וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האדמה שוב רועדת: קארפי בדרך לעלייה סנסציונית באיטליה

24.4.2015 / 19:00

פירוק בשנת 2000, ליגה חמישית ב-2009 ורעידות אדמה קטלניות שטלטלו את האיזור ב-2012. העיר קארפי קמה מההריסות, לצד קבוצת הכדורגל שלה. עם מאמן משוגע שמרוויח 50 אלף יורו ו-950 מנויים, קארפי מגיעה לסרייה A. סיפור מהאגדות, שלא כולם באיטליה אוהבים

שחקני קארפי חוגגים. GettyImages
שחקני קארפי חוגגים/GettyImages

ב-20 במאי 2012 פקדה רעידת אדמה חזקה את צפון איטליה. הרעש בעוצמה של 6.0 בסולם ריכטר במחוז אמיליה-רומניה, גרם גם לתושבי העיר קארפי להתפנות מבתיהם ולעבור למקלטים ולאוהלים זמניים. כל זה קרה בזמן ש-FC קארפי, מועדון הכדורגל המייצג את העיר בת 70 אלף התושבים, ניצח 0:1 בסורנטו והשיג מקדמה בחצי גמר הפלייאוף של הליגה השלישית. בעקבות רעידת האדמה, האצטדיון המקומי נסגר וקארפי נדדה בחלוף שבוע למודנה, כדי לארח שם את הגומלין. הקבוצה הפסידה, אך עלתה לגמר הפלייאוף. יומיים לאחר מכן, רעש נוסף בעוצמה של 5.8 הרעיד את האיזור. 27 בני אדם נהרגו, כ-5,000 בתים נהרסו והנזק נאמד ביותר מ-15 מיליון יורו. ולמי יש ראש לגמר הפלייאוף?

בזמן שתושבי העיר מנסים לקום מן ההריסות, קבוצת הכדורגל שלהם נדדה 230 קילומטרים והתאמנה בנובארה ופארמה, רק כדי לחזור ולקיים את הגומלין של הגמר במודנה. גם האוהדים זנחו לרגע את מאמצי השיקום והגיעו לתמוך, במה שיצר סיטואציה סוריאליסטית לגמרי. אחרי 0:0 במשחק הראשון ולמרות שער יתרון מהיר במשחק השני, קארפי הפסידה 3:1 וחלום העלייה ההיסטורית לסרייה B נמנע. או ליתר דיוק, נדחה בשנה.

מאז שתי רעידות האדמה והנדידה למודנה, אוהדי קארפי שרים מדי משחק: "אנשים כמונו לעולם לא נכנעים". בעונה הבאה, ככל הנראה שוב במודנה, השיר הזה כבר ילווה את הקבוצה בהופעת בכורה סנסציונית בסרייה A. סיפור מהאגדות, שלא כולם באיטליה אוהבים.

אוהדי קארפי. GettyImages
שרים מדי משחק: "אנשים כמונו לעולם לא נכנעים". אוהדי קארפי/GettyImages

AC קארפי נוסדה במקור ב-1909. הקבוצה בילתה שלוש שנים (1919-1922) במה שהייתה הליגה הראשונה לפני הקמת הסרייה A, אבל לאחר מכן שיחקה רק בליגות הנמוכות. הישג השיא של המועדון היה המקום השלישי בליגה השלישית ב-1997, עם ג'יג'י דה קאניו כמאמן, אז נעצרה קארפי בפלייאוף על העלייה לסרייה B בידי מונזה. ב-2000 ירדה הקבוצה לסרייה D ופורקה לאחר פשיטת רגל. קארפי הוקמה מחדש בליגות החובבניות, ולאחר העפלה לסרייה D התבצע ב-2002 איחוד עם דוראנדו פייטרי קארפי שעלתה גם היא לאותה ליגה. מאז השם הוא: FC קארפי.

בעונת 2009/10, קריסה כלכלית של כמה מועדונים סידרה עלייה לליגה הרביעית (לגה פרו 2, לשעבר סרייה C2). עונה לאחר מכן, יכולת טובה על כר הדשא הובילה ללגה פרו 1, שהיא הליגה השלישית. רעידות האדמה, כאמור, מנעו עלייה רצופה נוספת, אבל ב-2012/13 ההישג ההיסטורי נרשם עם ניצחון על לצ'ה בפלייאוף. את עונת הביכורים בליגת המשנה סיימה קארפי במקום ה-12, מרחק שלוש נקודות בלבד ממקום בפלייאוף. ובכל זאת, איש לא העלה על דעתו אפשרות שהקבוצה הזו תתמודד על הכרטיסים לסרייה A.

אחד שדווקא האמין הוא לורנצו קולו. האוהד הזה הימר על קארפי לא רק כעולה, אלא כאלופת הליגה השנייה באיטליה. הוא השקיע 15 יורו בשישה טפסים שונים (חמישה יורו על טופס בודד, עוד שני יורו על כל אחד מהחמישה האחרים) כאשר בחלקם היחס על זכייה של קארפי עוד עמד על פי 100. בשבת, או מקסימום במחזור הבא, הוא ישלשל לכיסו 1,112 יורו. משכורת חודשית מתנת קארפי, ליחיד כנראה שבאמת האמין בה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
היחיד שהאמין. הטפסים של לורנצו קולו/מערכת וואלה!, צילום מסך

בנובמבר האחרון יצאה קארפי לביקור היסטורי באצטדיון רנאטו דל'ארה של ענקית האיזור בולוניה. כמה שנים אחרי ששיחקה בליגה אחת עם קבוצת המשנה של בולוניה, קארפי פגשה את המקור, ועוד הגיעה כמוליכת הטבלה עם 24 נקודות אחרי 12 מחזורים. "זו אפיזודה חולפת, הם לא יהיו שם עוד הרבה זמן", אמרו אנשי בולוניה. אלא שקארפי השיגה 0:0 מפתיע מבחינתה והמשיכה לשעוט קדימה. בפגרת החורף כבר קבעה שיא עם 43 נקודות ופער של תשע נקודות בפסגה. באותו רגע גם במועדון הצנוע ראו כי טוב ושינו פאזה. "יש משהו שונה באוויר לאורך כל העונה הזו, אנחנו מריחים את זה בבירור", הודה המגן סימונה רומניולי. מאמנו פבריציו קסטורי היה נחרץ: "הבנו שנשארנו בליגה, עכשיו אנחנו רוצים לעלות".

גם הפסד ביתי 2:1 לליבורנו עם החזרה מהפגרה וארבע תוצאות תיקו מאופסות לאורך כל חודש פברואר, לא הסיטו את קארפי מהמסלול. ב-1 באפריל קפצה בולוניה לביקור בסטאדיו קבאסי הקטנטן של מוליכת הטבלה. 4,144 צופים מילאו כל פינה במגרש אליו מגיעים בממוצע 2,600 בלבד, והם ראו את הביאנקורוסי (האדומים-לבנים) מביסים 0:3 את השכנה העשירה ועושים צעד ענק לליגה הבכירה, ללא הפסד במפגשים מול היריבות האיזוריות מודנה ובולוניה. בשבת שעברה, קארפי המטירה שלישייה גם על ראשה של ברשיה והגדילה את יתרונה בפסגה ל-15 נקודות, אבל חגיגת העלייה שכבר הוכנה קיבלה דחייה בעקבות שער ניצחון של ויצ'נזה השנייה בתוספת הזמן. למרות זאת, הסיפור סגור.

"זה לא סתם סיפור, אלא סיפור מהאגדות", הצהיר המאמן קסטורי. "נותרו לנו רק עוד כמה נקודות כדי להבטיח עלייה, אז אנחנו רוצים להשיגן כמה שיותר מהר. אנחנו לא חושבים על מסיבת העלייה, אלא מסתכלים יום אחרי יום. אסור להיסחף באופוריה, אבל אנחנו נהנים מהאגדה הזו מדי יום. התחושה עילאית. יש כאן בחורים צנועים שעובדים קשה ומבינים שהם צריכים לחיות יחד ללא קנאה או אגואיזם. הכול נשען על רוח קבוצתית. מי יודע, אם נעלה אני עוד עשוי לענוב עניבה".

פבריציו קסטורי מאמן קארפי. GettyImages
50 אלף יורו לשנה, יהיה כסף לעניבה? פבריציו קסטורי/GettyImages

האגדה הזו, כפי שמגדיר אותה קסטורי, מתחילה מלמעלה. קארפי נמצאת בבעלות של שלושה אנשים: סטפנו בונאצ'יני וקלאודיו קאליומי שמחזיקים כל אחד ב-35.83 אחוזים, והנשיא רוברטו מראני שמחזיק ביתר). בונאצ'יני, הבעלים של מותג האופנה האיטלקי "גאודי" הוא שהוביל לאיחוד והחל לקדם את הקבוצה, אך עושה את זה בתקציב צנוע שאף הוקטן העונה לסכום של פחות משלושה מיליון יורו. עוד דוגמאות לצניעות? המאמן מרוויח רק 50 אלף יורו לעונה, מספר המנויים עמד השנה על 950 בלבד ושלושה מארבעת הזרים של הקבוצה הם שחקנים מושאלים.

ולא מדובר בשמות גדולים או אפילו כאלה המוכרים בליגה הראשונה. המבוגר מכולם הוא הקשר פיליפו פורקארי בן ה-30, שהיה עם נובארה בסרייה A לפני שלוש שנים. פרט אליו, כולם צעירים. השוער בן ה-22 גבריאל הוא הדמות המרכזית בהגנה. הברזילאי המושאל ממילאן ספג רק 19 שערים העונה ושמר 19 פעמים על רשת נקייה, מה שכבר זיכה אותו בחוזה חדש אצל הרוסונרי, שכנראה ישאירו אותו בקארפי לעונת התחשלות נוספת. בחלק הקדמי, המוציא לפועל הוא ג'רי אמבקוגו בן ה-22, ניגרי שהיגר לאיטליה עם משפחתו כשהיה בן 9 הבקיע עד כה 14 שערים. לפני היציאה לפגרת החורף, במשחק החוץ מול קטאניה, ספג הניגרי קללות גזעניות כאשר הוחלף בדקה ה-80. אמבקוגו השיב לאוהדים בקריאת "פורצה פאלרמו", הקבוצה בה שיחק ב-2010 ומי שנחשבת ליריבה המושבעת של קטאניה, ובזמן שהם מגבירים את הקללות כלפיו, הקבוצה נחלצה לעזרתו ומחליפו רוברטו אינגלזה קבע 0:2.

"לקארפי יש את הרוח של שלושת המוסקטרים - אחד בשביל כולם, כולם בשביל אחד", הסביר הבעלים בונאצ'יני. וראש העיר אלברטו בללי הוסיף: "לעולם לא אשכח איך הכתה את העיר רעידת אדמה לפני שלוש שנים וכולנו, 70 אלף תושבים, התגברנו על זה ביחד. זו אותה עיר שבמלחמת העולם השנייה עמדה בפרץ והתנגדה לכיבוש הנאצי. כך פועלת גם הקבוצה. מועדון הכדורגל של קארפי הוא נס".

ג'רי אמבקוגו שחקן קארפי לפני אלסנדרו לוקארלי שחקן פארמה. GettyImages
לקארפי יש את הרוח של שלושת המוסקטרים. ג'רי אמבקוגו/GettyImages

אבל לא כולם מתלהבים מהנס הזה שיפקוד בקרוב את הסרייה A. לפני כחודשיים נחשפה ב"לה רפובליקה", אחד מגופי התקשורת המובילים בבירה רומא, שיחת טלפון ובה קלאודיו לוטיטו, הבעלים של לאציו, מביע את חששו מפני עלייה של קארפי באוזניו של אחד מאנשי מנהלת הליגה. "חייבים לשנות את זה", נשמע לוטיטו בשיחה. "אם קארפי תגיע... אם תביאו לי קבוצות כאלה שלא שוות כלום. בינינו, תוך שלוש שנים אנחנו נישאר בלי אגורה שחוקה. מי יקנה זכויות שידור כדי לראות את קארפי, לאטינה או פרוזינונה? למי אכפת מהן? קארפי... מי בכלל יודע שהם קיימים?".

דבריו של לוטיטו יצרו סערה, שרק גברה לאחר פרסום ההקלטה. בקארפי הגיבו: "תאהב את זה או לא, אדון לוטיטו, אנחנו קיימים". והמאמן קסטורי הזכיר: "כדורגל זה לא רק כסף וזכויות שידור. הכוח שלנו הוא שלא חשבנו אף פעם במושגים האלה, אלא רק על להתאמן ולשחק כדורגל. אני מתעסק בכדורגל ושואב השראה מסאקי אנצ'לוטי וזמאן, אבל הדרישה שלי היא אחת - לרוץ ולרוץ ולרוץ".

גם את קסטורי, אגב, רבים לא רוצים לראות בליגה הראשונה. המאמן בן ה-60, שהגיע בקיץ האחרון לקארפי אחרי שאימן רק בליגות הנמוכות ואחוזי ההצלחה שלו מעולם לא חצו את רף 44 האחוזים, זכור ממעורבותו בקטטה האלימה בין צ'זנה ללומצאנה ב-2004. הוא הורחק אז לשנתיים ונראה היה שהקריירה שלו לא תתרומם לשום מקום. אבל גם הוא, כמו קארפי, ידע לקום מן ההריסות.

התקרית המפורסמת בה היה מעורב קסטורי

הצעד הבא של קארפי יהיה בליגה הבכירה, שם תנסה לעשות את הבלתי ייאמן וללכת בדרכה של האחות למחוז, ססואולו, שעומדת לסגור עונה שנייה מוצלחת בסרייה A אחרי שמעטים נתנו לה סיכוי לשרוד. קארפי תצטרך לעשות את זה ככל הנראה ללא מגרש ביתי, שכן כרגע אין לה אישור לארח בקבאסי והיא תנדוד למודנה או לאניו טארדיני, שעשוי לארח משחקים בליגה הבכירה גם אחרי ירידתה של פארמה.

"אנחנו עוד מנסים לפתור את בעיית האצטדיון, אבל בכל מקרה זה יהיה מרגש", אמר המנהל הספורטיבי כריסטיאנו ג'ונטולי. "אני מצטמרר רק מהמחשבה על היום בו יהיה משחק בין קארפי ליובנטוס. מועדון כזה קטן בין כל הגדולות בליגה הראשונה... רק מחזק את המהימנות של הכדורגל שלנו. ב-2000 פשיטת רגל, ב-2009 בליגה החמישית וב-2015 בסרייה A. הסיפור הזה חיכה להיכתב".

ה-0:3 הגדול של קארפי על בולוניה

  • עוד באותו נושא:
  • קארפי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully