וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא בוכה, רק מתגעגע: על המשבר של רפאל נדאל

21.5.2015 / 0:17

מחוץ לטופ 5 בעולם אחרי למעלה מעשור, ללא תואר על החימר באירופה ואפילו סוכנויות ההימורים מעניקות לו יחסים חסרי תקדים. עם ריח של משבר באוויר, הרולאן גארוס מעולם לא היה אתגר כזה חשוב לקריירה של רפא נדאל כמו הפעם

הטניסאי הספרדי רפאל נדאל. AP
זכרונות מ-2009? נדאל/AP

31 במאי 2009 היה יום חריג, מיוחד, יוצא דופן, חד פעמי. בחרו לקרוא לזה איך שתרצו, אבל מה שבטוח שבאותו יום אירע משהו שכל חובב טניס ואולי אפילו חובב ספורט בכלל לא ישכח: רפאל נדאל הפסיד ברולאן גארוס. רובין סודרלינג עשה את הדבר שאף אחד לא הצליח לעשות לפניו או אחריו - לנצח את הספרדי באליפות צרפת - כשגבר עליו 2:6, 7:6 (2), 4:6, 6:7 (2) ושלח אותו לארוז את חפציו ולעשות צ'ק-אאוט מהמלון בפריז כבר לאחר שמינית הגמר.

מאז אותו ניצחון, הפך השבדי לפתרון לחידת טריוויה עבור פריקים של הדבר. לעומתו, רפאל נדאל המשיך לעוד חמש זכיות ברציפות ברולאן גארוס כשהוא מגיע למספר בלתי נתפס של תשע זכיות בגרנד סלאם השני של השנה. למרות הרקורד המדהים שלו על החימר בבירת צרפת, השור ממאיורקה מגיע לרולאן גארוס 2015 כשסוכנויות ההימורים מעניקות יחס של קרוב ל-3 עבור זכייה שלו בתואר. יצויין שהיחס על זכייה של נדאל ברולאן גארוס לא עמד על יותר מ-2 מאז שהיה בן עשרה. ב-3 ביוני השנה כבר יחגוג את יום הולדתו ה-29. האם יעשה את זה בדרך לנעיצת שיניים נוספת בגביע הקדוש מבחינתו? כרגע, נראה שלא.

רובין סודרלינג טניסאי שבדי. lionel cironneau, AP
"זה טוב להיות היחיד שניצח את נדאל ברולאן גארוס, אבל כולם שואלים אותי על אותו משחק כל הזמן". סודרלינג/AP, lionel cironneau

מחוץ לטופ 5, אחרי למעלה מעשור

לכבוד או לקראת הרולאן גארוס, בו עשוי/עלול/צפוי נדאל לספוג את ההפסד השני שלו (אולי, ממש לא בטוח) בטורניר אי פעם, חזרו בטלגרף הבריטי לאיש שהשיג את הניצחון היחיד עליו שם. "כמובן שזה יהיה קשה מאוד לנצח את רפא על חימר ברולאן גארוס ועוד במשחק של הטוב מחמש מערכות, אבל לא אופתע אם זה יקרה", אמר השבדי, "העובדה שהוא הפסיד רק פעם אחת מתוך עשר השתתפויות ברולאן גארוס אומרת על רפא הרבה יותר מאשר היא אומר עלי. דבר כזה לא יקרה שוב לעולם, אפילו לא בעוד מאה שנה".

סודרלינג דורג בשיאו במקום הרביעי בעולם, הגיע פעמיים ברציפות לגמר הרולאן גארוס (2009 ו-2010) ולא שיחק טניס מאז שאובחן כחולה במחלת הנשיקה ב-2011 ונאלץ לפרוש ברגע האחרון מאליפות ארה"ב הפתוחה. השבדי בן ה-30, שעדיין לא ויתר על החלום לחזור לשחק, הודה שלא יתנגד לראות הפסד של נדאל ברולאן גארוס 2015. "זה טוב להיות היחיד שניצח את נדאל ברולאן גארוס, אבל כולם שואלים אותי על אותו משחק כל הזמן", אמר בריאיון לטלגרף, "אני גאה בעוד הרבה דברים שעשיתי בקריירה: הגעתי לטופ 5, הייתי בשני משחקי גמר של גרנד סלאם.

"למען האמת, אני יותר גאה בכך שהגעתי לגמר רולאן גארוס ב-2010 מאז שנה לפני כן כי הצלחתי להגן על הנקודות. אז אולי עדיף שרפא יפסיד שוב כדי שכולם יפסיקו לשאול אותי על זה. העניין הזה הפך לסוג של אגדה, ואנשים מתבלבלים הרבה פעמים, חלק חושבים שאני האיש היחיד שניצח אותו במשחק טניס בכלל, אחרים חושבים שזה היה בגמר רולאן גארוס ויש כאלה שחושבים שזה היה בכלל בווימבלדון".

אותה השנה, 2009, לא הייתה מוצלחת במיוחד מבחינתו של נדאל. פרט להדחה המוקדמת מרולאן גארוס הוא חווה משבר קשה בחייו האישיים כשהוריו נפרדו ועבר פציעה בברכו. הוא אמנם זכה באליפות אוסטרליה בתחילת השנה, אבל לא שיחק בכלל בווימבלדון בגלל אותה פציעה והודח בחצי גמר אליפות ארה"ב עם הפסד 6:2, 6:2, 6:2 די אומלל יש לומר, מול מי שהפך לאלוף של אותה שנה חואן מרטין דל פוטרו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הטניסאי הצ'כי תומאס ברדיך אחרי ניצחון על רפאל נדאל. AP
הצ'כי בן ה-29 הוא אמנם טניסאי אדיר ומדורג כיום רביעי בעולם, אבל הוא כנראה המאץ'-אפ הכי טוב שיש לרפא מבחינת הספרדי. ברדיך ונדאל לוחצים ידיים אחרי שהצ'כי ניצח באליפות אוסטרליה/AP

כבר לא מלך החימר?

בניגוד ל-2009, השנה נדאל בריא (לפחות כך הוא טוען), אבל נראה לא טוב. כמובן ש"לא טוב" זה במונחים שלו ולא באופן כללי או בהשוואה לשחקן שלא בקליבר שלו, ויש מעטים כאלה. בנוסף, לא ידוע על איזשהו משבר אישי שעובר עליו בחייו הפרטיים. הספרדי פתח את השנה רע מאוד כשהפסיד כבר בסיבוב הראשון בדוחא 1:6, 6:3, 6:4 למיכאל ברר (127 בעולם אז). זה המשיך עם יכולת חלשה מאוד באליפות אוסטרליה, כשהוא ניצל רק במזל מול טים סמיצ'ק (אז 112) בסיבוב השני כדי לנצח אותו בחמש מערכות. ברבע הגמר היכולת הזו כבר לא הספיקה והוא אפילו לא הצליח להוות יריב לתומאש ברדיך, כשהובס על ידו 6:2, 6:0, 7:6 (5).

הצ'כי בן ה-29 הוא אמנם טניסאי אדיר ומדורג כיום רביעי בעולם, אבל הוא כנראה המאץ'-אפ הכי טוב שיש לרפא מבחינת הספרדי. הוא חובט בכדור קשה, חזק ופלאט מאוד ומתקשה להתמודד עם הטופ-ספין וסגנון המשחק של נדאל. לא סתם מאזן הראש בראש ביניהם עומד על 4:19 לזכות רפא, שניצח את ברדיך 17 פעמים ברציפות לפני ההפסד במלבורן השנה. זה מסוג המקרים בהם הראש בראש מתחלף ברגל לישבן, כפי שנוהגים לכנות את זה. ההפסד הזה היה אומלל במיוחד מבחינת רפא כי הוא פשוט לא היה שם.

החבטות שלו לא גרמו שום נזק לצ'כי, עבודת הרגליים שלו הייתה קצת עייפה ושפת הגוף שלו הייתה שלילית מאוד. הדבר שהכי בלט בהיעדרו הייתה האינטנסיביות הנדאלית המוכרת, אולי הדבר שהפך אותו לאחד הגדולים בהיסטוריה. היכולת הזו להחזיר עוד מכה ועוד אחת, האפשרות לענות על כדור אדיר לפינה עם ווינר ובעיקר היכולת לגרום לכל מי שצופה בו (כולל היריב) להבין שהוא הולך לחזור ולנצח במשחק. כל זה לא היה שם. רפא נראה מובס. גם הקהל האוסטרלי התוסס זיהה את זה וניסה לתמוך בו, אבל נשבר מהר מאוד ואת המשחק ליוו רגעי שקט רבים שגרמו למבוכה מסוימת.

פאביו פוניני טניסאי איטלקי. AP
גם הוא חגג על נדאל. פוניני/AP

ממלבורן עבר נדאל לחימר הדרום אמריקאי בריו דה ז'נרו ובבואנוס איירס. זה נגמר עם אכזבה בברזיל ועם תואר בארגנטינה, בו הוא זוכה כשהמדורג הבכיר ביותר שמתמודד מול היה פדריקו דלבוניס המקומי, שהיה אז במקום ה-59 בעולם. הוא שיחק רק שני טורנירים על משטחים קשים, שניים שהיה חייב, המאסטרס 1,000 באינדיאן וולס ובמיאמי ובשניהם הודח מוקדם מאוד.

בשלב הזה כולם היו משוכנעים שכשיגיע לחימר האהוב עליו הדברים ייראו אחרת לגמרי. אז הם נראו אחרת, אולי מעט, בטח שלא לגמרי. נדאל הפסיד בחצי הגמר במונטה קרלו 6:3, 6:3 לנובאק דג'וקוביץ', הודח כבר בסיבוב השלישי בברצלונה על ידי פאביו פוניני (30 בעולם אז) וספג הפסד מול הקהל הביתי בגמר מדריד 6:3, 6:2 נגד אנדי מארי. בטורניר האחרון, המאסטרס 1,000 ברומא, הודח ברבע הגמר עם הפסד 7:6 (7), 6:2 לסטן ואוורינקה אחרי שכבר הוביל 2:6 בשובר השוויון של המערכה הראשונה ופספס ארבע נקודות מערכה ברציפות.

ההפסד מול ואוורינקה היה ההפסד החמישי של נדאל על חימר ב-2015 בלבד והפעם הראשונה מאז 2004 שהוא מגיע לרולאן גארוס ללא תואר על החימר באירופה. למעשה, בעשר השנים האחרונות הוא זכה ב-27 תארים על החימר האירופי בטורנירים שקדמו לרולאן גארוס, ממוצע של כמעט שלושה תארים לשנה.

אחרי ההפסד לוואוורינקה נשמע גם נדאל עצמו די מודאג כשאמר: "קשה לי לדעת מה להגיד לגבי רולאן גארוס עכשיו. אני הולך לשם כדי להיות תחרותי ויש לי הרגשה שאני כן משחק טוב. אם לא אהיה לחוץ מדי, אני חושב שיש לי סיכוי טוב. במשך שנים אני אומר שיש לי הרגשה שאני יכול להפסיד בפריס והשנה זה נראה נכון מתמיד. למרות זאת, אני מרגיש שאני מסוגל לקבל את האתגר ולגרום להפסדים האלה להיעצר".

רפאל נדאל טניסאי ספרדי (ימין) עם דודו ומאמנו טוני נדאל. רויטרס
רפא וטוני נדאל/רויטרס

אין ספק, זה משבר

קשה מאוד להתחמק מהמילה הבומבסטית והגדולה "משבר" כשזה נוגע לעונת החימר הנוכחית של רפא נדאל. אל הרולאן גארוס הוא מגיע כשהמאזן שלו בטורניר הוא, כאמור, תשעה גביעים בעשר שנים ו-66 ניצחונות לעומת הפסד אחד. למרות המאזן הבלתי אנושי ובלתי נתפס הזה, הקהל בפריז מעולם לא התאהב בנדאל יותר מדי. בהקשר הזה, זכור בעיקר הריאיון של דודו ומאמנו של רפא, טוני, לאחר ההפסד ההוא לסודרלינג ב-2009, בו עודד הקהל את השבדי לחולל סנסציה. "הם אומרים את זה בעצמם וזה נכון", אמר טוני לאחר שטען שהקהל הצרפתי לא אוהב את האחיין שלו בגלל שהוא ספרדי, "הקהל הפריסאי הוא די אידיוט. אני חושב שהצרפתים לא אוהבים את זה שספרדי זוכה ברולאן גארוס, הם מראים את הטמטום של אנשים שחושבים שהם עילאיים". אולי השנה, דווקא כשהוא נראה פגיע מתמיד, הקהל הצרפתי יתייצב לימינו של השור ממאיורקה? נצטרך לחכות ולראות.

מה שבטוח הוא שנדאל סובל מהרבה בעיות ופתאום נראה שהוא רוצה, אבל כבר לא ממש יכול. זה בלט במיוחד בהפסד שלו למארי. רפא ניסה להטריף את עצמו ולהכניס גם את הקהל המקומי לעניינים עם קריאות ה-VAMOS המוכרות כל כך ותנועות הגוף שמלוות את הקריאה הזו, אבל גם זה לא הלך. אפילו זה.

אם כל הבעיות שלו לא מספיקות, אז לרפא נדאל יש שתי בעיות גדולות נוספות. לאחת קוראים אפקט הפחד, שרבים מיריביו בטופ 20 כבר לא חשים כשהם פוגשים אותו על חימר, ולשני יש שם קליט יותר: נובאק דג'וקוביץ'. בניגוד לנדאל, הסרבי חווה שנה פנומנלית עד כה וזכה בכל התארים החשובים בטורנירים בהם שיחק וזה אומר גרנד סלאם אחד (אוסטרליה) וארבעה תארי מאסטרס 1,000: מיאמי, אינדיאן וולס, מונטה קרלו ורומא. השנה יש לו הזדמנות להשלים גרנד סלאם של קריירה, כלומר זכייה בכל המייג'ורים - כשרולאן גארוס הוא היחיד שחסר לו בארון כרגע - ורבים אפילו מתחילים להשתעשע ברעיון שיזכה בגרנד סלאם, כלומר באליפות אוסטרליה, רולאן גארוס, ווימבלדון וארה"ב באותה השנה.

טניסאי הזוגות האגדי טוד וודברידג', אחד מהזוג "הוודיז", דיבר על כך בריאיון להראלד סאן האוסטרלי ואמר: "אני חושב שרפא יכול לעלות על המגרש עם תשעת התארים שלו מתחת לזרוע ועדיין לא לאיים על נובאק. הדבר היחיד שצריך להדאיג את נובאק זה הוא עצמו. לגבי רפא, ברור שחימר זה עדיין המשטח הכי טוב מבחינתו, אבל הוא איבד את אפקט הפחד בחדר ההלבשה. אני חושב שהשחקנים היריבים מרגישים שהוא לחוץ ועצבני. לא תהמר נגדו, אבל הוא בטח לא הפיק את הכושר שאנחנו רגילים ממנו להראות. אני לא חושב שרפא בעצמו מצפה לזכות בטורניר השנה".

נובאק דג'וקוביץ' טניסאי סרבי. GettyImages
פייבוריט ובגדול. דג'וקוביץ'/GettyImages

כולנו זקוקים לחמלה

רפאל נדאל מעבר לכל דבר אחר הוא אלוף עצום, ווינר מהגדולים בספורט העולמי בכלל ואולי אחד הספורטאים הכי חזקים מנטאלית בכל הזמנים. צריך לזכור את זה גם כשהוא נמצא בתקופה לא טובה. קווין מיטשל בגרדיאן התייחס ליכולת של זוכה 14 תארי הגרנד להתאושש מהמהמורה הנוכחית וכתב: "הדוד טוני לימד את רפא להיות צנוע ומה זה אומר. הוא לא עשה את זה כשיעור לחיים, אלא כדי להכין אותו טוב יותר למשברים מהסוג שהוא חווה עכשיו".

ואכן, גם מי שלא מעריץ את נדאל באופן יוצא דופן ודאי מתקשה לצפות בו בתקופה האחרונה ומרגיש מעט חמלה כלפיו. הטעויות, עבודת הרגליים, חוסר האינטנסיביות ובעיקר הפרצופים החמוצים, החיוכים המרירים ושפת הגוף המדוכדכת מדי פעם. בעיקר, נראה שהוא מאוד רוצה ומה שבא עד לא מזמן די בקלות כבר לא הולך כל כך.

אל רולאן גארוס 2015 נדאל מגיע כניצוד, כמי שכל האריות בסבב רוצים לטרוף ולראשונה אי פעם גם מאמינים ביכולתם לעשות את זה. לאור העובדה שהספרדי מגיע כמדורג שביעי ועשוי לפגוש את נובאק דג'וקוביץ' כבר ברבע הגמר, אין ספק ששמירה על התואר תיחשב לאחד ההישגים הגדולים בקריירה המפוארת של רפא. האם הוא מסוגל להרים את עצמו כדי לעשות את זה? נראה שאם יש מישהו שמסוגל, זה נדאל.

  • עוד באותו נושא:
  • רפאל נדאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully