וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חי בסרט: דיאן ראדוניץ', חלוץ הרכש המפתיע של מכבי תל אביב

27.8.2015 / 7:00

סיפורו המשונה של החלוץ הגרמני-קרואטי ששיחק בבאיירן מינכן, למד משפטים, הרכיב רובים במפעל, נפצע ללא הפסקה, וסיפק בינתיים את הסחורה רק עבור מאמן אחד בקבוצת תחתית זניחה. "פרד הקרואטי" יעשה את ההבדל בליגת האלופות?

צילום מסך

סיכויי הצלחתו של דיאן ראדוניץ' בן ה-25 במכבי תל אביב ממש לא ברורים, אבל דבר אחד אפשר להבטיח: החלוץ הקרואטי מביא איתו סיפור חיים יוצא דופן, ואם תסריטאי ישראלי מחפש עלילה משובחת, בהחלט כדאי לו לפנות אליו. כדי שהסרט יהיה מרתק אפילו יותר, ישמח ראדוניץ' לקבל בהגרלת שלב הבתים של ליגת האלופות את באיירן מינכן, כי אז, תאמינו או לא, הוא יפגוש את האקסית בשורותיה חלם לשחק ואת הכוכב האוסטרי דויד אלאבה, איתו שיתף פעולה על המגרש.

דיאן ראדוניץ' שחקן מכבי תל אביב. האתר הרשמי של מכבי תל אביב, אתר רשמי
השחקן החדש של מכבי תל אביב. דיאן ראדוניץ'/אתר רשמי, האתר הרשמי של מכבי תל אביב

שביעייה במשחק מבחן בבאיירן מינכן

למעשה, מדובר בשחקן גרמני לכל דבר. הוריו, שלא היו קומוניסטים וחששו מהמשטר של טיטו, הצליחו להגר מיוגוסלביה לגרמניה לפני יותר מ-30 שנה, ודיאן נולד סמוך לגבול השוויצרי, על שפת אגם קונסטנץ. שם הוא גם החל את הקריירה שלו באקדמיה של קבוצת אולם, בהדרכתו של הרמן באדשטובר, אביו של בלם באיירן מינכן, הולגר באדשטובר. הנער גילה ניצוצות של כשרון לא מבוטל בחוד, וכאשר היה בן 18 המליץ עליו המאמן, שהלך לעולמו מסרטן זמן קצר לאחר מכן, למועדון בו התלמד בנו.

כך הגיע ראדוניץ' למבחנים בקבוצה הגדולה בגרמניה ב-2008, ובמשחק האימון הראשון בו שותף כבש שביעייה. ההצגה שכנעה את הצוות המקצועי של באיירן להחתימו לשנה וחצי, והסקורר קיבל את הזדמנות חייו. הוא הבקיע פעמיים בארבעת המשחקים בהם שותף בליגה לקבוצות צעירות, ונהנה מחברתם של אלאבה ודייגו קונטנטו. לרוע מזלו, פציעות הרסו לחלוטין את החלום. ראדוניץ' סבל מבעיות בגבו, בברכיו ובקרסוליו, ולא סתם גמר את העונה. בבאיירן הגיעו למסקנה שאין לו עתיד, החלוץ שוחרר, חזר לבית הוריו, ובשלב זה בחר לוותר על המשחק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
שחקן באיירן מינכן, דויד אלאבה. רויטרס
שיחק יחד עם ראדוניץ'. דויד אלאבה/רויטרס

עובר לסבתא בגיל 22

"אחרי הפציעה זרקתי את הכדורגל מהראש ונרשמתי ללימודי משפטים באוניברסיטת קונסטנץ. כל יום חציתי את האגם במעבורת. אהבתי את השיעורים ואת האווירה, אבל משהו הרגיש לי לא נכון", הוא סיפר בדיעבד. ההרגשה הזו הובילה לשינוי קיצוני ולא לגמרי מובן בחייו. במקום ליהנות מהחיים באחד המקומות היפים באירופה ולהתמיד בלימודים, אמר דיאן ביום בהיר אחד שלום להוריו ולאחותו, נכנס לרכבו ונסע לגור עם סבתו בקרואטיה. בגיל 22, הייתה זו ההתנסות הראשונה שלו ב"מולדת ההיסטורית". משיחות עם קרואטים עולה כי צעירים גרמנים כמוהו עושים לא פעם את המעבר ממניעים לאומיים, ואולי אף לאומנים. קשה לדעת אם היו אלה השיקולים של ראדוניץ', אך ברור כי מצבו הכלכלי הורע במקום מגוריו החדש.

כדי לפרנס את עצמו בעיירה הקרואטית באיזור קרלובאץ, לא הרחק מהבירה זאגרב, הוא החל לעבוד במפעל לייצור נשקים. ראדוניץ' עבד בהרכבת רובים, ומעיד על עצמו כי יודע להרכיב ולפרק נשק בעיניים עצומות. "לא בחלתי בעבודה קשה, וחזרתי הביתה מלוכלכך ומסריח", היא גילה בראיון. במקביל, על מנת למלא את שעות הפנאי, הוא החל לשחק בזרינסקי אוזאל הזעירה בליגת החובבים האיזורית, וקרע רשתות. ואז, בסך הכול לפני שנתיים, התרחש המהפך השלישי בחייו הצעירים, כאשר אוהד מקומי המליץ עליו לאיגור פאמיץ'.

שחקן מכבי תל אביב, דיאן ראדוניץ'. דף הפייסבוק הרשמי של איסטרה, צילום מסך
עבר גם במפעל לייצור נשקים. דיאן ראדוניץ'/צילום מסך, דף הפייסבוק הרשמי של איסטרה

חלוץ העבר התאהב ממבט הראשון

דמות מעניינת מאוד הוא פאמיץ'. בשנות ה-90', הוא עשה קריירה לא רעה כחלוץ פיזי מאוד, שהגיעה לשיאה בהכללתו בסגל קרואטיה לאליפות אירופה ההיסטורית ב-1996. טכניקה מעולם לא הייתה לו, אבל נוכחות עצומה ברחבה, חוצפה אינסופית ומשחק ראש משובח בזכות 191 הסנטימטרים שלו הפכו אותו לאימת ההגנות, ואפילו הובילו אותו לעונות לא רעות בסושו הצרפתית ורוסטוק הגרמנית. אחרי הפרישה, הוא פנה לאימון, ומאז 2011 עומד על הקווים של איסטרה פולה, הקבוצה הבכירה בחבל הולדתו איסטרה שרגילה להיאבק בתחתית הליגה הראשונה. "יש לנו חלוץ בשבילך, אולי כדאי לך לצפות בו", אמר לו חבר על ראדוניץ'. פאמיץ' הגיע, וראה בחור שהזכיר לו את עצמו. זו הייתה אהבה ממבט ראשון.

"ברגע שראיתי אותו, ידעתי שאני חייב להחתימו. לא התלבטתי אפילו לשנייה. תהיה לו קריירה מזהירה", התלהב המאמן מראדוניץ' - 190 סנטימטרים של חלוץ רחבה קלאסי. הוא לקח אותו לאיסטרה, בנה את הקבוצה סביבו, וכך חווה השחקן את עונתו הראשונה בקבוצה מקצוענית ב-2013/14. החושים של פאמיץ' לא הטעו אותו. הרכש החדש אכן עשה עבודה מרשימה עבורו, כבש תשעה שערים למרות שלא תמיד היה כשיר, וזכה לשבחים גדולים. אקורד הסיום היה מוצלח במיוחד, כאשר הרשית במאי 2014 תוך שבוע שערי ניצחון מול שתי האימפריות הגדולות של הכדורגל הקרואטי, דינמו זאגרב והיידוק ספליט. "הוא החלוץ הטוב בליגה", הכריז פאמיץ'. התקשורת יצאה מגדרה, וכך גם הנהלת דינמו שהחליטה לרכוש את הכשרון העולה.

המאמן הקרואטי איגור פאמיץ'. AP
אהבה ממבט ראשון. איגור פאמיץ'/AP

"פרד הקרואטי"

אז ראדוניץ' הפך תוך שנה מעובד זוטר במפעל להבטחה במדי האלופה. הוא קיבל חוזה לחמש שנים והצהיר: "אני מאושר. אין מילים כדי להסביר את הגאווה שאני חש ללבוש את החולצה של דינמו". המאמן זוראן מאמיץ' הלהיב את האוהדים: "ראדוניץ' הוא חלוץ מודרני, חזק מאוד, אוהב להיות מעורב במשחק ועובד למען הקבוצה. הוא מתאים לסגנון שלנו עם שחקני אגף מהירים. עקבנו אחריו במשך כל העונה, ראינו את השערים שכבש והתרשמנו מתרומתו הכללית". ביטחון עצמי ממש לא חסר לו, וכאשר נשאל לגבי ההחלטה הטובה ביותר שעשתה דינמו בקיץ המדובר, הוא השיב בלי למצמץ: "הם החתימו אותי".

ואולם, תוך שבועות ספורים התברר שאנשי דינמו דווקא היו סבורים אחרת. זה התחיל עם ההלם באימון הראשון של ראדוניץ', כאשר הוא איבד לפתע את הכרתו וצנח לדשא. מאמיץ' הסביר שההתעלפות קשורה לדיאטה המחמירה שהתישה את השחקן, אבל פציעה נוספת הרסה לו את מחנה האימונים, ובמשחקים הראשונים ביולי 2014 ראדוניץ' גילה יכולת ירודה. האוהדים המאוכזבים הדביקו לו מיד את הכינוי המעליב "פרד הקרואטי", תוך השוואה לחלוץ הברזילאי שנכשל במונדיאל. הפרשנים שסיקרו את דינמו ביקרו אותו על כבדות ותנועה לקויה ללא כדור, והרומן נגמר במהרה. כבר בתחילת אוגוסט הושאל ראדוניץ' אחר כבוד חזרה לאיסטרה, שם קיבלו אותו המאמן והאוהדים בזרועות פתוחות.

שחקו נבחרת ברזיל, פרד. רויטרס
מזכיר את ראדוניץ'? פרד העצוב במשחק מול גרמניה/רויטרס

נפצע בסוף עונה מוצלחת

אצל פאמיץ', איתו יצר קשר חברי גם מחוץ למגרש, ראדוניץ' תמיד הרגיש נוח. איסטרה הייתה עלובה בעונה שעברה ובקושי שרדה בליגה, אבל הסקורר שלה להט עם 16 שערים ב-23 משחקים. למעשה, ראדוניץ' הציל את הקבוצה מירידה. לו לא היה נפצע מספר פעמים, ייתכן והחבורה של פאמיץ' הייתה משיגה תוצאות קצת יותר טובות. למעשה, במשאלים מסוימים נכלל ראדוניץ' בנבחרת העונה. הוא היה פורה במיוחד באפריל, עם שישה כיבושים בחמישה משחקים, אבל אז, במשחק הראשון במאי, נפגע בקרסולו וסיים את העונה. הפציעה הזו פגעה מאוד, בין היתר, בסיכוייו לפלס את דרכו להרכב דינמו זאגרב בעונה החדשה. מאמיץ' כבר לא בנה עליו. כפי שניתן לראות, פציעות תכופות מהוות חלק בלתי נפרד מהקריירה שלו, והדבר לא צפוי להשתנות העונה.

על פי דיווחים בתקשורת הקרואטית, החלוץ היה מבוקש בקיץ האחרון. הוא חוזר על ידי ורונה האיטלקית, גנק ואוסטנד הבלגיות, וגם קבוצה גרמנית ששמה לא פורסם. כולן הביעו לכאורה עניין לרכוש את כרטיסו, אבל דינמו סירבה והעדיפה את מסלול ההשאלה. בהתחשב בעובדה כי מדובר בשחקן בן 25 שלא מתקרב לסגל הנבחרת ולא נמצא בתוכניות המאמן, התנהלות זו נראית תמוהה למדי. בסופו של דבר, מכבי תל אביב קפצה על המציאה ומילאה בדיוק את דרישותיה של זאגרב.

שחקן מכבי תל אביב, דיאן ראדוניץ'. דף הפייסבוק הרשמי של איסטרה, צילום מסך
היה מבוקש בקיץ האחרון. ראדוניץ' בפעולה/צילום מסך, דף הפייסבוק הרשמי של איסטרה

"משחק ראש - לא הצד החזק"

מבחינת ראדוניץ', הצטרפות לקבוצה שהעפילה לליגת האלופות היא התגשמות חלום. לעומת זאת, מבחינת מכבי תל אביב מדובר בהימור גדול מאוד. אמנם ראדוניץ' התגלה כחלוץ רחבה עם חוש מפותח לשערים, אבל הוא עשה זאת רק בקבוצת תחתית בליגה חלשה, ומעולם לא התמודד מול יריבות שמתקרבות לרמת הצ'מפיונס ליג. האם באמת אפשר לבנות עליו? הדעות בקרב הפרשנים הקרואטים חלוקות.

רוברט מטאוני, עיתונאי הבכיר שמתגורר בפולה ועוקב אחרי איסטרה, מספר לוואלה ספורט: "זו יכולה להיות עסקה טובה הן למכבי והן לראדוניץ', אם האלופה הישראלית אכן זקוקה לחלוץ מטרה. לדיאן טכניקה טובה יחסית לחלוץ מרכזי, והוא גם מהיר למרות גובהו. יש לו תכונות של מספר 9 קלאסי - תנועה אלכסונית טובה, קור רוח מול השער ובעיטה טובה ברגל ימין. עם זאת, משחק הראש הוא לא הצד החזק שלו. הוא אדם נעים הליכות וצנוע, בעל חוש הומור. סביר להניח שהוא יזדקק לזמן כדי להתאקלם בקבוצה החדשה, אבל אם מכבי תתאים את עצמה אליו, הוא יכול להצליח".

דוריאן ורקליאן, כתב מקומי המסקר את כל משחקיה של איסטרה, נלהב אפילו יותר: "דיאן הוא השחקן הטוב ביותר של איסטרה ב-15 השנים האחרונות. הוא הועיל לקבוצה מהרגע הראשון בזכות החוסן הפיזי שלו ואחוז ניצול ההזדמנויות הגבוה. חסרונו הגדול הוא הנטייה להתווכח עם שופטים. בדינמו לא היה לו מקום בגלל התחרות הקשה, ובגלל שלא היו לו מרחבים לפעולה. איסטרה משחקת על מתפרצות, וזה מתאים מאוד לראדוניץ'. צפיתי במשחק הגומלין בין מכבי לבאזל, ואני חושב שהוא יכול להתאים גם לאלופת ישראל. כשהוא כשיר, הוא הוא שחקן נהדר".

שחקן מכבי תל אביב, דיאן ראדוניץ'. דף הפייסבוק הרשמי של איסטרה, צילום מסך
"משחק ראש - לא הצד החזק". ראדוניץ'/צילום מסך, דף הפייסבוק הרשמי של איסטרה

"חלוץ מיושן"

אבל מה הסיכוי לכך? אלכסנדר חוליגה, עיתונאי בכיר שרחוק מלהיות מזוהה עם איסטרה, נותן אבחנה מציאותית יותר: "ראדוניץ' אמנם כבש הרבה שערים, אבל הוא חלוץ מיושן. הוא משחק עם הגב לשער, ולא עושה כלום מלבד להבקיע. תרומתו למשחק הקבוצתי מוגבלת ביותר. בנוסף, הוא נוטה להיפצע בתדירות גבוהה, ולעתים נדירות עולה למגרש בכשירות מלאה. תמיד יש לו בעיות רפואיות מגוונות".

השאיפות של ראדוניץ' בשמיים. "כילד, חלמתי לשחק בנבחרת גרמניה או קרואטיה. לא ויתרתי על החלום, ולא ארגע עד שאגשים אותו", הוא הצהיר לא מכבר. בעולם האידיאלי, ההשאלה למכבי והמשחקים בליגת האלופות אמורים לקרב אותו למטרה, אבל השורה התחתונה לא מרשימה במיוחד. מדובר בשחקן חסר נסיון שלא שיחק ברמה המקצועית עד גיל 23, לא מצא את מקומו בקבוצה הרצינית היחידה שהחתימה אותו, ובנוסף מגיע עם רקורד רפואי קטסטרופלי. אפשר לצפות שיכבוש מול הפועל עכו והפועל רעננה, אבל צריך להיות אופטימי מאוד כדי לחזות הצלחה מסחררת על הבמה האירופית. אבל למה לנו לזלזל בו מראש? אולי מומחיותו של ראדוניץ' בהרכבת נשקים תתרום לחגיגות פיו פיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully