וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שתי נקודות מאם כל הסנסציות: 30 שנה לגליקשטיין נגד מקנרו בארה"ב

חדר הלבשה שכולו בעדו, אוהד אחד שהפריע וגרופי שמכר את האייר ג'ורדן שלו בשביל 'גלי'. שלמה גליקשטיין כבר היה מעבר לשיא ב-1985, אבל ב-US Open הוא לקח את האלוף ג'ון מקנרו עד הקצה. 30 שנה ל"הפסד האכזרי בקריירה" של טניסאי העלית הראשון

לשכת העיתונות הממשלתית

את הבהלה שאחזה בעיניו של ג'ון מקנרו ראו ממעלה המגרש המרכזי בפלאשינג. בבית שלו, מול אביו ואישתו דאז, טאטום, הוא שמט יתרון מערכה והידרדר עד כדי שתי נקודות מאחת הסנסציות הגדולות שנראו בענף. זה היה בקיץ, שנת 85, והאמריקאי היה האלוף המכהן - ארבע פעמים זכה ב-US OPEN - והמדורג ראשון בעולם. מעולם לא קרה שאלוף מכהן הודח בסיבוב הראשון.

"מעולם, בחיי, לא הייתי כל כך מאושר אחרי ניצחון בסיבוב הראשון", אמר מקנרו בערב 27 באוגוסט, 30 שנה ויום לפני היום. והעיתונאי מייק פנר סיכם נהדר בלוס אנג'לס טיימס. "הוא כמעט הפסיד את התואר", כתב, "מהר יותר משאתם יכולים להגיד שלמה גליקשטיין".

ג'ון מקנרו באליפות ארצות הברית 1985. AP
"מעולם, בחיי, לא הייתי כל כך מאושר אחרי ניצחון בסיבוב הראשון". מקנרו/AP

"הגעתי לא מוכן, והוא שחט אותי"

שלמה גליקשטיין היה אז בן 29. הוא היה הטניסאי הישראלי הראשון שהגיע לטופ, ושלוש שנים לפני כן דורג במקום ה-22 בעולם. בין הדובדבנים שבקצפת נמצאים רבע גמר אוסטרליה ב-1981, וניצחון עצום על המדורג ראשון במרץ 1983, איוון לנדל, בטורניר מונטה קרלו.

אבל גראנדסלאם זה גראנדסלאם, וזה של ניו יורק זימן לישראלי את הטניסאי הכי טוב בעולם, ויש האומרים - את הזבל הכי גדול בענף (בקטע טוב או רע - אתם תחליטו). וגליקשטיין היה הרחק משיאו. הוא הידרדר בדירוג העולמי, לטענתו מחוץ לטופ-100; מבחינת התקשורת האמריקאית זה נע בין 138 ל-175. הוא הגיע לתפוח הגדול ולא יכול היה להתאמן בגלל מזג האוויר. הגשם אפילו דחה את קיום המשחק ביום, וממילא, הישראלי לא הגיע מוכן.

המערכה הראשונה, כצפוי, הסתיימה ב-1:6 לטובת ג'וני מק. "הגעתי לא מוכן, והוא שחט אותי", מספר גליקשטיין לוואלה ספורט. "תוך זמן קצר זה היה 1:6, 1:3 ונראה שלא היה שום משחק. והיו לי משחקים צמודים יחסית נגדו". הכול יחסי, זה נכון. שלמה פגש במקנרו ארבע פעמים לפני כן. פעמיים הוא מתח את האמריקאי לשלוש מערכות, פעם אחת זה נגמר 0:2 חלק למקנרו ופעם אחת ג'וני נפצע ונטש. ניצחון טכני שלא עודד את גליקשטיין מבחינה מקצועית, "אבל את והנקודות והכסף קיבלתי", הוא אומר וצוחק.

גליקשטיין טוען שמקנרו לא אהב לשחק נגדו. "אחרי משחקים היינו מדברים", הוא מספר. "היינו חברים די טובים אז, אם מישהו יכול לכנות אחד כמו מקנרו חבר. בעיקרון, הוא לא סבל שחקנים מהסבב. אבל את אלה שלא היו בעשירייה הראשונה ובכל זאת נתנו לו פייט, הוא חיבב".

1:6, 1:3, להזכירכם, בשחיטה של מקנרו, "ואז פתאום", משחזר גליקשטיין, "התחלתי לחזור".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
שלמה גליקשטיין ב-1985. GettyImages
"בעיקרון, מקנרו לא סבל שחקנים מהסבב. אבל את אלה שלא היו בעשירייה הראשונה ובכל זאת נתנו לו פייט, הוא חיבב". גליקשטיין/GettyImages

"החלפתי את האייר-ג'ורדן תמורת נעלי 'גלי', כמו ששלמה נעל"

ביציע היו לא מעט יהודים תומכים, והמגרש המרכזי התמלא ככל שהקאמבק של שלמה תפס אחיזה. "במערכה הראשונה היו 2,000 איש באיצטדיון", נזכר גליקשטיין. "אחרי שלקחתי את השנייה הוא התמלא פתאום. ואחרי שלקחתי את השלישית היו שם כ-17 אלף איש. מפוצץ".

במערכה השנייה מקנרו החל להתעצבן. "הסיבוב הראשון זה הסיבוב הכי טוב לשחק נגד המדורגים בגראנד סלאם", גליקשטיין אומר, ולמען האמינות נציין שסיפר את אותה תזה גם לעיתונאים האמריקאים של 28 באוגוסט, 1985. "הם די שבירים במצבים האלה. החל מסיבוב שלישי כבר קשה לנצח אותם".

השיחה בינינו נערכת לפני הגרלת שלב הבתים של מכבי תל אביב בצ'מפיונס ליג. עבורם, ברצלונה זו מקנרו. והם, כמובן, רצו בה כשלל ולא כיריב ספורטיבי. "אף פעם לא עליתי לשחק טניס במחשבה שאני לא יכול לנצח", הוא אומר. "אני לא בקשקוש הזה של יריבים מפוארים. אני גם חושב שמכבי יכולה לנצח הרבה קבוצות וצריכה לעלות לשחק כדי לנצח. אני, מה שבטוח, לא עליתי לשחק בשביל כבוד".

אבל כבוד היה, ועוד איך היה. "זה היה המשחק הכי טוב שמעולם לא ראיתי", מספר לוואלה ספורט העיתונאי האמריקאי מארק שטיין, אז בן 16; כיום הוא מהבכירים שבכתבי ה-NBA של ESPN, אבל מאז ומתמיד הוא נמצא בקראש על הטניס הכחול-לבן (ועל מנצ'סטר סיטי). את גליקשטיין הוא אהב במיוחד. "החלפתי את האייר-ג'ורדן הכי יקרות תמורת נעלי 'גלי', כמו ששלמה נעל".

"הנה מה שאני זוכר", הוא ממשיך. "האוהד הכי גדול של גליקשטיין בכל העולם - אני! - הייתי בישראל. וזה לא שודר בטלוויזיה. סוף סוף שלמה באמריקה, ואני שם, לא יכול לראות נקודה. עד ליום הזה כל שראיתי זו חצי שעה שבורה ביוטיוב. עד היום אני מנסה להשיג את ההתמודדות המלאה - בלי הצלחה. קראתי כל כתבה על המשחק הזה".

"גליקשטיין התעלל בי"

גליקשטיין הפך את המערכה השנייה, ניצח 6:7 ובשלישית הדהים עם 2:6. מקנרו חזר מהר עם 6:3.

מקנרו נגד גליקשטיין, גבירותיי ורבותיי - מערכה חמישית. הישראלי שמחוץ למאייה מול הטוב בעולם. תארו לכם - דודי סלע רחוק שתי נקודות מלנצח את דג'וקוביץ' בגראנדסלאם. הולי מולי.

מקנרו פתח חזק ושבר ל-1:2; גליקשטיין החזיר שבירה. מקנרו שבר שוב ל-3:3, הישראלי שבר על האפס, 4:4, עשה 4:5 והוביל 15:30 נגד ההגשות של ג'וני מק. שלמה מישראל היה רחוק שתי נקודות מסנסציית הסנסציות. שתי נקודות מהניצחון היוקרתי בחייו.

אבל מקנרו חזר, והשווה עם אייס - 5:5; ו-5:6. ו-6:6.

"כשהגענו לשובר שוויון הייתי בשוק", סיפר האלוף ל"סנטינאל סאן". "הבנתי שאני חייב לתת את התחת כדי לנצח".

הוא הוביל 1:3 רק כדי שהישראלי ישווה ל-3:3. מקנרו ברח ל-3:6 והעיתונאי ג'ון סארני דיווח שטאטום, אז אישתו האוהבת והיום גרושתו הפחות, מחאה כפיים של ניצחון. רשתות הטלוויזיה נשמו לרווחה - יציאה מוקדמת של מקנרו היתה מכת מוות לרייטינג. אבל מקנרו הכניס שלושה כדורים רצופים ברשת. גליקשטיין השווה ל-6:6.

אחרי הנקודה ה-12 השחקנים החליפו צדדים במגרש, וכל האיצטדיון עמד על הרגליים. אלפי אמריקאים בחרו צד, ועודדו את הישראלי - נגד אמריקאי. גליקשטיין לא ידע איך להגיב. "הקהל שאג", נכתב בטיימס, "וגליקשטיין התכונן לעוד סרב. הוא איבד ריכוז בזמן שזרק את הכדור לעצמו. הוא ניסה שוב, ומקנרו החזיר ולקח את הנקודה". 6:7 למקנרו. "אני זוכר שמישהו מהקהל הפריע לי", שלמה אומר, ומוסיף בציניות - "איזה אמריקאי חמוד". הישראלי עוד השווה, אבל אז האלוף המכהן לקח עוד שתי נקודות, הרים אגרוף באוויר והצדיע לקהל. שלוש שעות וחמישים ואחת דקות סחט גליקשטיין את מקנרו, עד שנגמר. עד שמקנרו אמר: "מעולם, בחיי, לא הייתי כל כך מאושר אחרי ניצחון בסיבוב הראשון".

"אני לא יודע מה קרה", הוסיף ג'וני מק. "[גליקשטיין] שיחק טניס בלתי ייאמן, והתעלל בי. הוא משחק בסגנון משונה מאוד והסרבים שלו היו הרבה יותר טובים משציפיתי. אולי הגעתי שאנן. הרגשתי כאילו נאבקתי לאורך כל המשחק. אני חייב ללכת הביתה ולהבין מה עשיתי לא בסדר". אחרי 59 שגיאות לא מחויבות, לעומת 23 של גליקשטיין, האמריקאי בהחלט היה צריך להבין מה קרה. הוא הבין. והגיע לגמר - שם הפסיד ללנדל.

ג'ון מקנרו ב-1985. GettyImages
הזיע במשך שלוש שעות ו-50 דקות. מקנרו/GettyImages

"יש אנשים שמסתכלים על זה כהפסד הכי מתוק; לא אני"

מיד לאחר אותו קרב, גליקשטיין הפתיע את העיתונאים האמריקאים כשאמר: "אני לא חושב ששיחקתי את הטניס הטוב ביותר שלי".

אתמול (חמישי) אמר: "זו היתה אכזבה גדולה מאוד. הייתי בירידה אז, וזה היה משחק שיכול להחזיר אותי למעלה בבת אחת. אם הייתי מנצח אותו, הייתי יכול גם להגיע מאוד רחוק בטורניר ההוא. אני פשוט זוכר את הנקודות בורחות. אין לך זמן לחשוב בזמן המשחק, אלו דברים אוטומטיים. זה פשוט ברח, וזה היה הפסד מאור אכזרי. בסבב האישי, זה היה ההפסד הכי אכזרי בקריירה. יש אנשים שמסתכלים על זה כהפסד הכי מתוק; לא אני".

מיד עם סיום המשחק הוא ירד לחדר ההלבשה, ומצא שם 50 טניסאים צופים במה שהתרחש במגרש המרכזי. "כולם היו מתים שמקנרו יפסיד יותר מאשר הם רצו שאני אנצח", הוא אומר. "הם לא סבלו אותו".

חובבי הטניס הישראלים תמכו בגליקשטיין, ובגדול. גם בארצות הברית. הוא היה סיפור היום. למחרת הוזמן ל"גוד מורנינג אמריקה". "כולם זכרו את המשחק הזה להרבה שנים אחר כך", הוא אומר. "מקנרו מפרשן את ה-US OPEN, ובהפסקות גשם תמיד מראים את המשחק הזה".

לפני שלוש שנים הם נפגשו, ג'וני מק ושלמה גליקשטיין. מקנרו, בלי להתבלבל ולהפתעת גליקשטיין, מיד דיבר על המשחק הזה. על המשחק עליו נכתב, "זו היתה יכולה להיות אחת הסנסציות הגדולות בתולדות הענף".

אז מה קרה? הקשיתי. איך איבדת את המשחק הזה?

"הוא פשוט חזר לשחק כמו מספר 1 בעולם", הוא אומר.

orenjos@walla.co.il

טוויטר: josifoon

לעמוד הפייסבוק של יוסיפון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully