וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טטריסטן: מה יקרה עם טריסטן תומפסון? ניתוח הגורמים המעורבים

15.8.2015 / 12:00

הסוכן של טריסטן תומפסון מנסה לסחוט מקליבלנד חוזה מקסימום עבור הלקוח שלו, אבל העובדה שהוא גם הסוכן של לברון, עלולה לפגוע באחד מכוכבי הפלייאוף האחרון. הקאבלירס מצדם, בונים לעצמם תרחיש חלומי ובסופו של דבר יישארו עם הכל או כלום. אסף רביץ בוחן את הסאגה

צילום וידאו: יוסי ציפקיס, עריכת וידאו: יוסי ציפקיס

אחד הדיווחים המוקדמים ביותר הקיץ היה שקליבלנד השיגה סיכום עם טריסטן תומפסון על חוזה לחמש שנים, אלא שהדיווח הזה התברר כמוקדם, הרבה יותר מדי מוקדם. לא רק שטריסטן לא סיכם, עמוק בתוך אוגוסט הוא נשאר השחקן החופשי הבכיר היחיד שעדיין לא חתם על חוזה חדש. השבוע, תומפסון חזר לכותרות בגלל דיווח מטעה של הסוכן שלו ריץ' פול, שלרגע גרם לתקשורת לחשוב שהשחקן החליט לחתום בקליבלנד לעונה אחת, על חוזה שנקרא qualifying offer, עליו חותמים שחקנים חופשיים מוגבלים שלא מגיעים לסיכום על חוזה חדש (במקרה שלו, שווי החוזה הזה יהיה 6.8 מיליון דולר) ולעזוב בקיץ הבא, בו יהיה שחקן חופשי לא מוגבל. מה שפול התכוון, זה רק לאיים באפשרות הזאת.

בפועל, לפי הדיווחים, לא השתנה המצב: קליבלנד מוכנה להציע לתומפסון 80 מיליון דולר לחמש שנים ואילו הוא דורש חוזה מקסימום (לשחקן עם הוותק שלו), 94 מיליון לחמש שנים. עד שהסוגיה הזו תוכרע, ננסה לעשות סדר ולהבין את השיקולים של כל אחד מהצדדים בהחלטה הגדולה האחרונה של הקיץ, החלטה שיכולה להשפיע על מאבק האליפות בשנים הבאות.

פורוורד קליבלנד קאבלירס טריסטן תומפסון (ימין) עם לברון ג'יימס. AP
ימשיך לצד לברון? ועם איזה חוזה? תומפסון/AP

תומפסון

האם טריסטן תומפסון הוא שחקן ששווה חוזה מקסימום? התשובה האינסטינקטיבית היא "לא". הוא לא שחקן שבונים סביבו קבוצה, אלא שחקן משלים בכיר. הוא שחקן התקפה מאוד מוגבל, אין לו קליעה מבחוץ, יכולת מסירה או משחק פוסט. הוא מסוגל להגיע בכדרור לצבע ולעלות לזריקה, אך לא מספיק יעיל כדי שזה יהיה כלי התקפי משמעותי. בגובה 2.06 מטר, הוא נחשב לנמוך עבור שחקן פנים, בוודאי לסנטר, עמדה בה שיחק לא מעט בעונה החולפת. עד העונה החולפת הוא נראה כמו שחקן די זניח בליגה.

זה לא אומר שכדאי לזלזל בחשיבות שלו עבור קליבלנד. הוא היה השחקן השני בחשיבותו בפלייאוף של הקאבס, בקמפיין הגמר. הוא שדרג באופן משמעותי את ההגנה שלו והפך לשחקן הגנה שלם ואיכותי. הנוכחות שלו בצבע הייתה משמעותית יותר עם כל סיבוב שעבר, המיקום שלו היה נהדר, הוא קלט מהר את ההכנה הטקטית של צוות האימון לכל יריבה, הגיב נכון להתרחשויות והיכולת האתלטית אפשרה לו לבצע חילופים ולשמור על שחקני חוץ. הכלי ההתקפי המרכזי שלו הוא הריבאונד, תחום בו הוא כנראה הטוב ביותר בעולם. אני לא חושב שיש שחקן שלוקח יותר ריבאונדים אבודים בהתקפה בזכות החוש המיוחד שלו הוא מגיע לכדורים רחוקים ממנו וזורע פאניקה אצל היריבה. במהלך הפלייאוף, כל קבוצה שלא השאירה לידו ריבאונדר צמוד, שילמה בגדול. זה היה נשק שדרש התאמות מהיריבות. מעבר לכך, תומפסון יודע בעיקר להתגלגל לטבעת בתזמון טוב בפיק נ' רול. בפלייאוף, בלטו החסרונות ההתקפיים שלו, אך בהרכב מלא של קליבלנד הוא לא צריך לעשות יותר ממה שהוא יודע.

כאשר קווין לאב היה בריא, תומפסון אומנם המתין על הספסל, אבל דיוויד בלאט תמיד העדיף לסיים איתו משחקים. הוא היה הסנטר של המאני טיים והוא הופיע למאני טיים. ריבאונדים גדולים, חדות גבוהה במיוחד בפיק נ' רול ומהלכי הגנה נהדרים, אפשרו לו להיות הכוכב של כמה רבעים אחרונים בעונה הסדירה ובפלייאוף. לכן, זו טעות לחשוב שניתן למצוא הרבה שחקנים מסוגו בליגה. ניתן למצוא שחקנים דומים, אבל פחות טובים. ההבדל בין ריבאונדר ההתקפה הטוב בליגה לעוד ריבאונדר התקפה טוב הוא עצום ומעט מאוד שחקני פנים מסוגלים לשמור על שחקני חוץ כמוהו. רמת הליטוש והתיאום שהוא הגיע אליה בהגנה בפלייאוף שייכת לרמות הגבוהות ביותר.

שאלת השווי של שחקן מסוים תמיד מתרחשת בקונטקסט מסוים. אם הוא היה שחקן חופשי לא מוגבל, האם קבוצות אחרות היו מציעות לו חוזה מקסימום? סיכוי סביר שכן. אבל הקונטקסט החשוב יותר הוא הקפיצה הצפויה בתקרת השכר. חוזה מקסימום נקבע כאחוז מסוים מתקרת השכר בעונה בה הוא נחתם ולכן, חוזה מקסימום השנה יהיה נמוך משמעותית מחוזה כזה בעונה הבאה ועוד יותר מחוזה כזה בעוד שנתיים. הקפיצה בתקרת השכר תוביל גם למצב בו כמעט לכל קבוצות הליגה יהיה הרבה מאוד מקום מתחת לתקרה להחתים שחקנים. לכן, יש לתומפסון סיבה להניח שיקבל חוזה גבוה מאוד בקיץ הבא. עונה נוספת כמו הנוכחית תהפוך אותו לאחד מעשרת השחקנים החופשיים המובילים, בקיץ בו להרבה יותר מעשר קבוצות יהיה מקום להחתים אותו.

אבל אם הוא יהיה נחוש לחתום על ה-qualifying offer ולעזוב את קליבלנד בקיץ הבא, החישוב הכלכלי מסתבך. קליבלנד היא היחידה שיכולה להציע לו חוזה לחמש שנים, בעוד שבקיץ הבא הוא יוכל לקבל חוזה רק לארבע שנים מקבוצה אחרת, כך שאת מה שירוויח בארבע השנים הללו, צריך להוסיף לאותם 6.8 מיליון דולר שירוויח השנה במקרה כזה. בלי להיכנס לחישובים ובהנחה שהוא יוכל להגיע לפשרה עם קליבלנד, כזו שתתן לו בין 85-90 מיליון דולר לחמש שנים, הרווח הכספי יהיה מזערי ביחס לסיכון של לוותר על 85 מיליון דולר מובטחים. תומפסון הוא אומנם אחד השחקנים הבריאים בליגה, אבל לפני שנה זה היה נכון גם עבור פול ג'ורג' ואף אחד לא חסין מפציעה חמורה. יכול גם להיות שיתברר לו שמעמדו ירד משמעותית כאשר הקאבס ישחקו בסגל מלא, כולל אנדרסון ורז'או, בעיקר אם יידעו שהוא לא בתוכניות העתידיות שלהם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
טריסטן תומפסון, קליבלנד קאבלירס. GettyImages
מיקסם את היכולות שלו בפלייאוף. תומפסון/GettyImages

קליבלנד

הקיץ של קליבלנד היה אמור להיות חשוב, אך נטול הפתעות. הג'נרל מנג'ר דייויד גריפין רמז שהבעלים דן גילברט מוכן לפתוח את הכיס והתחושה ברחבי הליגה הייתה שהבוס ישלם יותר מכל אחד אחר אי פעם, כאשר לוקחים בחשבון גם את מס המותרות, כדי לבנות סביב לברון ג'יימס את הסגל הטוב ביותר שניתן. המסר היה משכנע מספיק כדי לגרום לקבוצות אחרות להתרחק משחקנים של הקאבס וכך, כוכבי הפלייאוף מצאו את עצמם האחרונים בליגה שחותמים על חוזים. ברגע האמת, התברר שגילברט חושב פעמיים על כל הוצאה וזה עוד ניצחון לשיטת המיסוי החדשה. את מתיו דלבדובה העדיפה קליבלנד להשאיר רק לעונה, ג'יי אר סמית' עדיין מחכה להצעה והמו"מ עם תומפסון נגרר.

צריך להבהיר: לקליבלנד יהיו מעט מאוד כלים להביא מחליף ראוי לטריסטן תומפסון. למרות העלייה בתקרת השכר, בקיץ הבא לא יהיה לקאבס מקום להחתים שחקנים. הכלי היחיד שנותר לגריפין הוא חריגת השכר שהוא קיבל תמורת ברנדון הייווד. זה היה עוד מהלך מוצלח של גריפין והוא בעצם הצליח להאריך בשנה את האופציה להביא שחקן במקרה הצורך, אך יש מגבלות על השימוש בחריגת שכר ולא יהיה פשוט להביא בעזרתה שחקן שייכנס לנעליו של רול פלייר מושלם עם התאמה מרבית לצרכי הקבוצה. יכול להיות שגריפין וגילברט פנטזו על כך שתומפסון ייקח את ה-qualifying offer השנה ואז יחתום על חוזה גבוה בקליבלנד בקיץ הבא, מה שמוביל אותנו אל הגורם הבא בסיפור.

דיוויד בלאט מאמן קליבלנד קאבלירס עם הג'נרל מנג'ר דייויד גריפין. GettyImages
גריפין ממשיך למשוך בחוטים/GettyImages

ריץ' פול

פול עשה לעצמו שם של סוכן שמוכן לצאת למלחמה נגד קבוצות. בשנה שעברה היה לו קרב דומה מול פיניקס על אריק בלדסו ובסופו הוא השיג פחות או יותר מה שרצה. פול מתוחכם ומנוסה מכדי לספק בטעות דיווח לא מדויק ולכן ניתן להניח שהוא החליט להטעות את התקשורת במתכוון, כדי להעלות את סוגיית תומפסון לכותרות. הטענה שאם השחקן יחתום לעונה אחת, הוא יעזוב בקיץ, היא גם חלק ממשחק הפוקר שלו מול ההנהלה, גם הבהרה שלא כדאי לקאבס לבנות על כך שיחסוך להם כסף השנה ובסוף יישאר וגם הכנסת גורם נוסף ולא כלכלי למשוואה.

שני הסעיפים הקודמים מובילים למסקנה שלשני הצדדים כדאית יותר האפשרות של חוזה לטווח ארוך. מבחינת השחקן, הוא נשאר בקבוצה שמתאימה לו, קבוצה בה ייאבק בכל שנה על האליפות ויתבקש לעשות בדיוק את מה שהוא יודע, מבלי להסתכן בדחיית החוזה הגדול בשנה. מבחינת קליבלנד, פיצוץ עם תומפסון יכול ליצור חור שלא יהיה קל להם להשלים, מה שבוודאי לא ימצא חן בעיני לברון ג'יימס. הגורם שההצהרה של פול מכניסה למשוואה הוא האגו של טריסטן תומפסון: הוא רצה להעביר מסר שהשחקן שהוא מייצג פגוע מהתארכות המו"מ ושזה עשוי להשפיע על השיקולים שלו, שלא בטוח שהם יהיו כלכליים טהורים. כמהלך פוקר כזה נראה כמו בלוף (מי יודע מה יהיה עוד שנה? האם הוא יעזוב גם אם הקאבס יזכו באליפות?), אבל כדאי לראשי הקאבס לשים לב למסר, שמזכיר שבני אדם לא מקבלים החלטות משיקולים רציונליים טהורים.

seperator

לברון ג'יימס

ויש עוד חלק לסיפור הזה: ריץ' פול הוא גם הסוכן של לברון. לאורך השנה החולפת, הפרשנים דיברו על כך שזה יתרון עצום לטריסטן תומפסון ושקליבלנד תתן לו כל מה שהוא רוצה כדי לא להרגיז את הסוכן של קינג ג'יימס. בשלב מסוים בקיץ, עלתה טענה שלברון לא יחתום עד שייסגר הסיפור עם תומפסון. הטענה הזאת קבורה לצד הטענות שקווין לאב החליט לעזוב ושאין סיכוי שדיוויד בלאט ימשיך. לקח לו זמן, אבל בסוף לברון שחרר הצהרה בדבר החשיבות שבהחתמת טריסטן תומפסון לטווח ארוך. התחושה שלי היא שההצהרה הזו לא נועדה רק להנהלה, אלא גם לסוכן שלו. אולי לברון רוצה לוודא שפול לא מנסה לחזק את המעמד שלו כסוכן שלא מוכן להתפשר ושהוא לא יוצר פיצוצים לא הכרחיים במו"מ, שעלולים לפגוע בבניית הסגל ובסיכויי האליפות העתידיים של הקליינט מספר 1 שלו. במילים אחרות: בשלב הזה, העובדה שהסוכן של טריסטן תומפסון הוא גם הסוכן של לברון טובה לתומפסון רק כל עוד האינטרסים של שניהם משותפים. בכל מקרה אחר, העובדה הזו מגבילה אותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully