וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הימור עיוור: דני בלינד מנסה להציל את הקמפיין של נבחרת הולנד

3.9.2015 / 14:00

בהולנד לא מתלהבים בלשון המעטה ממינוי דני בלינד למאמן הנבחרת. עם רזומה של עונה כושלת אחת באיאקס כמאמן ראשי, האתגר שעומד מולו מורכב במיוחד: להציל את הקמפיין שהוא עצמו הרס כעוזרו של חוס הידינק

AP

כאשר החליף את חוס הידינק כמאמן נבחרת הולנד לפני חודשיים, חשף דני בלינד את הג'וב האטרקטיבי עליו ויתר. "היתה לי הצעה פנטסטית ממנצ'סטר יונייטד לפני שנה. דיברתי על כך עם לואי ואן חאל מספר פעמים, אבל לבסוף דחיתי אותה. מה יכול להיות נפלא יותר מלאמן את הנבחרת שלך?" הוא חייך. עבור בלינד זה אולי נפלא, אבל רוב האוהדים בהולנד היו מעדיפים לראות אותו כעוזר על הספסל באולד טראפורד. הם לא מבינים מדוע נבחר אדם ללא רקורד מהותי כלשהו לתפקיד הלאומי החשוב, ויש קונצנזוס כמעט מוחלט שרונאלד קומאן היה אלטרנטיבה טובה הרבה יותר. אלא שהטעות הקשה של ההתאחדות לא נעשתה עכשיו. היא בוצעה עוד לפני המונדיאל.

ואן חאל הודיע מראש כי יסיים את הקדנציה שלו אחרי ההרפתקה בברזיל, וההולנדים ממש לא היו בלחץ זמן בבואם לבחור את המחליף המיועד. קומאן, ששיקם את תדמיתו והוכיח את עצמו בפיינורד, ראה בעצמו מועמד טבעי, ופרשנים רבים תמכו בו, אולם אופיו הסוער הרתיע את ההתאחדות. היא רצתה להעניק לו תקופת מבחן כעוזרו של חוס הידינק למשך שנתיים, וההצעה הועברה אליו בדרך שנתפסה על ידי קומאן כמעליבה. אז הוא בחר בסאותהמפטון, ובלינד קיבל לא רק את תפקיד העוזר, אלא הבטחה מפורשת וחתומה להתמנות למאמן ראשי אחרי יורו 2016. זה נראה תמוה אז, ומרגיש תמוה עוד יותר עכשיו, כאשר השותף המרכזי ביותר לכשלונו של המאמן הוותיק, שנהנה מסמכויות נרחבות מאוד מתחילת הקדנציה, יורש אותו.

לואי ואן חאל מאמן נבחרת הולנד עם עוזרו דני בלינד. Dean Mouhtaropoulos, GettyImages
זה נראה תמוה אז, ומרגיש תמוה עוד יותר עכשיו. בלינד עם ואן חאל/GettyImages, Dean Mouhtaropoulos

בגידה במסורת

על איכויותיו של בלינד כשחקן מעולם לא היה עוררין. הוא היה בלם מוערך במשך 13 עונות באיאקס, זכה חמש אליפויות ובכל שלושת הגביעים האירופיים, כולל ליגת האלופות ב-1994, כקפטן של קבוצה צעירה בהדרכת ואן חאל. כבר אז ראה את עצמו בילנד כמאמן לעתיד, אלא שבתחום זה שאיפותיו לא התגשמו. הוא כבר בן 54, וברזומה שלו מופיעה שנה אחת בלבד כמאמן ראשי, שהסתיימה בפיאסקו מהדהד. בלינד החליף דווקא את קומאן על ספסל איאקס במרץ 2005, ובעונתו המלאה היחידה לא עמד אפילו בציפיות הנמוכות ביותר. האימפריה מאמסטרדם סיימה במקום הרביעי, 24 נקודות אחרי האלופה איינדהובן, ולכן גם הזכיה בגביע לא שינתה את הרושם.

הבעיות בקדנציה האומללה לא באו לידי ביטוי רק בהפסדים. חמור במיוחד, לפחות בעיני האוהדים והמועדון, היה הנסיון להמיר, תוך כדי העונה, את השיטה המסורתית 3-3-4 ל-2-4-4. בלינד אמר אז: "עשינוי סיעור מוחות והחלטנו שהמערך החדש יעניק חופש פעולה לשחקני החוד". גמישות מחשבתית זה נחמד, אך עבור איאקס הסטיה מהמערך הקבוע שקולה למעבר לחולצות לבנות עבור ברצלונה. התגובות היו נזעמות, וההרפתקה נכשלה מבחינה טקטית בכל מקרה. כעבור חודשיים חזרה איאקס ל-3-3-4. זה לא שיפר את המשחק ההתקפי, והקבוצה ספגה ביקורת על סגנון משעמם ומבוקר מדי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
דני בלינד מאמן איאקס. AP
בעונתו המלאה היחידה לא עמד אפילו בציפיות הנמוכות ביותר. בלינד באייאקס/AP

חוסר הצלחה כמנהל

פיטוריו של בלינד בקיץ 2006 היו, לפיכך, צפויים, ובזאת מסתכם נסיונו כמאמן ראשי עד כה. אז במה הוא עסק, אם כך? בעיקר בניהול, ולא בהצלחה גדולה. מיד אחרי שתלה את הנעליים התמנה הקפטן למנהל הטכני של איאקס, לצד שחקן העבר יאן ואוטרס. פעילותו בשוק ההעברות לא הוכיחה את עצמה, והסכסוכים הבלתי פוסקים עם עמיתו גלשו באופן קבוע לתקשורת. בתום עונה מאכזבת במיוחד, הודיע בלינד שהוא רואה את עצמו כמאמן, ועבר לקבוצת הנוער של המועדון בה בילה חמש שנים עד שהגשים את החלום וירש את קומאן.

החלום הזה הפך, כאמור, לסיוט, ובלינד שב לניהול. הוא עשה צעד אחורה כדי להתמנות למנהל הטכני של קבוצת נעוריו ספרטה רוטרדאם, חתם לארבע שנים, לא ענה על הציפיות, וברח כעבור שנה כדי לשוב לאיאקס. ב-2009, כאשר מרטין יול מונה למאמן, הוחלט שבלינד ישמש כעוזרו, וזו היתה בחירה גרועה כי השניים לא סבלו זה את זה ולא הצליחו לעבוד כצוות. בלינד טען כי יול הורס את הקבוצה והביא לבסוף לעזיבתו ולמינויו של פרנק דה בור. הוא עצמו שב לעמדת המנהל הטכני, אותה עזב ב-2012 לטובת משרת עוזרו של ואן חאל בנבחרת.

מרטין יול מאמן המבורג. Martin Rose, GettyImages
לא הצליחו לעבוד כצוות. מרטין יול/GettyImages, Martin Rose

ורק ההתאחדות שמחה

ומאז הוא שם. בעוד הקדנציה של ואן חאל עצמו הוגדרה כהצלחה, עם העפלה בלתי צפויה לחצי גמר המונדיאל, הדבר לא גרם להערכה גדולה במיוחד כלפי בלינד מצד הפרשנים. סמכויותיו הורחבו בעידן הידינק, והנבחרת התרסקה. הפסדים בצ'כיה ובאיסלנד ותיקו ביתי מול טורקיה העמידו את הכתומים בסכנה ממשית. אי העפלה לטורניר שהורחב ל-24 נבחרות תהיה אסון בקנה מידה היסטורי, וההולנדים מדוכאים למדי מכך שמשימת החילוץ הונחה, כמעט בלית ברירה, על כתפיו של האיש שלא הוכיח את עצמו מעולם. קומאן לא יעזוב את אנגליה, דה בור לא ממהר להכניס ראש בריא למיטה חולה ומעדיף להישאר באיאקס, וההתאחדות בכל מקרה מחוייבת לבלינד החל מ-2016. אז זה מה יש.

"מתחילת הקדנציה של הידינק, בלינד היה אחראי על הכנה טקטית למשחקים. אם הוא נכשל איתו, מה הסיבה להאמין שיצליח בלעדיו? המינוי הזה לא הגיוני", קובע העיתונאי פיליפ שרויירס. עמיתו סטפן קורטס טוען: "לאף אחד אין בטחון בבלינד, כי כל מה שעשה מאז פרש כשחקן נגמר בכשלון".

ואן באסטן ו-ואן ניסטלרוי עוזרים, רובן קפטן

מיותר לציין שבלינד רואה את הדברים באור אחר לגמרי. עבורו מדובר בהגשמת חלום, והוא שופע אופטימיות לקראת המשחקים הגורליים מול איסלנד וטורקיה בימים הקרובים. "נתגבר על כל המכשולים", הוא הבטיח, וההתאחדות תומכת בו, בעיקר כי היא אחראית לבחירתו. המזכ"ל ברט ואן אוסטפן אמר אחרי המינוי: "כולנו נרגשים מדני בלינד. יש לו עבר עשיר בכדורגל, והוא כבר התנסה כמאמן. הצוות החדש שלו מצוין, עם 170 משחקים בנבחרת".

הצוות באמת נראה מרשים. מרקו ואן באסטן, שחווה קדנציה סוערת למדי בת ארבע שנים כמאמן הולנד ראשי, הוזמן על ידי בלינד לשמש כעוזרו, ולצידם יישב חלוץ אגדי נוסף, רוד ואן ניסטלרוי. על המגרש יש חלוצים אגדיים בזכות עצמם, ואחת ההחלטות הראשונות של בלינד היתה לקחת את סרט הקפטן מרובין ואן פרסי ולהעביר אותו לאריאן רובן. הסקורר הטרי של פנרבחצ'ה אמר שהוא מבין את הבחירה, משלים איתה ויסתפק בסגנות.

את רובן כקפטן התקשורת דווקא קיבלה בעין יפה, אבל הסגל הראשון שפירסם בלינד נתקל בביקורת, כנהוג במדינה בה לשיוך קבוצתי יש משקל קריטי. וים ואן האנחם, כוכב העבר המפורסם שמזוהה עם פיינורד, תקף בפראות את זימונם של ילדי איאקס, חאירו רידבאלד וקני טטה. "הם עדיין לא מנוסים, עושים המון טעויות ולא בשלים למשימה. אז למה הם בנבחרת? יש רק סיבה אחת – כי הם משחקים באיאקס. לו היו משחקים בכרונינגן או אוטרכט, הם לא היו מקבלים את הזימון", הוא כתב בטורו בעיתון הפופולרי "אלחמן דאחבלאד" שיוצא לאור ברוטרדאם.

הולנד יודעת היטב שהיא זקוקה לשש נקודות במפגשים הקרובים כדי להשאיר לעצמה סיכוי טוב להעפיל ישירות בלי להזדקק לפלייאוף. את המתח אפשר לחתוך בסכין, אבל ההתלהבות לא גדולה. פעם דיילי בלינד היה הבן של דני. היום דני הוא בסך הכל אבא של דיילי, אבל הוא גם המאמן שלו בנבחרת. הם מייחלים להרבה מזל כדי לצלוח את המשימה יחדיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully