וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולי לא אליפות, אבל עם מאמן: הבלוג של איציק יצחקי

26.7.2015 / 14:15

נזיפות, הערות וניעור לשחקני מפתח שמזייפים. שיחת עידוד לקינן המשתפר, מסר מרגיע לשכטר המאוים ובחינה מחודשת של מעמד עזרא. ההרכב, השיטה, הדילמות. אחרי מחנה האימון ניתן לקבל תמונה ראשונה של מכבי חיפה תחת רוני לוי. הצהרות לא תמצאו, אבל תקווה בהחלט כן

מכבי חיפה

הנחמה של רוני לוי במועד ההעברות הנוכחי לא מגיעה, ואולי גם לא צריכה להגיע, מכיוון הרכש. ההחלטה לקצץ בתקציב העונה, עליה דיווחנו בעבר, ואיתה הוא נאלץ להתמודד כעת, לוקחת את המאמן למקום אחר – לנסות ולהפיק יותר מקבוצה עם שכר שחקנים נמוך מהעונה שעברה, או במילים אחרות: לצמצם פערים מול קבוצות עם סגל עמוס דרך טקטיקה. היציאה של מכבי חיפה למחנה אימונים מבודד באוסטריה, היא חצי נחמה עבורו. מכבי חיפה חוזרת משם אחרי ניצחון על קבוצה מהפרמייר ליג, ועם שני שערים ברשת שלה בתום שבעת משחקי ההכנה מאז פתיחת האימונים.

השיפור במשחק ההגנה הוא לא הנחמה היחידה של המאמן, אלא הוא מרוצה מהדרך שבה מכבי חיפה משפרת אלמנטים שלא היו קיימים בה בשנים האחרונות. "ההתנהלות המקצועית של השחקן הייתה קטסטרופה. רוני הגיע לאימון הראשון והיה קצת בהלם", סיפר גורם במערכת ששמע מהמאמן מה מתרחש על המגרש. "קצב האימון, רמת האימון, כל אלה מבחינתו היו טעונים שיפור. השחקנים לא היו מוכנים אליו, והוא לא אליהם. הוא הבין שצריך לעשות מהפכה בגישה שלהם".

חמדי סליחי הוצע למכבי חיפה, רוני לוי מחפש מועמדים נוספים

לוח משחקי מוקדמות המונדיאל: ישראל תפתח מול איטליה

בן רייכרט במכתב לגולדהאר: "זה חייב להיפסק עכשיו"

מכבי חיפה - הפועל עכו - 12.7.15 (צילום: ראובן כהן).. מכבי חיפה
מרוצה מהדרך שבה מכבי חיפה משפרת אלמנטים שלא היו קיימים בה בשנים האחרונות. רוני לוי/מכבי חיפה

כשמדברים על התנהלות מקצועית לא נכונה, בלשון המעטה, מתכוונים ליחס של חלק מהשחקנים לכל מה שקשור לאימונים. באימונים הראשונים, כך סיפר לוי לגורמים בכירים במערכת, זיהה המאמן חוסר מקצוענות אצל חלק מהשחקנים, או כפי שהסבירו לנו בצורה מדויקת יותר: "היו כאן שחקנים בכירים שגילו חוסר רצינות, ורוני ירד לשם באמצעות הפרטים הקטנים".

דוגמאות לא חסר. באחת הפעמים לוי לקח לשוער השלישי ג'ק לואיס את הגופייה לאחר שלא נשמע להוראות האימון, בפעם אחרת אחד השחקנים ננזף לעיני כל השחקנים על ידי מאמן הכושר אורי הראל בטענה שלא עבד נכון עם מכשיר ה-GPS, שחקן אחר התבקש לא לוותר מהר מדי על האימון בגלל מכה שספג ובפעמים אחרות זה קרה ליובל יוסיפוביץ' שאיבד כדור, ואפילו לאלירן עטר ואלעד גבאי במשחקון פנימי שנערך בארץ, כשהאחרון ספג הערה מלווה בתנועות ידיים לאחר שהעיר לחברו לקבוצה שעבר את הקו.

"בכל פעם שאני מקבל את הכדור, אני מרגיש שהעיניים של רוני מרחפות מעליי", סיפר לאחרונה שחקן בקבוצה לוואלה ספורט בשיחה ממחנה האימון. "כשאתה עובד עם מאמנים אחרים, יש לפעמים יתרון בלשחק בצד השני, הרחוק מהספסל. כי הם מוותרים מהר על הערות. רוני רואה הכל. פעם אחת טעיתי במהלך, וספגתי נזיפה. באימון שאחרי לא העזתי לעשות אותו דבר כי ידעתי שזה יעלה לי ביוקר".

עידן שמש שחקן מכבי פתח תקוה (ימין) מול דקל קינן שחקן מכבי חיפה. ברני ארדוב
הפך למנהיג בחלק האחורי. דקל קינן/ברני ארדוב

ולוי דורש הרבה. במחנה הנוכחי הוא שם דגש על נושא מרכזי בהתקפה: לחץ על מובילי הכדור. בכל פעם ששחקן זייף, הוא ספג הערה מהספסל. "לא נתקלתי במאמן שעושה לחץ כזה גבוה. במהלך המשחק נגד ריזספור לחצנו את מובילי הכדור בשליש שלהם. פעם זה נגמר בקרן לטובתנו, ובפעמים אחרות לאיבודי כדור של היריב. זאת הייתה יריבת אימון ברמה של הליגה שלנו. אם עשינו לחץ על מובילי הכדור של נוריץ', אין סיבה שלא נלחץ גבוה גם בישראל".

נמשיך בחלק האחורי. השיפור במשחק ההגנה הגיע דרך הפרטים הקטנים. דקל קינן הפך למנהיג בחלק האחורי, ושחקנים סיפרו שמאז השיחה שערך איתו רוני לוי לפני מספר שבועות, בה הבהיר לו שהוא מעוניין שיישאר ולא בטוח שיתחזק בבלם נוסף, קינן נראה אחרת לגמרי. "הציוות שלו עם דגני הוא טוב מאוד. פתאום כבר לא מובן מאליו שואליינטה ודגני בטוחים בהרכב", אמרו בחיפה.

לוי התעקש להשאיר בקבוצה את טאלב טואטחה, ובשיחות עם ההנהלה הובהר לו שרק תג מחיר של 1.8 מיליון יורו יוביל לדיון מחודש. המגן, עליו הגישה קסימפאשה הטורקית 1.1 מיליון יורו, לא הולך בינתיים, והעובדה שסאן מנחם הצעיר והזריז פתח במקומו בחלק מהמשחקים נובעת ממנוחה שניתנה למגן בעקבות פציעה. את ההרכב שלו משלים אייל משומר, הבאנקר הגדול של כל המאמנים האחרונים בחיפה. בקישור, לוי בונה על אביחי ידין וניקולה דרינצ'יץ', אבל, וזה האבל הגדול, השיטה שבה ישחק עשויה לשנות את מרכז השדה.

אלירן עטר שחקן מכבי חיפה. מכבי חיפה, אתר רשמי
המניה הבטוחה. אלירן עטר/אתר רשמי, מכבי חיפה

לפני שניגע בהשפעה של השיטה על השחקנים, נזכיר מהי. בארץ לוי תרגל את ה-4:4:1:1 המסורתי מנתניה, עם בניון כשחקן החופשי מאחורי החלוץ. השיטה הזאת השתנתה ל-4:4:2 בחלקים מסוימים של המשחק, והיא נמשכה גם במחנה. אבל לוי, תתפלאו, עדיין לא נעול על השיטה למרות שהוא כמעט לא חרג ממנה. הוא מוכן להיות גמיש בהתאם לשחקן הקישור שיגיע אליו, ולא פוסל אפשרות לעבור לשיטה שכוללת שלושה קשרים במרכז השדה, ושניים בכנפיים, בהמשך.

אם זה יקרה, לוי ישבץ במרכז השדה שלו שחקן זר נוסף, כשעל המקום השלישי יתחרו גם יוסי בניון, שמסוגל לשחק במרכז השדה, ועטאא ג'אבר, שעושה התקדמות בשנה האחרונה, ויכול לשחק לפני ידין. כך או כך, בכל שיטה, לוי יפתח עם שני שחקנים על הקו. אלירן עטר הוא המניה הבטוחה של המאמן, ועל המקום השני יתחרו בניון, חן עזרא ואיסמעיל ריאן.

האחרון עושה רושם טוב מאוד במחנה, ונראה כי העונה מקומו של חן עזרא ב-11 כבר איננו מובטח ובמועדון מצפים ממנו להיות פעיל יותר ומעורב יותר במשחק. המחליף של ידין אמור להיות קובי מויאל, שהמאמן מעריך מאוד, אך הקשר האחורי נמצא במגמת התאוששות מפציעה וייתכן שיושאל בהמשך לאור העובדה שחוזהו מסתיים בתום העונה. אם מויאל יחזור מוקדם מהצפוי, ולוי יהיה שבע רצון ממנו, ייתכן שחיפה תאריך את חוזהו בעונה נוספת, אבל הכל תלוי בברך. בהתקפה, לוי לא ממהר לשחרר את אלון תורג'מן ושובל גוזלן, וכבר הבהיר להנהלה שלו שהוא מטיל וטו על השאלתם. נראה כי הדרך היחידה של השניים לעזוב תהיה בשיחה עם המאמן, בה יובהר לו שהם לא מעוניינים לשחק במכבי חיפה. ההערכה היא שברגע שיגיע חלוץ זר, שחר הירש יעזוב, או אחד החלוצים האחרים במידה ויבקש לעשות זאת.

מכבי חיפה - ריזספור 23.7.15. מכבי חיפה
הותיר רושם טוב. איסמעיל ריאן/מכבי חיפה

מהשיטה והטקטיקה, נעבור לאסיפות ולציפיות של לוי מהחניכים שלו. למרות הנהלים הנוקשים, בחיפה מדווחים כי לוי השתנה מאוד מאז הקדנציה הקודמת שלו. הוא הרבה יותר פתוח לשמוע את קולם של השחקנים, אבל הגישה הנוקשה והדרך לא השתנו. המאמן החליט לצאת לתהליך כדי לשפר אישית וקבוצתית, בעיקר הגנתית, את הקבוצה שלו. כפי שכבר הבנתם, האימונים של רוני לוי עמוסים מאוד והוא רושם כל הערה בפנקס. הוא מקבל דיווח שוטף כששחקן מוותר על הקפת אחד הקונוסים בתרגיל, או לא משלים את הספרינט עד הסוף. המומחה הצמוד שלו, בוקי ירון, מעביר לו נתונים פיזיים שעוזרים לו לקבל החלטה לגבי מנוחה מסוימת לשחקנים. את הנתונים הוא מקבל באמצעות ה-GPS.

לפני המחנה, הוא דאג להעביר כללים ברורים לשחקנים: אין איחורים לאימון, אין איחורים למפגשים או חוסר רצינות באימון, ושחקנים שיפרו את ההוראות שלו ייקנסו. לדוגמה הכי טובה קוראים איתי שכטר. מצד אחד הוא מחבק את מה שמכנים במכבי חיפה כ"פרויקט האישי שלו העונה", ומצד שני דורש ממנו הרבה. לוי סבור שהוא מסוגל להוציא מהחלוץ יותר, ולהפוך אותו מחדש לשחקן מוביל בכדורגל הישראלי. הוא זכה לצפירת הרגעה בשיחה שנערכה בין השניים, בה הגיעו לאוזניו שמועות לפיהן המאמן כבר לא רוצה אותו בקבוצה. במועדון טוענים כי העונה הוא בשל יותר, ומבין כי מדובר בעונה קריטית לקריירה שלו. עונה נוספת ללא מספרים, אומרים בסביבתו של החלוץ, ושכטר מבין שלא תהיה לו הזדמנות שנייה.

כדי ליישם את השיטה שלו, לוי ועוזרו רונן גבאי מציגים את הכללים באמצעות מצגות. באחת האסיפות הראשונות שערכו, הם הציגו לשחקנים את המשנה שלהם, ואחר כך השחקנים צפו בתרגילי הנעת כדור ולחץ. על המסך, רוני לוי העביר את הדוגמאות שלו באמצעות קבוצות אותן אימן בעבר – דרך הנעת הכדור של אנורתוזיס בחלק האחורי, עמידה נכונה של סטיאווה בוקרשט ובהמשך הפליג עד לבארסה כדי להסביר מה ההבדל בין הרצונות שלו, למשחק מושלם. ההפתעה הגדולה הגיעה דווקא אחרי האימון. שחקנים דיווחו כי אחרי אימונים ומשחקים לוי הקרין אותם על מסך. כשהוא מבקש באסיפה לעבוד על משחק לחץ, הוא עורך אימון מתאים ומקרין את האימון על מסך כדי לבחון מקרוב מי הבין את השיטה, ומי לא.

ניקולה דרינצ'יץ' שחקן מכבי חיפה. מכבי חיפה
יבצע את רוב הבעיטות החופשיות. ניקולה דרינצ'יץ'/מכבי חיפה

ומה עוד לוי שינה ביחס לעונה שעברה? רובן ראיוס, שכבר לא נמצא, ביצע את בעיטות הקרן יחד עם חן עזרא. לוי העביר את השרביט לניקולה דרינצ'יץ', שבינתיים גם יבצע את רוב הבעיטות החופשית. המאסטר השני יהיה איסמעיל ריאן. השלישי והרביעי יהיו עטר ועזרא, שהעונה יעמוד פחות לצד דגל הקרן בגלל הערכה שדרינצ'יץ' מסוגל לעשות את זה טוב יותר. הקפטן יישאר יוסי בניון, דקל קינן יחליף את גוסטבו בוקולי כקפטן השני, ובהמשך יתווסף שחקן נוסף, כנראה סטויקוביץ' או עטר, למקרה שהשניים לא יהיו על המגרש.

בשורה התחתונה, המסר שהעביר לוי דרך הפרטים הקטנים הללו חלחל עמוק לתודעה של השחקנים שלו, אבל יש לו עוד הרבה על מה לעבוד – דרך מסע קשה על ההתנהלות במועד ההעברות הזה, רצון למצוא זרים מוכנים, בשלים, בתקציב לא גבוה ורצוי חופשיים - שיתאימו כמו כפפה לשיטת המשחק שלו. החלק ההגנתי השתפר, ההתקפי משווע לרכש, ושאלת מקומם של עזרא ושכטר כשחקנים מובילים בכדורגל הישראלי ימשיכו לרחף עד המחזורים הראשונים של תחילת העונה. משיחות עם שחקנים במהלך המחנה, קשה לומר שמישהו מהם יכול לדבר בפה מלא על המונח אליפות. מכבי חיפה, הם אומרים, זקוקה לתהליך הבראה ולא למהפכה בטווח הקצר.

לא אליפות, אבל עם מאמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully