וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרטין ביין: "בישראל האוהדים לא מבינים שגם להם יש מחויבות כלפי הבעלים"

25.8.2015 / 6:45

"אי אפשר ללמוד על מקצוענות עד שמגיעים לליגת האלופות", "אם אני וג'ורדי נעמיד את מיטש בסיטואציות לא ריאליות תהיה מתיחות". מרטין ביין, יד ימינו של הבעלים, יודע בדיוק מה לעשות כדי שמכבי תל אביב תמשיך להתקדם. וכן, הוא כבר מפנטז על ריאל מדריד בשלב הבתים. ראיון

one

מרטין ביין שולף דף מתיק העור שלו ועובר שוב על הנתונים. דומה שהוא מכיר אותם בעל פה, אבל אין שום דבר רע בלהביט במספרים שיכולים להיכנס לחשבון הבנק של מכבי תל אביב הלילה. "אם נעלה לליגת האלופות זה יכניס לנו 18 מיליון יורו", הוא נשמע נחרץ. "אם נודח על ידי באזל וניפול לליגה האירופית, ייכנסו רק שישה מיליון יורו. אלה ההבדלים".

ג'ורדי קרויף נשאל מהי ליגת האלופות עבורו והוא אמר שזה הרבה כסף. גם עבורך זה רק עניין כספי?

"עבורי מעבר לכסף מדובר ביוקרה וזו המילה הראשונה שעולה לי בראש כשאני חושב על ההשתתפות של מכבי תל אביב בליגת האלופות. להיות שייך למועדון הקבוצות של ליגת האלופות משמעותו להיות ווינר, להיות מקצוען, להיות בעל אופי חזק, להיות מותג. השחקנים שלנו יהפכו להיות בעלי שם בכל אירופה. בסוף כמובן מגיע גם הכסף וההבדלים בין הליגה האירופית לליגת האלופות עצומים".

מרטין ביין מנכ"ל מכבי תל אביב לאחר נחיתה מהמשחק מול באזל. קובי אליהו
ליגת האלופות זה הרבה מעבר ליוקרה. מרטין ביין/קובי אליהו
"הלחץ להעפיל לליגת האלופות הוא לא ממיטש. הלחץ קיים כי אנחנו קרובים מאוד להגשים את היעד הזה"

18 מיליון יורו זה רק על ההשתתפות?

"לא. אני עושה חשבון כללי ומעריך כמה נקבל מכל הגורמים כולל ספונסרים, כרטיסים, תקשורת וכמובן מענקים על נקודות שניקח. רק על ההשתתפות בליגת האלופות נקבל 12 מיליון יורו, אבל על זה אני מוסיף עוד כשישה מיליון יורו שמגלמים את כל היתר כולל נקודות שאני מניח שנצליח לקחת ונקבל על כך כסף מאופ"א. כל נקודת ליגה היא חצי מיליון יורו בשלב הבתים וניצחון שווה 1.5 מיליון יורו. זה הרבה כסף".

השמועות אומרות שאתה ישן עם הנייר הזה של המענקים מתחת לכרית.

(צוחק) "ואחרי זה אני בא אליך ומדבר על יוקרה ועל מיתוג, אה?".

כשמדובר בכל כך הרבה כסף יש בטח לחץ גדול מכיוון מיטש גולדהאר לעלות?

"הלחץ הוא לא ממיטש. הלחץ קיים כי אנחנו קרובים מאוד להגשים את היעד הזה. אם אתה בכדורגל, אתה חייב לעמוד גם בלחצים כאלה. אני חושב שעמדנו בלחץ גדול מאוד בצ'כיה. יצאנו לפלזן עם הגב אל הקיר וחזרנו עם ניצחון חשוב שהעלה אותנו למשחקים מול באזל והכניס אותנו אוטומטית לשלב הבתים של הליגה האירופית".

עוד באותו נושא

ההבדל בין העפלה לאלופות לליגה האירופית: 53 מיליון שקלים

לכתבה המלאה
מיטש גולדהאר הבעלים של מכבי תל אביב מונף על ידי שחקניו אחרי הזכייה בגביע המדינה. ברני ארדוב
"הלחץ הוא ללא ממיטש". גולדהאר/ברני ארדוב
"מיטש גולדהאר נותן הרבה ומשקיע משאבים רבים ומנגד צריך לראות שהאוהדים מחזירים בהשקעה ברכישת מוצרי הקבוצה ובליווי הקבוצה בדרך נאותה"

ביין הסקוטי החליף את ג'ק אנגלידיס לפני כשנה והוא האיש של גולדהאר במועדון. בפעם הקודמת והיחידה שמכבי תל אביב הגיעה לשלב הבתים בשנת 2004, ביין כנראה לא היה יכול אפילו לדמיין שיבוא היום בו יעבוד במדינה כמו ישראל.

מכבי תל אביב חיכתה 11 שנים להזדמנות הזו. לדעתך זה יכול להיות קבוע בכל קיץ או שהפעם הבאה בה מכבי תהיה כל כך קרובה לליגת האלופות תהיה בשנת 2026?

"זה מאוד תלוי. אנחנו שואפים לזכות בכל עונה באליפות כאן כדי שתהיה לנו ההזדמנות להעפיל לליגת האלופות. אני לא רואה סיבה שמכבי תל אביב לא תתקדם בכל עונה ותגיע לשלבים מתקדמים בליגת האלופות או בליגה האירופית. אבל צריך לזכור כמה זה קשה עבור מועדון כמו מכבי תל אביב להגיע לליגת האלופות. תזכרו כמה שלבים אנחנו צריכים לעבור כדי להיות שם. אנחנו צריכים להתחיל מוקדם ותראו את היריבות. היינו צריכים לעבור את אלופת מלטה, אלופת צ'כיה ואלופת שוויץ. זו לא דרך קלה".

היית בגלזגו ריינג'רס ובמנצ'סטר יונייטד וראית מה עושה ליגת האלופות לקבוצות בכל אירופה.

"אי אפשר ללמוד על מקצוענות ועל מקצועיות בכדורגל עד שמגיעים לליגת האלופות. הדרישות מהמועדון אחרות, הדרישות מהצוות המקצועי ומהשחקנים אחרות. ליגת האלופות מרימה את המועדון אוטומטית לגבהים אחרים".

הגעה לליגת האלופות תקצר את הדרך של מיטש לבניית אצטדיון ביתי עבור מכבי תל אביב?

"אני לא חושב שהשתתפות בליגת האלופות או הדחה מהמפעל הזה יעשו את ההבדל עבור הבעלים בכל הקשור לבניית אצטדיון. מיטש גולדהאר לא צריך את ליגת האלופות כדי לדעת שמכבי תל אביב צריכה אצטדיון משלה. אבל זה קשה".

למה?

"לבנות אצטדיון בישראל זה תהליך ארוך מאוד. אחרי שתמצא קרקע, תצטרך לקבל אישורים ולעבוד על תכניות. זה הרבה זמן".

כמה כסף צריך לשים גולדהאר כדי לבנות אצטדיון?

"אני לא יכול להעריך את זה כרגע במספרים. הדבר היותר חשוב מהכסף שמיטש צריך לשים לב אליו זה עד כמה האוהדים מבינים שגם להם יש מחויבות כלפי בעל הבית. מיטש גולדהאר נותן הרבה ומשקיע משאבים רבים ומנגד צריך לראות שהאוהדים מחזירים בהשקעה ברכישת מוצרי הקבוצה ובליווי הקבוצה בדרך נאותה. הם צריכים להיות מעורבים במודל הזה. האוהדים לא יכולים להסתפק בכך שיש להם בעלים שנותן. הם גם צריכים לתת בחזרה. בישראל יש לי את התחושה שאוהדי הכדורגל מסתפקים במה שהבעלים נותן ולא כך צריך להיות המודל. האוהדים צריכים להיות חלק מהתהליך הזה".

ככל שהאוהדים יהיו יותר מעורבים ויחזירו למועדון בקניית מוצרים, מנויים ועניינים נוספים, כך לדעתך השנים של גולדהאר במכבי יתארכו?

"כן, בדיוק. קח את רומן אברמוביץ'. זה היה המודל שלו בדיוק. הוא בא והשקיע המון בצ'לסי כדי להפוך אותה למותג ענק וכדי שביום בן הימים הוא גם יוכל ליהנות ממנה באופן שיווקי. אוהדי מכבי תל אביב צריכים לזכור זאת ולתת את התרומה שלהם על מנת שהבעלים יראה שיש שינוי ושיש תמורה למה שהוא משקיע".

רומן אברמוביץ' הבעלים של צ'לסי. GettyImages
המקרה שלו כמשל. רומן אברמוביץ'/GettyImages
"אני עדיין זוכר את עוצמת הקול של גולדהאר בשיחה שלנו אחרי פלזן. לא אשכח את השיחה הזאת הרבה זמן"

הופתענו מהיעדרותו של גולדהאר בצ'כיה ובשוויץ. תאר את שיחת הטלפון הראשונה ביניכם אחרי המשחקים האלה?

"אתה מכיר את מיטש. הוא לא מפסיד משחק בטלוויזיה. הוא מחוייב לחלוטין למכבי. הוא רצה לבוא לפלזן והיה מתוכנן להגיע, אבל היתה לו מחוייבות אחרת".

גולדהאר קובע את סדר המחוייבויות שלו. אם היה רוצה בכך, היה ודאי מגיע.

"אני יודע מדוע הוא לא הגיע לפלזן ומה גרם לכך שהוא נאלץ לבטל את הגעתו לצ'כיה. אבל תאמין לי שאני שמעתי את התגובה שלו בטלפון אחרי שניצחנו שם ואת עוצמת הקול שלו אני עדיין זוכר. זו שיחת טלפון שאני לא אשכח הרבה זמן והיא הזכירה לי כאשר ריינג'רס עלתה לגמר גביע אופ"א ב-2008 והבעלים של הקבוצה צלצל אלי כי הוא לא היה במשחק. מיטש היה מאוד מרוצה אחרי פלזן ויכולתי לזהות היטב כמה הוא נרגש. מיטש מחוייב לגמרי למכבי תל אביב".

מהשיחות שלך עם מיטש, מה הדבר שהכי חשוב לו במכבי תל אביב?

"הכי חשוב לו להבטיח שתמיד נהיה מקצוענים ושהיושרה תמיד תהיה נר לרגלנו. חשוב לו שתהיה האיכות הנכונה למועדון הזה ושננהג בדרך הנכונה. אלה הדברים הכי חשובים לו".

איך מתנהלים הדברים המקצועיים במכבי תל אביב?

"בדרך כלל הדברים נסגרים ביני לבין ג'ורדי, אבל אני לא אחתים שחקן בלי לעדכן את מיטש. מיטש מעודכן בכל דבר וההחלטות בסופו של דבר הן שלו".

היה מקרה בו רציתם להחתים שחקן ומיטש סירב?

"לא. לא זכור לי מקרה כזה. ג'ורדי ואני לעולם לא נעמיד את מיטש בפני סיטואציות לא ריאליות. אנחנו תמיד ננהג באחריות ואם לא נעשה כך, תהיה מתיחות ביחסים. אני חושב שיש מערכת יחסים טובה מאוד בין שלושתנו. כולנו על אותו המגרש ועם אותה מטרה".

מרטין ביין מנכ"ל מכבי תל אביב עם ג'ורדי קרויף. יוסי ציפקיס
שיתוף פעולה פורה. ביין עם קרויף/יוסי ציפקיס
"אם הייתי ממשיך לעבוד בסקוטלנד או באנגליה, הייתי בסופו של דבר חי עם אותם אנשים בעלי אופי דומה ועם אותם פרצופים כל הזמן. ההגעה לישראל מאוד נעימה לי"

היית בתפקיד בכיר בגלזגו ריינג'רס ושימשת גם בתפקיד ניהולי במנצ'סטר יונייטד. עד כה המאמנים שאימנו את מכבי המשיכו הלאה וחלקם לתפקידים בכירים. האם גם ג'ורדי קרויף יוכל לעשות את קפיצת המדרגה בעתיד?

"תפקיד המנהל הספורטיבי מאוד קשה בעיני. ואני חושב שהתפקיד הזה בישראל הוא אפילו יותר קשה כי אתה מחוייב למקסימום חמישה שחקנים זרים וכל הזמן חייב לאזן את הקבוצה עם הישראלים. אני חושב שהתוצאות של מכבי בתקופת ג'ורדי מדברות בעד עצמן ומגיע לו המון קרדיט. אני חושב שהוא הצליח במכבי תל אביב".

היחסים ביניכם תמיד היו טובים?

"בנינו מערכת יחסים בריאה וטובה בינינו. אני יודע שדיברו עלי מלכתחילה כמי שיבוא ויהיה מעורב מאוד בעניינים המקצועיים, אבל אני לא ראיתי כך את הדברים כי אני מאמין שבכדורגל צריך להיות שיתוף פעולה וצריכה להיות יציבות. לא יכולתי לבוא למכבי תל אביב, למקום חדש, ולהתנהג כמו חכמולוג. ואני לא מדבר רק על היחסים שלי עם ג'ורדי, אלא על כל האנשים שעובדים במועדון. ניסיתי להביא דברים חדשים למכבי, אבל במתינות".

למה באת למכבי תל אביב?

"כשיש לך בעלים עם אמביציה, כשיש לך מנהלת ליגה שבדיוק מוקמת אז ברור שתהיה התלהבות ואתה רואה את השינוי במכבי חיפה עם 28 אלף צופים או בהפועל באר שבע. שאלו אותי למה אתה הולך לעבוד בישראל, אבל הרגשתי שזה נכון לי בגלל כל המשתנים כאן ובראשם כמובן מיטש ואני מאוד מרוצה מהצעד שעשיתי. אני מאוד שמח שבחיי יכולתי לטעום תרבויות אחרות ולעבור בין מדינות. אם הייתי ממשיך לעבוד בסקוטלנד או באנגליה, הייתי בסופו של דבר חי עם אותם אנשים בעלי אופי דומה ועם אותם פרצופים כל הזמן. ההגעה לישראל מאוד נעימה לי, מה עוד שהייתי כאן בעבר והרגשתי נוח מאוד בישראל".

מה הבאת למכבי תל אביב אחרי שהחלפת את אנגלידיס?

"אני חושב שהדבר הכי חשוב שהבאתי זה לכוון את הספינה של מכבי תל אביב, כך שתשוט בבטחה. מעבר לכך אני חושב שהתרומה שלי היא בנושא השיווק ואני לא מבקר חלילה את מי שהיה לפניי. כל הקשר עם ספונסרים, כל החיבור עם ארגון יוניצ"ף".

אוהדי מכבי תל אביב. ברני ארדוב
החלטה תקדימית. אוהדי מכבי תל אביב/ברני ארדוב
"יוקאנוביץ' יודע מה שהוא עושה ואם הוא חושב שבדרך הישירה שלו הוא יוציא יותר מהשחקנים, אז אני חי עם זה בשלום"

ביום שישי, למחרת חזרתה של הקבוצה מבאזל, פרסמה מכבי תל אביב כי ביטלה לשני בעלי מנויים את המנוי שלהם לעונה הקרובה אחרי שאספה מידע לפיו שניהם ספסרו בכרטיסי המשחק מול באזל הערב. ביין החליט ללכת עם זה עד הסוף.

"אנחנו מנסים לעשות דברים אחרת", מבהיר הסקוטי. "אנחנו מנסים לשנות את התרבות הזו. הנושא של ספסרים וכרטיסים שנמכרים במחירים מופקעים, זה לא נושא חדש עבורי. עברתי כבר לא מעט בכדורגל".

היית נתון בשנה האחרונה לאיומים מצד אוהדים שלא אוהבים את הגישה הבלתי מתפשרת הזו?

"לא. ממש לא. נפגשתי בשנה האחרונה עם הרבה אוהדים ולכולם הבהרתי שאם הם רוצים עזרה מהמועדון, הם צריכים לעזור גם למועדון בכל מיני דרכים".

אנחנו נהנים מהכותרות שמייצר לנו סלבישה יוקאנוביץ' ולפעמים אפילו נבוכים מהפתיחות שלא היתה קיימת עד כה במכבי. איך אתה חי עם הכנות שמתבטאת בביקורת כלפי השחקנים?

"הדעה שלי היא שיש לנו מאמן מנוסה שיודע להתנהל מול המדיה. הוא יודע מה שהוא עושה ואם הוא חושב שבדרך הישירה שלו הוא יוציא יותר מהשחקנים, אז אני חי עם זה בשלום. ברור שדרכו שונה משל מאמנים אחרים שעבדו כאן אבל קח את גורדון סטראכן שהיה שונה מארסן ונגר כשהוא בא לדבר עם התקשורת. לכל מאמן הדרך שלו".

אתה לא חושש שהוא בסוף יאבד כמה מהשחקנים עליהם הוא מעביר ביקורת?

"אני לא חושב שסלבישה נאיבי. הוא יודע מה הוא עושה בתקשורת והוא יודע עד לאן לקחת את הדברים".

סלבישה יוקאנוביץ' מאמן מכבי תל אביב עם מרטין ביין. קובי אליהו
"יוקאנוביץ' לא נאיבי". ביין עם המאמן/קובי אליהו
"בעבר כבר יצא לי להיות בבית אחד עם ברצלונה, באיירן מינכן ומנצ'סטר יונייטד, אז ריאל מדריד זה השם הראשון שעולה לי"

אם אני לוקח אותך עכשיו לחדר ההלבשה חמש דקות לפני שהשחקנים עולים לכר הדשא. מה תאמר להם?

"שום דבר, כי מעולם לא הייתי בחדר ההלבשה חמש דקות לפני משחק".

אז הנה קיבלת את ההזדמנות עכשיו.

"אני לא יודע. אין לי ניסיון בזה. אני רק זוכר מה אמר המאמן שלנו וולטר סמית' כשעלינו עם הריינג'רס לגמר גביע אופ"א. הוא אמר לשחקנים - תזכרו את היום הזה. תעצרו לרגע ותחשבו לאיזה מעמד הגעתם כי לא מגיעים בכל יום לרגע הזה. לשחקנים שלנו יש את ההזדמנות להגשים את החלום ואני מאמין בהם".

יש אנשים שמחזיקים אצבעות אישית למרטין ביין?

"בוודאי. היית צריך לשמוע את הטלפונים שקיבלתי מאלי מקויסט ומוולטר סמית' ולקרוא את הברכות של אלכס מקליש. הרבה אנשים שלחו לי הודעות וזה מוביל בחזרה לשאלה על החשיבות של ההגעה לליגת האלופות. זה לא רק עניין של כסף, אלא יוקרה ומיתוג המועדון".

מה בית החלומות שלך בליגת האלופות?

"קשה לי לענות על השאלה הזו כי אנחנו עדיין לא שם, אבל בעבר כבר יצא לי להיות בבית אחד עם ברצלונה, באיירן מינכן ומנצ'סטר יונייטד. בבית אחד עם ריאל מדריד טרם יצא לי להיות, כך שאם אני חולם על העפלה לצ'מפיונס ומפנטז על מפגש פה בארץ עם מועדון גדול, אז ריאל מדריד זה השם הראשון שעולה לי".

כריסטיאנו רונאלדו שחקן ריאל מדריד. AP
הפנטזיה של ביין. רונאלדו/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully