וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סלאח חסארמה בראיון: "הייתי נוהג אחרת עם איזי, לא כמו ברק בכר"

2.7.2015 / 7:00

היכן טעה קודמו בתפקיד, איך יתמודד עם ההתערבויות של בעל הבית הדומיננטי, כיצד התגבר על הגזענות בבני יהודה ומי יעשה את הפריצה בקרית שמונה. סלאח חסארמה, המאמן הערבי הראשון בקבוצה יהודית, חושף את שיחת הטלפון המפתיעה שהצניחה אותו לתפקיד ופותח את הלב. ראיון

צילום וידאו: יוסי ציפקיס, עריכת וידאו: מרום שפיצר

בווידאו: מסיבת העיתונאים של עירוני קרית שמונה לפתיחת העונה

ב-9 במאי נפגש איזי שרצקי עם מאמן הנוער שלו דאז, סלאח חסארמה, והשניים קבעו שבלם העבר ימשיך להוביל את קבוצת הנוער של עירוני קרית שמונה. בימים הבאים כבר החל חסארמה לתכנן את העונה הבאה וחיכה למשחק האחרון של קבוצתו, שנערך ארבעה ימים לאחר אותה פגישה, כדי לצאת לחופש קצר ולהתחיל לעמול על התכניות לעונת 2015/16. ארבעת הימים חלפו, חסארמה צלח את משחק הנעילה ונסע הביתה לדיר אל אסד. תוך כדי נהיגה הטלפון צלצל. על הצג: שרצקי. השיחה החלה במחמאות למאמן ובהמשך הותירה אותו המום. הבעלים פנה למאמן ואמר לו: "סלאח, עשית עונה מצוינת עם קבוצת הנוער, סיימת במקום השלישי והגעת לגמר הגביע. מגיע לך פרס". חסארמה חשב אולי שמדובר במענק או באיזו חופשה מפנקת כאות הערכה מהבוס, אלא ששרצקי המשיך והשאיר את המאמן פעור פה. "ההצלחה הזו היא הצלחה חשובה ואני רוצה שתהיה מאמן הקבוצה הבוגרת בעונה הבאה".

המאמן המופתע לא ידע כיצד להגיב. רק לאחר שקיבל הסבר באשר לכעס של שרצקי על ברק בכר, הסכים להיענות לאתגר ויצא לדרך כמאמן הערבי הראשון שיאמן קבוצה יהודית בליגה הבכירה. כעת, לאחר שבוע האימונים הראשון ורגע לפני פתיחת מוקדמות הליגה האירופית, חסארמה התיישב לראיון מהלב. פרשת בכר, ההתערבויות המקצועיות של שרצקי, הגזענות שמרימה ראש, אוהדי בית"ר וגם מי לדעתו תהיה הפתעת העונה.

השבוע של עירוני קרית שמונה

התקדמות במו"מ בין איזי שרצקי לשוער איתמר ניצן

אחמד עאבד האריך את חוזהו בשנתיים נוספות

שרצקי במסיבת העיתונאים: "בכר ניסה לפגוע עוד יותר במערכת"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
סלאח חסארמה מאמן עירוני קרית שמונה. יוסי ציפקיס
ההצעה של שרצקי הפתיעה גם אותו. סלאח חסארמה באימון הפתיחה הרשמי/יוסי ציפקיס
"אני מכיר את איזי 10 שנים, זו לא שנה ראשונה. אני מכיר אותו טוב מאוד, מקרוב. בעל בית שיגיד שהוא לא מתערב, לא ידבר אמת. כל בעלי הבית מעורבים. זו קבוצה שלו וברור שהוא יהיה בעניינים"

סלאח, אחרי שאפקט ההפתעה חלף, רצה לך בראש המחשבה האם אתה בכלל מתאים לתפקיד?

"כמובן שחשבתי על זה כשהגעתי הביתה, ואני מרגיש בשל. אחרי שנתיים טובות בנוער שקידמו אותי מאוד, רציתי להיות בבוגרים. זה בא אמנם בהפתעה, אבל אני בשל. יש לי כמובן הרבה מה ללמוד, אבל אני מרגיש שאני מוכן לקחת קבוצה כזו. אם הייתי מרגיש שזה גדול עליי, הייתי אומר לאיזי שיש זמן ושייתן לי עוד שנה-שנתיים, אבל אני חושב שהגעתי אחרי מחשבה ובתחושה שאני יכול לקחת את זה בשתי ידיים. נכנסתי לתפקיד לא קל עם הרבה אחריות. הקבוצה רצה חזק בצמרת בשנים האחרונות ואני נכנס כדי לעשות את העבודה כמו שצריך".

איזי רצה בהתחלה להביא עוזר מאמן יותר מנוסה.

"זה משהו שהוא הציע ולא רציתי. ביקשתי שנישאר עם הצוות שהיה בעונה החולפת. אני מכיר את כולם, עבדתי איתם כשחקן ואני מחזיק מהם מאוד, אז רציתי את אותו צוות".

אז בפעם הראשונה שאיזי רצה משהו אחד ואתה משהו אחר, יצאת עם ידך על העליונה. זה סוג של הישג.

"האמת שכן. הוא הסכים איתי והקשיב לי בעניין הזה".

יש בעלי בית שמכחישים, אבל איזי הודה בפה מלא שהתערב פעמים רבות בפן המקצועי. זה משהו שמלחיץ אותך?

"אני מכיר את איזי 10 שנים, זו לא שנה ראשונה. אני מכיר אותו טוב מאוד, מקרוב. בעל בית שיגיד שהוא לא מתערב, לא ידבר אמת. כל בעלי הבית מעורבים. זו קבוצה שלו וברור שהוא יהיה בעניינים".

כן, אבל הוא אמר באחד הראיונות אחרי פרשת בכר-ברקת, שהוא מתקשר ביום שישי, שואל על ההרכב ואם צריך גם עושה שינויים.

"איזי הוא איש של כדורגל. הוא רואה ואוהב מאוד כדורגל. כל היום שלו סובב סביב הכדורגל והוא מבין את המקצועי. כמובן שהוא מתערב ולפעמים אומר דברים. אני אשמע אותו כל הזמן ואתייעץ איתו".

בוא ניקח מצב היפותטי. יום שישי, ערב משחק, אתה רוצה את רועי שוקרני בהרכב והוא אומר שלדעתו עאהד עזאם צריך לפתוח. מה יקרה?

"אני אדבר איתו אשמע אותו. לפעמים בסיטואציה שאהיה לא החלטי, אז אלך לפי העצה שלו. זו לא בושה. ויכול להיות שאני ארצה ההפך ובסוף הוא יסכים איתי".

בסופו של דבר, ההחלטות המקצועיות יהיו שלך?

"חד וחלק. אני אחליט בהחלטות המקצועיות. זה כמובן לא מונע מצב שלפעמים אלך עם מה שאיזי יציע. אני שמח שיש לי בעל בית שמבין כדורגל".

סלאח חסארמה מאמן עירוני קרית שמונה עם איזי שרצקי. יוסי ציפקיס
"אולי אלך לפי העצה שלו, זו לא בושה". סלאח חסארמה לצד איזי שרצקי/יוסי ציפקיס
"החלפנו הרבה שחקנים, כמה שחקנים משמעותיים עזבו והבאנו צעירים רעבים שרוצים להצליח. לוקח זמן לחבר את הקבוצה, זה לא יהיה שבוע או שבועיים. ייקח קצת זמן, אבל תהיה לנו קבוצה חזקה"

איזי הוא למעשה גם בעל הבית וגם ה"ג'ורדי קרויף" שלכם?

"איזי הוא הכול. הוא אוהב להיות הכול. הוא מעורב בקשר לשחקנים. הוא מביא שחקנים צעירים ויש לו עין טובה. אם הוא עושה את זה בצורה מדהימה, אז למה שלא ימשיך עם זה?".

לקחתם סיכון גדול כשהבאתם שני חלוצים זרים, ששניהם צעירים, חסרי ניסיון וללא קבלות.

"זה לא מלחיץ אותי. יש לנו בעמדות האלה הרבה שחקנים כמו אחמד עאבד, דויד מנגה, עידו אקסברד, אופיר מזרחי ואחרים. אוגו לדעתי יכול להיות ההפתעה של העונה. הוא נראה מצוין, יש לו טכניקה ומהירות והוא הולך להיות שחקן מפתיע".

באת בעיתוי הכי גרוע עבור מאמן - אחרי שתי עונות שיא.

"כמובן שחשבתי על זה, אבל זה לא אומר כלום מבחינתי. החלפנו הרבה שחקנים, כמה שחקנים משמעותיים עזבו והבאנו צעירים רעבים שרוצים להצליח. לוקח זמן לחבר את הקבוצה, זה לא יהיה שבוע או שבועיים. ייקח קצת זמן, אבל תהיה לנו קבוצה חזקה, ובצמרת".

אז מה המטרות שלכם?

"הרבה קבוצות התחזקו משמעותית. מכבי חיפה, מכבי תל אביב, הפועל תל אביב והפועל באר שבע. כולן עם תקציבים שהם לא בסדר גודל שלנו".

אז אתה אומר שיכול להיות מצב שתסיימו במקום הרביעי ועדיין זו תהיה עונה טובה מבחינתכם?

"ברור. קודם כל המטרות הן להיות למעלה. המטרה הראשונית היא כמובן הפלייאוף העליון, ומשם להיות כמה שיותר גבוה".

לא הרבה מאמנים הגיעו מהנוער ישר לקבוצת צמרת בבוגרים והצליחו. כישלון יכול להרוס לך את הקריירה כבר בתחילתה.

"גם ברק בכר עשה את אותה הדרך ובא מהנוער לבוגרים. אלו חיים של מאמן, אין לאף אחד ביטוח שהוא יצליח ואי אפשר להגיד לעצמך שאם אני לא אצליח אז תיהרס הקריירה. להיפך, צריך להחזיק מעצמך, לעבוד קשה. אני מאמין שזה יתחבר לנו".

אוגו אזוצ’וקוו עירוני קרית שמונה. יוסי ציפקיס
מסומן על ידי חסארמה כמי שעשוי להתגלות כהפתעת העונה של קרית שמונה. אוגו אזוצ'וקוו/יוסי ציפקיס
"אני הייתי עושה את זה אחרת, לא כמו שברק נהג. אם הייתה לי הצעה מקבוצה אחרת, וגם כשחקן עשיתי את זה, הייתי ניגש לאיזי ואומר לו 'זו ההצעה שיש לי', ושיחליט מה הוא רוצה לעשות. יש הרבה שחקנים שעשו את זה והוא נתן להם ללכת"

היית שחקן פייטר שפחדו להתקרב אליו. כך תהיה גם כמאמן?

"אני אקרין את זה על הקבוצה שלי. אני אוהב קבוצה חכמה, אבל כזו שנלחמת ורצה. אני מקווה שזה מה שנהיה".

העובדה שהיית בלם תורמת לך או פוגעת בך מבחינה התקפית?

"עד עכשיו, המאמנים בקרית שמונה רובם אם לא כולם שחקני הגנה. גם רן בן שמעון וגם בכר. הם עשו דברים מדהימים. בדרך כלל שחקני הגנה יותר מנהיגים כי הם רואים מאחורה את כולם ומכוונים ומדברים על המגרש. אולי זו הסיבה שרוב המאמנים הם שחקני הגנה. זה לא ישפיע על צורת המשחק שלי. אני אוהב את הצורה שמשחקים בבוגרים ונמשיך בשיטה הזו כי זו שיטה התקפית וטובה לנו".

במהלך העונה ראיינתי אותך וסיפרת שאתם משחקים בנוער באותו סגנון של הבוגרים. עד כמה הקשר בינך לבין בכר היה אדוק?

"היו בינינו יחסים טובים. שיחקנו כמה שנים ביחד והייתה בינינו הבנה והרבה תיאום. כשבאתי לנוער, החלטתי שאני משחק באותה שיטה כמו הבוגרים ועם אותם עקרונות. ברק עזר לי בכמה דברים ולמדתי ממנו".

הופתעת מאיך שהדברים התגלגלו?

"אני הייתי עושה את זה אחרת, לא כמו שהוא נהג. אם הייתה לי הצעה מקבוצה אחרת, וגם כשחקן עשיתי את זה, הייתי ניגש לאיזי ואומר לו 'זו ההצעה שיש לי', ושיחליט מה הוא רוצה לעשות. יש הרבה שחקנים שעשו את זה והוא נתן להם ללכת, כמו אלעד גבאי, שמעון אבוחצירא וברק בדש, ככה שהייתי נוהג אחרת מברק".

ברק, רן וגילי לנדאו נפרדו מאיזי בטונים צורמים. אתה יכול להגיד בוודאות שזה לא יקרה לך?

"אף אחד לא יכול לדעת מה יקרה בעתיד, אבל עברתי איתו 10 שנים מדהימות ואני רוצה שזה ימשיך ככה".

אתה מכיר את השיגעונות שלו והוא את שלך?

"אני באמת מכיר אותו ובאמת אוהב את העבודה איתו. והוא מכיר אותי וגם את השיגעונות שלי".

ומה השיגעונות שלך?

(צוחק) "אני לא צריך לגלות לך. זה חלק מהסוד המקצועי שלי".

סלאח חסארמה שחקן עירוני קרית שמונה (ימין) עם ברק בכר מאמן הקבוצה. קובי אליהו
"היו בינינו יחסים טובים, הוא עזר לי ולמדתי ממנו. סלאח חסארמה לצד ברק בכר/קובי אליהו
"זה לא רק השחקנים הערבים. כל השחקנים בקבוצה אמרו שיעשו צעד כזה אם צריך, אבל אני לא חושב שדבר כזה יקרה. שחקנים לא ירדו מהמגרש, אני לא חושב שזה הצעד הנכון לעשות"

כמה הכדורגל היווה עבורך במה להוכיח כבן מיעוטים שאתה לא פחות טוב מאחרים?

"אני פחות מסתכל על הקטע מאיפה אני בא. אני לא צריך להוכיח לאף אחד. כולם יודעים מי אני ולכן אני בא עם גישה מקצועית. אני שייך למגזר הערבי, אני גאה שאני מהמגזר הערבי. אני בטח לא מתבייש במה שאני, אבל לא סוחב את זה איתי".

מה היית עושה במקרה של מהראן ראדי?

"עברתי את זה בהתחלה כשחקן בבני יהודה, אבל אחר כך כבר הוציאו לי שירים ואהבו אותי מאוד".

אז איך עשית את המהפך?

"פשוט המשכתי בדרך שלי. ראו מי אני ומה אני יכול לתת. מהראן צודק שהוא שומר על שקט. מי שצריך לטפל בזה זה לא אני או הוא, אלא האנשים מסביב".

אולי זו הטעות שלכם כמובילי דעת קהל, שאתם לא קמים נגד הגזענות אלא מעדיפים להיות בשקט.

"אני בהחלט תוקף את זה. אני חושב שזו תופעה שאסור שתהיה, צריך לטפל בה בחומרה. המשטרה צריכה לעמוד ביציעים וכל אחד שקורא קריאות גזעניות צריך להכניס אותו לבית סוהר, ואז זה ייפסק. אנחנו הולכים לחו"ל ורואים שאנשים נגדנו, אז למה זה קורה גם אצלנו בתוך המדינה? צריך לעשות מעשה אמיץ כדי לעקור את זה מהשורש כי אם לא זה ימשיך, וחבל".

אחרי הקללות שאחמד עאבד ספג בטדי, השחקנים הערבים אמרו שבפעם הבאה הם יירדו מהמגרש. זה צעד נכון?

"זה לא רק השחקנים הערבים. כל השחקנים בקבוצה אמרו שיעשו צעד כזה אם צריך, אבל אני לא חושב שדבר כזה יקרה. שחקנים לא ירדו מהמגרש, אני לא חושב שזה הצעד הנכון לעשות. מנסים לטפל בזה, אבל זה עדיין לא מספיק".

היית השחקן הערבי הראשון בבני יהודה, אתה המאמן הראשון בקבוצה יהודית בליגת העל. אולי תהיה גם המאמן הערבי הראשון בבית"ר?

(צוחק) "אני לא שולל אף פעם שום אופציה. ברור ששחקן או מאמן לא יכול להיות אם לא רוצים אותו, וראיתם את ההוכחה עם הצ'צ'נים, אבל מבחינתי אני לא מתעסק בערבי או לא. אני בא לעשות עבודה טובה בקרית שמונה, וכל עוד איזי ירצה אותי אני אשאר במועדון".

כולם אומרים את זה. אז אם עוד שלוש שנים מכבי חיפה או מכבי תל אביב יציעו לך, לא תלך?

"אם תהיה לי הצעה ממועדון כזה, אבוא לאיזי ואתייעץ איתו".

השאלה למה שחקנים ומאמנים רוצים לצאת מקרית שמונה?

"אני אגיד את האמת, כל אחד חושב גם מבחינה פיננסית. קרית שמונה היא עם תקציב מוגבל ובקבוצות אחרות יש תקציבים של פי ארבעה או חמישה. מבחינת מעמד, קרית שמונה היא קבוצת צמרת לכל דבר ואחת מהגדולות בארץ. היא לא נופלת מאף קבוצה חוץ מהעניין הכספי וכמובן מבחינת הקהל, שבהזדמנות זו אני קורא לו לבוא ולעודד השנה. זה משהו שהוא חשוב, זה עוזר ודוחף קבוצה שיש קהל. זה לא מבטיח אליפות, אבל זה עוזר מאוד".

מהראן ראדי שחקן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
"צודק שהוא שומר על שקט". מהראן ראדי/ברני ארדוב
"מצליחים ליצור את ההפרדה. אתה מאמן של מישהו שהיה חבר שלך, אבל עדיין יש את ההסתכלות שאני עכשיו המאמן והוא שחקן. אני מרגיש את זה מההתחלה, שמה שהיה בינינו כשחקנים פחות קיים עכשיו"

איזי רוצה אליפות.

(מחייך) "גם אני גם רוצה אליפות".

אבל מבחינת איזי זו המטרה.

"אין משהו שאני חייב או שאנחנו חייבים לזכות. אנחנו נבוא לעשות את העבודה בדרך שלנו. נעשה הכול כדי שתהיה עונה מצוינת. כשנהיה למעלה כל הזמן, נוכל להסתכל על המטרה הבאה".

אם לא תהיו בפלייאוף העליון זה יהיה כישלון אדיר.

"הרבה קבוצות התחזקו והפייט יהיה קשה, אפילו בכניסה לפלייאוף העליון. זה טוב לכדוגל שלנו, אני בעד זה. לא יהיה קל, אבל אני מבטיח שנהיה קבוצה חזקה שתתמודד למעלה".

בארץ נראה שהמאמנים מפחדים על הכיסא וזה משפיע גם על צורת העבודה שלהם.

"אין ביטוח לאף אחד כמובן. המאמנים לוקחים את זה בחשבון אבל אני תמיד אופטימי בחיים שלי. אני אלך בדרך שלי ואמשיך בה גם אם נפסיד והתוצאות בהתחלה לא יבואו".

נכנסת לאינטרנט כדי לבדוק מי היריבות האפשריות במוקדמות הליגה האירופית?

"אני מודע לשמות ויודע שמדובר בקבוצות ברמה גבוהה. כמובן שאני רוצה לקבל קבוצה שיהיו לנו יותר סיכויים לעבור. אבל לא משנה את מי נקבל, נבוא להתמודד וננסה לעבור שלב".

אתה מתרגש?

"מאוד. המשחק הראשון שלי יהיה במסגרת האירופית. לעמוד על הקווים בליגה האירופית זה מאוד מרגש, אבל אני אהיה מוכן לזה".

איך יוצרים את הדיסטנס מול שחקנים איתם שיחקת, כמו רוצ'ט, עאבד, גוטיירס, חיימוב ואחרים?

"זה משהו אחר לגמרי, מצליחים ליצור את ההפרדה. אתה מאמן של מישהו שהיה חבר שלך, אבל עדיין יש את ההסתכלות שאני עכשיו המאמן והוא שחקן. אני מרגיש את זה מההתחלה, שמה שהיה בינינו כשחקנים פחות קיים עכשיו. אבל אני חבר של כל השחקנים ורוצה להמשיך להיות חבר שלהם".

זה הסגל שרצית?

"כמובן שיש שחקנים שחשבנו עליהם ולא הגיעו בגלל סיבה תקציבית, אבל אני מרוצה מאוד מהסגל שבנינו וזה מה שרציתי".

הראיון שנערוך בעוד שנה. זה יהיה ראיון אחרי הצלחה או אחרי כישלון?

"אני באמת מאמין שאעשה את העבודה. אמשיך במקצוענות ובדרך שלי. אני מאמין שאצליח".

סלאח חסארמה מאמן עירוני קרית שמונה עם עודד אלקיים. יוסי ציפקיס
עדיין רוצה להיות חבר של השחקנים. סלאח חסארמה עם עודד אלקיים/יוסי ציפקיס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully