וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קורין אל על: פריצת הדרך ההיסטורית של המאמנת קורין דיאקר בקלרמון

25.9.2015 / 18:00

יו"ר ההתאחדות לא האמין שאישה תאמן גברים, האוהדים שלחו אותה למטבח והשחקנים זלזלו. אבל קורין דיאקר, שמונתה למאמנת קלרמון הצרפתית כגימיק, התגברה על החטטנות התקשורתית ופרט להערכה זכתה השבוע גם להארכת חוזה. על הקווים עם עקבים: המאמנת הראשונה בכדורגל המקצועני

one

בווידאו: סיפור השבוע בצרפת - ההצגה של אנתוני מרסיאל במדי מנצ'סטר יונייטד

במהלך חודש יוני אשתקד, קיבל ברנאר ביני שיחת טלפון מקלוד מישי, נשיא קבוצת קלרמון מהליגה השנייה בצרפת. "ידעתי שהתפקיד פנוי ואני הייתי בדיוק ללא עבודה, אז הצעתי לו שאבוא עם דומיניק ביז'וטה", הודה ביני, לשעבר מאמן נבחרת הנשים של צרפת. "הצעתי את עצמי, אבל הוא אמר לי שאני יקר מדי ובכל מקרה הוא מתכוון למנות רק אישה". אותה אישה הייתה העוזרת של ביני בנבחרת צרפת, קורין דיאקר. שיחת הטלפון? היא הייתה לצורך קבלת חוות דעת בלבד.

ביני נותר מעט פגוע, אך מחל על כבודו וכמובן המליץ על דיאקר. וכך, ב-28 ביוני 2014, היסטוריה נרשמה. למרות פארסת הלנה קוסטה, קלרמון הפכה לקבוצת הגברים המקצוענית הראשונה באירופה שממנה מאמנת. מה שהחל כגימיק ועשה רושם של לא יותר מתעלול יחצני, ייזכר כרגע מכונן שעשוי להוות פריצת דרך דרמטית. דיאקר סיימה את עונתה הראשונה בהצלחה, כשנדרשה להשאיר את קלרמון בליגת המשנה ואחרי לא מעט קשיים סיימה במקום ה-12 המכובד. השבוע, היא כבר זכתה להארכת חוזה עד 2018 והבהירה: אני כאן כדי להישאר. אחרי קריירה עתירת זכויות כשחקנית הגנה וקפטנית נבחרת צרפת, דיאקר הפכה לחלוצה לכל דבר. האישה הראשונה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
קורין דיאקר מאמנת קלרמון. GettyImages
מה שהחל כגימיק, הפך לפריצת דרך היסטורית. קורין דיאקר/GettyImages

עוד לפני שנחתמה עונת 2013/14, בקלרמון החליטו לשנות כיוון. הקבוצה לא עניינה את התקשורת, לא משכה קהל למגרשים והמשיכה לחסות בצלה של קבוצת הראגבי המצליחה. מה עושים? סוניה סוויד, סוכנת השחקנים הצרפתייה, היא שהציעה לבוס של קלרמון לבצע מהלך חתרני: מינוי מאמנת. אז מישי הלך על הלנה קוסטה הפורטוגלית, שקיבלה את התפקיד וזכתה להד תקשורתי נרחב כ"גרסה הנשית של מוריניו". אולם, עוד לפני שנכנסה לעניינים, קוסטה כבר הסתכסכה עם כמה בעלי תפקידים וטענה כי לא התחשבו בדעתה בהחתמת שחקנים וקביעת משחקי אימון. "הביאו אותי רק כדי להיות הפנים, נתקלתי בחוסר מקצועיות וחוסר כבוד", האשימה כאשר ויתרה על הג'וב ועל האפשרות לעשות היסטוריה. מישי ענה לה ועורר סערה פמיניסטית: "לנשים יש את היכולות להוליך אותנו שולל. טוב, זה לא המקרה הראשון שגבר נזרק על ידי אישה".

ובכל זאת, ההתעקשות על מאמנת נותרה בעינה. הנבחרת הייתה כאמור קורין דיאקר, האישה היחידה בצרפת שלמעשה עמדה טכנית בדרישות התפקיד, שכן כחודשיים לפני מינויה קיבלה תעודת מאמן בכיר. דיאקר, שרשמה 121 הופעות בנבחרת צרפת (כולל 14 שערים) ונאלצה לפרוש ב-2008 בגלל קרע ברצועה הצולבת, אימנה עד אז בליגת הנשים את סויו, הקבוצה בה שיחקה לאורך כל הקריירה. היא הייתה אמורה להצטרף לצוות האימון של שאטורו, אבל לא יכלה לסרב להצעה להיות מאמנת ראשית. דיאקר ידעה שמצפה לה משימה לא פשוטה והפנימה שתזכה למעקב תקשורתי צמוד. היא רק לא ידעה עד כמה.

אחרי תקופת הכנה מוצלחת שכללה חמישה ניצחונות, קלרמון התארחה אצל ברסט במחזור הפתיחה של העונה והמשחק נבחר לשידור ביורוספורט. לא בגלל המועמדת לעלייה, בטח לא בגלל הקבוצה האורחת. אך ורק בגלל דיאקר, שבאופן סמלי חגגה ב-4 באוגוסט 2014 את יום הולדתה ה-40. עוד לפני המשחק, המאמנת הראשונה באירופה (באחת משתי הליגות הבכירות; ותסלח לנו קרולינה מוראצ'ה האיטלקייה, שאימנה שני משחקים את ויטרבזה מהליגה השלישית בארצה ב-1999) התמודדה במסיבת העיתונאים עם שאלות אחרות לגמרי מאלה שהופנו למשל למאמן היריב. "ברור שאני לא נכנסת לחדר ההלבשה כשהם מתלבשים, יש לנו קודים", הסבירה בסבלנות, שהלכה ופחתה ככל שהעיסוק בנושא חזר על עצמו. "יש 11 מאמנים גברים בקבוצות הנשים ואף אחד לא שואל אותם את זה. כשאני אחזור לחדר ההלבשה, השחקנים צריכים להיות מוכנים. זה פשוט מאוד".

כאשר עלתה לכר הדשא, ניגש אליה אלכס דופון, מאמנה של ברסט, והמיר את לחיצת היד המסורתית בשתי נשיקות על הלחי והענקת זר פרחים לדיאקר הנבוכה. כנראה שהייתה זו מחווה תמימה, והזר הוענק לרגל יום הולדתה, אבל נשים רבות התרעמו לאחר מכן בטענה כי דופון או אנשי ברסט שיזמו את הטקס, נהגו בפטרונות כלפי "האישה שפלשה לעולמם המאצ'ואיסטי". למאמן גבר, הן הסבירו, אף אחד לא היה שוקל להעניק זר פרחים עטוף בנייר צלופן ורוד.

קורין דיאקר מאמנת קלרמון מקבלת פרחים ממאמן ברסט אלכס דופון. GettyImages
גם מאמן היה זוכה למחווה הזו? אלכס דופון מעניק לקורין דיאקר הנבוכה זר פרחים/GettyImages

המשחק ההיסטורי של דיאקר החל עם שער יתרון מוקדם, אך הסתיים בהפסד 2:1. ההמשך היה זהה, כשקלרמון איבדה יתרון בעוד שלושה משחקים וליקטה שתי נקודות בלבד בחמשת המחזורים הראשונים. התקשורת כבר חישבה את קיצה של דיאקר לאחור, יו"ר ההתאחדות הצרפתית נואל לה גרט חזר על דבריו ש"אישה לא יכולה לעמוד בראש צוות מקצועי של קבוצת גברים" וגם האוהדים הביעו את תסכולם. "היית צריכה להישאר במטבח", צעקו לעברה בהפסד הביתי 4:3 לגאזלק אז'קסיו. וזה עוד היה הקהל שלה. במשחקי החוץ, הלעג הופנה בעיקר לאוהדי קלרמון, על כך שאישה מובילה אותם. אבל דיאקר, שהתייתמה במקביל מאמה, לא הרימה ידיים.

אחרי שמאסה בהצקות, החליטה לצמצם לרמת המינימום את הופעותיה בתקשורת. היא הודתה כי חשה פגועה. בשלב מסוים, העיתונאים אף התבקשו על ידי דוברי המועדון להפסיק עם השאלות האישיות/מגדריות. דיאקר הסתגרה, ובמקביל עשתה סדר בחדר ההלבשה כשהדיחה שחקנים שלא התנהלו כראוי. אחרי יותר מחודש, הגיע גם ניצחון הליגה הראשון. "היא נלחמה, קוקו נלחמה", סיפר סעיד בלחירי, מראשי האוהדים של קלרמון. "היא נאבקה על דברים לא שגרתיים: שהשחקנים יהיו מנומסים, שיסתכלו לה בעיניים. היא ויתרה על כאלה שהזיקו לחדר ההלבשה ובנתה רוח קבוצתית. אנחנו מכבדים אותה מאוד, היא לוחמת".

קלרמון הייתה קבוצת תחתית, וב-13 במרץ ירדה אל מתחת לקו האדום בעקבות תבוסה ביתית 5:2 מול דיז'ון. שוב, במשחק בו הובילה 0:1. זו נראתה כמו נקודת שבר, כשהפעם גם כמה מהשחקנים מתחו ביקורת, אך דיאקר צלחה את המבחן בעזרת ארבעה ניצחונות רצופים. סך הכול, קלרמון צברה בשלהי העונה 20 נקודות מ-30 אפשריות ותפסה את המקום ה-12 (מתוך 20). את אלכס דופון, זה שהעניק לה פרחים במחזור הפתיחה, היא ניצחה 0:1 במחזור האחרון. ובלי זר. היה זה הישג מכובד עבור קבוצה שבסך הכול רצתה לשרוד, במיוחד אחרי שבשתי העונות הקודמות צברה פחות נקודות ודורגה במקום ה-14. לאחר שההישארות הובטחה, דיאקר גם הרשתה לעצמה להשיב לכל המלעיזים: "אני יודעת שיש אנשים בתקשורת, וגם במועדון עצמו, שהתקשו לקבל את הנוכחות שלי. כשניצחנו כתבו ש'קלרמון ניצחה', אבל כשהפסדנו כתבו ש'קורין הפסידה'". צריך להסיר את הכובע בפני הצוות שלנו. בכל זאת, הייתה להם אישה כמאמנת".

מאמנת קלרמון, קורין דיאקר. AP
בשלב מסוים, מאסה בעיסוק התקשורתי הבלתי פוסק. קורין דיאקרה במסיבת העיתונאים הראשונה/AP

ראוי לציין: בעונתה הראשונה כמאמנת קבוצת גברים מקצוענית, דיאקר הייתה גם המאמנת הצעירה בליגה וכמובן הכי פחות מנוסה. פרט לכך, היא הוצנחה לתפקיד אחרי שהקבוצה נבנתה כמעט לגמרי. בקיץ היא כבר סימנה טריטוריה ללא כל חשש. ז'אן נואל קבזאס, שהחליף את הלנה קוסטה לתקופה קצרה לפני הגעת דיאקר ושימש כעוזר מאמן, התבקש לא להתערב יותר בקבוצה הבוגרת ולהתמקד בקבוצת המילואים בלבד. עוד לפני כן, היועץ הטכני אוליבייה שבאנון, עמו נהגה דיאקר לשוחח בהפסקות המשחקים לפני שניגשה לחדר ההלבשה, הוזז גם הוא הצידה. השחקנים הסוררים פינו את מקומם, הסגל צומצם והמצטרפים החדשים היו על פי בקשת המאמנת. כינוי הגנאי "הבחורים של קורין, שליווה את קלרמון במשחקי החוץ, הפך לסלוגן נגדי מנצח. העונה, זו באמת הקבוצה שלה.

הוגו וידמון, אחד השחקנים מהם נפרדה קלרמון בקיץ, היה היחיד שתקף פומבית את המאמנת. "רציתי להישאר, היא לא רצתה אותי בקבוצה", אמר בראיון. "כל מי שעזב הוא קשר עם יכולות כדרור, כנראה יש לה בעיה עם שחקנים מהסוג שלנו. היחסים עם אישה מאמנת הם שונים לגמרי. יש דברים שאי אפשר לומר לה, אז מעבירים דרך העוזרים. זה מתסכל לא לומר את הדברים בפנים. אני במועדון מגיל 6, היא הרסה את כל מה שבנינו במשך שנים". התשובה של דיאקר הגיעה על המגרש, עם פתיחת עונה מוצלחת שהציבה את קלרמון במקום השישי. רגע לפני המשחק הביתי מול אז'קסיו ביום שלישי, המועדון הודיע רשמית על הארכת החוזה של המאמנת בשנתיים נוספות. דיאקר חגגה את ההודעה עם ניצחון 1:2, מצמד של החלוץ פמארה דיידיו, אותו צירפה באמצע העונה שעברה. הוא, אגב, חתום על כל שמונת שערי הליגה של קלרמון העונה.

להארכת החוזה של דיאקר יש משמעות עצומה. מאמנת קלרמון, שהוסיפה לצוות המקצועי שלה עוד אישה, מוכיחה לענף המורכב כל כולו מגברים - שגם נשים יכולות. אחרי שמתגברים על המבוכה ואחרי שנשבר הקרח, נשאר הכדורגל. התקשורת כבר לא מתרגשת מכל צעד והשאלות החטטניות הולכות ופוחתות. רק הבוס מישי עוד מתבדח מדי פעם: "יום אחד היא אמרה לי 'יש לי זמן היום, אז אני הולכת למעצב השיער'. זו פעם ראשונה ששמעתי ממאמן שלי את המשפט הזה". מדברים איתה על שיטת ה-4-1-4-1 שהופכת לפרקים ל-4-3-3, על מטרות קבוצתיות ועל חלום הליגה הראשונה. חלום שעכשיו כבר לא נראה כזה רחוק. "להעביר חצי שעה עם מישהו מהליגה? הייתי בוחר בקורין דיאקר", הפתיע בנואה פדרטי, שחקן נבחרת צרפת לשעבר וכיום קשרה של נאנסי. "הייתי רוצה להכיר את השקפת עולמה, לדעת איך זה מבחינתה להדריך קבוצת גברים. אני בטוח שאוכל ללמוד הרבה ממנה ומהניסיון שצברה. מעניין אותי לדבר איתה על כדורגל". היה זה עוד מתן לגיטימציה. תזכורת שכבר לא מדובר בגימיק, אלא באשת מקצוע לכל דבר.

"קורין היא הימור בטוח, קלרמון זה רק הצעד הראשון שלה", קבעה הסוכנת סוניה סוויד, שהייתה כאמור זו שהציעה לקלוד מישי למנות אישה. "היא הוכיחה בעונה הראשונה שהיא לא פחות מוכשרת מכל קודמיה בתפקיד. אם הייתה נכשלת, היו מפרשים זאת בצורה לא נכונה. היו חושבים שנשים פחות טובות מגברים. לכן ההצלחה שלה כל כך חשובה. הבעיה שיש מעט מאוד מאמנות, לא הגיוני שיש רק אחת בכל עולם הכדורגל המקצועני. זה עולם גברי, נכון, אבל נשים צריכות לנקוט יוזמה, ללמוד, לעבור הכשרה ולהיאבק על תפקידים. עכשיו כבר אין תירוצים". ברטראן קולי, נשיא ארגון סוכני הספורט בצרפת, הוסיף: "בסופו של דבר, ההצלחה היא זו שנמדדת, וקורין עמדה במטרות שהציבו לה. תשאלו את עצמכם אם עכשיו נשים תהיינה אמינות יותר כבעלות מקצוע בכדורגל הגברים, והתשובה היא כן". בזכותה.

סוניה סואיד, סוכנת שחקנים. אינסטגרם, צילום מסך
"אם קורין הייתה נכשלת, היו אומרים שנשים פחות טובות מגברים". הסוכנת סוניה סוויד/צילום מסך, אינסטגרם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully