וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נעים בין נקודות קיצון: בורוסיה מנשנגדלבאך חוזרת בענק

23.10.2015 / 16:00

לוסיאן פאברה היה בדרך להפוך לאגדה במועדון, אבל התפטר אחרי פתיחת העונה הרעה בתולדות המועדון. הזעזוע עבד מעבר למצופה והסייחים סופרים ניצחונות ברציפות. על סיפור ההצלחה, שכולל גם פליט מסוריה

שחקני בורוסיה מנשנגלדבאך. GettyImages
חזרו לימים הגדולים שלהם/GettyImages

ב-12 באוגוסט השנה הוציאה בורוסיה מנשנגלדבאך את הסרט בעל השם הארוך במיוחד "Die Elf vom Niederrhein - Auf, auf, auf in die Champions League" (ה-11 מריין תחתית - קדימה, קדימה, קדימה, לליגת האלופות בתרגום חופשי. ה-11 מריין תחתית זה גם שם השיר המפורסם ביותר של הקבוצה, שמושמע בבורוסיה פארק לפני כל משחק שלה - ר.פ.). הסרט התיעודי הזה עוקב אחרי הקבוצה מאחורי הקלעים מאז שכמעט ירדה ליגה ב-2011 ושרדה רק אחרי משחקי מבחן ועד לסוף עונת 2014/15, בה התייצבה בגאון במקום השלישי בבונדסליגה ורשמה הישג ענק עם כרטיס לשלב הבתים של ליגת האלופות.

אחד מגיבורי הסרט, באופן טבעי וברור, הוא לוסיאן פאברה. המאמן השוויצרי בן ה-57 הגיע לבורוסיה מנשנגדלבאך בינואר 2011 ומצא מועדון עצום עם קהל ענק, אבל קבוצה שנמצאת במקום ממנו יורדים ליגה. הוא הצליח להשאיר אותה בליגה באותה עונה ומאז אימן אותה בהצלחה דרך הופעה מרשימה בליגה האירופית והשנה גם בליגת האלופות. מאות אלפי, אם לא מיליוני האוהדים, של מועדון הפאר - שחלקם עוד זוכרים את שנות ה-70' הזוהרות בהן זכתה הקבוצה בשש אליפויות, גביע, שני גביעי אופ"א והגיעה לגמר ליגת האלופות - זקפו קומתם שוב והתמלאו גאווה. פאברה הפרפקציוניסט הוכרז כאיש שאחראי על הרנסנס הזה וזכה, בצדק מוחלט, לקרדיט עצום.

אלא שבתחילת 2015/16 משהו קרה. בורוסיה מנשנגדלבאך רשמה את פתיחת העונה הגרועה ביותר בתולדותיה עם חמישה הפסדי ליגה בחמישה משחקים ויחס שערים עלוב של 12:2. מה ששבר את גב הגמל, או את גב הפאברה, היה ההפסד 1:0 ליריבה המושבעת והשנואה פ.צ. קלן ב-19 באוקטובר. זה היה ההפסד הראשון של הסייחים באצטדיון ריין אנרגי בקלן מאז 17 באוקטובר 2005, מעט יותר מעשר שנים. יום למחרת התקשר סוכנו של פאברה למנהל המקצועי מקס אברל (ששיחק בגלדבאך כמגן ימני בין 1999-2005) כבר ב-7:20 בבוקר והודיע לו שהקליינט שלו חושב שלטובת הקבוצה, עדיף שהצדדים ייפרדו. אברל, שטייל עם הכלב שלו האנטר בבוקר יום ראשון, האמין שפאברה יכול וצריך להפוך לאגדה במועדון כמו מאמני עבר סטייל הנס וייסויילר או יופ היינקס, אבל השוויצרי החליט להתפטר. מאוחר יותר הוא עוד הגיע לפגישה עם אברל וההנהלה במשרדי המועדון, אבל הניסיונות לשכנע אותו לחזור בו עלו בתוהו ופאברה פינה את מקומו אחרי ארבע שנים וחצי, רובן מוצלחות ביותר.

מאמן בורוסיה מנשנגלדבאך, לוסיאן פאברה. GettyImages
"אין לי יותר את התחושה שאני המאמן המושלם עבור בורוסיה מנשנגלדבאך". פאברה/GettyImages

"אחרי מחשבה ארוכה וניתוח לפרטי פרטים, הגעתי למסקנה שבמצב הנוכחי ההחלטה הטובה ביותר שאני יכול לקבל היא להתפטר מבורוסיה מנשנגלדבאך. הדבר הכי טוב מבחינת המועדון זה לבצע שינוי בקבוצה. אין לי יותר את התחושה שאני המאמן המושלם עבור בורוסיה מנשנגלדבאך", אמר השוויצרי בן ה-57 בהודעה הרשמית שפרסם בערבו של אותו יום ראשון. צריך לזכור שאותו פאברה בדיוק היה מועמד בכיר להחליף את יורגן קלופ בבורוסיה דורטמונד והוזכר כמועמד לרשת את פפ גווארדיולה בבאיירן מינכן אחרי שהוא יעזוב. אגב, זו לא הייתה הפעם הראשונה בה פאברה עזב קבוצה אחרי פתיחת עונה איומה. ב-2009/10 הוא התפטר מהרטה ברלין אחרי שהקבוצה התחילה את העונה עם שישה הפסדים בשישה מחזורים.

פאברה, שהגיע למועדון הפאר ממערב גרמניה בפברואר 2011, לא רק הביא הצלחות מקצועיות נהדרות עם הקבוצה, אלא גם קידם שחקנים בצורה משמעותית. מרקו רויס הפך תחתיו לשחקן ברמות הגבוהות ביותר בעולם, הילד מארק אנדרה טר סטגן עלה מהקבוצה השנייה לעמדת השוער הראשון של גלדבאך ומשם הפך להיות השוער של אלופת אירופה. גם דאנטה שיחק תחתיו והמשיך משם לבאיירן מינכן ואפשר לציין גם את מקס קרוזה (עבר בקיץ לוולפסבורג) וכריסטוף קראמר (חזר מהשאלה ללברקוזן) כשניים שהתקדמו תחת פאברה.

נכון שגלדבאך איבדה בקיץ שני שחקנים חשובים וטובים כמו קראמר וקרוזה, אבל גם זה לא עזר למישהו מהפרשנים בגרמניה להבין מה קורה לקבוצה שהייתה כל כך טובה בעונה שעברה ושמרה על סגל חזק. צריך לציין שגלדבאך צירפה בקיץ את יוסיפ דרמיץ' מלברקוזן ואת לארס שטינדל מהאנובר במקום שני העוזבים. גרניט ג'אקה המצוין נשאר וגם ניקו שולץ הכישרוני נרכש מהרטה ברלין. הפרשנים בגרמניה חיפשו סיבות לכישלון החרוץ של מנשנגלדבאך בתחילת העונה ולא מצאו. פתאום פאברה שכח לאמן? השחקנים המצוינים בסגל פתאום לא שווים כלום? נכון ששחקנים איכותיים כמו אלברו דומינגס, פביאן ג'ונסון ופטריק הרמן סבלו מפציעות, אבל בכל זאת, זו לא סיבה להיראות רע כל כך.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
- גרניט ג'אקה שחקן בורוסיה מנשנגלדבאך. GettyImages
גרניט ג'אקה מתוסכל אחרי ההפסד בדרבי האזורי לקלן/GettyImages

אחרי התפטרותו של פאברה שברו בגלדבאך את הראש מה לעשות ואת מי להחתים. מי שהוזכר כמאמן שבגלדבאך היו שמחים להחתים הוא מרסל קולר, מאמן נבחרת אוסטריה שהוביל אותה לקמפיין מוקדמות יורו פנטסטי. לפי הדיווחים, גם קולר עצמו חולם לאמן מועדון בסדר הגודל של גלדבאך, אבל כרגע עסוק עם הנבחרת לפחות עד יורו 2016 בצרפת. מי שמונה בסופו של דבר דבר, אבל רק באופן זמני, היה אנדרה שוברט. מי שהיה שחקן בינוני יחסית ושיחק בקבוצות קטנות, קיבל את אחד התפקידים הנחשקים ביותר בכדורגל הגרמני אחרי שאימן את הקבוצה השנייה של המועדון. שוברט (אין כל קשר למלחין האוסטרי הגאון פרנץ) אימן בשנה שעברה את נבחרת גרמניה עד גיל 15 ובקיץ קיבל את הג'וב בקבוצה השנייה של מנשנגלדבאך. כנראה שגם בחלומות הוורודים ביותר שלו, הוא לא דמיין לעצמו שיקבל את הקבוצה הבוגרת של אחד המועדונים הגדולים ביותר בגרמניה.

גם בחלומות הוורודים ביותר שלהם, שחקני וראשי בורוסיה מנשנגלדבאך לא חלמו שהתוצאות עם שוברט יהיו כל כך מרשימות. שלושה ימים בלבד לאחר מינויו של הגרמני בן ה-44, התפוצצה מנשנגלדבאך כשעלתה ל-0:4 מוחץ מול אוגסבורג כבר בדקה ה-21, משחק שהסתיים בסופו של דבר ב-2:4. הסייחים, שכבשו לפני כן פעמיים בחמישה משחקים, פתאום כבשו מנה כפולה ב-21 דקות. שלושה ימים נוספים חלפו וגלדבאך ניצחה 1:3 במשחק תחתית קשה בחוץ מול שטוטגרט. ארבעה ימים נוספים עברו והקבוצה הובילה 0:1 מול מנצ'סטר סיטי בליגת האלופות, החמיצה פנדל והפסידה 2:1 בגלל פנדל של סרחיו אגוארו בדקה ה-90. מאז הספיקה בורוסיה לנצח 0:2 בבית את וולפסבורג החזקה, להביס 1:5 בחוץ את איינטרכט פרנקפורט ולסיים ב-0:0 מרשים מאוד בחוץ מול יובנטוס בליגת האלופות. בסך הכול, גלדבאך תחת שוברט השיגה ארבעה ניצחונות בארבעה משחקי ליגה עם יחס שערים 4:14.

למרות ההצלחה, שאין להגדיר אותה במילה אחרת מאשר פנומנלית, ועל אף קבוצות פייסבוק רבות שדורשות להשאיר את שוברט כמאמן, אברל חוזר ומדגיש שכרגע מדובר במאמן זמני. "העובדה שאנחנו מצליחים כל כך בינתיים, נותנת לנו שקט וזמן כדי לקבל את ההחלטה שתהיה הכי נכונה עבור המועדון. לא יהיה חכם להכריע לגבי עמדת המאמן בגלל אופוריה רגעית", אמר אברל אחרי ה-1:5 על פרנקפורט במחזור האחרון. לעומת זאת, הכוכב של גלדבאך גרניט ג'אקה שאל "למה אנחנו צריכים מאמן חדש?". ב"וולט" הלכו, בדקו ומצאו שחילופי המאמנים לא הגדילו את המרחק שהשחקנים של גלדבאך רצים מדי משחק (היו ונותרו אותם 117 קילומטר), אך הגדילו משמעותית את מספר הספרינטים של השחקנים מ-168 ל-208. לעומת זאת, הדיוק במסירות קטן מ-85.1% ל-78.5%, במה שהוגדר על ידי הכתב יאניק זורגץ כ"סיכון גדול יותר שלוקחים השחקנים ומנטליות ה'מותר לבצע טעויות'". אפשר לייחס את השינוי הקיצוני אולי לסיבה פסיכולוגית, אולי כיוון שהשחקנים כבר לא חוששים לבצע טעויות כפי שחששו אצל הפרפקציוניסט פאברה, שהיה מתעכב איתם על כל פרט ופרט.

שחקני בורוסיה מנשנגלדבאך עם אוהדי הקבוצה. AP
שחקני גלדבאך חוגגים עם האוהדים שלהם/AP

כשהמגן השבדי של הקבוצה אוסקר ונדט נשאל על השינוי בקבוצה ועל אפקט שוברט שהתפוצץ עם אותן 21 דקות מול אוגסבורג, הוא אמר לאתר ספוקס: "אם היינו יודעים מראש מה גרם למעצור שלנו, היינו משנים את זה מזמן כדי לא להפסיד בחמישה משחקים ברציפות. אני חושב שאנדרה שוברט הוא מוטיבטור מעולה. הוא דיבר איתנו והכניס בנו אמונה ואת המנטאליות הנכונה. עלינו למשחק כדי לנצח בכל מחיר. האנרגיה בדקות הראשונות ההן מול אוגסבורג הייתה מדהימה. אחרי משחק כזה, כל הביטחון חוזר".

איש השעה אנדרה שוברט עצמו שומר על צניעות ואומר: "אני נהנה מהרגע, זה נותן לי סיפוק עצום לעבוד עם קבוצה של שחקנים כאלה ובמועדון כזה". כמו כן, שוברט שומר על חשבון פייסבוק אישי ולא דף מעריצים או משהו דומה, שבתמונת הרקע שלו מופיע יציע אוהדי גלדבאך. ב-15 באוקטובר הוא פרסם סטטוס, בו כתב: "שלום לכל חבריי היקרים ואוהדי הכדורגל. אני מקבל בלי סוף הודעות דרך המייל, הווטסאפ, סמסים וגם כאן בפייסבוק. כולם מברכים אותי, שולחים לי תמונות וכל דרך בה הם יכולים לתמוך בי. מגלדבאך, המבורג, פאדרבורן, קאסל, מכל גרמניה. אין לי מילים כדי לתאר את זה. אני יכול רק להגיד לכם תודה, זה היה ועדיין מדהים!!! התרגשתי ושמחתי מכל הודעה, אפילו שלא הצלחתי לענות לכל אחת באופן אישי ואני מצטער על כך. אני מקווה לראות אתכם. מצפים לנו אתגרים מעניינים מאוד בתקופה הקרובה ונצטרך להשקיע את כל האנרגיה שלנו בהם. אני מרוצה ומאמין שאם תחזיקו לנו אצבעות, נמשיך לעשות את המיטב שלנו. אני מבטיח!!!".

עוד אחד מהסיפורים המעניינים שהולכים ומתפתחים בקבוצה הוא מחמוד דאהוד. הקשר בן ה-19 תפס מקום של קבע במרכז השדה של בורוסיה מנשנגלדבאך העונה לצד ג'אקה ומתחיל להראות ניצוצות של כדורגל מצוין שמשכיח את שיתוף הפעולה שהיה לשוויצרי עם קראמר. ב-1:5 מול פרנקפורט, הוא כבש ובישל ונבחר לאיש המשחק על ידי מרבית כלי התקשורת. דאהוד, שהיגר עם הוריו מסוריה לגרמניה כשהיה בן עשרה חודשים בלבד, כבש שני שערי ליגה וזוכה לשבחים ולהשוואות ללא אחר מאשר אילקאי גונדואן. "הוא עושה כרגע דברים נהדרים על בסיס קבוע", החמיא לו שוברט אחרי הניצחון בפרנקפורט. גם ג'אקה פרגן לפרטנר החדש והצעיר שלו כשאמר: "ידעתי כבר הרבה זמן כמה טוב מו. הייתה לו את הסבלנות לחכות לצ'אנסים שלו והוא משתמש בהם עכשיו. הוא עוד יעניק לבורוסיה הרבה רגעים מוצלחים".

דאהוד לא מורשה כרגע לערוך ראיונות מעמיקים בשל הרצון של גלדבאך להשאיר אותו מרוכז בהתפתחות שלו כשחקן. בראיונות שטחיים הוא מספר לרוב כמה הוא מאושר שקיבל הזדמנות וכמה הוא שמח לשחק במועדון כמו גלדבאך עם קהל גודל ושחקנים טובים לצדו. בינתיים בתקשורת הגרמנית עשו את הקישור המתבקש בינו לבין הנושא הלוהט של הפליטים מסוריה שהגיעו בחודשים האחרונים למדינה. כרגע, מנסים להציג את דאהוד כמודל מוצלח של אינטגרציה עבור מהגרים וכדוגמה עבור כל אותם ילדים ומשפחות שאך עתה הגיעו לגרמניה מסוריה, כמו שעשה דאהוד לפני קצת יותר מ-18 שנה. בינתיים, דאהוד הוא חלק בלתי נפרד מהתחייה של בורוסיה מנשנגלדבאך ומי שסומן גם על ידי לותר מתיאוס כ"דבר הגדול הבא שיוצא מהמועדון". יהיה מרתק להמשיך לעקוב אחרי גלדבאך ואחרי דאהוד בפרט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully