וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראות את האור: עונת המבחן של אור אוסטוינד בקרית שמונה

30.7.2015 / 9:00

האופי "טוב מדי", המספרים נמוכים מדי, הפציעות מציקות וההשוואה לקהת תמיד מרחפת. קצת לפני גיל 28 ואחרי לקח הפנדלים בהפועל חיפה, אור אוסטוינד מגיע לראשונה לקבוצת צמרת ורוצה להוכיח בקרית שמונה שהוא ראוי לכל המחמאות שמחלקים לו. המבחן מתחיל בצ'כיה

אדריאן הרבשטיין

לקראת חודש דצמבר 2014, ולאור היכולת החלשה, בלשון המעטה, שהפגינה הקבוצה, הבין הבעלים יואב כץ שהוא חייב לחזק את הפועל חיפה. כץ, ששמע גם על ההתרחשויות במכבי נתניה והבין שהיא נמצאת בקשיים כלכליים, העלה את האפשרות להחזיר את חביבו ערן לוי לקרית חיים. הבעלים הבהיר ממקום מושבו בארה"ב שהוא משוכנע שלוי יוכל לעשות את ההבדל, הילל את הבעיטות החופשיות שלו, את ראיית המשחק ואת רגל שמאל הקטלנית. כשכץ החל לדבר עם הגורמים בהנהלה ובצוות המקצועי על האפשרות הזו, הוא שמע פעם אחר פעם את אותה תשובה: "בשביל מה אתה רוצה את ערן לוי? יש לך את אור אוסטוינד. הוא לא פחות טוב וכנראה גם עדיף".

עירוני קרית שמונה בצ'כיה נגד סלובן ליברץ (ה', 20:00, ספורט1 ו-HD)

אור אוסטוינד עירוני קרית שמונה. יוסי ציפקיס
לפני גיל 28, לראשונה בקבוצת צמרת, בפתחה של עונת המבחן. אור אוסטוינד/יוסי ציפקיס

הבעלים שמע והשתכנע בסופו של דבר שאוסטוינד, שעד אז הפגין יכולת פושרת כמו הקבוצה כולה, יכול להוביל אותה לדרך טובה יותר. הוא נתן את הסכמתו להוריד בשלב זה את אופציית לוי מהפרק. "לכולם היה ברור שאם ערן יגיע זה יפגע באור", מסביר גורם במועדון, "ולכולם, כולל ראובן עטר שאימן אז, היה ברור שברגע שאור ייכנס לעניינים יהיה קשה לעצור אותו".

אוסטוינד, מצדו, שמע את הרחשים מסביב. עם או בלי קשר לערן לוי, הוא החל להציג רמה גבוהה של כדורגל, בישל, כבש שער יפהפה לרשת מכבי נתניה ובעיקר הוציא את הפועל חיפה לתקופה מצוינת שהובילה אותה עד למקום השביעי ולפנטזיות על כניסה לפלייאוף העליון, רגע לפני ששוב הכול התהפך. "בסך הכול הייתה עונה עגומה בשנה שעברה", מסביר אותו גורם, "אבל בתוכה היה חודש וחצי של כדורגל מצוין שלנו. התקופה הזו רשומה בלי צל של ספק על אור ומהראן לאלה, כי ברגע שלאור היה למי לספק את הכדורים וברגע שלמהראן היה ממי לקבל אותם, הקבוצה הייתה בפורמה אדירה".

הפורמה הזו, בתוספת שני המשחקים בסיום העונה, הובילו לכך שאיזי שרצקי סימן את אוסטוינד כאיש שיכול למלא את החלל שהותיר רועי קהת בעירוני קרית שמונה. שרצקי רצה כבר בינואר את הקשר שגדל בהפועל ניר רמת השרון, אך לא קיבל אותו ובקיץ החליט ששום דבר לא יעצור אותו מלהנחית את השחקן בצפון הרחוק ולתת לו את המשוכות. "רציתי את אור מאוד", מודה שרצקי. "הוא שחקן ברמה מאוד גבוהה, הוא טכני מאוד והוא רואה משחק ברמה הכי גבוהה שיש. לא צריך להשוות אותו לקהת. הם שחקנים שונים, אבל אור שחקן מצוין".

לא רק שרצקי מחמיא. מאמנים שאימנו את אוסטוינד, שחקנים ששיתפו איתו פעולה וגם כאלה שנאלצו להתמודד מולו חוזרים על הדברים. אולם, מאחורי כל השבחים מסתתר גם סימן שאלה גדול. מדוע למרות כל האיכויות עליהן אין עוררין, אוסטוינד עדיין לא הצליח להפוך לטאלנט של ממש - כזה שמוביל קבוצה גדולה ובעיקר כזה שנותן מספרים כמו קהת, דור מיכה ואחרים? האם מדובר במנטליות השונה בנוף הכדורגל הישראלי? האם אלו המאמנים, הפציעות שטרפדו את הפריצה הגדולה, חוסר יציבות של השחקן עצמו או העובדה שעדיין לא שיחק בקבוצה גדולה? על כל השאלות יצטרך אוסטוינד לתת את התשובה במה שכבר זכתה לכינוי "עונת המבחן האמיתית" שלו. האם יוכיח שהוא יכול להוביל קבוצת צמרת?

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
אור אוסטוינד הפועל חיפה מול עומר פרץ מכבי נתניה. יוסי ציפקיס
אפילו יואב כץ השתכנע. אור אוסטוינד במדי הפועל חיפה/יוסי ציפקיס

אם חוזרים להשוואה בין אוסטוינד לערן לוי, הרי שהקריירות של השניים הלכו בכיוונים אחרים לגמרי. בעוד לוי סומן כהבטחה הכי גדולה של הכדורגל הישראלי בגילאי נוער ונתקע עם השנים בבוגרים, אוסטוינד לא זכה לקרדיט כמעט בשום שלב בקריירה. במועדון נעוריו רמת השרון לא בדיוק בנו על הילד המקומי, וזה ניסה בכוח ללקט הזדמנויות שנקרו בדרכו. שחקנים אחרים אולי היו נשברים ועוזבים לקבוצות אחרות, אבל אוסטוינד האמין שהסבלנות תשתלם וכך אכן היה. בעונה השנייה של המועדון בליגת העל קיבל הקשר את המקום בהרכב ואף הבקיע לרשת בני יהודה, אלא שאז כמו במקרים רבים בקריירה הגיעה פציעה באימון שאחרי המשחק והפריצה נבלמה. למרות זאת, השחקן עצמו הבהיר לאנשי המועדון שהוא בטוח שדווקא הפציעה הזו תגרום לו להעריך את התקופה הטובה שלו ולחזור בשל יותר וחזק יותר. הוא צדק.

בעוד שברמת השרון כאמור לא בדיוק האמינו בשחקן, סוכן השחקנים ג'קי דהאן שהכיר את אוסטוינד עוד כשהיה נער החליט לקחת אותו תחת חסותו. הסוכן הבין שאוסטוינד צריך לקבל את הביטחון וקיבל החלטה שהוא זה שייתן לו אותו. "ידעתי מה הפוטנציאל של אור", מסביר דהאן. "אני מכיר אותו כילד וידעתי מה הוא יכול לתת. הבנתי שצריך לעבוד איתו על המנטליות וזה מה שעשינו, עבדנו רק על הפן של איך להביא את האיכויות שלו למגרש. הרי ברמת השרון לקחו אותו כסוג של מובן מאליו. שחקן כמוהו שנוגע בכדור הרבה לפעמים מאבד את הכדור ושם על כל טעות היו רוצים להחליף אותו. העונה הראשונה של אור מחוץ לרמת השרון גרמה לו להתבגר מאוד ושינתה אותו גם מנטלית לדעתי. אני משוכנע שבקרית שמונה בקבוצה שתוקפת הרבה ושמנוהלת יוצא מן הכלל ועם כל הבעטחון שאיזי וכל הצוות נותנים לו הוא יצליח, אני משוכנע שזו השנה שלו".

העונה הטובה שלו ברמת השרון הייתה אמורה לפתוח לו דלתות לקבוצות בכירות ממנה, כשבסוף הפור נפל דווקא על עוד קבוצת תחתית בשנים האחרונות - הפועל חיפה. אוסטוינד התקשה להשיג את השחרור מרמת השרון ונחת בקרית חיים רק יום לפני מחנה האימונים, כשלמאמן שלומי דורה כבר היו שחקנים אחרים עליהם בנה בעמדות הקישור השונות "אור עשה איתנו את ההכנה, אבל בהחלט אפשר להגיד שהוא לא היה שחקן הרכב לאורך כל העונה וזה פגע בו", מסביר דורה. "יש לו איכויות גדולות מאוד והוא לא פרץ רק כי לא רץ בקבוצה לאורך זמן, אז זה מרגיש שהוא לא באמת במקסימום. ברגע שיקבל מושכות לעונה שלמה וקרדיט בלתי נגמר, אני משוכנע שהוא יוכל להיות בטופ. הוא עכשיו בקרית שמונה ואומרים שהוא צריך להיות המחליף של קהת. קהת קיבל את המושכות וניצל את ההזדמנות, אני חושב שגם אור מסוגל לעשות את זה כי הוא לא פחות מוכשר".

אך האם באמת לאוסטוינד יש את מה שדרוש כדי לבצע את קפיצת המדרגה כפי שעשה קהת לפניו? הרבה תלוי באופי שלו. בקבוצות בהן שיחק מעידים שאוסטוינד בחור טוב מדי - לא "קילר" וגם לא "ערס" כמו התדמית של הכדורגלן הישראלי. "אור ילד טוב, לא כזה שידרוס אחרים כדי להצליח", מסביר גורם בהפועל חיפה. "זה דבר חיובי אמנם, אבל לפעמים זה פוגע. בקרית שמונה יצטרכו להבין שאוסטוינד הוא לא אחד שצריך שכל הקבוצה תיפול ותקום עליו. הוא צריך לקבל את החופש כדי לבטא את האיכויות שלו, אבל לא להיות המנהיג. אם הם יבינו את זה, אור יצליח מאוד השנה וקרית שמונה תיהנה משחקן איכותי מאוד".

אור אוסטווינד שחקן עירוני רמת השרון בין יואב זיו, מהראן ראדי שחקני מכבי תל אביב. ברני ארדוב
הפציעה הפריעה. אור אוסטוינד במדי רמת השרון/ברני ארדוב

אולי הדוגמה הבאה תמחיש טוב יותר מדוע אומרים על אוסטוינד שהוא "טוב מדי". בזמן שהמאמן עטר ישב שבעה על מות אמו, הפועל חיפה יצאה להתארח אצל מכבי פתח תקוה באצטדיון המושבה, בידיעה שניצחון ככל הנראה יציב את הקבוצה במקום ממנו עולים לפלייאוף העליון. בתוך תוספת הזמן נפסק פנדל לטובת הפועל חיפה, ואוסטוינד – הבועט הקבוע על פי הוראת המאמן עטר – ניגש לנקודה הלבנה. אלא שאז הגיעה ההוראה מהספסל: ז'רקו קוראץ' יבעט. אוסטוינד עוד ניסה להסביר שהוא בתקופת שיא ומרגיש מוכן, אבל הצעקות מהספסל היו ברורות. הקשר ויתר, קוראץ' החמיץ והמשחק הסתיים בתיקו שבדיעבד הכניס את הקבוצה לסחרור שכמעט הסתיים בירידת ליגה.

אוסטוינד נכנס לחדר ההלבשה וכעס על כך שהחליטו למנוע ממנו לבעוט, למרות שעל הלוח נכתב בבירור כי הוא הפנדליסט. "אור ויתר במקום באמת להילחם, וזו הייתה הטעות שלו", מבהיר שחקן ששיתף איתו פעולה. "אור תמיד מלא בכבוד למאמנים שלו, לפעמים יתר על המידה, וזו רק דוגמה אחת לכך. הוא לא אחד שיגיד למאמן 'אני לא צריך לרדוף אחרי שחקנים להגנה', אז אם מבקשים ממנו הוא עושה את זה וזה פוגע בו לא פעם".

אחרי התקופה הטובה הזו של אוסטוינד, הגיעה גם הירידה. השחקן נפצע בשרירי הבטן והפועל חיפה הידרדרה, וכשאוסטוינד חזר הוא התקשה לשחזר את יכולתו, למרות האמון מצד המאמן החדש טל בנין. השיא הגיע במשחק נגד הפועל תל אביב: הקשר הוחלף במחצית והחל למלמל נגד ההחלטה של בנין, זה ביקש ממנו לשמור על השקט ובקבוצה היו בטוחים שהיחסים בין השניים עלו על שרטון. בנין דווקא היה מעודד מהרצון העז של אוסטוינד לשחק, ובשלושת המשחקים האחרונים של העונה נתן לו את הקרדיט אחרי לא מעט שיחות. הקשר החזיר בריבית, כשהיה מהמצטיינים על המגרש ואחד מהגורמים המכריעים במסע ההישארות של האדומים.

לאחר המשחק האחרון קיבל אוסטוינד טלפון מבנין, שאמר לו: "שיחקת אותה במשחקים האחרונים. נתת הופעה טובה ושיחקת למרות שאתה פצוע, כל הכבוד". "אור הוא שחקן עם איכויות ברורות", קובע בנין. "הוא צריך לשמור על יציבות לאורך כל העונה ואני מאמין שהוא מסוגל לזה. אני משוכנע שהוא יוכיח את זה בקרית שמונה".

טל בנין מאמן הפועל חיפה חוגג. יוסי ציפקיס
משוכנע שאוסטוינד יצליח בקרית שמונה. טל בנין/יוסי ציפקיס

עם התיק הזה – על יתרונותיו וחסרונותיו - ועם הידיעה שלמרות כל האיכויות הוא לא מצליח לסיים עונה עם יותר מדי שערים ובישולים, אוסטוינד מגיע לאתגר הכי גדול שלו בקריירה. קצת לפני גיל 28, הוא ישחק לראשונה בקבוצת צמרת. ההשתלבות של השחקן הייתה מושלמת עד כה, ובעוד התקשורת וגם מאמנו סלאח חסארמה מצפים שימלא את החלל של קהת, ההתנהלות של אוסטוינד עצמו דווקא מעידה שהוא מעדיף שלא הכול ייפול עליו. כפי שהעידו מאמנים ושחקנים ששיחקו איתו, אוסטוינד מקווה לשאת חלק מן המעמסה ובמקביל לקחת אחריות ולראשונה בקריירה גם לספק מספרים.

במשחק ההכנה נגד בני סכנין בתחילת החודש, קיבלה עירוני קרית שמונה פנדל. הפעם, בניגוד למשחק ההוא במושבה, אוסטוינד כבר לא נתן לאף אחד להתקרב לנקודה הלבנה וכבש את השער הראשון. בהמשך, על סף הירידה להפסקה, נשרקה בעיטת עונשין מ-18 מטרים ואוסטוינד, שכבר כולם הבינו שיהיה אחראי על המצבים הנייחים, ניגש לבעוט. אלא שאז דויד מנגה הגיע וביקש ממנו לבעוט. אוסטוינד שאל אותו אם הוא מרגיש שזה שער והצרפתי ענה שכן. מנגה קיבל את הרשות וסובב פנימה. בסיום המשחק הוא ניגש לאוסטוינד והודה לו שנתן לו את הבעיטה החופשית, אך המצטרף הטרי השיב בצורה שככל הנראה מתארת בצורה הטובה ביותר את האופי של אוסטוינד: "אין לך על מה להודות לי, זו קבוצה של כולנו. אם אתה מצליח או אני, זה אותו דבר".

הערב (חמישי, 20:00, ספורט1 ו-HD) בצ'כיה צפוי אוסטוינד לקבל את דקות הבכורה הרשמיות שלו מול סלובן ליברץ, בניסיון להראות בפעם הראשונה האם הוא באמת הגיע מוכן לעונת המבחן שלו. בקרית שמונה משוכנעים שכן. "אור שחקן איכותי מאוד שרואה משחק", מסביר המאמן חסארמה. "הוא השתלב מצוין והוא מראה שהוא רציני ורוצה להשקיע. הוא מגיע על העמדה של קהת, אז ברור שרוצים שהוא יחליף אותו, אבל אם לא היינו בטוחים שהוא יכול למלא את החלל שלו לא היינו מביאים אותו".

"אור יודע שמצפים ממנו להיות משמעותי, הוא מוכן לזה ולא חושש", מדגיש שחקן בקרית שמונה. "הוא לא חושב שצריך להשוות אותו לקהת כי הם שחקנים שונים וגם הקבוצה השתנתה, אבל משיחות איתו אני יודע שהוא מצפה מעצמו לקחת אחריות והשנה גם לספק מספרים. בקבוצה קטנה מרגישים יותר אם אתה לא טוב כי הכול על הכתפיים שלך, אבל אצלנו גם בתקופות שהוא יהיה פחות טוב, ולכל שחקן יש תקופות כאלו, זה יהיה פחות מורגש. אתם תראו שהוא יהיה פקטור משמעותי מאוד אצלנו השנה".

שחקן עירוני קרית שמונה, דויד מנגה. אדריאן הרבשטיין
ידע למי להודות. דויד מנגה עם אור אוסטוינד/אדריאן הרבשטיין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully