וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפוך אנתוני, הפוך: מרסיאל צריך ללמוד מהנפילה של מאקדה

מור רכס

1.10.2015 / 14:00

קיקו מאקדה הוכתר לאחד מכוכבי העתיד של מנצ'סטר יונייטד בגיל 17. אלא שפציעות, השאלות לא מוצלחות ואי עמידה בציפיות, השכיחו תחילת קריירה מזהירה. מה קרה לאחד מילדי הפלא הקודמים של השדים האדומים?

עריכה: מרום שפיצר

בווידאו: מאקדה כובש שלושער במשחק המילואים נגד ניוקאסל

לא הרבה צופים הטריחו את עצמם למשחק בין קבוצות המילואים בין ניוקאסל למנצ'סטר יונייטד ב-30 במרץ 2009. המעטים שהתעטפו בצעיף חם ביציעים הכמעט ריקים בסט. ג'יימסז פארק, היו יכולים לשמוע כל הערה וצעקה של מאמן האדומים, אולה גונאר סולשיאר. למרות שחלוץ העבר הנורבגי תמיד היה חייכן ושקט על כר הדשא, כשהוא עמד על הקווים הוא פשוט לא הפסיק להעיר ולכוון חלוץ איטלקי בן 17, פדריקו מאקדה שמו. אותו משחק הסתיים ב-3:3 כש"קיקו" כובש שלושער ומפרק לחלוטין את הגנת המגפאייז.

"ברכותיי ילד, השבוע אתה מתאמן עם הקבוצה הבוגרת", בישר סולשיאר לילדון הנרגש. שבועיים לאחר מכן קיקו כבר כונה על ידי יושבי אולד טרפורד "רונאלדו הבא". שני שערים שלו כמחליף סידרו לשדים האדומים שש נקודות חשובות במאבק האליפות המפרך שבסופו של דבר גם הוכרע לטובתם. אלא שמאז הזמן חלף ומאקדה הוא בוודאי לא רונאלדו הבא. "אני לא חולם על אליפות או לכבוש בצרורות, אני רק רוצה לחזור סוף סוף לכר הדשא", אמר לאחרונה.

seperator

חובבי הסטטיסטיקה בוודאי יופתעו לגלות שילד הפלא החדש של מנצ'סטר יונייטד, אנתוני מרסיאל, הוא בסך הכול שחקנה השלישי של מנצ'סטר יונייטד שכבש בשני משחקי הליגה הראשונים בפרמיירליג. הראשון היה לואי סאהה, השני מאקדה. לכן העלייה המטאורית של מרסיאל מאז שנחת באנגליה, היא הזדמנות טובה לבחון את מהלך השנים האחרונות של מאקדה.

שחקן מנצ'סטר יונייטד לשעבר, פדריקו מאקדה. GettyImages
אי אפשר להתחיל את הקריירה בצורה טובה יותר. מאקדה/GettyImages

ג'ים לאולר, הסקאוט הראשי של מנצ'סטר יונייטד, גילה את פדריקו מאקדה כשזה היה בן 16 וכיכב בקבוצת הנוער של לאציו. לאולר שהיה מהאחראים להגעתם של ויין רוני, נאני, כריסטיאנו רונאלדו וחאבייר הרננדס לאולד טרפורד, ניצל פרצה בכדורגל האיטלקי שלפיה אסור להחתים צעיר מתחת לגיל 18 על חוזה מקצועני, ודאג להנחית את קיקו ומשפחתו במנצ'סטר.

ב-5 באפריל 2009 מנצ'סטר יונייטד אירחה את אסטון וילה. הקבוצה של סר אלכס פרגוסון פיגרה בטבלה מאחורי ליברפול בגלל הפרש שערים פחות טוב, ועל כר הדשא נקלעה לפיגור 2:1. הסקוטי האגדי החליט להעלות את האיטלקי בן ה-17 במקומו של נאני וביציעים הורמו הרבה גבות. מאקדה סיפר מאוחר יותר ש"לא האמנתי שנכנסתי למגרש, אבל אחרי כמה שניות נרגעתי וחשבתי איך אוכל לעזור לכל הכוכבים שמסביבי".

אחרי שבדקה ה-80 כריסטיאנו רונאלדו איזן ל-2:2, הגיעה תוספת הזמן. מאקדה קיבל כדור על סף הרחבה ותוך כדי סיבוב שיחרר בעיטה אדירה שננעצה עמוק ברשת והעניקה ליונייטד את הניצחון היקר, בדרך לראשות הטבלה. שישה ימים בלבד חלפו והתסריט החלומי חזר על עצמו כמעט במדויק. האדומים נראו חסרי תשובות נגד סנדרלנד ובדקה ה-75, במצב של 1:1, קיקו נשלח לכר הדשא במקום דימיטאר ברבטוב. דקה לאחר מכן הוא כבש שער ניצחון שני בתוך פחות משבוע.

שישה ימים, שני שערי ניצחון, שש נקודות במאני טיים – כאלו שהתבררו כמכריעות במסגרת הזכייה באליפות. למרבה האירוניה, למרות תרומתו האדירה של האיטלקי הצעיר במאבק על התואר, את מדליית האליפות הוא לא זכה לקבל. הסיבה: תקנון הפרמיירליג מאפשר רק לשחקן ששותף ב-10 משחקים לפחות לקבל את התגמול הנוצץ. מדליה או לא מדליה , מספר 41 באדום נהנה מהתקופה היפה בחייו. זימון חגיגי לנבחרת הצעירה של איטליה, זכייה בפרס "ג'ימי מרפי" המוענק לשחקן הצעיר המצטיין באקדמיה ובעיקר תחזיות לעתיד זוהר. אך כעבור זמן קצר, גלגל המזל של פדריקו התהפך ב-180 מעלות.

שחקן סמפדוריה בשנת 2011, פדריקו מאקדה, מול מארק ואן בומל, מילאן. GettyImages
אכזב בגדול בסמפדוריה. מאקדה ב-2011/GettyImages

הצרות החלו בדיוק בקיץ לאחר הפריצה הגדולה. הפסילה הראשונה התרחשה במחנה האימונים, כאשר כמיטב המסורת הכוכבים הגדולים יצאו לקזינו. להפתעתם הרבה, הם מצאו שם את הילדון האיטלקי שבאותם ימים עדיין לא חגג את יום הולדתו ה-18. סר אלכס הנמיך את הלהבות ("מדובר באי הבנה, לא צריך לעשות מכל זבוב פיל"), אבל הפרשה הבאה כבר הייתה מעבר לפינה. לילה לפני משחק אימון, חבורת מעריצות מסורות דאגה לפרסם בצהובון אנגלי תמונה אינטימית של היהלום האיטלקי במסיבה. " כנראה שזה מחיר הפרסום, התמונה הזאת צולמה לפני מספר חודשים, מצחיק שדווקא עכשיו נזכרו לפרסם אותה" טען קיקו.

זה לא היה הסוף. אי שם בימי יולי החמים, שני צעירים רעולי פנים פרצו לביתו של קיקו, היכו את חברו נמרצות וברחו עם מזומנים רבים ויהלומים. אם עד כאן הצרות הגיעו מחוץ לכר הדשא, בתקופה שלאחר מכן הן גם הופיעו על המגרש הירוק. את השנה וחצי הבאות בילה מאקדה בעיקר במעבר בין הספסל לקבוצת המילואים, והתקשה לשחזר את היכולת ממחזורי הסיום של אותה עונת אליפות. במועדון הפאר האנגלי ידעו שהתרופה הטובה ביותר היא דקות משחק ולבסוף בינואר 2011 מאקדה הושאל לסמפדוריה האיטלקית.

הקרקע לפריחה מחודשת הוכשרה עבור החלוץ הצעיר. מאקדה חזר הביתה ובדיוק באותה תקופה אנטוניו קסאנו וגא'מפאולו פאציני עזבו והותירו לו מקום בחוד. התנאים נראו אופטימליים, אבל קיקו לא עמד בלחץ וב-14 משחקי הליגה בהם שותף, לא כבש אפילו שער אחד. אותה עונה הסתיימה בטונים צורמים כאשר סמפדוריה נשרה לסרייה ב' והחלוץ הצעיר שב למנצ'סטר בתום השאלה לא מוצלחת. "אין לי ספק שעכשיו פדריקו יחזור לעצמו ובגדול" הצהיר סוכנו, ג'יובאני בייה, "חשבנו שהחזרה לאיטליה תעשה לו טוב, אבל מנצ'סטר היא הבית האמיתי שלו"

למרות האופטימיות הרבה של סוכנו, תסריט הבלהות חזר על עצמו בשנת 2012. מאקדה שוב לא גילה יכולת שתשכנע את סר אלכס לתת לו דקות משחק ובינואר שוב הושאל, הפעם ל-ק.פ.ר שנלחמה על חייה בתחתית הפרמיירליג. לצערו הרב של קיקו, ניל וורנוק שהביא אותו ללונדון, פוטר שישה ימים לאחר מכן ומארק יוז שמונה במקומו, הנחית מיידית שני חלוצים אחרים: בובי זאמורה וג'יבריל סיסה.

פדריקו מאקדה במדי דונקסטר בשנת 2013. GettyImages
השאלות לא מוצלחות ולא מעט פציעות. מאקדה במדי דונקסטר/GettyImages

מאקדה קיבל 33 דקות בלבד באותה קדנציה אומללה בלופטוס רואד. לנקודת שפל הגיע עם תגובה נזעמת אחרי שלמד שהוא נותר מחוץ לסגל של ההופס למשחק נגד אברטון. האיטלקי צייץ בטוויטר: "למה לעזאזל כל ה... הזה מגיע לי" וצירף כמה קללות עסיסיות, אותן מחק זמן קצר לאחר מכן.

"אני מעדיף להתייחס לשחקנים שנתנו את הכול על כר הדשא ולא לכאלה שלא" הצהיר יוז שהמשיך לייבש את חניכו על הספסל בכל הזדמנות. הלונדונים שרדו בליגה במחזור הסיום של העונה, אבל סיום העונה של מאקדה היה הרבה פחות משמח. בסוף מרץ הוא שבר את הקרסול, חזר למנצ'סטר ונאלץ להיעדר כשבעה חודשים.

השנים הבאות דמו ברובן לאלו אותן בילה בסמפדוריה וק.פ.ר. השאלה לא מוצלחת לשטוטגרט הגרמנית, כמה חודשים בינוניים בדונקסטר מליגת המשנה ולא מעט פציעות. חצי עונה טובה בבירמינגהאם סיטי (10 שערים ב-18 הופעות) החזירה את האיטלקי לתודעה - לפחות זו של קבוצות הצ'מפיונשיפ - ובקיץ 2014 הוא שוחרר סופית ממנצ'סטר יונייטד וחתם בקרדיף של אותו אולה גונאר סולשיאר תחתיו הוא פרח בעבר. לצערו האיחוד המרגש לא צלח אחרי שהנורבגי פוטר.

היום, בזמן שאנתוני מרסיאל מרגש את אוהדי מנצ'סטר יונייטד, פדריקו מאקדה, מחלים מניתוח מסובך אחרי פריצת דיסק, והוא ייעדר לפחות עד סוף 2015. "כשאתה כובש פעמיים בשני משחקי הבכורה כבר בגיל 17 אתה ניצב על גג העולם", סיפר, "הייתי בטוח שזאת רק ההתחלה עבורי, שאשיג כל מה שחלמתי עליו, אבל היום אני יודע שיש לי עוד הרבה לשפר כדי לחזור לשחק כדורגל. עברתי הרבה בקריירה, פציעות, ירידת ליגה ולא מעט משברים. יחד עם זאת כולם שוכחים שאני רק בן 24. אני מבטיח לכולם שאחזור ובגדול".

שחקן קרדיף סיטי, פדריקו מאקדה. GettyImages
בכל זאת, רק בן 24. מאקדה/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully