וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איציק קורנפיין: "הם שמו את הסמל של לה פמיליה מעל הסמל של המנורה"

17.7.2015 / 11:00

"לא ייצא מזה כלום. התקשורת בקרוב תחליף נושא. עם הצ'צ'נים זה היה גרוע פי אלף, זה עזר במשהו? אם גולדהאר ומכבי תל אביב היו בבלאגן כזה, הם היו מנצחים". איציק קורנפיין ממש לא מופתע מהבושה בבלגיה. ראיון

קובי אליהו

איציק קורנפיין לא הופתע ממה שראה אמש (חמישי) על מסך הטלוויזיה. הוא מכיר את התופעה יותר טוב מכולם. זה מספר שבועות שהוא בתפקיד חדש כמנהל אגף הספורט בעיריית ירושלים, אבל אי אפשר לשכוח את הימים שלו כיו"ר בית"ר ירושלים. קורנפיין היה בשיא הסערה עם הגעתם של הצ'צ'נים לבית"ר. עוד קודם היה במאבקים בלתי מתפשרים מול הפנאטים, אבל מהרגע שזאור סדאייב וג'יבריל קאדייב, נחתו בירושלים, חייו הפכו גיהינום.

גם היום בתפקידו החדש כואב לו לראות לאן החוליגניים מדרדרים את בית"ר, המועדון שיקר כל כך לליבו. "יהיה רעש שבוע או שבועיים, אבל אחרי זה תעברו לנושא אחר", אמר קורנפיין הבוקר בסוג של ייאוש. "התקשורת תעבור לנושא אחר. אותם מתפרעים ירדו להדממה, כמו שהם ירדו אז להדממה ויחזרו אחרי זה אותו הדבר. לא יקרה שום דבר אחר. שום דבר לא יהיה".

לא הופתעת ממה שראית אמש?

"הופתעתי? מה שהיה אצלנו היה פי אלף יותר גרוע. מי לא סיקר את מה שהיה כאן כשהצ'צ'נים הגיעו? ערוצי טלוויזיה מהעולם באו לראות את מה שעושים להם ולנו כי הבאנו מוסלמים לקבוצה. וזה עזר? משהו השתנה? זה מצחיק אותי שכולם נזכרים היום במה שהיה אז ובעוצמת השנאה של האנשים האלה. היה חלון הזדמנויות לפני שנתיים שלא יחזור שוב. זו הייתה שעת כושר ללכת עם זה עד הסוף. היה קונצנזוס שצריך להילחם בזה וצריך לפרק את זה, אבל אף אחד לא עשה כלום. אחרי שבועיים של רעש כולם התאדו ואני נשארתי עם האיומים וההפגנות. אני נשארתי עם המאבטח שהיה צמוד אלי בזמן שכולם התאדו. הכתובת הייתה על הקיר כבר מזמן וההתפרצות אמש, היא רק המשך לתהליך שמקנן בבית"ר כבר הרבה זמן. ברמת המאקרו היה ברור שמתישהו זה יתפוצץ".

איציק קורנפיין יו"ר בית"ר ירושלים. מגד גוזני
נותר בודד במערכה. איציק קורנפיין בימיו כמנכ"ל בית"ר/מגד גוזני

אי אפשר ללכת איתם בכוח כפי שאתה ניסית ואי אפשר ללכת איתם בטוב, כפי שאלי טביב ניסה.

"אני ניסיתי ללכת בכוח, אבל הייתי לבד. זה לא אותו דבר שמערכות מחליטות ללכת בכוח. אני הייתי לבד לגמרי בלי בעל בית שמשקיע כסף, במועדון שלא היה חזק מבחינת הישגים וזה היה יותר קשה. מכבי תל אביב, למשל, תוכל להילחם ולנצח את התופעה הזו אם תהיה בתוך זה. אם מיטש גולדהאר וכל המערכת שלו היו בבלאגן כזה, הם היו מנצחים. אני הייתי לבד. בית"ר ירושלים כמערכת צריכה להילחם בזה ביחד עם המערכות מסביב, שזה כולל את כולם. אני אמרתי כל הזמן שהמשטרה חייבת להיות בתמונה בשיא הכוח ובתי המשפט מעל הכל. בתי המשפט לא נותנים את ההתייחסות הראויה לתופעה הזו".

לא מזיז להם שבית"ר תיענש ושאלי טביב יעזוב?

"ממש לא. הם שמו את הסמל של לה פמיליה מעל הסמל של המנורה. זה ברור".

אבל בלי המנורה אין לה פמיליה.

"הם לא רואים את זה כך. הם רואים את זה שהיום ילך טביב ומחר יבוא מישהו אחר. הם רוצים כל הזמן לבלוט ולהראות את הצגת הכוח שלהם כדי שבעל הבית הבא ייתן להם את אותו מעמד של כוח, אם לא יותר חזק אפילו".

גם הליגה שלנו צריכה את בית"ר ירושלים. מה עושים עכשיו? הרי הקבוצה הייתה בתנופה.

"אי אפשר למחוק את בית"ר ירושלים. אי אפשר לזרוק את בית"ר ירושלים מהליגה. צריך להתעסק נקודתית בסיפור הזה בכל הכוח. היו שם מאתיים שעשו בלאגן, אבל יש לבית"ר עשרות ואולי מאות אלפים שלא עשו את המופע הנורא הזה אתמול. צריך לפנות לצילומים, לקחת את כל החומר ולהכניס את כולם לנוהל מזורז ואגרסיבי מאוד ולפתור את הבעיה. זה מאוד פשוט. אבל צריך נכונות".

מיטש גולדהאר בעלי מכבי תל אביב (שמאל) עם פאקו אייסטרן. ברני ארדוב
היה מטפלים בזה אחרת. גולדהאר/ברני ארדוב

אולי אנשים כבר התעייפו מלהתעסק עם בית"ר והקהל הזה?

"אמרתי לך שזו בדיוק הבעיה. אנשים לא נכנסים לזה בכל העוצמה והאינטנסיביות ואז בסופו של דבר זה גלגל. הם יורידו את הראש ועוד חודשיים יחזרו כשאנשים ימשיכו לנושאים הבאים. לנו אז באמת היתה הזדמנות. היו לנו רשימות של החוליגניים והתחלנו עם תביעות נגד אוהדים באופן ספציפי. חבל".

אתה מרגיש שצריך לבקש סליחה מאיציק קורנפיין?

"לא. שהמתפרעים האלה יבקשו סליחה מבית"ר ירושלים".

והגופים האחרים שלא גיבו אותך ולא הלכו איתך ולא הבינו עם מה אתה מתמודד?

"יש לכל הגופים האלה רק דבר אחד לעשות, לשנות את ההתנהלות שלהם מהפעם הקודמת. גם עכשיו יש הזדמנות לעשות שינוי. בפעם הקודמת אמרתי: 'אני לוקח הכל עלי, אבל תעזרו לי'. אף אחד לא עזר. אני מקווה שהפעם אנשים יעזרו לבית"ר".

למי יעזרו? אלי טביב הודיע שהוא עוזב לארצות הברית ומשאיר את הקבוצה בידיים של נאמן.

"זה לא משהו שצריך להישאר רק בידיים של בית"ר. בודקים עוד אופציות של גופים אחרים. אני חושב שהרבה אנשים יצאו מזועזעים אתמול וזה כולל את העירייה ואת משרד הספורט".

ראש העיר מזועזע?

"בטח".

בתפקיד החדש שלך, אתה עשוי שוב להיכנס ולטפל בבעיה הזו. אין לך צלקות מזה?

"אין לי שום צלקות. זה לא עניין של צלקות. זה עניין של מה אפשר לעשות ומה אי אפשר לעשות. מכל רע אפשר להוציא את הטוב ומה שהיה אתמול לא היה רע, אלא גרוע. אבל גם בתוך הגרוע, אפשר למצוא את האור בקצה המנהרה וגם מהגרוע הזה אפשר לעשות שינוי. פעם שעברה היה גרוע והיה אור בקצה, אבל סגרו לנו את החלון. אני מקווה שהיום יצליחו. בנקודות כאלה של משבר אפשר לעשות שינוי והשינוי יתקבל כי רוב הקהל של בית"ר צמא לשינוי. צריך להילחם בתופעה הזו וזה מאוד פשוט. וכשיוצאים למלחמה צריך לטפל באנשים שיודעים לזהות וכולם יודעים במי מדובר. יש מספיק גופים עם הרבה כוח שיכולים לטפל בזה".

מה עושים ברמה הפרקטית?

"יש מאה מנהיגים שהם בולטים יותר מהאחרים ובהם צריך לטפל בצורה קשה. המדרג הקל מבחינתי צריך להיות הרחקה לשלוש שנים מהמגרשים עם התייצבות בתחנת המשטרה בזמן משחקים. זה הקל".

אוהדי בית"ר ירושלים מניפים שלט מחאה. יוסי ציפקיס
רוב דומם. אוהדי בית"ר ירושלים/יוסי ציפקיס

אפשר להגיע לכולם?

"ברור. בית"ר יודעת את השמות של כל מי שהיה שם ואם המשטרה תיקח את זה על עצמה בשעה, יהיו להם את השמות של כולם".

אז צריך לחכות להם כבר בנתב"ג?

"צריך לפנות ליועץ משפטי ולעשות את מה שמותר מבחינת החוק. צריך להעמיד את כולם בסרט נע אצל שופט לענייני ספורט וקודם כל להרחיק. דבר שני זה תביעות אישיות. כשאני תבעתי אנשים על הנזקים שהם עשו לנו בבלומפילד, הם לקחו עורכי דין וירדו על הברכיים עם דמעות כדי שנבטל להם את התביעות. בסופו של דבר, כשזה מגיע לכיס של כל אחד ואשתו יודעת וההורים שלו מבינים שהם צריכים לשלם, אז נופל האסימון. תראה מה היה עם דודי מזרחי. קח את הדוגמא שלו. הלכתי איתו עד הסוף בעניין עקרוני והוא הפסיד. הוא שילם כספים ותראה מה נהיה ממנו. היום הוא נותן הרצאות בבתי ספר נגד אלימות. זה שעמד מול הבית שלי עם מגפון ובובת מין וקילל קללות שאלוהים ישמור, היום נותן הרצאות בבתי ספר. למה? כי הוא למד דרך הכיס. אבל כמה יש כמו איציק קורנפיין שהולכים עם הדברים עד הסוף ולא מתייאשים בדרך?".

טביב ביטל את התביעות נגד אלה ששרפו את הכיסאות בבלומפילד.

"אני גם חושב. אני חושב שכן. לי ברור שהדרך צריכה להיות אחרת לגמרי. בוא נראה איך זה יגמר הפעם. האם הפעם יילכו עם זה באמת עד הסוף?".

הבעלים של בית"ר ירושלים אלי טביב. יוסי ציפקיס
"האוהדים מבינים רק דרך הכיס". אלי טביב/יוסי ציפקיס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully