וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוכי גורל: מסקנות ראשוניות מהגרלת הבתים לטורניר יורו 2016

13.12.2015 / 12:30

ויילס וקרואטיה יאכזבו, אוסטריה תפתיע את כולם ובית המוות לא יהיה איכותי כפי שהוא נראה במבט ראשון. מיכאל יוכין מנתח את יתרונות וחסרונות הגרלת היורו, ומהמר: כל הגדולות יעלו לשמינית הגמר

one

הבתים:

בית א': צרפת, שווייץ, רומניה, אלבניה

בית ב': אנגליה, רוסיה, סלובקיה, ויילס

בית ג': גרמניה, אוקראינה, פולין, צפון אירלנד

בית ד': ספרד, קרואטיה, צ'כיה, טורקיה

בית ה': בלגיה, איטליה, שבדיה, אירלנד

בית ו': פורטוגל, אוסטריה, הונגריה, איסלנד

seperator

דבר אחד צריך להגיד באופן חד וברור – אי אפשר להגדיר את בית 5 כבית המוות, ובאותה נשימה להתלונן על ירידת הרמה ביורו 2016 בגלל הרחבתו ל-24 נבחרות. פשוט כי לצד בלגיה ואיטליה הוגרלו לאותו בית חזק מאוד לכאורה שתי נבחרות שעלו בקושי לא מבוטל דרך הפלייאוף, שבדיה ואירלנד. אז אם הן באמת מהוות איום על סקואדרה אזורה ומוסיפות טעם לטורניר, הרי שעלייתן לא היתה לשווא. מצד שני, המארחת צרפת קיבלה בית קליל על הנייר, עם שווייץ, רומניה ואלבניה, אבל אף אחת מהן לא עלתה מהפלייאוף – כולן סיימו במקום השני בבתיהן במוקדמות.

הגדלת אליפות אירופה כשלעצמה לא מהווה, אם כך, בעיה של ממש. היא לא תפגע מהותית באיכות המשחקים. המחדל הגדול נעוץ בכך ש-24 הוא מספר שאינו מצטמצם כמו שצריך מבחינה מתמטית, ולכן יש צורך לשלוח לשמינית הגמר את ארבע מתוך שש הנבחרות שיסיימו במקומות השלישיים בבתיהן. קביעתן לפי המאזן הטוב ביותר בבתים לא שוויוניים בעליל אבסורדית למדי, וגם מעניקה יתרון לא הוגן לבתים שמסתיימים בשלב מאוחר יותר – במקרים רבים יידעו הנבחרות בדיוק מה הן צריכות לעשות כדי לסיים במקום השלישי עם מאזן טוב יותר מאלה שכבר סיימו את המשחקים. העובדה כי נבחרת יכולה להשלים את משחקיה בבית מבלי לדעת את גורלה בעייתית ביותר.

עוד באותו נושא

יורו 2016: ספרד עם צ'כיה, אנגליה עם ויילס, גרמניה עם פולין

לכתבה המלאה
דידייה דשאן מאמן נבחרת צרפת. AP
סיבה לשמוח? לא בטוח. דשאן/AP

בנוסף, השיטה יוצרת עיוות לטובת בתים חלשים יותר, כי ניצחון אחד עשוי להספיק כדי להעפיל לשמינית הגמר מהמקום השלישי, וקל יותר לעשות את בבית עם נבחרות נחותות יחסית. קל לדמיין שהנבחרת שתסיים שלישית בבית 4, המורכב מספרד, קרואטיה, טורקיה וצ'כיה, לא תצליח לנצח אפילו פעם אחת, ולכן תודח הביתה כי אלבניה השיגה ניצחון על רומניה ורשמה בזכות כך מאזן טוב יותר במקום השלישי בבית 1.

לבתים 5 ו-6 יש בעיה נוספת – הנבחרות מהמקום הראשון פוגשות בשמינית הגמר נבחרות שסיימו במקום השני בבתים 4 ו-5 (דווקא הבתים החזקים ביותר), לעומת ראשי הבתים 1 עד 4 שישחקו בשמינית הגמר מול נבחרות מהמקום השלישי. זהו גם החיסרון הבולט של הבתים 4 ו-5, כי הסגניות בכל יתר הבתים ישחקו בשמינית הגמר זו מול זו. וכך, בית 5 מפסיד מכל הכיוונים – גם קשה יותר להעפיל מהמקום השלישי, וגם צפויה יריבה קשה יותר בשמינית הגמר ללא קשר למיקום הסופי.

כדי להימנע מכל כאב הראש הזה, עדיף היה להרחיב את אליפות אירופה למספר הגיוני מאוד מתמטית, 32 נבחרות, כי הרי הוא עובד נהדר במונדיאל. הרעיון להרחיב את גביע העולם עצמו ל-40 נבחרות, שצץ לאחרונה, מזעזע בדיוק מהסיבה הזו. אין פסול לתת לאפריקה ואסיה נציגות נוספות, אבל זה לא יעבוד מבחינת הבתים. כל טורניר שמספר הנבחרות המשתתפות בו אינו חזקה של שתיים לא יצליח להתקיים לפי שיטה הגיונית. תשאלו את דרום אמריקה, בה אין 16 מדינות מלכתחילה.

שקלזן גאשי חוגג במדי נבחרת אלבניה. AP
שיטה יוצרת עיוות. שחקני נבחרת אלבניה חוגגים/AP

כעת נעבור לניתוח הבתים עצמם. האם בית 5 הוא באמת בית המוות? כלל לא בטוח, כי יש בו שתי פייבוריטיות מובהקות – בלגיה ואיטליה טובות יותר משבדיה ואירלנד, וצריך לקרות אסון של ממש כדי שהפייבוריטיות לא יעלו לשמינית הגמר. היינו עדים לסוג של "בית מוות" כזה בליגת האלופות השנה, כאשר מנצ'סטר סיטי ויובנטוס הבטיחו את עלייתן על חשבון סביליה ומנשנגלדבאך עוד לפני מחזור הנעילה. זה עשוי להיות הסיפור גם כאן. התחזית לבית 5: בלגיה, איטליה, אירלנד, שבדיה. ואל תנסו לנחש אם האירים ימשיכו לשמינית הגמר מהמקום השלישי. זה כבר קשה מדי.

בית המוות האמיתי הוא בית 4, אשר מאוזן הרבה יותר. אמנם יש בו פייבוריטית אחת ברורה בדמות ספרד, אבל כל יתר הנבחרות רואות את עצמן מועמדות טבעיות לסיים לפחות במקום השני. קרואטיה נראית מעט עדיפה על הנייר בזכות הקישור הפנטסטי שכולל את לוקה מודריץ' ואיבן ראקיטיץ', לצד מתאו קובאצ'יץ', אבל מה הסיכוי שכל חברי השלישיה הזו יהיו כשירים ביולי? כמו כן, סובלים הקרואטים מבעיות פנימיות קשות ובלגן בהתאחדות. המאמן הלאומי החדש, אנטה צ'אצ'יץ', הוא בובה של זדראבקו מאמיץ', בעלי דינמו זאגרב, שנעצר לאחרונה על ידי המשטרה בשל מעורבות באינספור פרשות שחיתות. קמפיין המוקדמות הקרואטי לא היה מושלם בלשון המעטה, ויש יסוד סביר להניח שזה לא בדיוק הטורניר שלהם.

צ'כיה וטורקיה מגיעות מאותו בית במוקדמות, שם הציגה נציגת מזרח אירופה משחק התקפי משובח, והוכיחה חוסן מנטלי יוצא מהכלל ויכולת לחזור מפיגור, על אף שהסגל שלה לא נוצץ על הנייר. העבודה המופלאה של המאמן פאבל ורבה עדיין לא מוערכת כראוי, וגם בטורקיה מאמן פתיח טרים, שהציל את הקמפיין, הוא דמות מפתח. יתרונם של השניים על פני צ'אצ'יץ' כה מוחץ, שהתחזית לבית 4 היא: ספרד, צ'כיה, טורקיה, קרואטיה.

שחקני נבחרת ספרד חוגגים. רויטרס
בית מוות. שחקני נבחרת ספרד/רויטרס

בית 2 ימשוך תשומת לב מיוחדת בשל "הקרב על בריטניה" בין אנגליה לוויילס, אבל זה הזמן להצהיר כי בעיני הוולשים הם הנבחרת הכי אוברייטד בטורניר. הם תלויים באופן מוחלט בשני כוכבי על בדמותם של גארת' בייל וארון ראמזי, ויכולים ליהנות גם מכישוריו של ג'ו אלן. מעבר לכך, זו חבורה בינונית מינוס, ללא חלוצים ראויים, ומאזן ההגנה הנהדר שלה במוקדמות עלול להטעות.

לעומת זאת, סלובקיה היא נבחרת לא מוערכת כראוי, שניצחה את ספרד במוקדמות, וגם הקדימה את אוקראינה. כדאי לזכור שהסלובקים שלחו את אלופת העולם איטליה הביתי במונדיאל 2010 – הטורניר הגדול היחיד שלהם עד כה כמדינה עצמאית. כאשר רוסיה שמחה ומשוחררת בעידן המאמן לאוניד סלוצקי, בניגוד לגרסה האפורה והיבשה של פאביו קאפלו, צפוי כאן קרב מרתק, ולרוי הודג'סון לא יהיו חיים קלים. התחזית לבית 2: אנגליה, רוסיה, סלובקיה, ויילס.

בית 3 משעשע למדי מבחינת פולין, שתפגוש שוב את גרמניה, אותה ניצחה לראשונה בתולדותיה במסגרת המוקדמות, וגם את השכנה הנוספת אוקראינה, איתה אירחה בצוותא את אליפות אירופה הקודמת. שתי המארחות לא שרדו אז את שלב הבתים, אך הפעם יש להן סיכוי טוב לעשות זאת ביחד, גם אם לא כדאי לזלזל בצפון אירלנד.

החוזק של שלוש הנבחרות בבית זה נמצא בהתקפה – זה נכון גם לגבי הגרמנים שחולמים על זכיה ראשונה מאז 1996, גם לגבי מלך שערי המוקדמות רוברט לבנדובסקי, וגם לגבי שני הכוכבים המרכזיים של אוקראינה, יבגני קונופליאנקה ואנדריי ירמונלקו, אשר בלעדיהם היא לא שווה הרבה. לכן יש סיכוי לבית מרתק עם שערים רבים. התחזית לבית 3: גרמניה, פולין, אוקראינה, צפון אירלנד.

רוברט לבנדובסקי שחקן נבחרת פולין. AP
שלושה מפגיזים בבית אחד. לבנדובסקי/AP

הרבה יותר קשה לצפות לשערים רבים בבית 1, בו זכתה למרבה הצער רומניה – הנבחרת המשעממת ביותר בטורניר – לככב במשחק הפתיחה מול צרפת. המאזן העלוב של רומניה במוקדמות (11 שערי זכות ושני שערי חובה) לא מעודד, וגם אלבניה המפתיעה היא לא בדיוק נבחרת מלהיבה מבחינת הסגנון. נותר לקוות ששווייץ תפצה על כך, וזכור במיוחד הניצחון 2:5 של צרפת על השכנה במונדיאל האחרון. קשה לדמיין הגרלה נוחה יותר מבחינת המארחת, והיא עשויה לסיים בקלילות בפסגה. התחזיות לבית 1: צרפת, שווייץ, אלבניה, רומניה.

בית 6 יידחק לשולי הכותרות, ולא בהכרח בצדק. לצד השכנות השונות שהרכיבו פעם את האימפריה האוסטרו-הונגרית, הוא מגוון מאוד, וגם שקול למדי. על אף שלפורטוגל יש לכאורה עדיפות על יריבותיה, הרי שהיא בנויה בעיקר על כריסטיאנו רונאלדו, בעוד איסלנד שהצמיחה דור שחקנים איכותיים בזכות פרויקט ארוך טווח, ואוסטריה ההתקפית שקוצרת אף היא פירות של השקעה בנוער, מתבססות על משחק קבוצתי.

האוסטרים לא מוערכים עדיין, למרות קמפיין קרוב לשלמות עם תשעה ניצחונות ותיקו בודד במוקדמות. דויד אלאבה עשוי להיות אחד הכוכבים הגדולים של הטורניר, אך בניגוד לרונאלדו הוא משתלב בנבחרת ולא משתלט עליה. לא יהיה מופרך להמר שיצעיד את חבריו לפסגה, והתחזית לבית 6 היא: אוסטריה, פורטוגל, איסלנד, הונגריה.

דויד אלאבה שחקן נבחרת אוסטריה. רויטרס
בדרך להפתיע את כולם? דויד אלאבה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully