וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביג מייק סמולינג: כריס סמולינג הפך למעוז ההגנה והקפטן העתידי של מנצ'סטר יונייטד

1.10.2015 / 7:30

מעמדו של כריס סמולינג השתדרג בשנה האחרונה בזכות לואי ואן חאל, האיש שבעבר לא זכר את שמו, ומפלופ חסר יציבות הפך אותו למנהיג, מעוז ההגנה והקפטן העתידי של מנצ'סטר יונייטד. שער הניצחון מול וולפסבורג רק מחזק את התחושה, לקראת הקרב הגדול מול ארסנל, אהבת ילדותו

עריכה: מרום שפיצר

אם לואי ואן חאל מוחק אותך, אין לך סיכוי. אם הוא מעריך אותך, אתה תפרח. לאורך הקריירה של המאמן ההולנדי, הוא הצמיח אינספור "שחקני ואן חאל" שקיבלו את ההזדמנות להוכיח את עצמם בזכותו ושדרגו מאוד את מעמדם. תומאס מולר, שהיה שחקן לא ממש מוערך בקבוצת המילואים של באיירן מינכן כאשר המאמן חתם באליאנץ ארנה בקיץ 2009, הוא דוגמה בולטת במיוחד. את כריס סמולינג ואן חאל לא גילה, אך המהפך התדמיתי של הבלם פשוט לא יכול היה להיות חד ומרשים יותר בשנה האחרונה.

ואן חאל עלול לעתים קרובות להיות בוטה במיוחד. כאשר סמולינג ספג כרטיס צהוב שני בתיקול פראי על ג'יימס מילנר בדרבי מול מנצ'סטר סיטי בתחילת נובמבר 2014, עמד ההולנדי מול המצלמות והגדיר את מעשיו כ"עבירה מטופשת". היו שסברו כי תהיה זו תחילת הסוף של סמולינג, שהתקשה לשכנע את האוהדים באולד טראפורד מאז הוחתם באופן מפתיע מפולהאם תמורת 10 מיליון ליש"ט ב-2010. אלא שהבלם עצמו הצהיר: "אני לא מקבל הרבה כרטיסים, והמחדל הזה לא יחזור על עצמו". אמר וקיים.

ליגת האלופות: 1:2 דרמטי למנצ'סטר סיטי מול גלדבאך, 1:2 למנצ'סטר יונייטד מול וולפסבורג

מאמן יונייטד ואן חאל מודאג למרות הניצחון על וולפסבורג: "אנחנו עייפים". סמולינג: "לא נתנו להם הזדמנויות"

כריס סמולינג, מנצ'סטר יונייטד. AP
בנוסף לכל העבודה הקשה, הוא גם כובש. סמולינג/AP
כריס סמולינג, מנצ'סטר יונייטד. AP
האוהדים מתחילים להתאהב. סמולינג/AP

כמעט ולא סופג כרטיסים

ממעטים לשים לב לכך, אבל הקפיצה הביזארית לרגליו של מילנר באמת הייתה חריגה באופן קיצוני. הוא שחקן הוגן להפליא שצבר שישה צהובים בלבד במשך כל הקריירה שלו במדי השדים האדומים, אליהם יש להוסיף את השניים באותו משחק מול סיטי. ההרחקה ההיא הייתה ונותרה היחידה בחייו. חוש המיקום שלו תמיד היה סביר, והוא הולך ומשתפר בקצב אדיר. תזמון התיקולים שלו טוב בהשוואה לשחקני הגנה אחרים בפרמיירליג. כדי להפוך לכוכב אמיתי, הוא היה זקוק רק לאמון מוחלט מצד המאמן. אלכס פרגוסון לא העניק לו זאת, וגם הפציעות התכופות הזיקו.

טוב, אי אפשר לבוא בטענות לפרגי יתר על המידה. כאשר הגיע סמולינג לאולד טראפורד, הוא היה לא יותר מגיבוי לצמד האגדי שהורכב מריו פרדיננד ונמניה וידיץ'. גם פיל ג'ונס הועדף על פניו לעתים תכופות במרכז ההגנה, ולכן פעמים רבות שובץ סמולינג בעמדה הבעייתית של מגן ימני, שם הוכיח את עצמו כנכס אמיתי. מהירות, שליטה טובה בכדור וחושים מפותחים בסיוע להתקפות גרמו לחשוב שזה עשוי להיות עתידו של סמולינג, ודי להזכיר את ההצגה שלו בניצחון 0:5 בלברקוזן בליגת האלופות בעונתו של דייויד מויס על הספסל. אלא שסמולינג תמיד ראה את עצמו כבלם, וכאן הייתה תרומתו של ואן חאל קריטית.

כריס סמולינג שחקן מנצ'סטר יונייטד (ימין) עם השופט מייקל אוליבר. GettyImages
צבר שישה צהובים בלבד במשך כל הקריירה שלו במדי השדים האדומים. סמולינג/GettyImages

מעריץ של טוני אדאמס ותיירי הנרי

מכת הפציעות של שחקני ההגנה באולד טראפורד בהחלט תרמה המון. אולי ההולנדי לא היה ממהר לזרוק את חניכו מיידית למים העמוקים אחרי הפיאסקו מול סיטי, אך המציאות הכריחה אותו לעשות זאת, וכבר במשחק הבא שלו בהרכב היה סמולינג המנהיג של שלישיית הגנה מאולתרת, בין טיילר בלקט לפאדי מקנייר הצעירים, ועוד בקרב הגדול מול ארסנל באיצטדיון האמירויות. וזה עבד – סמולינג היה נהדר, השדים האדומים ניצחו 1:2, ו"העבירה המטופשת" נשכחה כלא הייתה.

ביום ראשון הקרוב יתייצב שוב סמולינג במשחק החוץ הענק מול החבורה של ארסן ונגר, ואין זמן טוב יותר להזכיר את הקשר העמוק שלו לתותחנים. ראשית, השחקן עצמו לא הסתיר כי התאהב בארסנל בילדותו והתלהב מהסגנון של המנג'ר הצרפתי. "אהדתי את ארסנל. טוני אדאמס היה מנהיג אמיתי, ושיתוף הפעולה שלו עם מרטין קיאון במרכז ההגנה היה מצוין. אהבתי את תיירי הנרי, וראיתי המון משחקים של ארסנל בטלוויזיה. התרגשתי לבקר בהייבורי ובאיצטדיון האמירויות", הוא הצהיר לפני מספר שנים.

שנית, פרגוסון כתב בספרו החדש שהתפרסם לפני שבוע כי התעקש להחתים את סמולינג מפולהאם כסוג של נקמה בארסנל על "הגניבה" של ארון ראמזי. הקשר הוולשי היה בדרך ליונייטד בקיץ 2008, לפני שוונגר פגש אותו אישית ושכנע אותו להגיע ללונדון. בינואר 2010 היה קרוב ונגר לשים את ידו על בלם פולהאם, אבל פרגי פעל לסיכול המהלך. "רוי הודג'סון סייע לי לנקום לחטוף את סמולינג", טוען הסקוטי, ואין סיבה לא להאמין לו. כך התרסק החלום הכמוס של השחקן לעבוד בהדרכתו של ונגר.

טוני אדמס שחקן ארסנל. Ben Radford, GettyImages
סמולינג הודה: "אהדתי את ארסנל. טוני אדאמס היה מנהיג אמיתי"/GettyImages, Ben Radford

ואן חאל דואג לחוזה חדש

היום הוא לא מצטער על זה. ונגר לא שכח את אהדתו לסמולינג, וארסנל גיששה לגבי האפשרות לקנות את הבלם, שנחשב אז לאכזבה, בשתי הזדמנויות שונות. הפנייה הראשונה נעשתה ב-2014 ונענתה בסירוב. להצעה השניה, על סך 12 מיליון ליש"ט, היו על הנייר סיכויים טובים יותר, כי חוזהו המקורי של סמולינג באולד טראפורד הסתיים בקיץ 2016, ולכן השדים האדומים יכלו תיאורטית להתפתות למכור אותו כדי לאבד אותו כשחקן חופשי בחלוף שנה.

לא במשמרת של ואן חאל, ששיבח את הבלם בכל הזדמנות, והנחה את המועדון לפעול במהירות שיא כדי להאריך את חוזהו. הדבר אכן נעשה באפריל, כאשר סמולינג חתם עד 2019, וההולנדי התפייט במסיבת העיתונאי: "כריס התפתח והתקדם מאוד בתקופה הקצרה שאני נמצא כאן, והפך לגורם אינטגרלי בהרכב. הוא תמיד מתנהל באופן מקצועי, ואני מאושר שהוא חתם על החוזה החדש אצלנו". סמולינג, שמעולם לא הביע את רצונו לעזוב את ארסנל ולא הערים קשיים במשא ומתן על החוזה החדש, הצהיר: "התפתחנו כקבוצה בהדרכת ואן חאל, ועכשיו אנחנו משחקים כיחידה מגובשת. אלה ימים מרגשים במנצ'סטר יונייטד, ואנחנו נחושים לחזור למקומנו הטבעי. אני גאה להיות חלק מהמועדון הענק הזה".

כך מדבר קפטן עתידי, ותוך פחות מחודש הסרט אכן הונח על זרועו של סמולינג. "כריס הוא מנהיג ההגנה שלנו, זו הסיבה לכך שהוא הקפטן שלנו היום", אמר ואן חאל לפני משחק הליגה נגד... מי? נגד ארסנל, כמובן. גם את ההיסטוריה הזו רשם הבלם המשתפר של השנה נגד התותחנים, וגילה יכולת מופתית, גם אם הפעם זה שער עצמי של בלקט מנע ניצחון בתיקו 1:1.

כריס סמולינג, לואי ואן חאל, מנצ'סטר יונייטד. AP
לא תמיד זוכר את השם שלו, אבל יש מי שדואג לו. ואן חאל עם סמולינג/AP

מייק יותר טוב מכריס

בקיץ כבר מינה אותו ואן חאל באופן רשמי לסגן הקפטן השני, אחרי וויין רוני ומייקל קאריק. כאשר הסביר זאת במסיבת העיתונאים, כאשר סמולינג עצמו יושב לצדו, טעה ההולנדי בשמו וקרא לו מייק. הסיפור המשעשע התפשט כמו אש בשדה קוצים ברחבי האינטרנט, והבלם קיבל כינוי חדש. רבים מאוד קוראים לו העונה מייק סמולינג, ונרגשים לגלות כי מייק אפילו יותר טוב מכריס.

מאז תחילת העונה אין שחקן יציב יותר מסמולינג. ההחלטה לצרף אליו את דיילי בלינד במרכז ההגנה מצליחה עד כה, והעובדה כי השניים משחקים ביחד על בסיס שבועי מאפשרת להם לפתח הבנה הדדית. סמולינג כמעט ולא שוגה במסירות, אוהב לבנות את ההתקפות מאחור, ואתמול (רביעי), במשחק הקריטי מול וולפסבורג, הוא גם דאג לסיים אחת מהן עם שער ניצחון. אחרי הפסד באיינדהובן, בו שימש שוב כקפטן, אלה היו שלוש נקודות חיוניות במיוחד, וההכנה המוראלית לקראת המפגש עם התותחנים פשוט לא יכולה להיות טובה יותר, כאשר יונייטד משקיפה, באופן לא צפוי, על כל הליגה מלמעלה מהפסגה.

7 מתוך 10, בינתיים

"ואן חאל יודע להשביח שחקנים. הוא עזר לי המון, כי הוא מדבר בכנות על התכונות החזקות והחלשות שלי, ואומר מה אני יכול לשפר. זו הרגשה נהדרת לשחק באופן קבוע באותו תפקיד, ואני נהנה מאוד כרגע", אמר סמולינג השבוע, והוסיף בצניעות: "נכון לעכשיו אני נותן לעצמי ציון 7 מתוך 10. יש לאן להתקדם, ואני מקווה לעשות זאת מדי יום".

זו הגישה שהאוהדים רוצים לראות גם נגד ארסנל, בעוד סמולינג נראה בדרך לעונה חלומית. הוא ביסס את מעמדו גם בנבחרת, שם הוא מקבל גיבוי מוחלט מהודג'סון, האיש שגילה אותו בקבוצת החובבים הזניחה ב-2008 כדי להביאו לפולהאם. בגיל 25, הנער שמעולם לא למד באקדמיה והגיע לכדורגל המקצועני באיחור, מתחיל להיראות כמו כוכב על בפוטנציה, ויורו 2016 מחכה לו.

שחקן מנצ'סטר יונייטד כריס סמולינג. רויטרס
שחקן מנצ'סטר יונייטד כריס סמולינג/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully