וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אללה אכבר, הבסנו את זניט: הנשיא, הבעלים והכרוז שמשגע את צ'צ'ניה

29.11.2015 / 12:30

נשיא צ'צ'ניה רמזאן קאדירוב לקח את המיקרופון, עודד את טרק גרוזני בניצחון על זניט והכניס את וילאש בואש להלם. למה מאפשרים לו לעשות זאת, ואיך מושפע הכדורגל מהפלת המטוס הרוסי בשמי טורקיה?

AP

בווידאו: קאדירוב מתכונן למלחמה

"אללה אכבר!" שאג הכרוז אחרי כל שער באיצטדיון בגרוזני, שם הביסה אתמול (שבת) טרק את זניט 1:4 במסגרת הליגה הרוסית. הקהל המשולהב צהל גם הוא "אללה אכבר!", בעוד אנדרה וילאש בואש, מאמן האורחת, נותר המום לחלוטין. "מעולם לא שמעתי דבר כזה. לשופט לא היו ביצים לעצור את המשחק", אמר הפורטוגלי במסיבת העיתונאים. הוא לא ידע שהדבר בלתי אפשרי, כי לכרוז יש גיבוי מוחלט בחלונות הגבוהים בקרמלין – הרי מדובר בנשיא צ'צ'ניה בכבודו ובעצמו. רמזאן קאדירוב, המשמש גם כנשיא הכבוד של טרק ומממן את פעילותה מהתקציב הציבורי, הוא השליט הכל יכול ברפובליקה, ומותר לו לעשות ככל העולה על רוחו.

רמזאן קאדירוב, נשיא צ'צ'ניה. AP
האיש שמותר לו הכל. קאדירוב/AP

"שופט, אתה חמור!"

טוב, כמעט הכל. ביברס נאתכו זוכר בוודאי היטב את השערורייה הביזארית שהתרחשה לפני שנתיים וחצי כאשר התארח בגרוזני במדי רובין קאזאן. דקות ספורות לסיום המשחק, בעוד התוצאה מאופסת, ביצע הקפטן המקומי הנערץ ריזבאן אוצייב עבירה גסה על גוקדניז קראדניז. השופט מיכאל וילקוב שלף כרטיס צהוב, נאתכו שעמד בסמוך לאירוע דאג להזכיר לו כי מדובר באזהרה שניה, ואוצייב נשלח למקלחת מוקדמת. כאשר יצא הכרטיס האדום מכיסו של וילקוב, נשמע לפתע בקולי קולות הכרוז: "קנו אותך, שופט. אתה חמור!". העובדה כי המילים נאמרו במבטא צ'צ'ני ועם שגיאה תחבירית משעשעת רק הפכה את הרגע לגרוטסקי יותר.

קאדירוב הודה אז במעשה והביע את צערו בדרכו המיוחדת. "אמרתי את הדברים מטעם כל העם הצ'צ'ני. הבעתי את דעתם של כל האוהדים. אני רוצה להתנצל בפני עולם הכדורגל", הצהיר אז מול המצלמות, מבלי לבקש סליחה מהשופט עצמו. טרק ספגה אז קנס בגין שימוש במערכת הגברה בניגוד לתקנון, ואף נענשה במשחק רדיוס בגלל שקאדירוב התפרץ לחדר השופטים. אבל הנה לכם הטוויסט המרתק – בקיץ 2013 שונה בשקט התקנון לבקשתו האישית של קאדירוב, וכעת מותר לו לצהול במהלך המשחקים באין מפריע. להתאחדות הרוסית זה לא מזיז.

אנדרה וילאש בואש, מאמן זניט. GettyImages
בחיים הוא לא ראה דבר כזה. וילאש בואש/GettyImages

מחבל שעבר צד

אם אתם תוהים כיצד זה אפשרי, ההסבר פשוט למדי. קאדירוב הוא אחד האנשים החזקים ביותר במדינה, ואחד המקורבים ביותר לנשיא ולדימיר פוטין. אביו, אחמט קאדירוב, הנהיג בשנות ה-90 את הבדלנים הצ'צ'נים שנלחמו על עצמאות וביצעו פיגועים רבים נגד הצבא הרוסי והאזרחים, בעוד הבן פיקד על מיליציות מקומיות עוד מגיל 15. במהלך מלחמת צ'צ'ניה השניה, שהחלה ב-1999, החליטה משפחת קאדירוב לעבור צד והחלה לשרת את האינטרסים של הרוסים, באותה דרך בדיוק. השיטות האכזריות הופנו הפעם כלפי המחבלים הבדלנים, וגם כלפי כל מי שעמד בין המשפחה לשלטון אבסולוטי. האב נרצח בפיגוע שבוצע ביציע הכבוד באיצטדיון כדורגל במאי 2004. בחלוף שלוש שנים, עם הגיעו לגיל 30, מונה הבן לנשיא, ומאז הוא השליט הבלתי מעורער.

נאמנותו של קאדירוב, שהגדיר את פוטין כ"מושיע העם הצ'צ'ני", שווה המון לקרמלין, ולכן השלטונות עוצמים עין ולא מגיבים לפשעים ברפובליקה ולפולחן האישיות, במלוא מובן המילה, שמתקיים בצ'צ'ניה. נהפוך הוא – במוסקבה יש אפילו רחוב קאדירוב לזכרו של האב, ובסביבתו פסל מפואר. קאדירוב הבן זכה בתואר גיבור רוסיה, והוא חבר בכיר בוועד המרכזי במפלגתו של פוטין.

"כל הכבוד, שופט!"

הנשיא הכל יכול רואה בקבוצת הכדורגל כלי יעיל ליצירת יחסי ציבור וטיפוח גאווה לאומית, וכספים רבים מוזרמים לטובתה. איצטדיון מודרני שנפתח ב-2011 בגרוזני נקרא אחמט ארנה על שם קאדירוב האב. טרק זכתה בגביע הרוסי ב-2004, עלתה לראשונה לליגה הבכירה ב-2005, תקעה בה יתד החל מ-2008, ובשנים האחרונות שאופת להשתלב בחלק העליון של הטבלה. העונה, עם שני הפסדים בלבד ב-17 משחקים, השאיפה הזו עשויה להתממש, וקאדירוב חולם בקול רם על הליגה האירופית.

קצת יותר מדי בקול רם. כאשר הנשיא הנכבד נוכח במשחקיה הביתיים של טרק, הוא לוקח את המיקרופון ותומך בקבוצה. תארו לעצמכם את פלורנטינו פרס צוהל את שמו של כריסטיאנו רונאלדו בקלאסיקו בסנטיאגו ברנבאו. או את אלי טביב משלהב את היציעים בטדי. בבירת צ'צ'ניה זה הפך לשגרה, אבל אפילו השגרה הזו הגיעה למימדים מפלצתיים אתמול.

זה התחיל עם "אללה אכבר" אחרי השער הראשון של מגומד מיטרישב, והמשיך ללא הפסקה. קאדירוב לא סתם את הפה, דירבן את השחקנים ללחוץ, ובשלב מסוים אפילו שיבח את האיש עם המשרוקית. "כל הכבוד, שופט!" אמר הנשיא אחרי שריקה לטובת טרק. זמן קצר לאחר מכן הורחק הקשר הצעיר של זניט אלכסיי יבסייב, בעוד טרק מובילה 1:3, והקרב הוכרע. מאציי ריבוס הפולני השלים צמד בדקה ה-87, וקריאות "אללה אכבר" הדהדו היטב בשידור טלוויזיה בכל רחבי רוסיה.

רמזאן קאדירוב, נשיא צ'צ'ניה. AP
יו"ר ההתאחדות, שהוא שר הספורט, תומך בו. קאדירוב/AP

"וילאש בואש צריך לזכור מי נותן לו כסף"

"הרגשתי במסיבה פרטית", אמר וילאש בואש הזועם. "הוא צריך לדעת להפסיד", השיב מגומד דאודוב, נשיא טרק, "הכרוז הוא חלק מהמשחק, וכדורגל הוא חגיגה. זה מותר לפי התקנון. האוהדים שלנו לא מקללים ולא שורפים דגלים של רפובליקות אחרות. כדאי לוילאש בואש לכבד את המדינה בה הוא עובד". הרמז האחרון היה עבה במיוחד – זניט ממומנת על ידי גזפרום, תאגיד ממשלתי, ובפועל אפשר לומר כי הפורטוגלי מקבל את שכרו מפוטין. נשיא רוסיה גדל בסנט פטרבורג ואוהד זניט. גם ויטאלי מוטקו, שר הספורט ונשיא התאחדות הכדורגל (כן, בו זמנית), היה נשיא זניט עד 2003. ניתן היה לצפות שהממשל יתמוך בזניט בשערורייה, אך לא כך הדבר.

"מה שלא אסור, מותר", קבע אתמול מוטקו, "אולי נשנה את התקנון בהמשך, אבל בינתיים אין בכך פסול, זה כמו לנגן בתופים ביציע. רמזאן מעודד את הקבוצה שלו, צועק לשחקנים 'כל הכבוד'. קאדירוב עושה המון למעט הספורט בצ'צ'ניה. איזה יופי של איצטדיון, איזה דשא. כדאי לשים לב קודם כל להיבטים החיוביים. אין הרבה מנהיגים שנותנים את הנשמה עבור הכדורגל".

ביברס נאתכו שחקן צסק"א מוסקבה (שמאל) חוגג עם חבריו. GettyImages
ירוויח מהמצב? נאתכו/GettyImages

הרוסים לא רצויים בגנט

זו התבטאות של פוליטיקאי שיודע היטב כי לקריאות "אללה אכבר" בעיתוי הנוכחי יש קשר הדוק למתיחות בין רוסיה לטורקיה. גורמים בטורקיה האשימו לאחרונה את קאדירוב בכך שהוא לוקח את הצד הלא נכון בסכסוך, נגד "אחיו המוסלמים" כהגדרתם, והתגובה לא איחרה לבוא. בפוסט ארוך ברשתות החברתיות האשים קאדירוב את הטורקים ברצח העם הצ'צ'ני במאה ה-19, בתמיכה בדאעש, וגם בתמיכה בקריקטורה של שארלי הבדו. "גם אם כדור הארץ יישרף, לא אעשה אפילו צעד אחד נגד האיסלאם. אני מגן על האיסלאם, בעוד הנהגת טורקיה עוזרת לחסל מדינות ועמים מוסלמים", כתב קאדירוב, "ברוסיה 30 מיליון מוסלמים, והמטוס שהופל הוא שלנו. אתם הפלתם את המטוס בהוראת ארצות הברית והמערב, ורצחתם את הטייס שלנו שנלחם בדאעש כדי להציל מוסלמים".

אחרי הצהרות כאלה, השלטונות בהחלט יאפשרו לקאדירוב להשתולל גם במשחק מול זניט. אגב, לקבוצה של וילאש בואש מצפה תקרית פוליטית נוספת בימים הקרובים. לקראת המפגש בבלגיה בליגת האלופות, הצהיר ראש עיריית גנט דניאל טרמונט שלא יאפשר כניסת אוהדים רוסים על מנת למנוע חיכוך עם הקהילה הטורקית הגדולה בעיר. בתגובה ביקשו הרוסים להעביר את המשחק למגרש ניטרלי. יותר מכולם נעלב ניקולאס לומברטס, הבלם הבלגי הוותיק שהגיע לזניט מגנט ב-2007. "ממתי גרוזני הפכה להיות בטוחה יותר מגנט?" הוא תהה באינסטגרם.

כך או כך, קצת קשה להפריד את הספורט מפוליטיקה בימים אלה. לפחות מבחינת נאתכו, האווירה באיצטדיון של גרוזני בהחלט היתה מועילה אתמול. התבוסה של זניט שיפרה את סיכוייה של צסק"א מוסקבה, שתתמודד היום מול אנז'י מחצ'קלה אחרי שני הפסדי ליגה רצופים, לזכות באליפת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully