וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"היינו באקסטזה מוחלטת": 20 שנה לזכייה של אייאקס בליגת האלופות

קלייברט מתרפק על שער הניצחון המיתולוגי, ואן חאל נזכר בהכנה הטקטית המדוקדקת. לפני שני עשורים אייאקס הבוסרית הדהימה את מילאן, באחד הגמרים הזכורים ביותר. גם בהולנד לא שוכחים

חלוץ העבר פטריק קלייברט במדי אייאקס. AP
רגע של שכרון חושים. קלייברט מניף את הגביע/AP

אדווין ואן דר סאר. מיכאל רייזיחר. דני בלינד. פרנק דה בור. פרנק רייקארד. קלרנס סיידורף. אדגר דווידס. יארי ליטמאנן. פינידי ג'ורג'. רונאלד דה בור. מארק אוברמארס. כשבוחנים את 11 המופלאים שפתחו בהרכב של אייאקס בגמר ליגת האלופות ב-1995, לא קשה להבין מדוע הגמר ההוא נחרת כל כך עמוק בזיכרון הקולקטיבי של חובבי הכדורגל.

היום (ראשון) לפני 20 שנה בדיוק זה קרה. אייאקס הצעירה והשאפתנית, עם לואי ואן חאל מאחורי הקווים ושני מבוגרים אחראים בדמותם של פרנק רייקארד ודני בלינד, הגיעה לגמר מול מילאן באיצטדיון ארנסט האפל בוינה בעמדת אנדרדוג. הרוסונרי עמוסי הכוכבים, שזכו בתואר עונה קודם לכן עם 0:4 מוחץ על ברצלונה בגמר, נראו מנוסים ובשלים לבאק-טו-באק. את הסגל המרשים שלה הידרו כוכבים כמו רוברטו דונאדוני, זבונימיר בובאן, מרסל דסאיי ופאולו מאלדיני, אבל ההולנדים הבוסריים לא נרתעו.

אחרי 70 דקות מורטות עצבים וללא שערים, הגיע החילוף של המשחק. אריאן רובן התמוגג מהאינסטינקטים של לואי ואן חאל במונדיאל האחרון וטען כי יש לו איבר מין מוזהב, אבל החילוף הכי גדול בקריירה של המאמן היה בכלל עשרות שנים לפני כן, במשחק ההוא בוינה. פטריק קלייברט, ילדון בן 19, נכנס במקום יארי ליטמאנן. זה היה חילוף התקפי שסימן כי פניהם של ההולנדים לא להארכה, אלא לניצחון ב-90 דקות סטנדרטיות.

זה עבד בדיוק על פי התוכנית. בדקה ה-84 שחרר רייקארד מסירת רוחב לקלייברט והציב אותו בעמדת אחד על אחד מול סבסטיאנו רוסי, כשכריסטיאן פאנוצ'י אורב מאחור ומנסה לגנוב את הכדור. הילד ההולנדי האלמוני הצליח לגעת קלות בכדור עם החלק החיצוני של הנעל, הכדור התגלגל כל הדרך לרשת, והשאר היסטוריה.

זו הייתה הזכייה שהחזירה את אייאקס לגדולה, והעניקה לה זכייה רביעית בתואר החשוב מכולם וראשונה אחרי 22 שנים עקרות. זה היה פינאלה ראוי לאחת הקבוצות הגדולות שראה הכדורגל העולמי בעשורים האחרונים. אייאקס השלימה זכייה בתואר ללא הפסד. גם בליגה ההולנדית היא גרפה את התואר מבלי שמעדה ולו פעם אחת לאורך הדרך. ההישג הזה, של זכייה בגביע אירופי ואליפות מקומית ללא הפסד, נותר עד היום בגדר שיא שאין שני לו. משם דרכיהם של הכוכבים הצעירים או הקשישים התפצלו. רובם המכריע המשיך לאחר מכן לקריירת סולו נפלאה, למעט פרנק רייקארד, שתלה את הנעליים רגע אחרי ההישג הגדול.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
שחקן העבר פטריק קלייברט כובש שער בגמר גביע האלופות 1995. AP
מילאן הוכתה בתדהמה. קלייברט כובש את שער הניצחון/AP

בהולנד ציינו היום את המאורע ההיסטורי, וראיינו את גיבורי הזכייה. פטריק קלייברט, שהפך בזמנו לכובש הצעיר ביותר בגמר ליגת האלופות, נזכר: "היה לא קל להישאר מחוץ להרכב, תמיד קשה יותר לבוא לידי ביטוי מהספסל, אבל זו הייתה ההחלטה של המאמן. במחצית השנייה ואן חאל קרא לי להתחמם. אז ידעתי שאהיה מעורב במשחק. זו הייתה תחושה נפלאה, אדירה להיות חלק ממשחק כזה בגיל כל כך צעיר. רק רציתי ליהנות מהדקות שלי על המגרש. כשהגיע הרגע שלי, הייתי באקסטזה מוחלטת. עד היום כשאני נזכר ברגע שהכדור נכנס לרשת אני לא מצליח לנשום למשך כמה שניות. אני חושב על המשחק הזה הרבה. זו הייתה נקודת המפנה בקריירה שלי. אין ספק, זה שינה הכול".

לואי ואן חאל הוסיף: "שיחקנו בגמר כמו ששיחקנו כל העונה. היו לנו 11 שחקנים וידענו איך להחזיק בכדור. הצלחנו לכבוש שער, אבל זה לקח לנו הרבה זמן. ניתחנו את מילאן ברמה שמנתחים היום יריבות. בעבר זה לא היה ככה, אבל הצלחנו לדעת כל פרט עליהם. ההכנה הייתה מושלמת. אני זוכר שלא שיחקנו טוב כמו שרצינו, אבל זה היה צפוי לאור העובדה שמדובר בגמר והסגל שלנו היה כל כך צעיר. הייתי מאושר.

שחקני אייאקס חוגגים זכייה בגביע האלופות ב-1995. AP
תותחים אחד אחד. שחקני אייאקס חוגגים את הזכייה/AP
שחקן מילאן כריסטיאן פאנוצ'י מאוכזב בגמר גביע האלופות 1995. AP
באו כפייבוריטים ברורים. פאנוצ'י בהלם/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully