וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משיח לא בא, אולי יטלפן? סיפור הכישלון הגדול של המבורג העונה

23.5.2012 / 7:00

ואן דר וארט חזר עם לב שבור והואשם בנטישה מכוונת של הספינה הטובעת. אוליץ' חסר המזל שב כדי לסייע, אבל שקע לתקופה השחונה בקריירה. הבוס באיירסדורפר הוצג כמושיע, אך כשל בבחירת המאמנים ושחקני הרכש. הפיאסקו של המבורג דרך שלוש דמויות. ירידה היסטורית או נס נוסף?

רפאל ואן דר וארט שחקן המבורג. GettyImages
המבורג מחכה לנס. רפאל ואן דר וארט עם פייר מישל לאזוגה/GettyImages

"יהיה בסדר". במועדון הכדורגל של המבורג אימצו את הביטוי הכל כך ישראלי ותמיד משוכנעים שהעניינים יסתדרו לטובתם. גם ההסתבכות בעונה שעברה וההינצלות מירידה היסטורית רק בזכות שער חוץ במשחקי המבחן נגד גרויטר פירת, לא הועילו כדי להפיק לקחים. בוס חדש הגיע, מנהל ספורטיבי התחלף, מאמנים באו ועזבו ושחקני רכש מבטיחים התגלו כפלופים גדולים. המבורג ניסתה, אבל לא הצליחה.

ערב מחזור הסיום של הבונדסליגה, נמצא מועדון הפאר הזה (היחיד שעדיין לא נשר מהליגה הבכירה) בבור גדול יותר מאשר בעונה שעברה, עם אפשרות לירידה ראשונה בתולדותיו. 32 שנה אחרי הזכייה האחרונה באליפות וההנפה ההיסטורית של גביע האלופות, המבורג כבר לבשה בגדי אבלות. על פי אגדת העבר אובה זיילר: "ירידה תהיה אסון עבור המועדון והעיר כולה". סיפור הפיאסקו דרך שלוש דמויות מרכזיות שהובאו כדי לשחזר ימיהן כקדם, אך מסמלות יותר מכל את הכישלון.

שש קבוצות בסכנה, המבורג חייבת לנצח את שאלקה ולקוות לטוב (16:30, ספורט2 HD)

כל התרחישים לקראת מחזור הסיום הדרמטי בבונדסליגה

אוהד המבורג. AP
זה ייגמר בדמעות? אוהד המבורג/AP

רפאל ואן דר וארט

"הקפטן נטש את הספינה הטובעת" - כך קראו עיתוני גרמניה ביום שאחרי הפסדה של המבורג 2:1 לשטוטגרט בקרב התחתית הקריטי. ובאמת, אין הגדרה טובה מזו למה שעשה רפאל ואן דר וארט. הקפטן ההולנדי בן ה-32, שסוגר שנה שישית (בשתי קדנציות) בהמבורג, ספג בתוספת הזמן צהוב מטופש - ולדעת רבים גם מכוון לגמרי - שמשמעותו היעדרות מהמשחק האחרון מול שאלקה. דווקא ברגעים כאלה, בהם המבורג זקוקה לכל טיפת ניסיון וברק, השחקן המרכזי שלה הפקיר את חבריו.

למי ששכח, ואן דר וארט הגיע להמבורג כבר לפני עשור. רבים חשבו שהוא ימריא מאייאקס לאחת הקבוצות הגדולות ביבשת, אבל הכישרון ההולנדי בחר בהמבורג והפתיע גם את מאמניו. בעונה הראשונה הצעיד את הקבוצה למקום השלישי בליגה וסיים כמלך השערים שלה; בעונה השנייה כבר קיבל את סרט הקפטן ושיחק בליגת האלופות, אך סבל מפציעות חוזרות והמבורג הסתפקה במקום השביעי; ובעונה השלישית הבקיע 12 שערים ותפס עם המבורג את המקום הרביעי בבונדסליגה. הצלחה כבירה שסייעה לו לעבור לריאל מדריד. ב-2012 חזר לקדנציה שנייה ב-HSV, אבל הקסם פג. "מאז הפרידה המתוקשרת מסילבי, הוא כבר לא אותו שחקן", לא התאפקו בגרמניה. לפני כחודשיים הודיעה הנהלת המבורג כי תסיים את ההתקשרות עמו.

וכך, אותה פעולה מיותרת במשחק מול שטוטגרט - עבירה סתמית בדקה ה-93 ליד דגל הקרן - עשויה להישאר הזיכרון האחרון של המבורג מוואן דר וארט. אוהדים רבים משוכנעים שהוא ניסה להתחמק ממחזור הסיום כדי שכתם הירידה לא ידבק בו, בעוד אחרים הסבירו את המעשה בחוסר אכפתיות אופייני. בשורה התחתונה, זה לא יעזור לו. בכדורגל אוהבים לומר ש"אתה טוב כמו המשחק האחרון שלך", והמשחק האחרון של ואן דר וארט היה איום ונורא. התשוקה שלו נעלמה כבר מזמן, אך בשבת שעברה אבד גם הכבוד. ירידה היסטורית תכתיר אותו כגיבור הטראגי. רק משחקי מבחן יעניקו לו אפשרות לתקן את הרושם לפני שהוא עוזב.

רפאל ואן דר וארט שחקן המבורג. GettyImages
מאז הפרידה המתוקשרת, זה כבר לא אותו שחקן./GettyImages

איביצה אוליץ'

עוזבים את הנבל ועוברים לחסר המזל. איביצה אוליץ' התחיל בכלל את העונה בוולפסבורג. הוא הספיק לכבוש חמישה שערים ב-14 הופעות וסייע לזאבים לרוץ בצמרת, עד שהחליט במפתיע לחזור להמבורג בסיום חלון ההעברות של חודש ינואר. ב-2007 שילמה המבורג 2 מיליון יורו לצסק"א כדי לרכוש את כרטיסו של החלוץ הקרואטי, ובחלוף שבע שנים וחצי העבירה 1.5 מיליון יורו לוולפסבורג כדי לצרפו שוב, למרות שהוא כבר בן 35. בדיעבד, זה היה צעד שגוי מבחינת שני הצדדים. כמו בסיפור ואן דר וארט, גם במקרה הזה הקדנציה השנייה לא מזכירה ולו לרגע את הראשונה.

המבורג קיבלה מהחלוץ שער אחד ב-15 משחקים, ואוליץ' פספס הזדמנות להיות חלק מעונה פנטסטית של וולפסבורג ואולי לבקר שוב בליגת האלופות. ב-11 באפריל שתי הקבוצות נפגשו, והמבורג נדרשה לשלם סכום נוסף כדי לשתף את אוליץ' במשחק. התרומה של החלוץ? שתי בעיטות שהחטיאו את המסגרת, שתי עבירות וכרטיס צהוב ב-90 דקות חלשות. המבורג הפסידה 2:0, אבל גם 100 אלף יורו.

הבצורת של אוליץ' התארכה, עד שעצר את הרצף המתסכל על 1,064 דקות בעזרת שער בניצחון על אוגסבורג. ועדיין, זה לא הספיק. גם הוא לא הצליח לשפר את אחת ההתקפות הגרועות בליגות הבכירות של אירופה (רק קורדובה, עם 22 שערים, מציגה מאזן עלוב יותר). ולחשוב שאוליץ' יכול היה להמשיך בוולפסבורג... ויתר על המקום השני לטובת הליגה השנייה?

איביצה אוליץ' שחקן המבורג. GettyImages
היה שמח לחזור אחורה ולשנות את ההחלטה שקיבל בסוף ינואר. איביצה אוליץ'/GettyImages

דיטמר באיירסדורפר

המבורג ביצעה כל שינוי אפשרי, אבל במקביל עשתה הכול כדי לרדת. טעות אחר טעות אחר טעות. 35 מיליון יורו בוזבזו על רכש כושל (8.5 על פייר מישל לאזוגה, 6.5 על לואיס הולטבי, 4.5 על ניקולאי מולר, 3.5 על ואלון בהראמי, 3 על קלבר ובל נשכח את מתיאס אוסטרזולק, יוהאן ג'ורו, מרסלו דיאס ואוליץ'). היחיד שהוגדר כשהצלחה יחסית לעונה האיומה הוא זולטן שטיבר ההונגרי, אותו מנהלי המבורג לא ממש רצו. בנוסף, סגנון משחק ברור לא הותווה וההתקפה החלשה סיפקה עד כה רק 23 שערים (המאזן הכי גרוע בשלוש הליגות הבכירות בגרמניה!), כשאל רשימת ההשפלות מהעונות האחרונות התווספה התבוסה 8:0 לבאיירן מינכן. מדובר בניהול כושל שנמשך מאז 2010, אבל בעונה הזו מי שחתום על השגיאות הוא הבוס דיטמר באיירסדורפר.

גם כאן, כמו שבהמבורג אוהבים, מדובר בסמל לשעבר שהוחזר למועדון כמושיע. באיירסדורפר זכה עם המבורג בגביע הגרמני כשחקן ב-1987 והיה המנהל הספורטיבי בין השנים 2003-2009. למעשה, הוא היה האיש שהביא את ואן דר וארט ואוליץ' למועדון בפעם הראשונה. ביולי האחרון הוא מונה ליו"ר המועדון, ומאז לא הפסיק לזגזג בהחלטותיו וספג ביקורות נוקבות מבית. הוא פיטר את המנהל הספורטיבי אוליבר קרויצר במהלך שעלה למועדון בתשלום גבוה של פיצויים, ארבעה מאמנים שונים עברו אצלו במהלך העונה, ובסופו של דבר האיש לו חיכה, תומאס טוכל, ברח לו מהידיים. גם את ברונו לבאדיה הביא באיירסדורפר מאוחר, אולי מאוחר מדי. התוצאה? 17 הפסדים (מעל 50 אחוז, יותר מכל קבוצה אחרת בבונדסליגה), הימצאות על פי תהום ספורטיבית וגם נזק כלכלי כבד במקרה של נפילה.

באיירסדורפר בן ה-51, כמו כל אנשי המועדון, ממתין כרגע לנס שישאיר את הקבוצה בליגה ואותו במועדון. אם לא יהיה כזה, גם הוא יצטרך להתרגל לחיבור דמיוני שהיה עד עכשיו בלתי אפשרי: המבורג בבונדסליגה השנייה.

יו"ר המבורג דיטמר באיירסדורפר. GettyImages
כל הטעויות האפשריות בדרך למטה. דיטמר באיירסדורפר/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully