ברגעים של שמחה, מתפרץ הטירוף האמיתי אצל השוער שבדרך כלל שקט יחסית. אחד משחקני בית"ר הסביר זאת: "בניגוד לשחקנים ישראלים שחלק ממה שהם עושים זאת הצגה, בוריס לא מתכנן כלום. הכול אצלו אמיתי. ברגע של טירוף הוא עושה מה שהוא מרגיש. לא תמיד כולם חברים של כולם בקבוצה, אבל מעריכים תמיד את האמיתיים. ובוריס אמיתי".

בסך הכול קליימן אמיתי גם בחיים. הוא יודע גם לקחת הכול בפרופורציות ולהישאר עם חיוך. אחרי הריצה בחיפה, נשאל על כך ואמר: "זה טירוף של רגע. לא היה לי אוויר, הייתי צריך טוסטוס כדי לחזור". בבית"ר אמרו בבדיחות הדעת אחרי באר שבע: "איך מדברים על גזענות? בתחילת העונה דסה היה קפטן ועכשיו נתנו לרוסי". וקליימן, הוא בכלל אוקראיני במקור. עלה בגיל 10 חודשים לארץ. גם הוא מתייחס לכך בהומור: "מה יצא לי מזה? אפילו על הדרכון הייתי צריך לוותר כשעלינו, ככה שאין לי גישה לאירופה. חוץ ממבטא ו-ר' בדיבור, כלום לא יצא לי מזה".

בוריס קליימן שוער בית"ר ירושלים. יוסי ציפקיס
"הייתי צריך טוסטוס כדי לחזור". בוריס קליימן ברגעי האקסטזה בחיפה/יוסי ציפקיס

האמת, קליימן לוקח דברים בפרופורציות, עד שזה מגיע לנבחרת. בפעמיים האחרונות ציפה השוער שהיכולת הגבוהה שלו תעניק לו מקום בסגל הלאומי, אך גוטמן התעלם. כשברק לוי זומן כשוער שלישי, קליימן כבר התפוצץ וגם בבית"ר רתחו, אך העדיפו לא לעשות יותר מדי רעש. גורם בבית"ר סיפר: "זה הגיע למצב שגוטמן הזמין שחקנים שלא משחקים או את ברק לוי שכשוער ראשון היו לו ארבעה-חמישה משחקים וגם בהם הוא עשה טעויות, אז עם כל הכבוד היה ברור שההחלטה כאן לא מקצועית. גם בוריס הרגיש את זה ואחרי אחד הזימונים הוא בדיוק היה בחדר ההלבשה ונראה כמי שהולך לשבור משהו". אחרי הזימון האחרון של גוטמן, קליימן כבר נותר אדיש. הוא נשמע אומר בחדר ההלבשה: "לא ציפיתי לכלום, יזמינו גם את בוני גינצבורג לפניי".

ישנם אנשי מקצוע שאומרים כי העובדה שקליימן נמוך יחסית לשוער, גורמת להעדיף אחרים על פניו ולכן שוערים גבוהים יותר כמו אופיר מרציאנו ואריאל הרוש קיבלו יותר קרדיט. קורצקי מבטל זאת ומסכם: "אני מכיר את התיאוריה, זה ממש לא נכון. אם יש לך תכונות טובות יחד עם הביטחון והשקט של בוריס, זה חשוב הרבה יותר מעוד ארבעה-חמישה סנטימטר גובה. אפשר להבין את התסכול שלו, הוא היה ראוי וצריך להיות בין שלושת השוערים המובילים. במצב הנוכחי, הוא השוער הישראלי הטוב ביותר. אם אני הייתי צריך להחליט היום, הוא היה השוער מספר 1 של הנבחרת. הייתי יוצא איתו לדרך וסומך עליו במאה אחוז. צריך לזכור שהוא עדיין בתהליך התקדמות. הוא רק יילך וישתבח".

שוער נבחרת ישראל הצעירה בוריס קליימן. קובי אליהו
"לא ציפיתי לכלום, יזמינו גם את גינצבורג לפניי". בוריס קליימן בימיו בנבחרת הצעירה, עדיין מחכה לקפוץ לנבחרת הבוגרת/קובי אליהו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully