וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכובעים של קובאצ'יץ': האם מתאו קובאציץ' יצליח להשתלב בריאל מדריד

21.8.2015 / 18:00

הוא היה "שחקן העתיד" בגיל 16, ונתקע באותו מעמד בגיל 21, בין היתר כי טרם מצא את התפקיד האידיאלי שבו ימצה את הפוטנציאל. האם מתאו קובאצ'יץ' שמגיע לריאל מדריד עשה את הבחירה הנכונה?

AP

"תארוז את הדברים, אתה עובר לאינטר", אמר מאמן דינמו זאגרב דאז למתאו קובאצ'יץ' על סף סיום חלון ההעברות בינואר 2013. הקשר הקרואטי הצעיר סיפר שהיה המום לשמוע על העסקה, לה כלל לא ציפה. שנתיים וחצי חלפו, וגם המעבר החדש של קובאצ'יץ' הגיע משום מקום, ללא התרעה מוקדמת. רק לפני חודש הוא התראיין לגאזטה דלו ספורט והכריז: "אינטר קבוצה לא פחות גדולה מריאל או ברצלונה. אני רוצה להוכיח את עצמי בחולצה השחורה-כחולה". אם כבר מעבר לקבוצה חדשה, הרי שליברפול חיזרה אחרי הכשרון בן ה-21, ובתחילת הקיץ אפילו נפוצו בממלכה דיווחים על כך שהגיעה לסיכום עם השחקן שהתבררו כמוקדמים מדי. פלורנטינו פרס בכלל לא היה בתמונה, אבל אז הופיע עם צ'ק של 32 מיליון יורו. אז קובאצ'יץ' שוב הלך לארוז.

מבחינת פרס, מדובר בהחלטה משונה ולא שגרתית בקיץ משונה ולא שגרתי. ריאל רגילה לפזר סכומים מטורפים על שמות לוהטים במיוחד, כמו גארת' בייל וחאמס רודריגס. ואולם את החודשים האחרונים היא העבירה בניסיון עקר להחתים את דויד דה חאה ובסאגה הארוכה שהביאה לבסוף לחתימת החוזה החדש של סרחיו ראמוס, שניצל עד הסוף את העניין שגילתה בו מנצ'סטר יונייטד על מנת לשדרג את שכרו. הרכש היקר היחיד היה המגן הברזילאי דנילו. 31 מיליון יורו שעברו תמורתו לפורטו זה לא מעט, אבל ההודעה הרשמית יצאה עוד במרץ, וכל הסיפור עבר בשקט יחסי מבחינה תקשורתית.

קובאצ'יץ' הוצג בריאל: "חיכיתי ליום הזה הרבה זמן"

רשמית: מתאו קובאצ'יץ' חתם בריאל מדריד לשש שנים

מתאו קובאצ'יץ' שחקן ריאל מדריד. AP
תוך שנתיים יזכה בכדור הזהב? קובאצ'יץ'/AP

המחמאות המוגזמות לא פוסקות

פרס נואש למישהו נוצץ יותר, וקשה לומר שקובאצ'יץ' עונה על ההגדרה, אז בריאל עושים מאמצים להאדיר את הרכש. לא לחינם הודלף אתמול לתקשורת הציטוט של לוקה מודריץ', שאמר לכאורה לנשיא המועדון על בן ארצו כי "קובאצ'יץ יזכה בכדור הזהב תוך שנתיים". איכשהו קצת קשה להאמין שאלה באמת היו דבריו. תוך שנתיים? מזל שלא מחר בבוקר. ואולם קובאצ'יץ' כבר רגיל למחמאות מוגזמות. הוא חי איתם במשך כל הקריירה שהחלה ברעש גדול.

אחרי הכול אי אפשר להימנע מתשומת לב תקשורתית אם אתה עורך את הופעת הבכורה בליגה הבכירה בגיל 16. קובאצ'יץ' גם הפך לכובש הצעיר ביותר בתולדות הליגה הקרואטית, וסקאוטים מכל רחבי היבשת נהרו לראות את היהלום של דינאמו זאגרב. זבומיניר בובאן התנבא כבר אז: "קובאצ'יץ' יכול להיות טוב יותר ממני". כשהקשר עבר לאיטליה, הצהיר ג'ובאני טרפאטוני שהוא רואה בו "שילוב של קאקה וקלרנס סיידורף". הקפטן חאבייר סאנטי טען: "מאז רונאלדו לא ראיתי באינטר רכש מוכשר יותר". השוער סמיר חנדאנוביץ' הכריז: "יש למתאו יכולות מדהימות, והוא בוגר מאוד לגילו. הוא יכול להיות הטוב בעולם בתפקידו".

עוד באותו נושא

מודריץ' מצהיר: "תוך שנתיים מתאו קובאצ'יץ' יזכה בכדור הזהב"

לכתבה המלאה

כך נראה האימון הראשון של קובאצ'יץ' בריאל מדריד

מצארי לא סמך עליו

האמירה של הסלובני מעניינת במיוחד כי היה צריך לבקש ממנו הבהרות מדויקות – לאיזה תפקיד בדיוק הוא מתכוון? עד היום איש לא יודע מהי העמדה האופטימלית של קובאצ'יץ', והוא לא לגמרי הוכיח את עצמו בשום מערך. בזאגרב הוא החל את דרכו בעיקר באגף השמאלי, אולם אז הוסט לקישור המרכזי ונדרש לעשות לא מעט עבודה שחורה מאחורי עושה המשחק סאמיר.

אנדראה סטרמאצ'וני, אשר בתקופתו הוחתם הקרואטי באינטר, ראה בנער קודם כל פליימייקר. לפיכך הוענקה לו החולצה מספר 10 שהתפנתה אחרי עזיבתו של וסלי סניידר, והמאמן זרק את הרכש הצעיר הישר למים העמוקים. האידיליה נמשכה חודשים ספורים – סטרמאצ'וני הועזב בקיץ 2013, ואילו וולטר מצארי שהגיע במקומו לא ראה בקובאצ'יץ' שחקן הרכב. הוא פתח בהרכב 14 פעמים בלבד, ולרוב שימש אופציה ראשונה על הספסל במקרה שמישהו נפצע או מגלה יכולת ירודה. וכך הוא עבר בין משבצות שונות בקישור, בדרך כלל בלי להותיר רושם מיוחד.

הירידה במעמדו גרמה לרצון לעזוב לפני שנה, וגם לחשש לגבי מקומו בנבחרת. ואכן קובאצ'יץ' אמנם פתח במשחק הראשון מול ברזיל והיה לא רע, אך לאחר מכן, מול קמרון ומקסיקו, המאמן ניקו קובאץ' כבר סיפסל אותו. בקרואטיה חולמים על המשולש מודריץ'-ראקיטיץ'-קובאצ'יץ', וזה עוד עשוי להתממש ביורו 2016, אבל היום הזה טרם הגיע.

מתאו קובאצ'יץ' נבחרת קרואטיה מול מייקל מיפסוד נבחרת מלטה. AP
בקרואטיה חולמים על המשולש מודריץ'-ראקיטיץ'-קובאצ'יץ', וזה עוד עשוי להתממש ביורו 2016, אבל היום הזה טרם הגיע. קובאצ'יץ'/AP

לא קשוח בהגנה, לא מאיים על השער

ההופעה במונדיאל לא העלתה את מניותיו של קובאצ'יץ'. הוא נשאר בסן סירו עם טעם חמצמץ, והיה מאושר כאשר מצארי פוטר ורוברטו מאנצ'יני מונה במקומו. הבעיה היא שגם המאמן החדש לא לגמרי ידע איך לאכול את הקרואטי. הוא נתן לו הרבה יותר דקות משחק, אך הזיז אותו ללא הרף – קיצוני שמאלי, פליימייקר מאחורי החלוצים, קשר מרחבה לרחבה, ובחודשים האחרונים של העונה התעקש לשבצו בעמדה נסוגה בקישור.

קובאצ'יץ' עצמו אמנם רואה באנדראה פירלו מודל לחיקוי, אך לא מתלהב יתר על המידה מהעמדה הזו, בין היתר כי הוא לוקה בחסר בכל הקשור להגנה. מצד שני, הוא לא מאיים מספיק על השער כשחקן קדמי יותר, ותעיד על כך העובדה המדהימה כי חיכה שנה וחצי לשער הבכורה במדי אינטר. יתרונותיו ברורים – טכניקה נהדרת, ראיית משחק ומסירות אמן באות לידי ביטוי כאשר המוזה נחה עליו. לרוע המזל, המוזה הזו באה והולכת בתדירות מעצבנת, ואפילו רבע מהפוטנציאל עדיין לא מומש.

ביום טוב, קובאצ'יץ' יכול להיות עוצר נשימה. תנו לו לשחק מול לאציו כל יום, והוא באמת יקבל את כדור הזהב. במשחק המופלא מול הנשרים במאי 2014 הוא בישל שלושה שערים והוביל את הנראזורי ל-1:4. כעבור חצי שנה הוא כבש את השער היפה בקריירה עד כה בבעיטת יעף לחיבורים בתיקו 2:2 מול אותה לאציו, ולבסוף בישל באפריל האחרון את שער הניצחון של הרנאנס מול האקסית באולימפיקו בכדור עומק אדיר. ואולם יהיה קשה להעביר את לאציו לליגה הספרדית, וקשה להאמין שמספר ההזדמנויות של הקרואטי בברנבאו יהיה גדול יותר בהשוואה לסן סירו.

דוגלאס קוסטה שחקן באיירן מינכן מול שחקן אינטר מתיאו קובאצ'יץ'. Alexander Hassenstein, GettyImages
אפילו רבע מהפוטנציאל עדיין לא מומש. קובאצ'יץ'/GettyImages, Alexander Hassenstein

מתאים לרוטציה, אבל הרוטציה לא מתאימה לו

רפא בניטס ידוע כמאמן מכור לרוטציה. למעשה, זו הסיבה המרכזית שבגללה הוא החליף את קרלו אנצ'לוטי ששחק את שחקניו עד שנפלו מהרגליים לקראת סוף העונה שעברה. אם מסתכלים על קובאצ'יץ' דרך העיניים שלו, הרי ששחקן רב גוני כמוהו בהחלט עשוי מאוד להיות יעיל כדי למלא את החורים שייווצרו במהלך העונה. אחרי הכול, מודריץ' הוא המודל לחיקוי מבחינת הכוכב הצעיר. להחליף את המנטור, אם וכאשר ייפצע שוב, יהיה כבוד ענק עבורו, ואולי הוא אפילו מסוגל לעמוד במשימה.

ואולם בטווח הארוך מעמד של שחקן כלבו עלול לפגוע בהתקדמותו המקצועית. מאז גיל 16 הוא נחשב לעילוי שעשוי להתפתח לכוכב על. הוא בן 21 היום, ונדמה כי תדמיתו לא השתנתה במילימטר. הוא היה ונותר הנער שאמור לצמוח ולכבוש את העולם. חמש השנים חלפו להן, הוא צבר ניסיון לא מבוטל, אך עדיין תקוע באותו מקום בדיוק. הוא זקוק נואשות למאמן שימצא עבורו תפקיד אידיאלי ויתן לו 90 דקות על המגרש על בסיס שבועי. בניטס הוא לא מאמן כזה, וריאל היא לא קבוצה שמטפחת שחקנים לאט, קל וחומר אם הם עלו 32 מיליון יורו. תסתכלו מה קרה לפוטנציאל הנפלא של אסייר יראמנדי.

שחקן אינטר, מתיאו קובאצ'יץ', חוגג. AP
זקוק נואשות למאמן שימצא עבורו תפקיד אידיאלי ויתן לו 90 דקות על המגרש על בסיס שבועי. קובאצ'יץ'/AP

אינטר שמחה לעשות קופה

מאנצ'יני טוען שלא התכוון למכור את הקרואטי, ונאלץ לעשות זאת בשל מגבלות פייר פליי פיננסי. עם זאת, אפשר לומר כי לו הייתה אינטר מאמינה בלב שלם שקובאצ'יץ' הוא הדבר הבא בכדורגל העולמי שיזכה בכדור הזהב, היא לא הייתה ממהרת לשחרר אותו במחיר נמוך מזה של הרכש הצרפתי החדש ז'פרי קונדובגיה. שיקולי עלות תועלת הביאו את הנראזורי למסקנה שכדאי לעשות את הרווח הנאה על הקשר עכשיו, והעסקה נראית מצוין כאשר נזכרים כי זאגרב קיבלה תמורתו 11 מיליון יורו בלבד.

יש הטוענים שאינטר טעתה. לואיס סוארס, הכוכב הספרדי הגדול של הקבוצה בשנות ה-60' (בבקשה אל תבלבלו אותו עם החלוץ האורוגוואי של ברצלונה), היה המבקר החריף מכולם וטען כי נראזורי יצטערו על המכירה כפי שביכו בדיעבד את העסקה האומללה ששלחה את פירלו למילאן ב-2001. "גם אנדאה נמכר כי למועדון לא הייתה סבלנות לתת לו להתבגר, וכולם יודעים לאיזה שחקן הוא התפתח. קובאצ'יץ' הוא שחקן איכותי, ואל תגידו לי שהוא לא יודע לעשות הגנה. פירלו היה גרוע ממנו בתחום הזה בגילו, ואז השתפר", אמר סוארס.
טוב, אז הנה לכם עוד השוואה מחמיאה לאוסף. כדי להצדיק אותה, ואת כל הקודמות, קובאצ'יץ' יצטרך להתגבר על המכשולים ולהוכיח את עצמו אל מול קהל שלא מגלה סבלנות מיוחדת כלפי שחקנים לא יציבים שנעלמים למשך דקות ארוכות, ואפילו משחקים ארוכים. "מתאו אף פעם לא בורח מאחריות, ולוקח את המשחק על עצמו. זה יהפוך אותו לשחקן גדול בריאל", אמר בניטס. הקביעה הזו לא לגמרי משקפת את המציאות עד כה, וההימור של ריאל נראה יומרני למדי. עם זאת, ההימור של קובאצ'יץ' עצמו גדול הרבה יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully