וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איבד כל קשר: מה קרה ל"קשר האחורי הטוב באירופה", נמנייה מאטיץ'?

24.11.2015 / 14:00

בעונה שעברה, נמנייה מאטיץ' היה הבאנקר של מוריניו ואחת הסיבות המרכזיות לאליפות הקלילה. פציעה ביזארית, הרחקות מטופשות ובעיקר, יכולת גרועה, הפכו אותו לפתע למועמד לעזוב כבר בינואר. הנפילה של הבלוז מתחילה קודם כל בנפילה של הסרבי, שינסה להתאושש מול מכבי תל אביב

one

באמצע השבוע שעבר, עם סיומם הרשמי של משחקי מוקדמות יורו 2016, הרכיבו אנשי "סקיי ספורט" את "נבחרת החסרים", 11 השחקנים הבולטים שלא יהיו בטורניר הגדול שייצא לדרך בצרפת בעוד כחצי שנה. נבחרת הולנד הובילה את הרשימה, באופן די צפוי, עם ארבעה שמות ומיד אחריה "כיכבה" נבחרת סרביה, שהכניסה שלושה שמות. לצד שחקני ההגנה אלכסנדר קולארוב וברניסלב איבנוביץ', בלט במרכז הקישור של אותה רשימה מתסכלת שמו של נמנייה מאטיץ': "הוא כל כך מאוכזב מהיכולת של סרביה, עד שאיים לפרוש מכדורגל בינלאומי, בגיל 27 בלבד".

למאטיץ' יש את כל הסיבות המוצדקות בעולם להיות מאוכזב מהרמה של נבחרתו, שהציגה קמפיין עלוב. הבעיה היא שהוא חלק מהבעיה. רק לפני כמה חודשים, הקשר האחורי הרטיט את לבבותיהם של אוהדי צ'לסי, כל הדרך לאליפות קלה בפרמיירליג. אלא שהיום, מדובר אולי בסמל לכישלון הגדול, גם של הנבחרת שלו, אבל גם, ובעיקר, של הבלוז. הקבוצה של ז'וזה מוריניו לא מפסיקה לדלג מהתרסקות להתרסקות מתחילת העונה ומאטיץ', אחד האשמים המרכזיים, חייב להיות גם זה שעוצר את המפולת. המפגש מול מכבי תל אביב בהחלט נראה כמו אחת ההזדמנויות האחרונות לכך.

נמנייה מאטיץ' צ'לסי. Scott Heppell, AP
מאכזב בצ'לסי, מאכזב בנבחרת. מאטיץ'/AP, Scott Heppell

לפני המחזור הראשון של הצ'מפיונס העונה, בו התארחו סלבישה יוקאנוביץ' ומכבי תל אביב בסטמפורד ברידג', ביקש המאמן הסרבי של הצהובים ואקס צ'לסי בעצמו מהקהל של היריבה האנגלית להתייצב מאחורי מאטיץ': "אני יודע שהוא עדיין די חדש במועדון ולא כל האוהדים מחוברים אליו, אבל הוא היה פנטסטי בעונה שעברה". הבקשה של יוקאנוביץ' לא באה משום מקום ונכון להיום, אף אחד לא ממש מצליח להבין מה גרם לצניחה ביכולת ואיך מאטיץ' הפך מהשחקן הכי חשוב של צ'לסי אשתקד, זה שהיה אחד הגורמים הבולטים לטיול הנוח אל האליפות, לשחקן שנמצא לצד דייגו קוסטה, אדן הזאר ואוסקר ברשימת המיועדים למכירה כבר בינואר הקרוב.

למי ששכח או פספס, מאטיץ' כבר היה בעבר חלק מצ'לסי. בקיץ 2009 הוא נרכש מקושיצה הסלובקית תמורת כ-1.5 מיליון ליש"ט וחתם לארבע שנים. אחרי עונה בה קרלו אנצ'לוטי לא העניק לו הזדמנויות (שלוש הופעות), הוא נשלח לשנת השאלה בוויטסה, אך גם היכולת הטובה שם לא הספיקה וצ'לסי השתמשה בו כדי לפתות את בנפיקה. בינואר 2011, מאטיץ' ו-25 מיליון יורו נשלחו לפורטוגל, בעוד דויד לואיז עשה את הדרך ההפוכה.

אצל הנשרים, המאמן ז'ורז'ה ז'סוס הפך אותו מפליימייקר לקשר אחורי ולפתע, הילד החל לפרוח באמת. מאטיץ' כיכב בבנפיקה במשך שלוש עונות, עד שצ'לסי הבינה את הטעות. תמורת עוד 25 מיליון יורו שעברו לחשבון הבנק של הקבוצה הפורטוגלית החכמה, מאטיץ' חזר בחורף 2014 לסיבוב שני בצד הכחול של לונדון, הפעם תחת ז'וזה מוריניו.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
נמניה מאטיץ' שחקן בנפיקה. רויטרס
המהפך בקריירה החל בבנפיקה. מאטיץ' במדי הנשרים/רויטרס

חצי עונת התאקלמות הספיקה וב-2014/15 הוא היה אחד מכוכבי הפרמיירליג, נכנס לנבחרת העונה והפך לאיש של מוריניו על המגרש, כזה שכמעט לא מוחלף ותמיד נמצא בהרכב כשהוא זמין. לפני כריסמס האחרון, סם ג'ורדן מאתר הסטטיסטיקות הנהדר "Squawka" כינה אותו, בצדק מוחלט, "הקשר האחורי הטוב באירופה" ובכל זאת, אם מחפשים איפה ייתכן שהחל הנאחס, צריך לחזור לראשון במרץ, לגמר גביע הליגה בו ניצחה צ'לסי 0:2 את טוטנהאם בוומבלי.

מאטיץ' בכלל היה מושעה, זכר לאדום ישיר שספג מול ברנלי אחרי שדחף את אשלי בארנס. למרות זאת, בסיום הוא עלה לכר הדשא ויחד עם כל חבריו, רץ לעבר הקהל של צ'לסי וניסה לגלוש על כר הדשא בשמחה. דגל סרביה, שהיה קשור לו סביב המותניים, הסתבך בין רגליו ומאטיץ' התגלגל בצורה מוזרה ונפצע בקרסול. למזלו, הפגיעה לא הייתה חמורה, אבל מאותו רגע הכול הולך נגדו.

קצת פחות מחודש לאחר אותה פציעה, מאטיץ' כבש במספרת נהדרת מול פורטוגל במסגרת מוקדמות היורו, אבל סרביה הפסידה 2:1. בסופו של דבר, הנבחרת בהובלתו סיימה את הבית עם ארבע נקודות עלובות משמונה משחקים, כאשר גם ההפסד הטכני לאלבניה בעקבות הבלגן הגדול שהיה במשחק ההוא לא עוזרים לשקט הנפשי של הקשר. בגומלין מול פורטוגל, שהיה המשחק האחרון של סרביה במוקדמות האלה, מאטיץ' איבד את הראש וחטף אדום ישיר וכאשר הנבחרת הובסה 4:1 במשחק הידידות מול צ'כיה לפני כשבוע וחצי, כבר נמאס לו סופית.

"אמרתי למאמן שאין טעם שאמשיך לשחק בנבחרת אם דברים לא ישתנו", אמר הקשר הזועם לעיתונאים ההמומים מיד לאחר המשחק, "אני תמיד מנסה לתת דוגמה ולהוביל, אבל יש אנשים שזה לא מעניין אותם. הגישה של כמה שחקנים פה בלתי נסבלת, לא רק על המגרש, אלא גם מחוצה לו. מעניין אם חלק מהחברים שלי לנבחרת מתנהגים בכזה זלזול גם בעבודות שלהם, בקבוצות שלהם".

נמניה מאטיץ' שחקן נבחרת סרביה (למעלה). GettyImages
חוטף אדומים, בכסאח עם השחקנים. מאטיץ' במדי סרביה, מורחק מול פורטוגל/GettyImages

ואם בנבחרת כל כך רע, הרי שבצ'לסי המצב עוד יותר גרוע מבחינתו. מאטיץ' פתח את העונה עם שער יפהפה בבעיטה מרחוק מול אברטון, אבל השער ההוא רק צימק פיגור 2:0, בדרך להפסד 3:1 במשחק, הפסד שנבע לא מעט מהיכולת הדלה שלו במרכז המגרש. ברבים ממשחקי הפרמיירליג העונה, נדמה שהיריבות צפו בקלטות של צ'לסי במהלך הקיץ והבינו איך להתמודד עם מאטיץ', קשר אחורי מושלם למשחק מסודר ורגוע כמו שמוריניו אוהב, אבל אחד שהולך לאיבוד כאשר הקצב מתגבר.

"מוריניו נמצא במשימה לבנות מחדש את הביטחון של מאטיץ'", הכריז ה"גרדיאן" לפני ה-0:0 של צ'לסי בקייב מול דינמו בליגת האלופות, בעוד כוכב העבר של הקבוצה, ג'אנפרנקו זולה, הודה: "מכל הדברים שקורים העונה לצ'לסי, הכושר הרע של מאטיץ' הכי מפתיע אותי". אחד משיאי המשבר הגיע מיד לאחר אותו משחק באוקראינה, כאשר צ'לסי חזרה לליגה והפסידה 2:1 לווסטהאם, הפסד שהיה הראשון מבין שלושה רצופים בליגה (ועוד הדחה מגביע הליגה תוך כדי). מאטיץ' קיבל צהוב בדקה ה-35 ואת הצהוב השני שלו, אחרי עבירה מטופשת לחלוטין, שמונה דקות בלבד לאחר מכן. צ'לסי, נטולת מוריניו שהורחק בעצמו, עוד השוותה בעשרה שחקנים אך ספגה והפסידה.

ב"טלגרף" תקפו את השחקן על ההרחקה: "הצהוב השני הגיע אחרי החלטה שאי אפשר להסביר מצדו" ואילו בדיווח של ESPN על המשחק, מאטיץ' קיבל ציון 2 מביך: "לא ניתן להגן על ההופעה חסרת האחריות הזו. שני צהובים מאוד לא חכמים". גם מוריניו התקשה להסביר מה קורה: "הוא מאבד כדור וישר זורק את הידיים לצדדים בעצבים. זו בעיה", אמר הספיישל וואן על השחקן שלו, "כשאתה מלא ביטחון, אתה לא מראה את האכזבה שלך אם משהו לא הולך. עשית טעות, אתה יודע שלא תחזור עליה ואתה רגוע. נמנייה במצב שונה כרגע ואני מנסה לעזור לו לקחת החלטות שיקשו עליו לבצע טעויות. להעביר כדור בין הרגליים של היריבה, לתת מסירה גאונית, לכדרר, אלה דברים מסובכים. כשאתה כזה שביר, תעשה הכול פשוט".

אלא שדיבורים לחוד ומציאות לחודש ומוריניו לא ממש עזר למאטיץ' לבנות ביטחון מחדש. סמי מוקבל תהה ב"דיילי מייל" איך מוריניו יכול להחזיר לחיים את "הסלע שלו בקישור": "בפועל, לבנות את מאטיץ' המרוסק יהיה קשה יותר מאשר לדבר על זה. צ'לסי נראית נורא וכל הפסד רק מוריד את הקשר עוד יותר למטה. העובדה שנזרק מההרכב לטובת רובן לופטוס צ'יק הצעיר יושבת לו בראש וכך גם הביקורת שהוא סופג ממוריניו בפומבי".

ז'וזה מוריניו מנג'ר צ'לסי. GettyImages
ממש לא מצליח להחזיר למאטיץ' את הביטחון. מוריניו/GettyImages

להגנתו של מאטיץ' ייאמר שהוא לא מתכחש לבעיות שלו. בתחילת אוקטובר, כאשר צ'לסי אירחה את סאות'המפטון, הוא נכנס כמחליף עם פתיחת המחצית השנייה, בתוצאה 1:1. 27 דקות לאחר מכן, כאשר הקדושים כבר מובילים 1:3, מוריניו הוציא אותו לטובת לואיק רמי: "אני מנסה לתת את המיטב ולעשות מה שהמאמן מבקש", אמר מאטיץ' לאחר החילוף המשפיל, "אף פעם לא היו לי בעיות עם מאמן, כי כולם יודעים שאני מקצוען והם מכבדים את זה. המצב עם מוריניו דומה. ברור שהביטחון שלי לא גבוה כרגע, אבל זה לא רק אני, אלא כל הקבוצה שלנו".

אוהדי צ'לסי אגב, התייצבו לאחר אותו משחק לצד מאטיץ' ותקפו את מוריניו על החילוף וגם תיירי הנרי ניסה להגן עליו: "אני רואה בצ'לסי קבוצה שלא מאמינה לשום דבר שמוריניו אומר. הזאר ומאטיץ' הם דוגמה טובה לכך. מאטיץ' הושפל עם החילוף מול סאות'המפטון ואז הורחק גם בנבחרת וגם נגד ווסטהאם. רואים שהוא 'על הקצה' בכל הנוגע למצב מול מוריניו, שמחסל את הדימיון של השחקנים".

יכול להיות שמאטיץ' יתברר כשחקן של "One and Done", עונה אחת גדולה ואחריה, דעיכה. אבל היכולת שלו בעונת האליפות הוכיחה שיש בו הרבה יותר ממה שהוא מראה כרגע. הזיכרון בעולם הכדורגל קצר, אבל לא עד כדי כך ולמאטיץ' עוד נותר לפחות חודש של חסד, לפני שחלון ההעברות של החורף מגיע ועמו גל השמועות. ביום ראשון צ'לסי מתארחת לדרבי אצל טוטנהאם ושם, היא כבר חייבת את מאטיץ' הישן והטוב בשיאו אם היא רוצה להשיג תוצאה טובה. המשחק מול מכבי תל אביב נראה כמו הזדמנות נוחה עבורו להתחיל בחזרה לעניינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully