וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נדחק לפינה: מצבו הבעייתי של איתי שכטר במכבי חיפה

21.9.2015 / 14:00

בלבול חושב שהגישה כלפיו צריכה להיות אחרת, גוטמן זוכר שהמיקום חייב להיות שונה, אבל השיטה של רוני לוי לא לגמרי מתאימה לאיתי שכטר. כשמוסיפים לזה את פלט, עטר וכמות השערים הדלה מאז שהגיע למכבי חיפה, מבינים שהדרך לצאת מהמשבר עוד ארוכה מאוד. הבלוג של יצחקי

עריכת וידאו: מרום שפיצר

בוידאו: לקט מביצועיו של איתי שכטר

לפני אחד האימונים שנערך בשבוע שעבר, איתי שכטר לא הפסיק להשתולל. העיף כדורים לכל עבר, עשה ספרינטים, וכל זה לפני אימון של רוני לוי. השחקנים שהביטו מהצד נראו מופתעים. שכטר הזמין את החברים למשחק "6 על 2", ובמכבי חיפה הצעירים נכנסים בדרך כלל למרכז המעגל. עטאא ג'אבר ושובל גוזלן לקחו את הפיקוד, אבל שכטר התעקש. "ג'אבר, צא החוצה. חשוב לי לרוץ הרבה היום", אמר החלוץ. בהמשך התברר גם למה: שכטר ענד על זרועו לפני האימון את מכשיר ה-GPS, שמודד נתוני ריצה באימון. "חשוב לי שיראו שאני מתאמץ", הסביר לשחקנים ההמומים, שדווקא פרגנו לו על היוזמה המקורית. "את זה עוד לא ראינו. כמה הוא רוצה לתת גול, יא אללה", אמר אחד מהם בתום האימון. נגד סכנין הוא לא כבש. אף אחד לא כבש. הוא כלל לא שיחק.

את הבעיות כולכם מכירים, גם את שכטר. נתוני המהירות ידועים, היציאה המהירה מהמקום, אפילו ג'רום בואטנג חווה את זה על בשרו. אבל בינתיים הילד גדל, בפברואר כבר בן 29, ויש כאלה שמתחילים לראות את הסוף. מאמנים שאימנו אותו מספרים ש"שכטר עדיין לא מסוגל לצאת מהבועה הגוטמניסטית", מהמאמן שטיפח אותו, אחרים חושבים שהוא מסוגל לקחת את מכבי חיפה עד הסוף. אבל בעונה כזאת, מה זה בכלל "עד הסוף" עבור שכטר? עבור מכבי חיפה?

הפועל באר שבע - מכבי חיפה במשחק החניכה של אצטדיון טרנר (20:55, ערוץ 1)

רוני לוי משוכנע: "יש חוסר שקט. כשהשער הראשון יגיע, יבואו עוד הרבה"

איתי שכטר שחקן מכבי חיפה. יוסי ציפקיס
לא יצא מהבועה הגוטמניסטית. איתי שכטר/יוסי ציפקיס
"מאז העונה הגדולה אצל גוטמן, ועוד עונה בינונית בהפועל, לא ראינו את שכטר פורץ. הוא השתדל בגרמניה, היה לו קשה באנגליה, אבל למה הוא לא הופך לחלוץ הטוב בישראל?", שואלים בחיפה

נתחיל עם חדר ההלבשה. שם אין מחלוקת לגבי שכטר. העונה הוא בולט יותר בפן החברתי. מארגן יציאות למסעדות, חביב, מצחיק את ידין ובניון, ובעיקר רוצה לנסות ולהשתנות בדרך הטיפול של התקשורת בו – פחות דיבורים, יותר מעשים במגרש. שכטר מבין שהעונה הזאת קריטית לקריירה שלו. "מאז העונה הגדולה אצל גוטמן, ועוד עונה בינונית בהפועל, לא ראינו את שכטר פורץ. הוא השתדל בגרמניה, היה לו קשה באנגליה, אבל למה הוא לא הופך לחלוץ הטוב בישראל?", שואלים בחיפה. גם אנחנו. עם רוני לוי, מעידים השחקנים, הוא יודע שאי אפשר להתעסק. בפרשות בניון ועטר הוא השתדל להתרחק ממקור האש, לפני המשחק מול סכנין הוא נכנס לחדר ההלבשה, סידר את השחקנים לעמוד במעגל ומסר הצהרה שגם המאמן שלו אהב. "חברים, אחד בשביל כולם, כולם בשביל אחד. לא משנה מי משחק, צריכים להיות כאן אחד בשביל השני".

שכטר צריך להיות קודם כל בשביל עצמו. 14 הופעות בעונה שעברה ושני שערים בעידן מרקו בלבול זה עדיין לא מספיק לחלוץ ברמתו. מאז ינואר 2014 הוא שם שלושה כדורים ברשת במסגרת הליגות השונות, לא כולל צמד בגביע הצרפתי. כדי לענות על השאלה מה חסר לשכטר כדי להפוך לשחקן של 2009/10, חזרנו לשם. 22 שערי ליגה הוא כבש בהפועל תל אביב, ומהעונה שאחרי החלה הירידה. ארבעה שערים ופציעה, 23 הופעות ושלושה שערים בקייזרסלאוטרן, שער בחצי עונה בסוונסי, שבעה שערים בחצי עונה בהפועל, ניסיון מחודש לפרוח בנאנט ושוב ישראל – הפעם בירוק.

רוני לוי מאמן מכבי חיפה. יוסי ציפקיס
בשיטה הנוכחית שלו יש לשכטר רק מקום אחד: בשפיץ. רוני לוי/יוסי ציפקיס
"הוא צריך לשחק כחלוץ שני כל העונה, אבל לאורך זמן. אני מכיר את איתי ואומר לך בוודאות – משחק אחד בהרכב ואחד על הספסל לא יוציאו ממנו כלום. לשחקן כמוהו אסור לעמוד עם סטופר ולספור לו גולים. הוא צריך יחס אישי"

"אצל גוטמן הוא היה עושה בית ספר להגנות. אצל אף מאמן אחר הוא לא פרח ככה", נזכרו השבוע דווקא בנבחרת וחזרו אחורה עד לצפון אירלנד. את הראשון הוא בישל לרפאלוב, אבל המבצע בשער השני הוביל את גוטמן להבנה שהוא בחר בחלוץ הנכון. "אז נכון, חמד היה בצהובים, החלוצים לא היו בשיא הכושר, אבל מה שהוא עשה בגול לג'וני אוואנס ממנצ'סטר יונייטד קנה את גוטמן. הוא ידע תמיד מה היכולות שלו, אבל השער הזה הותיר לו חותם בלב". מאז שכטר זכה לעוד כמה זימונים, כולל שער במשחק הבא מול אזרבייג'אן, ודקות בשני משחקים בקמפיין הנוכחי. אבל גם היכולת ההיא, זה עדיין לא מה שקרה בהפועל.

"לפני המשחק מול צפון אירלנד גוטמן הגיע לתובנה ששכטר חייב לשחק כמו החלוץ ההוא מהפועל, שחקן חופשי שישחק רק עם הפנים, לא עם הגב. באחת הפעמים זה קרה, והגיע הגול. התובנה העיקרית של אלי הייתה ששכטר יכול לשחק בתפקיד הזה, אולי רק בתפקיד הזה. כי זה מה שהכי מתאים לו". התובנה הזאת של גוטמן רק מחזקת את סימן השאלה סביב החלוץ. רוני לוי עבר לשחק בשיטה שכוללת חלוץ אחד ושני שחקני כנף (עטר ועזרא מתחרים בצד אחד, בניון, ריאן ואותו עזרא מתחרים בצד השני), דחק את ה"סקנד סטרייקר" לפינה ובשיטה הנוכחית לשכטר יש רק מקום אחד, בשפיץ, בו הוא לא ממש סיפק מספרים גדולים בעבר. אחד משחקני הנבחרת אמר השבוע: "בכל פעם שגוטמן ביקש מאיתי לשחק עם הפנים לשער הוא הוכיח את עצמו. אולי לא בשערים, אבל בעבודה מסביב ועזרה לחברים. לפעמים גם בגולים. אצל גוטמן שכטר שיחק למרות יבואה, למרות לאלה, שהר ותמוז. הוא שיחק לצדם, הכול חוץ מתשע. אסור לדחוק אותו לפינה הזאת".

"מי שראה את המשחקים שלו נגד בנפיקה, ליון, המבורג ובעיקר את ההצגה נגד זלצבורג מבין היום איזה פוטנציאל יש לשכטר", אמר שחקן ששיחק עם שכטר בעבר בהפועל תל אביב. "ראית חלוץ עם מהירות, עם עוצמות. אם אתה שואל אותי, זה היה החלוץ הכי טוב בישראל באותה תקופה. גם באירופה לא ידעו איך לאכול אותו. הוא צריך לשחק כחלוץ שני כל העונה, אבל לאורך זמן. אני מכיר את איתי ואומר לך בוודאות – משחק אחד בהרכב ואחד על הספסל לא יוציאו ממנו כלום. לשחקן כמוהו אסור לעמוד עם סטופר ולספור לו גולים. הוא צריך יחס אישי, והרבה שיחות אישיות. ממש להיות אבא. אחרת זה לא יעבוד לאף מאמן".

אבל במצב הנוכחי של מכבי חיפה, מה לעשות, לוי צריך לעמוד עם סטופר. ולא רק הוא. גם הקהל עומד, ופלט מחכה לחזור מהרחקה. ותורג'מן. וגוזלן. והירש. כולם מחכים. "אני מאמין שאיתי שכטר כוחו עדיין במותניו", אמר השבוע גוטמן לוואלה ספורט, והסתפק בהצהרה קצרה: "אני מאוד מקווה בשבילו ובשביל מכבי חיפה שהוא יידע להפיק מעצמו את הפוטנציאל שטמון בו".

אלי גוטמן מאמן הפועל תל אביב (ימין) עם שחקן הקבוצה איתי שכטר. קובי אליהו
"מאמין שכוחו של איתי שכטר עדיין במותניו". אלי גוטמן/קובי אליהו
מרקו בלבול: "האג'נדה שלי אומרת שבחלוץ צריך להאמין ולתת לו עד הסוף. עטר לא הוחלף אצלי פעם אחת. אם אתה מאמין, לך איתו עד הסוף. בכדורגל אי אפשר לזגזג עם חלוצים. וזה מה שעשיתי"

כדי להבין איפה שכטר עומד במכבי חיפה, חזרנו לעונה שעברה. מרקו בלבול קיבל אותו יחד עם עטר בינואר, ולקח החלטה שלמד מגוטמן בתקופה הקצרה במכבי נתניה: לא עומדים לשכטר עם סטופר על היד. "כשקיבלנו אותו ידענו שהוא לא שיחק הרבה זמן וייקח לו זמן לחזור לעצמו, אבל גם ידעתי ששווה לשלם את המחיר הזה. ושילמתי", מודה היום בלבול. "תראה, על דבר אחד אין ויכוח, וזאת עובדה - התרומה שלו למשחק, גם אם לא באה לידי ביטוי בגולים, היא טובה. מאז שעטר ושכטר הצטרפו לקבוצה, כמעט בכל פרמטר, עשינו נקודות יותר משאר הקבוצות בחלק העליון יש הטבלה. יש לו השפעה על הפן הקבוצתי".

אבל גם בלבול מבין שיש בעיה עם הסיומת. "הוא שיחק אצלי 19 משחקים בקבוצה, והוא הגיע בפברואר. נתתי לו לשחק גם כחלוץ שני, אבל לרוב כתשע. למה? כי הייתי צריך אותו בגלל הסיטואציה שנוצרה. אני אומר לך בוודאות שלאיתי עדיף לשחק כחלוץ שני, שם יותר נוח לו, שם הוא יבוא יותר לידי ביטוי. גולים זה עניין של לשחק הרבה כדי להחזיר לו את הפיזיות והביטחון. נתתי לו לשחק גם כשהוא לא הביא את התוצרת, למרות שידעתי שאשלם מחיר. שכטר הוא שחקן שצריך לתת לו ביטחון. האג'נדה שלי אומרת שבחלוץ צריך להאמין ולתת לו עד הסוף. עטר לא הוחלף אצלי פעם אחת. אם אתה מאמין, לך איתו עד הסוף. בכדורגל אי אפשר לזגזג עם חלוצים. וזה מה שעשיתי".

איתי שכטר ומרקו בלבול. מכבי חיפה
"ידעתי שייקח לו זמן לחזור לעצמו, אבל גם ידעתי ששוה לשלם את המחיר. ושילמתי". מרקו בלבול עם איתי שכטר/מכבי חיפה
"פסלו לו גול חוקי לגמרי בכפר סבא, וזה הרג אותו. לא שרקו עליו פנדל ברור. אחר כך הוא הלך עם הראש באדמה והחמיץ גם את הפנדל. אם השער הזה היה מאושר, אני אומר לך ששכטר היה עושה לבד את המהפך"

במכבי חיפה חושבים שהתעוררות של שכטר היא רק עניין של זמן. "פסלו לו גול חוקי לגמרי בכפר סבא, וזה הרג אותו. לא שרקו עליו פנדל ברור. אחר כך הוא הלך עם הראש באדמה והחמיץ גם את הפנדל. אם השער הזה היה מאושר, אני אומר לך ששכטר היה עושה לבד את המהפך. הוא בחיים לא היה מחמיץ את הפנדל", אמר לנו גורם בצוות המקצועי השבוע.

ואולי זאת בדיוק הבעיה של שכטר, שמשלם בריבית את מחיר התדמית. הצלילות שלו, מודים היום גם באיגוד השופטים, הפכו לבעיה גם עבור השופטים הבכירים. "שכטר צולל בכל פעם שנוגעים בו. אני לא אומר שאם תורג'מן היה מוכשל היה שורקים לפנדל, אבל הוא צריך לדעת איך ומתי ליפול", אמר לנו קוון מוכר. "שופטים לא אוהבים את מה שהוא עושה". שחקן במכבי חיפה סיכם זאת כך: "לשכטר יש שתי ברירות. להמשיך ולצלול עם הקריירה, או להוביל את מכבי חיפה קדימה עם קצת יותר ריכוז. השער יגיע בקרוב, אני בטוח. זה רק עניין של זמן".

בניגוד לכל התחזיות, שכטר רוצה לעשות את זה כבר הערב – דווקא כחלוץ תשע, דווקא באצטדיון החדש של הפועל באר שבע המאיימת. "שער יפתח לו צוהר אצל רוני, בדיוק כמו שפתח אצל גוטמן. אל תשכח כמה המאמן צריך את הנקודות", אמר שחקן בכיר בקבוצה.

ושכטר? הוא מעדיף לשתוק בינתיים. לפחות עד הגול הבא.

יוסי בניון, אלירן עטר, איתי שכטר. ניב אהרונסון
יחזרו לחייך יחד? יוסי בניון ואלירן עטר עם איתי שכטר/ניב אהרונסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully