וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יורחן קולין בראיון: "בהפועל תל אביב שום דבר לא מקצועי"

מאמנים מצייתים לכתבים, שחקנים חברים של עבריינים. בן שמעון, ברקוביץ', דומב, איקנדה, יורחן קולין, פעם באיינדהובן, מסכם שנתיים קשות בהפועל תל אביב, עם תובנות נושכות במיוחד שרק זר יכול לספק, על המועדון ועל הענף כולו

יורחן קולין, שחקנה של הפועל תל אביב. מגד גוזני
יורחן קולין, שחקנה של הפועל תל אביב/מגד גוזני

בסיום עונת 12/13 נפגש יורחן קולין עם סוכנו בקפריסין. אחרי עונה טובה באנורתוזיס פמגוסטה באי הקטן, קולין כבר חשב על התחנה הבאה. הוא רק לא שיער לעצמו שזו תהיה ישראל: "נפגשתי עם הסוכן ואז הוא אמר שיש הצעה מישראל".

"ישר חשבתי לעצמי, מה יש שם בכלל, גמלים ומדבר? הסוכן שלי אמר לי שזו מדינה מדהימה ואז החלטנו להיפגש עם רן בן שמעון קודם. בפגישה הוא אמר לי שהוא ראה אותי משחק ובוטח בי והוא רוצה אותי ואת איליץ' בקבוצה, רק שאם ארצה לבוא אצטרך לרדת בכסף שאני מרוויח. אז אמרתי לו כל עוד אתה בוטח בי ומבטיח לי לשחק, אז הסיכויים גבוהים שאגיע לקבוצה. ברגע שנחתתי בישראל וראיתי את תל אביב ידעתי שאני מתכוון להישאר פה".

seperator
"אם לא הייתי אוהב את ישראל היה לי מאוד קשה להמשיך להגיע לאימונים כאילו כלום לא קרה. טוב לי פה ואני רוצה להישאר פה"

שתי עונות שיחק יורחן קולין במדים האדומים של הפועל תל אביב. את הסיפור שלו אף אחד לא יזכור בגלל היכולת הגבוהה שהוא הציג, אלא בעיקר במה שקרה מחוץ למגרש. אחרי שנים של קריירה באירופה שכללו עונות באייאקס ובאיינדהובן, הבלם/ מגן נחת בישראל וכבר אחרי כמה חודשים הכיר מושג חדש בכדורגל והוא הקפאה. נדמה שעל זה הוא לא ייסלח לרן בן שמעון אף פעם. "יום אחד אסי (דומב) ורן התקשרו אליי ואמרו לי שהם רוצים שניפגש בבית קפה. כבר שמעתי לפני כן שמועות מסביב, אבל בשיחה בינינו הם אמרו לי - או שאתה עובר לרמת השרון או שנקפיא אותך".

ומה הייתה התגובה שלך?

"מה זה להקפיא? ואז הם הסבירו לי. לא אמרתי יותר מידי, אבל חשבתי לעצמי: 'אם זה היה הבן שלך היית עושה את אותו הדבר ולא היית מרגיש רע שאתה עושה את זה?' לא רציתי לריב או לעשות בעיות. עד היום אני לא מצליח להבין מה קרה שם. אם הייתי יוצא ומאחר לאימונים, או מגיע שיכור לאימון, או רב עם שחקנים, או משהו דומה לזה, אז אולי הייתי מבין את ההחלטה. אבל התנהגתי כמו מקצוען. לי זה הרגיש כאילו מענישים אותי בלי שעשיתי משהו מסוים. הדבר הכי מצחיק בעיני שהחליפו אותי בחלוץ ועוד באיזה חלוץ (פטר אורלנדיץ' - ע"ג)".

נפגעת ממהלך הזה?

"ברור. בשבילי, כשמאמן אומר לך שהוא רוצה אותך ומאמין ובוטח בך ואחר כך מסובב לך את הגב, זה הדבר הכי גרוע שהוא יכול לעשות לשחקן. בטח לזר שבא למועדון. בעיקר בגלל שכך הוא שכנע אותי להגיע. אם אני הייתי המאמן, הייתי מאה אחוז עומד מאחורי השחקן שלי. ככה אני. הייתי אומר שאני אחראי על השחקן ולא נותן לדברים כאלה לקרות. ואם זה היה קורה, הייתי מתפטר. אם הייתה סיבה מוצדקת לעשות את זה, אז אולי הייתי מבין. בכל אופן, המשכתי להתאמן כרגיל, נשארתי מקצוען. לא עשיתי פרצופים לאף אחד".

אולי זה בגלל שהייתה לך סטיגמה של בליין?

"איך זה יכול להיות? אין אימון שהייתי מחמיץ או מאחר, אפילו שלא שיחקתי בכלל".

אז בגלל שאתה אוהב את ישראל לא עזבת?

"בהחלט. אם לא הייתי אוהב את המדינה הזו היה לי מאוד קשה להמשיך להגיע לאימונים כאילו כלום לא קרה. טוב לי פה ואני רוצה להישאר פה. ברור שאם זה היה לפני עשר שנים, לא הייתי נשאר. כשאתה צעיר אתה חייב לשחק. אם אתה לא משחק באופן סדיר הקריירה שלך תיהרס. כבר עשיתי מספיק דברים בקריירה שלי כדי להוכיח שאני שחקן טוב".

חשבת לפרוש?

"שחקנים כמו פירלו ואפילו כמו אברהם פאס גורמים לי להבין שיש לי עוד מספיק שנים לשחק. אם אתה שומר על עצמך, אין סיבה שתפסיק לשחק. להיות שחקן כדורגל זה אחד המקצועות הקלים בעולם. במיוחד בישראל. אתה מתאמן פעם אחת ביום ויש לך משחק בשבוע".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
רן בן שמעון מאמן הפועל תל אביב. מגד גוזני
קולין על ההקפאה: "הרגשתי כאילו מענישים אותי בלי שעשיתי כלום". בן שמעון/מגד גוזני
"אני לא מצליח להבין איך כל דבר שקורה בחדר הלבשה או בקבוצה ישר מתפרסם. אם הייתה ישיבה, תוך שתי דקות זה בתקשורת. זה לא הגיוני"

מה אתה חושב באופן כללי על הכדורגל בארץ?

"באופן כללי הוא בסדר. בתחום הפיזי הרבה יותר קל פה לעומת ארצות אחרות. אין מספיק אימוני כוח פה. רואים שיש פה התקדמות. כי אין הרבה הבדל בין מכבי תל אביב, למשל, לבין קבוצות בתחתית הטבלה. אחת הבעיות כאן היא השוערים הישראליים. באירופה אתה מרגיש את השוער, שחקנים מפחדים מהם. פה השוערים לא יודעים לצאת לכדורים".

בעונת בן שמעון הביאו אותך ואת איליץ' להנהיג את ההגנה האדומה. מה לא עבד שם?

"תראה, להאשים מישהו אחד זה טיפשי. הגנה עושה כל הקבוצה. אני חושב שהקבוצה פשוט לא הייתה מחוברת מספיק. נבנתה קבוצה חדשה ולוקח זמן עד שזה מתחבר. אתה יכול להיות כוכב בקבוצה אחת ולעבור למקום אחר, ומה שעבד לך קודם לא יצליח בקבוצה החדשה. זה לא קל לזרים להסתגל".

תחת בן שמעון זה נראה שהייתה לכם יכולת, אבל היה חסר מזל.

"זה נכון. שיחקנו מצוין ושלטנו בכל משחק. היה מאוד קשה לשחק נגדנו ואפילו נגד מכבי שלטנו במגרש. הבעיה שהיינו מקבלים גולים טיפשיים ולא הבקענו מספיק שערים. לא היינו כמו מכבי שהיו לה משחקים גרועים אבל בכל זאת ניצחה. בגדול, לא היינו מספיק קשוחים. נכון ששלטנו במגרש, אבל בקושי היו לנו כרטיסים צהובים. קבוצה שרוצה אליפות חייבת לשחק קצת מלוכלך כדי שהקבוצות שנגדה יפחדו להגיע לרחבה. רצינו לעשות הכל יפה, אפילו להוציא את הכדור לאאוט".

שי אבוטבול וגילי ורמוט לא דיברו. זה לא השפיע?

"לדעתי זה לא תרם, אבל זה גם לא הפריע. שניהם היו כוכבים והרגשת שיש מתח ביניהם וזה טבעי. אבל הם לא רבו או שקרה איזה משהו מיוחד. לגבי הלכלוכים זה דבר אחר. כאן כל אחד מאשים את השני אחרי הפסד. גם היום אני לא מצליח להבין איך כל דבר שקורה בחדר הלבשה או בקבוצה ישר מתפרסם, ובעונה האחרונה זה היה עוד יותר גרוע. אם הייתה ישיבה, תוך שתי דקות זה בתקשורת. זה לא הגיוני. דווקא בגלל זה אני חושב שהדבר הכי חכם שעשתה הפועל זה להביא מאמן זר. אני לא יודע אם יהיה תהיה קבוצה טובה יותר, אבל לפחות המאמן לא יהיה מעורב בכל הדברים מסביב".

יורחן קולין, שחקנה של הפועל תל אביב. מגד גוזני
"באירופה אתה מרגיש את השוער, שחקנים מפחדים מהם. פה השוערים לא יודעים לצאת לכדורים". קולין/מגד גוזני
"בן שמעון הוא דברן. הוא יכול להיות הנשיא בגלל שהוא אוהב לדבר הרבה. הוא פגע בי מאוד. קשה לי להגיד עליו דברים טובים"

אתה חושב שהמאמנים הישראלים מעורבים יותר מידי בדברים שלא קשורים לכדורגל?

"לי זה נראה ככה. הם מקשיבים יותר מידי לתקשורת. מאמן זר שמגיע לא מכיר את המקום ולא מכיר את השחקנים. מבחנתו כולם מתחילים מאפס. כשמאמן ישראלי בא, הוא מכיר את השחקן הזה ואת השחקן ההוא ובלי קשר ליכולת שלהם הם משחקים. זה צריך להיות כמו במכבי - שהמאמן לא מכיר אף שחקן. ברור שבכל מועדון יש לו שלושה ארבעה כוכבים שאמורים לשחק, אבל כל השאר זו החלטה של המאמן ופה זה לא תמיד קשור ליכולת. גם פה בארץ יש הרבה מאמנים שהם רכים מידי עם השחקנים. יש גם כאלה שמפחדים משחקנים מסוימים בגלל שהם קשורים לכל מיני עבריינים. אסור שזה יקרה. רוני לוי, למשל, הוא מהמאמנים הישראלים היחידים שהכרתי שהוא קשוח. תמיד אמרתי לעצמי שהפועל חייבת מאמן כמוהו, שרק הוא יכול לעשות סדר בקבוצה הזו".

בן שמעון לא היה קשוח מספיק?

"קשה לי לדבר עליו. הוא דברן. הוא יכול להיות הנשיא בגלל שהוא אוהב לדבר הרבה. הוא פגע בי מאוד. קשה לי להגיד עליו דברים טובים. יש לי את הזכות להיות עצבני עליו".

מה הדבר שהכי פחדת ממנו בזמן שלא שיחקת בעונת בן שמעון?

"כל ההחלטה הזו הייתה טיפשית. כי אף אחד לא ייקח שחקן שלא משחק. כל אחד יתחיל לשאול את עצמו מה לא בסדר בשחקן כזה שמקפיאים. אולי הוא ממש גרוע? אולי יש לו בעיות התנהגות? אולי הוא פצוע? אלה דברים שחששתי מהם".

מה קרה בקיץ האחרון?

"נפגשתי עם אמיר לובין ועם סימון כץ והם אמרו שבן שמעון לא יישאר בקבוצה ושהם מצטערים על מה שקרה איתי. הם רצו שאקצץ בשכר ואחזור לסגל. לא אמרתי ישר כן. התקשרתי לסוכן שלי וביקשתי ממנו שיחפש לי קבוצה אחרת ונעשה איזשהו דיל עם הפועל. כשחזרתי לאימונים וראיתי שאיקנדה בלם, הייתה לי תחושה שאחזור לשחק. אחרי שהם לחצו עליי שוב שאם לא אוריד בכסף לא אשחק, הסכמתי לקיצוץ".

הרגשת שעושים לך בכוונה בתחילת העונה שלא נותנים לך לשחק?

"לא בדיוק. היו הרבה אנשים שנשארו מהעונה שעברה ובשבילם זה היה עוד עונה עם קולין. הם התרגלו לרעיון שאני לא משחק והיה להם קל לעשות את זה. אבל הייתה להם בעיה גדולה עם ההגנה. נשארתי כגיבוי להגנה. כשחזרתי לשחק כולם החמיאו על היכולת שלי".

רוני לוי מאמן מכבי נתניה. קובי אליהו
"רוני לוי הוא מהמאמנים הישראלים היחידים שהכרתי שהוא קשוח. תמיד אמרתי לעצמי שהפועל חייבת מאמן כמוהו"/קובי אליהו

אתה מודע לכך שהפועל תל אביב ספגה פחות שערים כשאתה שיחקת, אפילו בעונה הראשונה לפני שהקפיאו אותך?

"כן אני יודע. אבל אף אחד בכלל לא טרח לבדוק את זה. ככה זה בהפועל תל אביב. שום דבר לא היה מקצועי עד הסוף".

הבנת את החלטה להציב את איקנדה כבלם?

"ממש לא. כולם ראו שהוא לא יכול לשחק בתור בלם. אסי עשה טעות גדולה איתו. הוא היחיד שחשב שאיקנדה טוב בתפקיד. לא היה אחד אחר שחשב ככה. אולי אייל ברקוביץ'. יש בעיה בכלל בקבוצה שכל הזמן הביאו שחקנים שלא שיחקו ובלי כושר. איך אפשר להצליח עם שחקנים שלא משחקים?".

ומה עם הצעירים האחרים בקבוצה?

"גם אצלם יש בעיות מנטליות. כל אחד שנותן שער או משחק טוב, ופתאום חושב שהוא רונאלדו או מסי. זה עולה להם ישר לראש וכבר באימונים אתה רואה איך שחקנים שרק לפני שבוע בקושי דיברו פתאום משחקים אותה כוכבים. בדרך הזו אף לא יגיע לשום מקום, כי בגיל צעיר הכי חשוב זה להיות צנוע וללמוד מאחרים".

אתה יודע שלא רק אתה עוזב את הפועל אלא גם לוקאס סאשה.

"הפועל עשתה טעות גדולה שהיא שחררה את סאשה. הוא שחקן מפתח בקבוצה. כשהוא משחק הדברים נראים אחרת לגמרי במגרש".

מאמן הפועל תל אביב אסי דומב לצד המנהל המקצועי איל ברקוביץ'. יוסי ציפקיס
"כל הזמן הביאו שחקנים שלא שיחקו ובלי כושר. איך אפשר להצליח עם שחקנים שלא משחקים?". דומב וברקוביץ'/יוסי ציפקיס

לפני סיום, איפה היה שיא הקריירה שלך?

"באיינדהובן. גדלתי שם במועדון. המשפחה והחברים שלי היו שם. הגעתי לליגת אלופות ולשלבים הגבוהים בגביע אופ"א שם. זו הייתה התקופה הכי טובה בקריירה שלי. לא היה לי מזל עם הסוכנים שבחרתי. כי אם היו לי סוכנים יותר טובים וחזקים הייתי עדיין ברמות הכי גבוהות".

איזה מועדון בארץ יהיה טוב בשבילך?

"אני חושב שבגלל הגיל (34) המועדונים הגדולים לא ירצו אותי, למרות שהסיפור של אברהם פאס במכבי חיפה דרבן אותי מאוד. אני חושב שקבוצה טובה במרכז הטבלה יכולה מאוד להתאים לי. גם קבוצה בליגה השנייה עם מטרות לעלות יכולה להתאים. הייתה לי קריירה מאוד יפה, בהולנד, ספרד, אנגליה, בלגיה, קפריסין לא בגלל העיניים יפות שלי. אני אוהב מאוד את ישראל ואני רוצה להישאר פה גם בליגה השנייה".

אתה לא מפחד מהמלחמות?

"ממש לא. אפילו לא הלכתי למ"מד כשהיו אזעקות. פשוט כיף במדינה הזו. מזג האוויר מעולה, האווירה טובה ואנשים טובים. אני מקווה להישאר פה לפחות עוד שנתיים".

יורחן קולין, שחקנה של הפועל תל אביב. מגד גוזני
"אני אוהב מאוד את ישראל ואני רוצה להישאר פה גם בליגה השנייה". קולין/מגד גוזני

מהפועל תל אביב נמסר בתגובה לראיון: "הפועל תל אביב עשתה ועדיין עושה עבור השחקן מעל ומעבר ומשקיעה לילות כימים, ולא כמטאפורה, בכדי לסייע לו בפתרון עניינים אישיים, זאת למרות שאין עלינו כל חובה לעשות כך שכן חוזהו בקבוצה הסתיים. קולין מודע היטב לדברים אלו וחבל שבחר לנהוג דווקא בדרך זו. בכל מקרה אנו מאחלים לו בהצלחה בהמשך הדרך ולא מתכוונים להגיב מעבר לכך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully