וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתפוצץ עם רופאיו: על המשבר של פפ גווארדיולה בבאיירן מינכן

21.4.2015 / 10:30

אם עד עכשיו הוא עוד לא הבין, פרשת רופא הקבוצה כבר המחישה לפפ גווארדיולה את רמת ההיסטריה סביב באיירן מינכן. השחקנים הופתעו, הקהל כועס, התקשורת חוגגת, ואם הגרמנים לא יעברו את פורטו, גווארדיולה כבר יהיה בבעיה רצינית

פפ גווארדיולה מאמן באיירן מינכן (שמאל) עם מתיאס זאמר. Matthias Hangst, GettyImages
אחרי קרוב לשתי עונות במועדון, אפשר להגיד שהוא סוף סוף הגיע לבאיירן מינכן. גווארדיולה/GettyImages, Matthias Hangst

"בשבועות האחרונים, שהיו מאוד לא פשוטים בשבילנו, למדתי הרבה על העבודה שלי. אני מרוצה מאוד לאמן במועדון הזה, אבל גם יודע ומכיר את המועדון שאני עובד בו. זה כמו בריאל מדריד וברצלונה - רק טרבל נחשב למספיק. כשאתה מאמן מועדון כמו באיירן, אתה יודע איך הדברים עובדים: אם אתה מנצח, אתה גאון. אם תפסיד, תהיה המון ביקורת. זה חלק מהעבודה שלי".

זה מה שאמר פפ גווארדיולה במסיבת העיתונאים לקראת גומלין רבע הגמר של באיירן מינכן הערב (שלישי) מול פורטו (3:1 במפגש הראשון, 21:45, אין שידור). על זה נותר רק לומר: herzlich willkommen! ברוך הבא לבאיירן מינכן, מר גווארדיולה. אחרי קרוב לשתי עונות בתפקיד, מאמן הבווארים סוף סוף למד בשבועות האחרונים איך מתנהל אחד המועדונים הלחוצים וההיסטריים בעולם (אם לא ההיסטרי שבהם) ובאיזו סביבה הוא מתפקד.

למרות הכול, גווארדיולה אופטימי לקראת פורטו (21:45)

הנס וילהלם מולר וולפארט הרופא של באיירן מינכן עם מנואר נוייר. AP
יותר מדי פציעות בבאיירן? ד"ר הנס וילהלם מולר וולפארט/AP

ההפסד המפתיע 3:1 לפורטו, בתוספת התפטרותו של רופא הקבוצה הוותיק ד"ר הנס וילהלם מולר וולפארט והצוות הרפואי שסביבו, גרמו למהומה לא מפתיעה. צריך לזכור שבאיירן מינכן היא הקבוצה האהודה ביותר בגרמניה, אבל גם השנואה והמתועבת ביותר במדינה. כמעט כל מי שלא אוהד אותה, מייחל ומקווה לראות אותה מפסידה וקורסת.

עבור כלי התקשורת, שבאופן טבעי מורכבים מאוהדים או שונאים, מדובר בעגל זהב. לא פחות. כל ידיעה, כל דיווח זניח, מקבל נפח אדיר. כל סקופ אמיתי וגדול, שלרוב מגיעים דרך קשרים בחלונות הגבוהים ביותר עם מערכות התקשורת, שולח את החושף לחופשה או מסדר לו בונוס שמן. מבחינת האובססיה והטירוף, אין שנייה לבאיירן מינכן במדינה שמאוכלסת על ידי 82 מיליון תושבים. אפילו לא נבחרת גרמניה. ההתפטרות של ד"ר מולר וולפארט, איתו עזבו גם בנו קיליאן והרופאים לוץ הנזל ופיטר אובלאקר, בתוספת ההפסד בפורטוגל, נפלה כפרי בשל לכלי התקשורת בגרמניה. שעות של אולפנים בשידור חי, ניתוחים, ראיונות עם אינסוף שחקני ומאמני עבר, סיקורים מיוחדים של הדרמה בעדכונים של דקה אחר דקה, כותרות בעיתונים ובאתרים, טורי פרשנויות למכביר וספקולציות על גבי ספקולציות.

דוקטור מולר וולפארט בן ה-72, שכונה בבאיירן כבר "דוק", כיהן כרופא של באיירן מינכן מאז 1 באפריל 1977 ומאז הפך לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם הצוות הניהולי במועדון ובנבחרת גרמניה. כמו כן, הוא טיפל באינספור אגדות ספורט כמו יורגן קלינסמן, יוסאין בולט, מוריס גרין, בוריס בקר ואפילו בבונו מ-U2. ביום חמישי בערב, קצת פחות מ-24 שעות לאחר ההפסד בפורטו, הודיע מולר וולפארט לתקשורת כי הוא והצוות המקצועי שלו עוזבים את אלופת גרמניה אחרי 38 שנה. הסיבה לעזיבה ננעצה בכך שהאשימו את הצוות הרפואי בהפסד לפורטו.

עוד באותו נושא

21:45, אין שידור: באיירן מארחת את פורטו

לכתבה המלאה
פפ גווארדיולה מאמן באיירן מינכן (שני מימין) עם קרל היינץ רומניגה יו"ר באיירן מינכן (שמאל). GettyImages
זוכה באמון מוחלט מההנהלה. גווארדיולה ואשתו לצד רומניגה ואשתו במהלך האוקטוברפסט/GettyImages

על פי השמועות שיצאו מאז ההתפטרות (שזכתה בגרמניה לכותרות הראשיות, הרבה מעל התבוסה של וולפסבורג מול נאפולי בליגה האירופית באותו ערב, מה שממחיש את סדר העדיפויות), מולר וולפארט חווה שיחה קשה מאוד עם יו"ר באיירן קרל היינץ רומניגה. האחרון היה עצבני במיוחד לאחר ההפסד בשבוע שעבר, הגיע לחדר ההלבשה והחל להטיח ברופא האשמות, לפיהן הקבוצה הפסידה רק בגללו. חשוב לציין שבאיירן נאלצה להסתדר בפורטו עם סגל קצר מאוד וללא שלל כוכבים כמו פרנק ריברי, אריאן רובן, חאבי מרטינס, בסטיאן שווינשטייגר, מהדי בנעטיה ודויד אלאבה, כשגם הולגר באדשטובר ופיליפ לאהם עדיין לא בכשירות מלאה וטיאגו אלקנטרה חזר לאחר למעלה משנה של היעדרות בשל פציעה.

הריב הקשה שכנראה חרץ את גורלו של מולר וולפארט במועדון אמנם היה עם רומניגה, אבל נראה שהוא בסך הכול הוציא את הערמונים מהאש עבור גווארדיולה. על פי דיווחים בגרמניה, למאמן הספרדי היו כבר חילוקי דעות רבים וקשים עם מולר וולפארט והצוות הרפואי בזבנר שטראסה. רבים טענו שקטע הווידאו הוויראלי בו פפ מוחא כפיים אל עבר הספסל בציניות ועצבים לאחר הפציעה של בנעטיה בגביע מול לברקוזן היה נקודת השפל ביחסים, אבל התברר שהוא כיוון את זה כלפי עוזרו הספרדי דומנק טורנט.

בדיעבד, היו בין הצדדים כמה מחלוקות קשות. אחת הבולטות שבהן הייתה סביב טיאגו אלקנטרה. כזכור, הקשר הספרדי המצוין חזר מפציעה קשה לקראת תום העונה שעברה רק כדי להיפצע שוב באחד האימונים הראשונים שלו. גווארדיולה הצליח לעורר את חמתו של מולר וולפארט כששלח את הקשר למרפאה שאמינה עליו בספרד לאחר הפציעה השנייה ולא השאיר את המונופול בטיפול לצוות הרפואי במועדון. זה הראה כמה גווארדיולה לא סומך על הצוות. זה ממש לא היה החיכוך האחרון בין שני הצדדים. גווארדיולה לא אהב, בלשון המעטה, לראות את מי שהוא מגדיר כשחקן הכי חשוב בבאיירן מינכן, אלאבה, נפצע אחרי שכבר חזר מפציעה. הוא לא אהב את הפציעות החוזרות ונשנות של באדשטובר, את הסחבת הבלתי נגמרת בחזרה של חאבי מרטינס, שנפצע בסופרקאפ באוגוסט, וכמובן את הפציעות של רובן. בנוסף, הייתה תקרית של צעקות קשות בין השניים בשדה תעופה אחרי אחד המשחקים העונה.

הקש ששבר את גב הגמל מבחינת גווארדיולה ועורר את חמתו ועצביו בצורה הקשה ביותר הייתה הפציעה של ריברי. או יותר נכון העובדה שהקשר הצרפתי לא התאושש כבר כמה שבועות מפציעה שלדעתו של המאמן הייתה אמורה לגרום להיעדרות של כמה ימים בלבד, וכך גם דווח עליה בהתחלה. גווארדיולה בנה על ריברי למשחק החוץ מול פורטו ולא יכול היה להשתמש בו, דבר שהוציא את גווארדיולה ורומניגה מדעתם ולבטח לא תרם לקבוצה במשחק עצמו.

פפ גווארדיולה מאמן באיירן מינכן צועק על פרנק ריברי. GettyImages
הפציעה ששברה את גב הגמל. גווארדיולה וריברי/GettyImages

כי הכול בחיים זה פוליטיקה

לא מדובר ב"סתם עוד רופא". המעמד של "אנשי מועדון" בגרמניה הוא עצום וקשה להגזים בו. אלה האנשים שנשארים במשך עשרות שנים במועדון, בתקופות טובות ורעות, ולרוב מגיעים מהעיר ממנה מגיעה גם הקבוצה, ומזוהים עמה מאוד. דוגמה למעמד הזה אפשר היה לקבל בהמבורג בעונה שעברה עם מותו של הפיזיותרפיסט הרמן ריגר לאחר מאבק במחלת הסרטן.

ריגר, שהתחיל לעבוד במועדון כשהיה בן 26 ומת בגיל 72, הפך ל"מעסה המיתולוגי" של המועדון ולאחת הדמויות האהובות ביותר באיימטק ארנה (שיחזור להיות פולקספארק שטאדיון בעונה הבאה). עם מותו של ריגר, נערכה מחוץ לאצטדיון של HSV הלוויה המונית של האוהדים, הוכנו קליפים מיתולוגיים על האיש ונבנה פסל שלו מחוץ ליציע הצפוני של האוהדים השרופים. עוד במהלך חייו, נקרא על שמו רחוב "דרך הרמן ריגר", מועדון אוהדים "קבוצת הנאמנים של הרמן" וגם הדינוזאור שמשמש כקמע של הקבוצה נקרא על שמו הרמן. באופן כללי, ריגר זכה באחד המועדונים הגדולים באירופה להפוך לאגדה כמו שרק שחקנים מעטים מאוד זכו להיות.

אמנם מולר וולפארט לא זכה למעמד מיתי כמו זה של ריגר בהמבורג, אבל זו תהיה טעות קשה מאוד לראות בו רק כרופא של באיירן מינכן. חרף העובדה שבאיירן היא מועדון עצום ואהוד בכל העולם, רבים מהאוהדים עדיין שומרים על תחושת ההזדהות והקהילתיות שקיימת ברוב המועדונים בגרמניה. עם השנים הפך מולר וולפארט להרבה יותר מרופא בבאיירן מינכן. הוא היה איש אמון שרבים מהשחקנים וחברי ההנהלה והצוות המקצועי התייעצו איתו. לכן, לא פלא שרבים מהאוהדים של באיירן ראו את העזיבה של הרופא בעין לא אוהדת.

אולי הנס נשיא באיירן מינכן לשעבר. GettyImages
איתו זה לא היה קורה? אולי הנס במשחק כדורסל של באיירן מינכן בשבוע שעבר/GettyImages

אתר TZ הבווארי, שמסקר את באיירן בהרחבה, ערך סקר אחרי פרשת מולר וולפארט שהראה ש-51% מאוהדי הקבוצה לא חושבים שפפ הוא האיש הנכון עבור המועדון, לעומת 49% שעדיין תומכים בו. "מה גווארדיולה השיג בבאיירן?", כתב אחד מהם, "הרבה מאמנים זכו באליפויות ובגביעים במועדון. מה שעושה את ההבדל זה ליגת האלופות. בעונה שעברה עפנו משם בצורה אומללה. גווארדיולה עושה הרבה מאוד טעויות. קשה מאוד לשמור לו חסד אחרי מה שקרה בימים האחרונים. כל אחד היה מצליח עם 11 כוכבים ברמה הגבוהה ביותר בעולם במקומו".

יכול להיות שגווארדיולה לא אהב את העובדה שמולר וולפארט הפך לאחד ממוקדי הכוח במועדון לצד עוזר המאמן הרמן גרלנד שהמילה "אגדי" לא קרובה לתאר את מעמדו, אבל מה שברור שלמרות האכזבה של האוהדים, הוא רשם ניצחון גדול. מולר וולפארט התפטר כבר פעם, ב-2008, אחרי ריב גדול עם יורגן קלינסמן. אולי הנס, נשיא באיירן דאז, החזיר את הרופא בלי לשאול יותר מדי את קלינסמן. הנס, שתמיד אהב חיכוכים בין אנשים ומוקדי כוח בתוך המועדון, היה יכול לעשות את זה כי מעמדו של קלינסמן היה חלש ורעוע. מנגד, רומניגה, הנשיא הנוכחי קרל הופנר וכמובן גם הנס עצמו (שאמנם לא מעורב בעניינים ממקום מושבו בבית הסוהר, אבל דעתו ידועה וברורה בנושא) מעריכים את גווארדיולה ומעניקים לו גב וגיבוי עצום. לכן, הוא הצליח לעשות את המהלך שבסופו פרידה מאיש כל כך חזק במועדון.

גם השחקנים, שבדרך כלל נזהרים מאוד בהתבטאויות שלהם בעיקר במועדון כמו באיירן מינכן, דיברו על המקרה. סבסטיאן רודה אמר: "אחרי ההפסד בפורטו, המצב היה די רגיש וייצרי בחדר ההלבשה. כולנו היינו בהלם כששמענו מהתקשורת על העזיבה של הדוק. מולר וולפארט היה סמל במועדון". מריו גצה הוסיף: "זה היה מפתיע מאוד, ממש לא ציפיתי לזה", ומנואל נוייר אמר: "אני מכיר את הדוק כבר הרבה שנים, גם דרך הנבחרת. תמיד הוא טיפל בכל בעיה שלי במסירות רבה מאוד. או הוא או מישהו מהצוות שלו. כמובן שאמשיך לקבל ממנו טיפולים בנבחרת". באיירן עצמה הוציאה הודעה רשמית ויבשושית מאוד שבישרה על הפרידה מהרופא, בעוד יו"ר ההתאחדות נירסבאך אמר ש"המצב עם מולר וולפארט לא השתנה והוא יישאר הרופא שלנו לפחות עד 2016".

בבאיירן דיברו ואמרו בכל הזדמנות אפשרית שהמטרה היא להשאיר את גווארדיולה במועדון אחרי תום החוזה הנוכחי שלו ב-2016. רומניגה אומר את זה והנס אמר זה בימים בהם עוד היה מדבר ומפליא בחבטותיו לכל עבר. באיירן קבוצה מתבגרת. פרנק ריברי, אריאן רובן, בסטיאן שווינשטייגר ופיליפ לאהם, ארבעה מהגדולים שאי פעם שיחקו במועדון ולבטח מהשחקנים הטובים בעולם כיום, כבר לא צעירים ובחלונות הגבוהים בזבנר שטראסה רוצים שגווארדיולה יהיה זה שיעביר את הקבוצה תהליך התחדשות בשנים הבאות. כמו כן, בבאיירן רוצים יציבות ולהישאר עם מאמן אחד לשנים ארוכות ומשוכנעים שמצאו שידוך הולם לכך, כשנראה שגם גווארדיולה ישמח מאוד להמשיך. בנוסף, אחוזי ההצלחה של גווארדיולה עד כה (2.46 נקודות למשחק) גבוהים יותר מאלו שהיו לו בתקופתו בברצלונה (2.36) ואפילו גבוהים במקצת מעונת הטרבל של יופ היינקס בבאיירן ב-2012/13 (2.43), כך שעל "כישלון" ודאי שאי אפשר לדבר.

מריו גצה שחקן באיירן מינכן. רויטרס
הופתע מאוד. גצה/רויטרס

רק שלא תחזור לפ.צ. הוליווד

באיירן זכתה בעבר לכינוי שבכותרת בגלל כל השערוריות והרכילויות שליוו את הכוכבים הגדולים ששיחקו בה. נראה שפרשת הרופא הנוכחית היא עוד אחת מאינספור פרשיות כאלה, רק שהפעם הכוכב הוא המאמן. אם באיירן תודח מליגת האלופות כבר ברבע הגמר ועוד על ידי פורטו ולא על ידי ריאל מדריד או ברצלונה, גווארדיולה יצטרך להתמודד עם לחץ עצום גם לגבי מה שקורה על המגרש. שם באיירן לא מרשימה במיוחד כבר תקופה והתקשתה מאוד בכל פעם ששיחקה מול קבוצה חזקה באמת, כמו בורוסיה מנשנגלדבאך, וולפסבורג ולברקוזן.

"התזמון שבחר מולר וולפארט העביר הרבה לחץ אל פפ גווארדיולה", אמר מאמן העבר כריסטוף דאום בתכנית סיכום המחזור של סקיי, "יש שמועות על מאבקי כוח במועדון ואלו שמועות שלא עושות טוב לקבוצה, במיוחד לא כשהיא נמצאת בשיא העונה ולקראת המאבקים החשובים ביותר שלה. התזמון נבחר כנראה בקפידה כדי לפגוע במאמן". דאום הוסיף ואמר, כנראה במידה מסוימת של צדק, שאצל הנס זה לא היה קורה: "אולי הנס היה מתערב בזה מיד ופותר את הבעיה לטובת המועדון. נראה שהדמות שלו חסרה. הוא תמיד זיהה בעיות כאלה בהתחלה וטיפל בהן".

מאמן באיירן לשעבר אוטמר היצפלד התייחס למצב ושפך עוד קצת שמן למדורה כשאמר: "אני מניח שהשחקנים עדיין יצפו מד"ר מולר וולפארט שיעזור להם. הוא רופא מבריק, אחד הטובים בעולם". כוכב בורוסיה דורטמונד לשעבר קרל היינץ רידלה הסכים איתו ואמר: "יש מערכת יחסים ארוכה וטובה מאוד בין שחקנים כמו בסטיאן שווינשטייגר, תומאס מולר ואחרים לדוקטור. זה ממש לא עומד להיגמר. אפילו שהוא לא הרופא של באיירן יותר, השחקנים ימשיכו ללכת אליו כדי לקבל טיפול".

האם פרשת (או פרישת) מולר וולפארט מסמנת את תחילת הסוף של הרומן בין גווארדיולה לבאיירן או שהוא באמת ייצא ממנה רק מחוזק? את הסעיפים הראשונים לתשובה נקבל כבר הערב בגומלין מול פורטו ובחצי גמר הגביע מול בורוסיה דורטמונד בשבוע הבא. מה שבטוח הוא שימי החסד הנדירים ויוצאי הדופן להם זכה גווארדיולה, שהוגדר כגאון כדורגל, הולכים ואוזלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully