וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבירת תוקף: טרבור אמבקווה הוא פוטנציאל גדול עם עבר בעייתי

3.7.2015 / 7:00

חשד לתקיפה אלימה, הטרדה, נהיגה בשכרות ופציעות: השחקן החדש של מכבי תל אביב היה מעורב בהמון רגעים בעייתיים בארה"ב, אך באירופה גילה פוטנציאל ענק והלהיב גם את ברצלונה. האם הוא מתאים?

האתר הרשמי של מכבי תל אביב

בוידאו: ביצועיו של טרבור אמבקווה

בקיץ שעבר טרבור אמבקווה כבר החל לקנות לעצמו שם באירופה אחרי עונה מצוינת ברומא. "אני קודם כל רוצה לנסות להגיע ל-NBA ובלייקרס מאמינים שאני יכול להרוויח מקום בסגל שלהם", אמר בראיון. "אם אני לא אשיג את היעד שלי, אשמח לשחק בקבוצה גדולה באירופה כשהמטרה היא יורוליג". ברצלונה ומילאנו היו שתי הקבוצות הגדולות שסימנו אותו, אלא שבפועל מי שהייתה הרצינית ביותר וחטפה אותו מתחת לרדאר הייתה באמברג, שלא שיחקה ביורוליג. הקטאלנים לא הפסיקו לרגע את העניין שלהם בשחקן, ובאמצע פברואר ניסו להנחית אותו במקום טיבור פלייס לסיבוב השני של הטופ 16, אלא שהגרמנים סרבו.

כעת היה נראה שאמבקווה בן ה-26 סוף סוף ינחת בברצלונה. הספרדים פתחו במגעים, אך במקום שינחת בספרד, חתם אמש (חמישי) לחוזה ארוך טווח במכבי תל אביב, כשאפילו על חלום ה-NBA הוא לא מוותר. "למי שעקב אחרי טרבור בעונה החולפת, החתימה במכבי היא דבר שלא מובן", אומר העיתונאי הגרמני מוריץ קורפף. "כולם בבאמברג היו בטוחים שזה עניין של זמן עד שהוא יעבור לברצלונה, הם היו שם תמיד ברקע לאורך כל העונה. אין ספק שהוא עשה קפיצת מדרגה גם בהגעה למכבי, אבל אם הוא בחר בהם כנראה שהייתה לו סיבה ממש טובה".

אז הסנטר האמריקאי ממוצא ניגרי לא ישחק במדי ברצלונה הקיץ אלא במדים הצהובים-כחולים. זה הזמן להכיר את אחד השחקנים הכי שנויים במחלוקת מבחינה אישיותית שנחתו ביד אליהו בשנים האחרונות.

מהבחינה הזו, אולי אמבקווה הוא בדיוק האיש שיצליח להשכיח את סופוקליס שחורציאניטיס.

טרבור אמבקווה חתם לשלוש שנים במכבי תל אביב

גם דגן יבזורי חתם לשלוש שנים

הפועל ירושלים מגבירה את המאמצים לצרף את גל מקל

טרבור אמבקווה, באמברג. GettyImages
הרבה זמן מכבי תל אביב לא הנחיתה שם כל כך מסקרן וחידתי. אמבקווה/GettyImages
אחרי עונה יציבה במיאמי-מייד, הגיע ה-3 באפריל 2009. באותו לילה הגיעה צעירה חבולה לבית חולים במיאמי ואמרה כי "גבר שחור גדול תקף אותי מאחור, ולאחר שלא הצליח להוריד לי את המכנסיים חבט בי באגרופו"

אמבקווה, בן להורים ניגרים, סומן כפוטנציאל לא קטן במהלך התיכון ואוניבריסטת מרקט המרשימה החליטה להעניק לו מלגה בתקווה שיממש את הפוטנציאל. אלא שקריירת המכללות שלו עברה טלטלות שלא מזכירות כלל משברים שעברו שחקנים אחרים בעבר. בשנת 2007 החל אמבקווה את הקריירה במרקט, אך סבל מפציעה בברכו שהשביתה אותו לתקופה ארוכה במהלך העונה, ורק בפברואר של אותה שנה החל לשחק, בדרך ל-11 משחקים בלבד באותה עונה – כולם מהספסל. בקיץ המאמן טום קרין עבר לאינדיאנה והחלו שמועות לפיהן אמבקווה יעבור למינסוטה של טובי סמית'. הסנטר הכחיש את את הדברים: "עוד לפני שהמאמן עזב החלו שמועות כאילו אני אעזוב, אבל זה לא נכון, מעולם לא חשבתי לעזוב". כמה חודשים לאחר מכן הוכיח שהשמועות דווקא היו נכונות ועזב לקולג' הקהילתי הקטן מיאמי-דייד. "הייתי בהלם, זה תפס אותנו לא מוכנים", אמר מאמן מרקט באז וויליאמס. "הוא עבד כל כך קשה כל הקיץ כדי להצליח, וזה הפתיע אותנו מאוד". הסיבה הרשמית שהוצאה לתקשורת הייתה כי אמבקווה מעוניין לשוב להיות קרוב למשפחתו.

אלא ששם הטלטלות רק החלו. אחרי עונה יציבה במיאמי-מייד, הגיע ה-3 באפריל 2009. באותו לילה הגיעה צעירה חבולה לבית חולים במיאמי ובתשאול שנערך על ידי שוטרים, אמרה כי "גבר שחור גדול תקף אותי מאחור, ולאחר שלא הצליח להוריד לי את המכנסיים חבט בי באגרופו. כשניסיתי לקום ולהיאבק בו, שלח לי אגרוף שני". לאחר מספר ימים בדקה אותה צעירה בגוגל את שחקני מיאמי-מייד וזיהתה את אמבקווה בתור התוקף שלה. משטרת מיאמי-מייד ניסתה ליצור קשר עם אמבקווה שנעלם, ועל אף שמועות לפיהן לקח את כל הדברים שלו וחזר למינסוטה, המשטרה לא תפסה אותו. רק ב-15 לאפריל אותר אמבקווה בבית אימו במינסוטה, שאמרה כי בנה שוהה עמה לאחר שעזב את מיאמי ב-3 לאפריל "מאחר ואיימו על החיים שלו". עורך דינו של אמבקווה הבטיח כי ישתף פעולה, ואכן בסוף חודש אפריל, הכדורסלן חזר לפלורידה, תושאל, נעצר ושוחרר בערבות.

למשטרה היה חשש כי לא יצליחו להוכיח כי לא מדובר בטעות בזיהוי, משום שאמבקווה הביא מספר עדי אליבי שטענו כי ראו אותו בזמן שעות התקיפה במקום אחר, ובזמן שהשחקן החל להתאמן במדי אוניברסיטת מינסוטה, אליה עבר בקיץ 2009, החלו דיונים על עסקת טיעון. במינסוטה החליטו שלא לקחת צ'אנס והוחלט שאמבקווה לא ישחק עד שהבעיות המשפטיות שלו לא ייפתרו, מה שגרם לו להחמיץ את כל עונת 2009/10. במקביל הגיעו הצדדים לעסקת טיעון לפיה הסנטר יחל בתוכנית שיקום ויתרום סכום כסף קטן לארגון צדקה, בצירוף עונש על תנאי במידה ויעבור עבירה נוספת. אמבקווה, מצידו, לא נאלץ להודות באשמה.

עונת 2010/11 הייתה השלישית של השחקן במכללות, והראשונה כשחקן מינסוטה. על המגרש הוא בהחלט עמד בציפיות - 13.9 נקודות ו-10.5 ריבאונדים בממוצע עונתי גרמו למומחי ה-NBA לחזות שייבחר באמצע הסיבוב הראשון בדראפט 2012. אלא שמחוץ לפרקט הבעיות המשיכו. בינואר 2011 הגישה חברתו לשעבר תלונה במשטרה לפיה אמבקווה מטריד אותה בצורה מאיימת בפייסבוק. המשטרה פתחה בחקירה, אסרה על שחקן מינסוטה ליצור קשר עם האקסית, ובמקביל הוארכה תוכנית השיקום שלו בפלורידה בגלל הבעיות החדשות. לקראת סוף השנה סיים אותה.

הכל היה מוכן לפריצה הגדולה של הסנטר בסוף שנת 2011, אלא שאז הברך שוב חזרה להציק. אחרי פתיחת עונה נהדרת שיחקה מינסוטה נגד דייטון, ואמבקווה נחת לא טוב על הרגל. המבטים מהספסל של מינסוטה הבהירו כי זאת לא פציעה קלה ו-MRI אישר כי קרע את הרצועה הצולבת. "אני רוצה להודות לכולם על התמיכה הגדולה בי", אמר בהצהרה לעיתונות. בינתיים החלו מינסוטה והסנטר בניסיונות שהעונה לא תיחשב לו כעונה פעילה ויוכל לשחק עונה נוספת במכללות, עד שלבסוף ה-NCAA קיבלו את בקשתם. בקיץ 2012 היה מוכן אמבקווה פיזית לחזרה, אבל האופי שלו לא אפשר לו לעבור עונה חלקה. בחודש ספטמבר נעצר במינסוטה בנהיגה בשכרות, ונקרא לפלורידה שם עמד לדין בגין העבירה על תנאי. תחילה היה נדמה כאילו יישלח למאסר, אלא שהשופט החליט להאריך לו את התנאי, ולהוסיף ריצוי עבודות שירות למען הקהילה.

טרבור אמבקווה במדי מכללת מינסוטה. AP
עבר רגעים קשים בארצות הברית. אמבקווה/AP
עיתונאי איטלקי על יכולתו של אמבקווה בפלייאוף: "הוא שיחק כמו חיה, היה שתי רמות מעל כולם ולא השאיר מקום לשאלות"

בעונתו האחרונה במכללות גם היכולת הטובה מ-2010/11 נעצרה. 10 נקודות ו-8.7 ריבאונדים למשחק הורידו אותו ממועמד לבחירת אמצע סיבוב ראשון בדראפט 2012, למועמד לאמצע סיבוב שני בדראפט 2013. "אמבקווה עושה את כל הדברים די טוב, אבל לא משהו ממש טוב", כתב עיתונאי NBA DRAFT קלייטון קרואן, שהציב את האמריקאי-ניגרי במקום השמיני בין הסנטרים באותו דראפט. "הוא שחקן התקפי ממוצע עם יכולת אתלטית טובה, ויכולת טובה בהגנה. הוא איבד קצת מהכוח שלו בגלל הפציעה. העובדה שאיבד חלק מיכולת ההתפוצצות שלו קצת מדאיגה, אבל הוא הוכיח שהוא בריא לגמרי השה, ואין סיבה שלא יחזור ל-100 אחוז יכולת בקרוב". אף על פי כן, הסנטר לא נבחר בדראפט, ויצא לעונה בווירטוס רומא האיטלקית, שזכתה בו למרות שכמעט היה חתום לגמרי בווארזה.

את טבילת האש הראשונה שלו באירופה הוא צלח. ביורוקאפ סיים עם ממוצעים של 9 נקודות ו-8.9 ריבאונדים (2.8 בהתקפה) למשחק, ובליגה האיטלקית העמיד 10.6 נקודות ו-10.1 ריבאונדים. בסדרת הפלייאוף נגד קאנטו של אדריאן יוטר, אליה הגיעה רומא ללא יתרון ביתיות וניצחה 0:3, הוא בלט במיוחד עם 14.3 נקודות ו-14 ריבאונדים למשחק, כולל משחק שלישי מדהים עם 14 נקודות ו-20 ריבאונדים. בסדרה נגד סיינה הוא היה קצת פחות טוב עם 12.6 נקודות ו-12 ריבאונדים למשחק, "אם למישהו היה ספק לפני הפלייאוף באשר ליכולות של טרבור, זה השתנה מיד בסיום הפלייאוף", סיפר העיתונאי האיטלקי לוקאס ברצ'וליני. "הוא שיחק כמו חיה, היה שתי רמות מעל כולם ולא השאיר מקום לשאלות. כבר במהלך הסדרות השמועות על ברצלונה ומילאנו החלו".

אך אמבקווה העדיף דווקא את באמברג. גם בגרמניה התמונה חזרה על עצמה - בליגה הסדירה רשם האמריקאי ממוצא ניגרי 10.5 נקודות ו-7 ריבאונדים למשחק, ובפלייאוף הלך והשתפר, כשלשיא הגיע בסדרת הגמר נגד באיירן מינכן עם 12 נקודות ו-8.4 ריבאונדים למשחק, כולל 20 נקודות ו-13 ריבאונדים במשחק האליפות. "אין ספק שאמבקווה הלך והשתפר ככל שהעונה התקדמה", מספר מוריץ קורפף. "הוא הגיע בכושר שיא לרגעים האחרונים של העונה, כאילו ידע שזה הזמן שלו לבלוט כדי לעשות את קפיצת המדרגה לרמות הגבוהות ביותר. אין ספר שהוא, יחד עם בראד וונמייקר, אחראי יותר מהכל על האליפות הזאת. היתרון הגדול שלו זה המשחק מתחת לטבעת, היכולת האתלטית המדהימה והיכולת להתפוצץ".

ומה לגבי ההתנהגות בקבוצות שלו באירופה? "כולם ידעו שמאחורי טרבור יש סיפור לא פשוט אבל לא היו איתו בעיות יותר משהיו לכל שחקן אחר", אומר ברצ'וליני על תקופתו ברומא. "אתה רואה אותו לפעמים מתרגז תוך כדי משחק אבל זה נורמלי". גם קורפף ממשיך באותו הקו: "אי אפשר היה לנחש שזה שחקן בעייתי. אם היו איתו בעיות, הן היו נחלת העבר".

שחקן באמברג טרבור אמבקווה. GettyImages
חיה. אמבקווה בבאמברג/GettyImages

הגעתו של אמבקווה למכבי תל אביב מעלה לא מעט סימני שאלה. האמריקאי-ניגרי הוא סנטר לכל דבר ועניין למרות שמתנשא לגובה של 2.03 בלבד. "הוא לא יכול לשחק בעמדה מספר 4, אין על מה לדבר כאן", אומר מאמן בליגת העל. השחקן שהוא הכי מזכיר במכבי תל אביב הוא אלכס טיוס - "רק עם מבנה גוף שרירי בהרבה", ממשיך המאמן. "הוא לא נופל מטיוס באתלטיות, ויש לו פוטנציאל גבוה בהרבה".

אלא שההגעה של אקס באמברג למדים הצהובים, וההגעה הצפויה של ג'מל מקלין, אות'לו האנטר או מרכוס סלוטר במקומם של טיוס, סופו ורנדל, מציבה בפני הצוות המקצועי וההנהלה לא מעט שאלות.

"מכבי חייבת להביא שחקן עם קליעה בעמדה מספר 4, מקלין או מי שלא יבוא ואמבקווה זה לא יעבוד לאורך דקות ארוכות, כי אין פה קליעה. הם יכולים להחליף אחד את השני, ולשחק מעט מאוד ביחד. גם דיאור פישר שמוזכר כאופציה לא בדיוק יכול לשחק עם שני שחקנים מסוג כזה", ממשיך המאמן מליגת העל. "למכבי יש את פניני ודווין סמית' שיכולים לשחק בעמדה מספר 4 עם קליעה, אבל אחד מהם אחרי פציעה קשה, וסמית' יוצר להם בעיה רצינית בריבאונד כשהוא בעמדה הזאת. אין ספק שההבאה של יבזורי לקבוצה אמורה לפתור להם את הבעיה הזאת, אבל השאלה היא איך הוא יתפקד ברמה של יורוליג".

ואמבקווה? הצהובים יקוו לקבל את שחקן הפנים המצוין של הכדורסל האירופי, שהתרכז בעיקר בכדורסל, ולא את זה של תקופת המכללות, שהיה מעורב בשלל פרשיות מחוץ לפרקט. ימים יגידו איזו גרסה נזכה לראות.

גיא גודס מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
יהיה חייב למצוא שחקן עם קליעה בעמדה 4 לצד אמבקווה. גודס/ברני ארדוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully