וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחפשים זריקת מרץ: השאלות שמעסיקות את מכבי תל אביב

24.11.2015 / 7:00

איך ישפיע כישלון בליגת האלופות על גולדהאר, ההצעה מקבוצת ליגת האלופות שעשויה להמריץ את זהבי, הבעיה האמיתית של ג'ורדי לקראת העונה הבאה, חלום הקיץ של טיבי, המסקנה ממקרה ראדוניץ ומדוע יוקאנוביץ' לא סופר את דור מיכה. הבלוג של יניב טוכמן עושה סדר

עריכה: טל רזניק

בווידאו: כל 100 שערי הליגה של ערן זהבי

1. שני משחקים נותרו למכבי תל אביב בליגת האלופות, אבל את המסקנות מהקמפיין כבר התחילו להסיק במועדון. הפער בין הכדורגל הישראלי לזה האירופי הלך וגדל בשנים האחרונות, ועם כל ההשקעה שנעשתה במכבי תל אביב מאז שג'ורדי קרויף לקח את הקבוצה, אי אפשר עדיין לגשר על ההבדלים העצומים שבאו לידי ביטוי במשחקים עד כה. ב-2004, כשמכבי שיחקה באותו בית מול באיירן מינכן, יובנטוס ואייאקס, לא היה כזה פער בינה לבין מועדוני הפאר של אירופה. פורטו, דינמו קייב וצ'לסי לימדו את אנשי מכבי שיעור וספק אם בעתיד הקרוב זה ייראה יותר טוב. במכבי בכל מקרה פסימיים ובטוחים שיהיה בלתי אפשרי להדביק את המרחק.

מיטש גולדהאר לא קנה את מכבי תל אביב בגלל אהבתו לכדורגל. ענפי הספורט המועדפים עליו הם הוקי קרח וטניס ויש עוד כמה לפני הכדורגל. גולדהאר לקח את מכבי תל אביב כדי להיות פורץ דרך. כדי להצליח מלמטה כפי שעשה בעסקיו בקנדה. מספרים שבימים אלה הוא עסוק עד מעל הראש בפרויקטים חדשים הקשורים להרחבת תשתית הרכבות בטורונטו. זה מגיע אחרי מרכזי הקניות שפיתח וכה הצליח בהם בכל רחבי המדינה. בשנים הראשונות שלו במכבי תל אביב, העסק גמגם למרות הכספים הרבים ששפך. אבל כבר שלוש שנים שהוא מעל כולם. העלים לגמרי את מכבי חיפה והפועל תל אביב. לא משאיר פירורים לאיש.

בזמן שבארץ הדברים כבר מתנהלים על אוטומט והוא כמעט שאינו זקוק לגיחות לכאן כדי לעשות סדר, באירופה החלום שלו עדיין רחוק מלהתגשם. אבל אם היה נדמה שהעונה הזו תהיה בבחינת החלום ושברו, וכמו מראה תלמד את גולדהאר שאין לו מה לחפש במגרש של הגדולים, הרוח והמוטיבציה שלו להצליח גם במועדון הפלטינום של אירופה כנראה לא התפוגגו. "טועה מי שחושב שמיטש ירים ידיים אחרי העונה הזו", מעיד מקורב לבעלים. "זה פשוט לא האופי שלו ואין שום קשר לכדורגל. אי אפשר לדעת אם הוא יהיה כאן לתמיד, אבל בטווח הקרוב ובעתיד הנראה לעין, גולדהאר לא יניח לפרויקט הזה עד שיפרוץ דרך גם באירופה. נכון ששם הרבה יותר קשה להצליח ושם הכסף שלו לא יכול לעשות את ההבדל, כי יש מועדונים הרבה יותר גדולים ממכבי, אבל החודשים האחרונים הם לא התחנה הסופית של גולדהאר. יש לו עוד הרבה מה להגיד, בטרם יחליט שהוא מיצה את עצמו. בוא נגיד שלפני שהוא ינסה שוב את מכבי תל אביב בליגת האלופות, הוא לא יסיק מסקנות שאי אפשר לפרוץ את תקרת הזכוכית".

בתחילת השבוע לא ידעו במכבי תל אביב לספר אם גולדהאר יגיע למשחק הערב בסמי עופר. עד כה הוא היה רק במשחקי החוץ של מכבי תל אביב בליגת האלופות. "האמת, לא ברור למה הוא לא מגיע למשחקים בארץ", אמר גורם במכבי תל אביב. "ממה שראינו הוא מאוד נהנה מהמפגשים שהיו בלונדון ובפורטו. הוא פגש את הקבוצה, הכיר הרבה אנשים חשובים ונראה היה שהוא מאוד נהנה מליגת האלופות. אין הסבר ברור למה לחיפה הוא לא הגיע עדיין. אולי הוא יבוא למשחק הביתי האחרון מול צ'לסי, אבל לא נתפלא אם הוא גם יחמיץ את המשחק. בטלוויזיה הוא רואה הכול ותמיד מעודכן, אבל למשחקים בישראל הוא לא הגיע וזה קצת הפתיע".

בין אם החליט להגיע ובין אם לא, המשחק הערב יכול להוות ציון דרך עבור גולדהאר ועבור מכבי תל אביב. אפס נקודות, יחס שערים של 11:1 ושמחה מוגזמת על הפנדל של ערן זהבי במשחק האחרון, בטח לא גרמו לו נחת. "במשחק מול צ'לסי הוא יכול לקבל זריקת מרץ אמיתית", מעיד אדם המכיר אותו היטב. "זה מאוד יחזק אותו, אם מכבי תפתיע ותעשה נקודות מול הקבוצה של מוריניו". גם בכוורת העסקים והחברים הקרובה אליו בטורונטו, יודעים מיהי צ'לסי ומיהו רומן אברמוביץ'. תוצאה טובה ויוקרתית מול הקבוצה העשירה מלונדון תכה גלים אפילו בקנדה ובטח בסביבתו הקרובה של גולדהאר. היא לא תהיה זו שתכריע כמה יושקע לקראת העונה הבאה, אבל היא לבטח תיתן איזשהו תמריץ לקראת ההמשך.

"בהרבה דברים מיטש מאוד מתוכנן", אומר גורם במכבי תל אביב. "כל הדיבורים על תהליך ועל דרך הם המשנה שלו וזה ידוע, אבל מה שפחות יודעים הוא שהרבה פעמים מיטש התנהל גם על פי אינסטינקטים. המקרה של פרדראג ראיקוביץ' הוא דוגמא קלאסית לכך. לא בטוח שהוא תכנן בתחילת הקיץ להביא שחקן רכש בשלושה מיליון יורו. אבל ברגע שנפלה כזו הזדמנות והגיעה כזו הצעה וכשהוא קיבל חיזוקים מקרויף ויוקאנוביץ', שזו השקעה בטוחה, הוא הלך ושם את הסכום הגבוה הזה. אל תשכח שבתחילת הדרך הוא קנה שחקנים בהרבה כסף ונכווה. הוא כבר החליט שלמכבי הוא יביא שחקנים חופשיים או כאלה שאפשר לקחת בהשאלה עם אופציה לקנייה, אבל הקיץ הוא שם הרבה גם על אלי דסה ושלומי אזולאי, כך שצריך כל פעם איזשהו ניצוץ או סיבה מספיק טובה כדי להביא אותו לעשות את הצעד הזה. ניצחון על צ'לסי מהבחינה הזו יכול להיות ציון דרך בתהליך עליו הוא מדבר כל הזמן".

21:45, ערוץ 2 וספורט 5 HD: מכבי תל אביב - צ'לסי

ג'ורדי קרויף: "השם שלי לא מאפשר לי לבצע טעויות"

ז'וזה מוריניו: "בטוח שמכבי תל אביב תיראה אחרת"

הבעלים של מכבי תל אביב מיטש גולדהאר. ברני ארדוב
לפעמים מתנהל על פי האינסטינקטים. מיטש גולדהאר/ברני ארדוב

2. את פגרת משחקי הנבחרות שהשתתפו בפלייאוף היורו, ניצלו רבים משחקני מכבי תל אביב לגיחות קצרות ליעדים שונים באירופה. ערן זהבי עשה זאת ללונדון. יש כאלה שאומרים שלא במקרה. בבירת אנגליה הוא נפגש עם סוכניו, מה שגרם לרבים להעריך שמתבשל כאן משהו. אז ערן זהבי לא עוזב כל כך מהר את מכבי תל אביב. יש בהחלט אחוזים גבוהים לכך שמאה שערי הליגה אליהם הגיע בשבת האחרונה עם הפנדל בחיפה, יילכו ויגדלו בעתיד ואולי יאיימו על האווירון אלון מזרחי ככובש הגדול בכל הזמנים, אבל יש גם כאלה בסביבתו של כוכב מכבי תל אביב שהעריכו בימים האחרונים שיתכן כי היום, יותר מתמיד, זהבי ירצה לממש הצעה טובה שיקבל.

"הוא עשה במכבי תל אביב ובכדורגל הישראלי כמעט הכל", אמר השבוע מקורב אליו. "אליפויות, שערי ניצחון, תארים אישיים וקבוצתיים ובקיץ האחרון גם הביא את מכבי תל אביב לליגת האלופות. טבעי שהוא ירגיש שהוא רוצה לאתגר את עצמו שוב ברמות הגבוהות ביותר. העניין הוא שיש לערן גם מה להפסיד. יש לו את המעמד במכבי, את החוזה הגבוה, את ההכרה של המועדון בחשיבות שלו. אלה דברים שיעמדו לנגד עיניו, אם אכן תגיע סוף סוף ההצעה שעליה הוא לא יוכל לוותר. היו הרבה הצעות בשנתיים האחרונות, אבל כנראה שלא באה זו שבגללה היה שווה להזניח את כל מה שהשיג כאן".

ההתעניינות האחרונה בזהבי היתה מפורטוגל. בנפיקה ליסבון קיבלה חומרים עליו והחלה לעקוב. נציגים שלה היו במשחק בדרגאו בפורטו. בניגוד לספורטינג ליסבון ולפורטו עצמה, בנפיקה לא חוששת מקניית שחקנים מתבגרים. זה לא אחד מהמועדונים שמחפשים בכל מחיר טאלנטים צעירים כדי להשביח אותם. אבל ההתעניינות מבנפיקה עדיין לא הבשילה להצעה ממשית. בסביבתו של זהבי מדברים גם על ולנסיה וסביליה שעוקבות אחר מספר 7, אבל גם מכיוון ספרד עוד אין משהו קונקרטי על השולחן.

הערב בחיפה, הרבה עיניים יעקבו אחר זהבי. יש סקאוטים שכבר שריינו לעצמם כרטיסים מול מרטין ביין ויגיעו לאיצטדיון, אבל גם מאנגליה יהיה מעקב דרך הטלוויזיה. שמה של טוטנהאם רץ כבר הרבה זמן, אבל יש עוד קבוצות. ההעדפה בכל מקרה לא תהיה לעזוב בחודש ינואר כי מעבר באמצע העונה תמיד פחות אטרקטיבי, אבל במכבי יש כאלה שמעריכים כי אם הוא יסיים עונה נוספת כאלוף ויבקש להתחשב בו בדמי המכירה, כי אין לו כבר סעיף שחרור נקוב, איש ימנע ממנו להתקדם. בכל מקרה, ינואר לא בא בחשבון מבחינת ג'ורדי קרויף, שכבר הבהיר זאת למי שצריך.

שחקן מכבי תל אביב ערן זהבי מול שחקן פורטו מקסי פריירה. רויטרס
נציגי בנפיקה עקבו אחריו במשחק החוץ מול פורטו. ערן זהבי בדרגאו/רויטרס

3. כפי שהדברים נראים כעת, הבעיה במכבי תל אביב לקראת העונה הבאה תהיה ברענון השורות. עד כה אין יותר מדי שחקנים שמציתים את הדמיון עבור הקובעים במועדון. השבוע סיפר גורם בקבוצה כי ג'ורדי קרויף שם את העין על עדן שמיר מקרית שמונה ועוקב אחריו כבר זמן רב. יש פה ושם עוד שמות, אבל בסך הכול, ובעיקר אם זהבי בכל זאת יעזוב, אין למכבי עתודה ברורה בליגה ולא פחות חשוב, אין גם עתודה מוכחת מהבית. "יש כמה שחקנים ישראלים שמכבי היתה עושה הרבה בשביל להביא אותם, אבל אין לכך סיכוי", מודים בקבוצה. "מונס דאבור, ניר ביטון ותומר חמד הם השחקנים שקרויף היה עושה הרבה בשביל להביא אותם למכבי, אבל איזה סיכוי יש לזה? האחוזים אפסיים. אם בכל קיץ ובכל פגרה הוא ניסה להתחזק בישראלים משמעותיים, נכון לעכשיו אין שום דבר בהישג יד. כל הקונספט של ישראלים טובים, לא יכול להחזיק אם בארץ אין שחקנים פורצים ואם בחו"ל יש להם ביקוש והם משחקים".

גם כל הפרויקט של השאלת שחקנים לבית"ר תל אביב רמלה כדי לשפשף אותם, לא מניב בינתיים תוצאות. אין בקבוצה מהלאומית איזשהו שחקן שכבר מסומן להיות דומיננטי במכבי בעונה הבאה, וקבוצת הנוער שרושמת עונה מאוד בינונית בינתיים היא גם לא מעיין ממנו אפשר לשאוב בטווח הקרוב איזשהו טאלנט.

שחקן עירוני קרית שמונה, עדן שמיר, מול שחקן מכבי תל אביב, ערן זהבי. קובי אליהו
ג'ורדי שם עליו עין. עדן שמיר, מימין/קובי אליהו

4. בדיוק בהיבט הזה, הסיפור של איתן טיבי די מטריד את ראשי הקבוצה. טיבי לא נקב בסכום תמורתו יסכים להאריך את חוזהו במכבי. הוא משוכנע כי יצליח בקיץ הקרוב לסגור בקבוצה אנגלית וכשלא צריך לשלם עבורו דבר כי הוא מסיים חוזה, הוא בטוח שגם החוזה שיקבל יכול לנוע סביב חצי מיליון יורו נטו.

במכבי תל אביב עוד רחוקים מלהרים ידיים, אבל במחשבות על מחליפים, אין יותר מדי אופציות הנראות לעין כרגע. טל בן חיים הבלם גם לא נעשה צעיר יותר ואת דור פרץ שנוסה אצל פאקו אייסטרן כבלם והיה לא רע, מייעדים כעת רק לעמדת הקשר. עזיבה של טיבי יכולה ליצור בעיות עבור מכבי, אפילו שהוא נמצא בירידה כבר זמן רב. "טיבי הוא דוגמא לבעיה שיש היום ושאיתה נצטרך להתמודד", אומרים במכבי תל אביב. "אחרי ארבע שנים, וכשהוא כבר פחות טוב, ברור שהיה צריך לחשוב על מישהו אחר, אבל כרגע אין. אפשר להמציא בלם ישראלי שלא קיים?".

איתן טיבי שחקן נבחרת ישראל. קובי אליהו
משוכנע כי בקיץ ימריא לליגה האנגלית. איתן טיבי/קובי אליהו

5. את הקמפיין בליגת האלופות תסיים מכבי תל אביב ללא חלוץ מטרה. זו אולי הפאשלה הכי גדולה של הקמפיין הזה. דיאן ראדוניץ' הגיע פצוע בקרסול, התגבר על הבעיה שלו, אבל אז התברר כי הוא סובל מבעיה כרונית בכלי הדם. זה רק עניין של זמן עד שבמכבי ייפרדו ממנו ויביאו חלוץ אחר במטרה לסיים את העונה הזו עם אליפות רביעית ברציפות.

"יש הרבה דברים שצריך ללמוד מסיפור ראדוניץ", מודים במועדון. "זה כנראה היה הימור גדול מדי לצרף שחקן פצוע שאמור להחלים. אבל מכבי תל אביב לא הראשונה שנופלת כך וכנראה גם לא האחרונה. כשזה מגיע לענייני בריאות, לא תמיד אתה יכול לחזות את העתיד. קרוב לוודאי שהקמפיין באירופה היה נראה טוב יותר עם חלוץ גבוה ובעל נוכחות שהיה מטריד את ההגנות ומפנה שטחים לערן ולשאר השחקנים. אף פעם לא נדע בכמה אחוזים היינו נראים טוב יותר עם חלוץ משמעותי".

דיאן ראדוניץ' מכבי תל אביב. ברני ארדוב
הפאשלה הכי גדולה של הקמפיין. דיאן ראדוניץ'/ברני ארדוב

6. השבועיים האחרונים נוצלו בקרית שלום על ידי מספר שחקנים לטובת שיחות אישיות עם סלבישה יוקאנוביץ'. בעיקר אלה שלא קיבלו מספיק קרדיט, דפקו על דלת חדר המאמן וביקשו שיחה אישית. במכבי מספרים שאחד מהם היה שלומי אזולאי, שביקש לדעת מה הוא צריך לשפר כדי להתחיל לקבל יותר אשראי. יוקאנוביץ' אמר את דעתו, אזולאי כנראה הפנים ובשבת האחרונה פתח לראשונה העונה בהרכב בליגה.

דור מיכה לא הגיע לאינטראקציה כזו עם מאמן מכבי תל אביב. שחקנים מספרים שהוא ניסה לקיים פגישה, אבל המאמן לא מצא זמן. בסביבתו של יוקאנוביץ' אמרו השבוע שמיכה יודע מדוע לא היה בסגל בשבת האחרונה ומדוע לא יהיה בו גם הערב מול צ'לסי. הם דיברו על כך שהשחקן לא מתקדם מבחינה פיזיולוגית אצל יוקאנוביץ' ולא משפר את המדדים שלו. כמה משחקני מכבי תל אביב גיחכו השבוע נוכח הטענות האלה: "זה הייחוד של דור", אמרו. "הוא קטן, זריז. כך הוא בישל את הגולים בשנים האחרונות והיה מלך המבשלים בעונה הקודמת. מיכה לעולם לא יהיה בריון".

יש מקרים ש"שחקן לא בא למאמן טוב בעין", כפי שאוהבים להגיד האוהדים. מהיום הראשון בישראל היה ברור שיוקאנוביץ' דלוק יותר על שחקנים גבוהים וחסונים. זה היה סגנונו כשחקן וזה גם מה שחיפש כמאמן. ג'ורדי קרויף יודע שמיכה צריך להיות משולב יותר, אבל הוא לא יתערב בעבודה של יוקאנוביץ', אלא אם ירגיש שהמאמן מקבל החלטות שאינן מקצועיות. בינתיים הוא לא מכניס את עצמו בין השניים. מיכה היה חם מאוד בתחילת השבוע ובסביבתו דיברו על בקשה לעזוב בחודש ינואר. "אתה יודע כמה משחקים יש עד ינואר?", צינן את הרוחות סוכנו אבי נמני. "הכול עוד יכול להתהפך ולהשתנות. עוד שבועיים פתאום תדברו על הבישולים שלו שוב. אל תחרצו גורלות כל כך מהר".

בכל מקרה, מיכה יראה הערב את המשחק מהיציע. יש כבר רבים ששכחו שהוא היה זה שבישל לזהבי את שער הנגיחה בבאזל - המהלך שבסופו של דבר הביא את מכבי למשחק הערב מול צ'לסי.

שחקן מכבי תל אביב, דור מיכה. GettyImages
יש שחקנים ש"לא באים למאמן טוב בעין". דור מיכה/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully