וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראות את ליגת האלופות בפעם האחרונה: סיפורו של מריאן צ'ישובסקי

27.7.2015 / 10:00

בתחילת השנה פלזן נכנסה להלם: מריאן צ'ישובסקי, אחד השחקנים האהובים, לקה ב-ALS, מחלה חשוכת מרפא. האליפות הוקדשה לו ורוחו תלווה את קמפיין המוקדמות. אחד הסיפורים הכי מרגשים בתולדות הכדורגל הצ'כי עובר בבלומפילד

אימג'בנק GettyImages

במשך חודשים ארוכים לא ידעו אוהדי ויקטוריה פלזן לאן נעלם אחד השחקנים האהובים ביותר של הקבוצה. הבלם הסלובקי מריאן צ'ישובסקי עבר במרץ 2014 ניתוח שגרתי וקל בברכו, אולם לא חזר בהמשך לאימונים כמתוכנן ולא נטל חלק בפעילויות הקבוצה במהלך העונה שעברה. המועדון סירב לחשוף את הסיבה להיעדרותו מטעמי פרטיות, ורק בתחילת 2015 החלו לצאת הודעות קודרות במיוחד. "המחלה של צ'ישובסקי גרועה יותר מסרטן", נכתב בתקשורת. בחודש מרץ התקבל לכך אישור – צ'ישו הנערץ בן ה-35 לקה ב-ALS, מחלת הנוירון המוטורי הידועה כמחלת לו גריג. היא באמת מפחידה הרבה יותר מסרטן – היא חשוכת מרפא וגורמת לניוון הדרגתי של שרירים ועצבים. סיכויי ההחלמה שואפים לאפס.

הטרגדיה של צ'ישובסקי הכתה את הקבוצה, העיר והמדינה כולה בהלם. פלזן דהרה בלעדיו לעונה הטובה בתולדותיה, הבטיחה את הזכיה באליפות שני מחזורים לסיום, ולחגיגות שנערכו אחרי הניצחון על יחלאבה הגיע הבלם כדי להיות שותף מלא לתואר שהוקדש לו. כשהוא נתמך על ידי כוכב הקבוצה הפורש פאבל הורבאט, עלה צ'ישו בצעדים זהירים על הבמה, הוריד את כובע המצחייה שעוצב לרגל האליפות השלישית של ויקטוריה, ונופף לקהל באגרופו. כל חבריו לבשו חולצות עם מספר 28 ששייך לו ומיררו בבכי. היציעים המלאים באצטדיון דוסן ארנה הקומפקטי הזילו דמעות יחד איתם. "האליפות של צ'ישו", נכתב בבאנר הגדול. ואז נפתחו בקבוקי השמפניה. היה זה אחד הרגעים המרגשים ביותר בתולדות הכדורגל הצ'כי, ואולי המרגש מכולם.

ראיטורל: "זהבי מהיר וטכני, לבן חיים יש יכולת גבוהה"

מאמן פלזן: "מזג האוויר בהחלט יהיה אתגר עבורנו"

קולארז': "המטרה שלנו היא להעפיל לשלב הבתים"

מי בכלל צריך זרים? הכירו את ויקטוריה פלזן

אליל בסלובקיה, רומניה וצ'כיה

הייתה זו האליפות החמישית בקריירה המוצלחת של צ'ישובסקי. בתחילת דרכו הוא ליקט שני תארים בסלובקיה עם סלובן ברטיסלבה, וב-2008 זכה גם עם ארטמדיה פטרז'אלקה. באותו קיץ הוא חתם בטימישוארה הרומנית, לבקשתו של המאמן דושאן אוהרין ג'וניור, והפך לאליל הבלתי מעורער של האוהדים בזכות המנהיגות בעורף, משחק נוקשה אך אלגנטי, שערים חשובים ואופי צנוע במיוחד. "צ'ישו הוא אחד השחקנים האהובים שלנו בכל הזמנים", אומר לבנטה באלינט, דובר טימושוארה, "בחור מושלם עם אופי נדיר. האוהדים השוו אותו לגדול השחקנים שלנו אי פעם, דן פלטינישאנו, אשר על שמו קרוי האצטדיון". ההשוואה הזו מקבלת כיום משמעות מצמררת ביותר – פלטינישאנו הלך לעולמו בגיל 43.

אחרי שטימישוארה פשטה את הרגל בקיץ 2011, בחר צ'ישובסקי להצטרף לפלזן, אותה אימן ובנה מהיסוד פאבל ורבה, מאמן אותו פגש בעבר במהלך עבודתם המשותפת בז'ילינה. "היו לי הצעות רבות, אבל בחרתי את פלזן כי זו קבוצה נהדרת שמשחקת כדורגל אטרקטיבי", הוא אמר אחרי שהצטרף לאלופת צ'כיה הטריה – היה זה התואר הראשון של פלזן אי פעם. צ'ישובסקי חיזק את חוליית ההגנה, סייע לויקטוריה להעפיל לשלב הבתים בליגת האלופות שם פגש את ברצלונה ומילאן, והפליא את הפרשנים בתרומה לפיתוח המשחק. "צ'ישו היה בלם טכני עם נטיות התקפיות מובהקות. אפשר להשוות את סגנונו לאלסנדרו נסטה. הוא גם היה אחד השחקנים האינטליגנטיים ביותר בליגה, והראיונות איתו תמיד היו מעניינים ומחדשים", אומר העיתונאי הצ'כי מיכל פטראק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
שחקן טימישואה לשעבר, מריאן צ'ישובסקי. EuroFootball, GettyImages
דובר טימישוארה מספר: "צ'ישו הוא אחד השחקנים האהובים שלנו בכל הזמניים. בחור מושלם עם אופי נדיר". צ'ישובסקי במדי הקבוצה הרומנית/GettyImages, EuroFootball

בלם מחויב להתקפה

הסגנון ההרפתקני של פלזן זכה לא פעם לביקורת, וצ'ישובסקי היה מוכן להגן עליו. כך, למשל, כאשר איבדה הקבוצה יתרון מול יאבלונץ בעונת 2012/13, כאשר הפקירה את העורף, קבע צ'ישו: "יש 10 אלף צופים שבאים לראות אותנו. אנחנו רוצים לגרום להם הנאה, ולא נשחק בשום אופן כדי לשמור על 0:1. הפעם לא הצלחנו לנצח, אבל אני גאה בסגנון שלנו". הפועל תל אביב קיבלה טעימה מהגישה הזו כאשר הובסה 4:0 בפלזן בליגה האירופית, והפסידה 2:1 גם בבלומפילד. בסיום העונה חגגה הקבוצה את האליפות השנייה שלה, והראשונה של צ'ישובסקי על אדמת צ'כיה.

בדרך להעפלה לשלב הבתים בליגת האלופות ב-2013 שבר צ'ישובסקי שיאים עם חמישה כיבושים במוקדמות, כולל שלושער לרשת לרשת קאליו האסטונית. הפרס היה התמודדות על באיירן מינכן, מנצ'סטר סיטי וצסק"א מוסקבה. פלזן סיימה שלישית כדי להמשיך לליגה האירופית, שם גברה על שחטאר דונצק והפסידה לליון, בעוד אוהרין ג'וניור עומד על הקווים – ורבה עזב לטובת נבחרת צ'כיה בה הוא עושה עבודה מדהימה בדרך ליורו. כאשר צ'ישובסקי נפצע ב-0:6 על סלובן ליברץ ימים ספורים לאחר מכן, איש לא העלה בדעתו שיהיה זה משחקו האחרון בחייו.

מספר 28 כובש את המדינה

מאז הפכה הידיעה על הטרגדיה לפומבית, סחפה ההתגייסות של פלזן למען צ'ישו החולה את המדינה. בעצם, שתי מדינות שהיו פעם אחת. במשחק הידידות בין סלובקיה לצ'כיה שנערך בז'ילינה בשלהי מרץ עלו שתי הנבחרות עם כרזות תמיכה בבלם – "תילחם צ'ישו", וכל ההתמודדות הוקדשה לו. אוהדי ויקטוריה לא מפסיקים לקרוא בשמו בכל משחק ומשחק.

הורבאט, הקפטן הוותיק שתלה את הנעליים בגיל 40, הקדיש חלק ניכר מהכנסות ממשחק הפרידה שלו לבלם. במהלך האירוע, נמכרו פחיות בירה במחיר מוגזם של 28 קרונות, כמחווה למספר של צ'ישובסקי ולמענו, והן נחטפו בקצב מסחרר. החולצה עם מספר 28 בה חגגו כל שחקני הקבוצה את האליפות הפכה לפופולריות במיוחד בחנויות – כל אוהד הרגיש צורך לקנות אותה כדי לתמוך בגיבור. המועדון מחויב לחוזהו של צ'ישובסקי עד 2016, הוא עדיין רשום בסגל השחקנים, מקבל שכר, ופלזן מממנת גם את הטיפולים הרפואיים.

"חיכיתי 32 שנה כדי לזכות באליפות, אבל הייתי מוותר על התואר כאן ועכשיו, לו רק זה היה מחזיר את הבריאות לצ'ישו", אמר המאמן הוותיק מירוסלאב קובק בן ה-63, שמונה במקום אוהרין ג'וניור לפני שנה, שימר את הסגנון ההתקפי והצעיד את הקבוצה לעונה מזהירה. הבלם מילאן פטרז'לה, שלמד רבות משותפו למרכז ההגנה, הצהיר: "יש לנו אוהדים נהדרים שממלאים את האצטדיון בכל משחק, ונלחמנו עבורם, אבל העונה נלחמנו קודם כל עבור מריאן צ'ישובסקי. האליפות הזו שייכת לו".

מריאן צ'ישובסקי שחקן ויקטוריה פלזן מול טוטו תמוז שחקן הפועל תל אביב. ברני ארדוב
המועדון מחויב לחוזהו של צ'ישובסקי עד 2016, הוא עדיין רשום בסגל השחקנים, מקבל שכר, ופלזן מממנת גם את הטיפולים הרפואיים. צ'ישובסקי מול טוטו תמוז בבלומפילד/ברני ארדוב

בלתי ניתנים לעצירה?

זו באמת לא הייתה אליפות שגרתית. חשוב להזכיר גם את הטרגדיה של הקשר דניאל קולארז', שאיבד את אישתו תרזה למחלת הסרטן בדצמבר, אך התגבר על האסון באמצעות כדורגל וסיפק משחקים נהדרים בתחילת השנה. "מבחינה אישית זו הייתה התקופה הקשה ביותר בחיי, ואני מודה לכולם על התמיכה. האסונות הפכו אותנו למגובשים יותר".

פלזן תמיד הייתה מלוכדת, עם חדר הלבשה למופת, אבל כעת היא מלוכדת עוד יותר. השחקנים והאוהדים מייחלים לנס שיאפשר לצ'ישו לחזור למגרשים, ולפני חודש היו חיוכים גדולים כאשר הוא הצליח ללכת בכוחות עצמו לפני משחק הוקרה נוסף אליו הוזמן. ובכל זאת, עמוק בפנים מגיעה ההשלמה. את מחלת לו גריג המזעזעת אי אפשר לנצח, ובצ'כיה יודעים זאת יותר מכולם – ראש הממשלה לשעבר סטניסלב גרוס נפטר באפריל מ-ALS בגיל 45 בלבד.

לפיכך, ההעפלה לליגת האלופות הופכת חשובה אפילו יותר עבור ויקטוריה פלזן. השחקנים וצוות האימון רוצים להבטיח שצ'ישו יראה עוד עונת צ'מפיונס ליג אחת בחייו, ולהיזכר כיצד התמודד בעצמו מול ליאו מסי, זלאטן איברהימוביץ', אריאן רובן וקון אגוארו. לשם כך הם חייבים לעשות את זה עכשיו, והדרך להשגת המטרה עוברת ביום שלישי בבלומפילד. ושמישהו ינסה לעצור אותם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully