וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכסף של גולדהאר פוגע בליגה? דיון בעקבות פרק 1 בסדרת הכתבות

בפרק 1 בסדרת הכתבות של עידן ויניצקי ועמית גולדשטיין, שעסק בשאלת השפעת השכר המשוגע במכבי תל אביב על שאר הליגה (הפרק הבא יעסוק בשחקן הישראלי), הציע יו"ר הפועל תל אביב להגביל את כוחם של הצהובים. אורן יוסיפוביץ וחמי אוזן דנים בכתבת הבכורה

קובי אליהו

אורן יוסיפוביץ: האצן שמושך את הדבוקה

השאלה שנשאלת בכותרת הכתבה היא: "מכבי תל אביב פוגעת בליגה?"

בכותרת המשנה מופיעה השאלה: "האם הכסף של גולדהאר פוגע בענף?"

לפני שאתן את התשובה שלי לשתי השאלות (ספוילר: "לא"), רק נציין שהתשובות נגזרות מהליגה שכרגע מנוהלת כאן. אנשים יכולים לדרוש חוקים כמו "הגבלת תקציב" ו/או "תקרת שכר", ו/או כל חוק שמושרש בספורט האמריקאי - הדבר הכי טוב שקיים בעולם הזה. אבל זה לא מציאותי. באמריקה אלו ליגות סגורות, וקל יותר לכפות על כל מסגרת את החוקים והתנאים שלה. ליגת הכדורגל של ישראל כפופה למפעלים האירופיים, ולכן קל לדבר אבל קשה לבצע חקיקה כזו. הקבוצות הבכירות והכדורגלנים הבכירים מעוניינים לשחק במפעלים שבהם מושמעת מוסיקה כזו. הגבלת תקציב או שכר שחקנים תגביל את הסיכויים - הנמוכים גם כך, תראו את מכבי תל אביב בשנתיים האחרונות - להתברגות של קבוצותינו בשלב הבתים של הצ'מפיונס ליג (וגם ככה יש על הישראליות הגבלות, כמו למשל חמישה זרים בלבד). כל עוד כך הדבר, כל עוד הליגה הישראלית היא דלת כניסה למפעלים האירופיים, אפשר לזרוק את המונחים האלה לפח.

וכל עוד הליגה הישראלית מתנהגת כ'תת ליגה אירופית', אי אפשר לומר שמכבי תל אביב פוגעת בליגה או שהכסף של מיטש פוגע בליגה. זה פשוט לא נכון. להפך. אם כבר, מיטש גולדהאר זה הדבר הכי טוב שקרה לכדורגל הישראלי. אי פעם.

הון-שלטון: מכבי תל אביב פוגעת בליגת העל? כתבה ראשונה

מיטש גולדהאר הבעלים של מכבי תל אביב עם דגל קנדה ודגל ישראל. ברני ארדוב
הדבר הכי טוב שהיה כאן. גולדהאר/ברני ארדוב

כי כסף בא והולך - תשאלו את ארקדי. גם גולדהאר בעצמו נכשל במשך שנתיים כשחיבר כסף לאנשים שלא הצליחו לתרגם אותו לצלחת. מתי הכסף הביא אליפות? כשמיטש הביא ניהול ותרבות זרים. נכון, גם מכבי תל אביב האירופית צריכה לפעמים לצלול להתנהגות הביצה המקומית, אבל לומר שהיא פוגעת בכדורגל זה להתעלם מהתמונה הגדולה – תכונה ישראלית כשלעצמה. מיטש גולדהאר חושב בגדול, בכל עסקיו. ובכדורגל, הוא לא רוצה רק להיות אלוף. הוא רוצה להתפתח, לגדול, לשווק, לפרוץ מחסומים. ובעיקר – להנחיל כאן תרבות ספורט. שמות על החולצות, מרצ'נדייס, משרה מלאה במחלקת הנוער, והדוגמאות עוד רבות.

בכתבה מובאות תגובות של בעלי תפקידים שמתלוננים על המצב. זהו בכי חסר כיסוי. ההתנהגות הצהובה, נאמר, עלולה להבריח משקיעים פוטנציאלים. ובכן, משקיעים שבורחים בגלל גולדהאר – הלוואי על כולנו שלא יגיעו בכלל. מי שאוהב לחשוב בקטן, לא צריך להיות כאן. אם כבר, מה שמכבי תל אביב עושה בשלוש השנים האחרונות רק ישפר את הכדורגל הישראלי. מכבי היא סמן עליון, האצן הקנייתי שמושך את הדבוקה באליפות המקומית במרתון, ולא להפך.

שימו לב להתחמשות של מכבי חיפה בינואר – רק מכבי תל אביב העירה את הדוב הכרמליסטי.

שימו לב לשינוי שחל בהתנהגות של הפועל באר שבע ואלונה ברקת – התחרות מעודדת ומעוררת השראה.

שימו לב לצוות האימון הזר ולחזון הניהול החדש בהפועל תל אביב – אם מכבי תל אביב לא כזו, גם היריבה העירונית לא מנסה להיות כזו.

שימו לב לקורס למנהלים מקצועיים שנפתח בעונה שעברה – תפקיד שנכנס לז'רגון הישראלי רק בזכות ג'ורדי קרויף.

להגיד שמכבי תל אביב פוגעת בכדורגל הישראלי, זה כמו להגיד שגוגל פגעה באינטרנט. שגט טקסי פגעה במוניות. אין דבר רחוק יותר מהאמת. זו בכיינות של אלה שנשארו מאחור. זו רומנטיקה שקרית של אלה שמעדיפים שתהיה פה שלולית כה נמוכה, עד שכל אחד יוכל לשחות בה. הפוך, גוטה. תמלאו עוד יותר את הבריכה, ותמשכו את הכרישים.

עוד באותו נושא

הון-שלטון: מכבי תל אביב פוגעת בליגת העל? כתבה ראשונה

לכתבה המלאה
מאמן הפועל תל אביב, ססאר מנדיונדו. יותם רונן
שימו לב מה קורה מסביב. מנדיונדו/יותם רונן

קבוצות תחתית כמו הפועל עכו לא ייעלמו, ובכל ליגת כדורגל עולמית יש 2-5 קבוצות עילית והשאר משתרכות מאחור. ככה זה. זה בגלל הענף הזה. לא בגלל מכבי. אם כבר, ההצלחה של גולדהאר היא שתמשוך לפה את הבוס העשיר הבא, ולא להפך. היא שתראה שקבוצות גדולות יכולות לייצר מקורות הכנסה, להגדיל את הבאזז, לבנות מחלקת קריאייטיב, מרצ'נדייס ועוד.

גם הקיטורים על "הסכומים שרצים בכדורגל הישראלי" חסרי כל שחר (משחק מילים בינוני, אני מודה). המשכורות בעולם הספורט – בכל ענף – רק עולות ועולות. וזה בסדר. ככה זה בעולם. גם כרטיס לסרט עלה פעם 13 שקל, והיום כבר לא. מחיר ושכר של שחקן, כמו כל נכס, נקבעים לפי היצע וביקוש, ולפי השאלה 'עד כמה הוא בר תחליף?'. אם במכבי חושבים שלטב"ח2 אין תחליף, ומעריכים את שוויו ב-450 אלף דולר לעונה, הוא שווה 450 אלף דולר בעונה. ואם זהבי שווה מיליון, הוא שווה מיליון. גם יעקב שחר משלם משכורות גבוהות. גם אלונה ברקת. אוטוטו, כנראה, גם אמיר כבירי.

העולם יקר. הבריכה עמוקה. כדי להצליח צריך להתאמץ. כדי שיהיה פה טוב יותר, אל תורידו את הטובים למטה. תעלו את הרעים למעלה.

אל תבכו. תתמודדו.

seperator

חמי אוזן: תפעלו כמו גולדהאר כדי לקבל עוד גולדהאר

האמת ברורה גם לאוהדי הפועל תל אביב. מיטש גולדהאר הוא הבעלים הכי משפיע וחשוב בכדורגל הישראלי מאז יעקב שחר. הרגלי העבודה שהנחיל כאן הם הבשורה הכי גדולה מאז מכבי חיפה של שנות ה-2000, שגם היא שלטה כאן ביד רמה. הכסף הוא לא הסיפור המרכזי במכבי תל אביב, אבל הוא חלק חשוב ממנו.

השאלה המרכזית בסדרת הכתבות – האם הכסף של מכבי תל אביב פוגע בליגה – היא נקודה שאסור להתעלם ממנה, וביום שאלונה ברקת ויעקב שחר ישברו היא תהפוך לקריטית. האם תקרת שכר זה הפתרון לקבוצה שמשלמת לשחקן ישראלי כמיליון יורו – סכום מופרך בכל קנה מידה – ושחקני הספסל שלה לוקחים הביתה מאות אלפי יורו, התשובה היא כנראה לא. בספורט לא עוצרים את המצטיינים ובליגה רצינית לא מבריחים משקיעים.

הפתרון לסכומים הלא הגיוניים שמכבי תל אביב שופכת היא לגרום לעוד אנשים כמו גולדהאר להיכנס לכדורגל הישראלי. כרגע הכדורגל הישראלי לא מושך גולדהארים, והמשכורות שהקנדי מוכן לשלם לכדורגלן הישראלי עלולות להכניע את אלו שמתחרים בו בעוד כמה שנים. אבל כדי להביא לכאן עוד אנשים שבאמת יכולים לשחק את המשחק שלו צריך להבריא את הכדורגל הישראלי.

כל עוד בכדורגל הישראלי יש אנשים כמו טביב ורמון, כל עוד אנחנו קוראים על טיפוסים כמו גל יוסף, כל עוד הכדורגל הישראלי ממשיך להתנהל כמו שוק, כמו קרקס, כל עוד רב הנסתר על הגלוי, אנשי עסקים דוגמת גולדהאר יגיעו רק במקרה. הם ימשיכו להיות היוצא מהכלל שלא קשור לכלל, ומיד אחר כך מתרחק מהכלל. העובדה שגולדהאר בחר להקים ממלכה מנצחת הרחק מהזוהמה הישראלי היא גם משל וגם נמשל: תנקו את הזוהמה הזו, אבל באמת תנקו, ותראו עוד אנשי עסקים מהסוג הזה באים לכדורגל הישראלי. לא כל איש עסקים ירצה לעבור את כברת הדרך שגולדהאר גמא כדי להקים את הטירה שלו. לא כל איש עסקים יחליט אחרי הכוויה שהוא חוטף מהענף המוזר הזה להראות לישראלים האלה שאפשר לעשות זאת אחרת. רובם המכריע ירצו להיכנס לענף נקי משחיתות, בריא מעסקנים, מותאם לסטנדרטים של שיווק ומיתוג. תעזרו להם.

זו הבחירה הקשה אבל הנכונה. הבחירה הקלה היא להנהיג תקר שכר, כי באמת, מה שמכבי תל אביב עושה הקיץ הוא פשוט לא הגיוני. חצי מיליון יורו לטל בן חיים? סכומי עתק לשחקני ספסל כמו ברק יצחקי וברק בדש (כן, שחקני ספסל שיעלו לכמה דקות)? כשמכבי תל אביב תזכה באליפות הרביעית והחמישית, ואיתן יעלו בקול גדול יותר ההשוואות למכבי תל אביב בכדורסל, יהיה הכי קל להנהיג כאן תקרת שכר. או קיזוז. או השד יודע מה. אבל זה לא יביא לכאן עוד גולדהארים, אלא ישאירו אותנו עם הטביבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully