וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טעם נרכש: עונות הבכורה הכי גדולות של שחקני רכש בברצלונה

אסף בילגורי

21.4.2015 / 14:00

הברזילאי שכדרר, הברזילאי שסחרר, הברזילאי שהקסים והברזילאי שהתעלה על כל הציפיות. אבל לא רק. גם שני אקסים של ריאל, אחד ש"בגד" ואחד שעדיין רץ. לכבוד לואיס סוארס, שפורח אחרי תקופת התאקלמות לא פשוטה, קבלו את דירוג עונות הבכורה הכי טובות של שחקני רכש בברצלונה

לואיס סוארס ברצלונה חוגג. AP
הופיע בדיוק במאני טיים, אולי בדרך לעונת בכורה מונומנטלית. לואיס סוארס/AP

החתמתו של לואיס סוארס בברצלונה תמורת סכום עתק של כ-81 מיליון יורו (לטענת המועדון) גררה לא מעט ביקורת. החלוץ האורוגוואי הגיע אמנם אחרי עונת שיא בליברפול, אבל תקרית הנשיכה של קייליני במונדיאל הובילה לארבעה חודשי הרחקה והעלתה לא מעט תהיות מוסריות סביב ההחתמה. בקשר ליכולותיו על כר הדשא לאיש לא ספק, אך גם כשחזר התקשה סוארס להשתלב במרקם הקבוצתי. בזמן שמסי וניימאר שיתפו פעולה בצורה מושלמת, האורוגוואי נדחק הצידה והוציא את המבקרים מהחורים.

כעת, בדיוק בשלבי ההכרעה של העונה, סוארס כבר יכול להתגאות ב-15 בישולים ו-19 שערים בכל המסגרות. אם מישהו עוד הטיל ספק בכדאיות העסקה, הגיע משחק החוץ מול פריס סן ז'רמן שלא הותיר שום ספקות. על רקע ההצלחה הגדולה של סוארס בברצלונה בתקופה האחרונה, החלטנו לבדוק ולדרג את עונות הבכורה הכי מוצלחות של שחקני הרכש שהגיעו לברצלונה ב-25 השנים האחרונות. הדירוג הושפע לא רק מהמספרים, אלא גם מהרושם שהותיר שחקן הרכש במועדון, ההשפעה על הקבוצה והזיכרון הקולקטיבי. עם זלאטן איברהימוביץ' ודויד וייה, הסליחה.

* כל הנתונים מתייחסים לעונות הבכורה בלבד, החל מ-1990

ברצלונה בגומלין רבע גמר האלופות מול פריס סן ז'רמן (21:45, אין שידור)

חלוץ ברצלונה זלטאן איברהימוביץ'. רויטרס
21 שערים, שיאים, אליפות, ועדיין הותיר טעם חמוץ. זלאטן איברהימוביץ' במדי ברצלונה/רויטרס

10. לודוביק ז'ולי

קבוצה ממנה הגיע: מונאקו (2004)

סכום העברה: 8.5 מיליון יורו

תארים בעונת הבכורה: אליפות

שערים: 12

רגע זכור: שער הבכורה במשחק הראשון בליגה מול סנטאנדר

לודוביק ז'ולי אולי לא ייזכר כאחד הכוכבים הגדולים ששיחקו בברצלונה, אבל הוא ללא ספק אחד משחקני החיזוק שרשמו את עונת הבכורה המוצלחת ביותר במועדון הפאר הקטלאני. אחרי שש שנים ללא אליפות, ז'ולי היה סגן מלך השערים של הקבוצה ויחד עם רונאלדיניו ואטו החזיר אותה לקדמת הבמה. הזכייה בליגת האלופות הגיעה רק שנה לאחר מכן, אבל הקשר ההתקפי נמוך הקומה הטביע את חותמו כבר בעונתו הראשונה ורשם 29 הופעות ליגה, כולן בהרכב הפותח של פרנק רייקארד וגם כבש במשחק הבכורה שלו בליגה מול ראסינג סנטאנדר. ז'ולי היה קשר חמקמק מאוד וזריז, עם חוש מפותח לשערים ולמרות שהגיע לבארסה בגיל מבוגר יחסית, הוא ניחן בתנועה בלתי פוסקת ותמיד ידע לחמוק מההגנות שראו אותו כובש מולן שוב ושוב.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
שחקן סראגוסה בשנת 2005 גבריאל מיליטו מול שחקן ברצלונה לודוביק ז'יולי. Luis Bagu, GettyImages
היה חלק מהשלישייה המובילה. לודוביק ז'ולי/GettyImages, Luis Bagu

9. לואיס פיגו

קבוצה ממנה הגיע: ספורטינג ליסבון (1995)

סכום העברה: 2.5 מיליון יורו

תארים בעונת הבכורה: אין

שערים: 9

רגע זכור: צמד שערי הבכורה, בווסרמיל, לרשת הפועל באר שבע

למרות שלא שולם עליו סכום גבוה מדי, לואיס פיגו נחשב לכוכב בפורטוגל עוד לפני שהגיע לברצלונה באופן מקרי, אחרי שחתם על חוזים עם יובנטוס ופארמה ולכן הורחק לשנתיים מהסרייה A. הוא בזבז מעט מאוד זמן עד שהפך לאליל האוהדים, ולשנוא נפשם אחרי "הבגידה" והמעבר לריאל מדריד. והכול התחיל בווסרמיל. פיגו התאקלם נהדר מבחינה חברתית והשתלב מקצועית כקיצוני בעונת הפרידה של יוהאן קרויף. הפורטוגלי היה יעיל מאוד מבחינה התקפית עם תשעה שערים (כולל בקלאסיקו), אך המומחיות שלו היתה בישול שערים, בעיקר באמצעות הרמות מדויקת מהאגפים ובבעיטות חופשיות קטלניות. כבר בעונת הבכורה שלו, למרות היעדר התארים, פיגו הצליח למצב את עצמו ככוכב ענק בברצלונה ובמונחים של עלות אל מול תועלת, היה אחד משחקני הרכש הכי משתלמים של בארסה, שאחרי חמש שנים מכרה אותו לריאל מדריד תמורת 60 מיליון יורו.

חפצים נזרקים לעבר לואיס פיגו שחקן ריאל מדריד. GettyImages
חזר לקאמפ נואו כבוגד. לואיס פיגו/GettyImages

8. ריבאלדו

קבוצה ממנה הגיע: לה קורוניה (1997)

סכום העברה: 23 מיליון יורו

תארים בעונת הבכורה: אליפות, גביע וסופר קאפ אירופי

שערים: 19

רגע זכור: שער מחצי מגרש מול אתלטיקו מדריד

הרבה מאוד שחקני רכש הולנדים הביא לואי ואן חאל לברצלונה, אבל החיזוק המוצלח ביותר שלו היה ללא ספק הכדורגלן הברזילאי המצוין שהגיע לקבוצה כמחליפו של רונאלדו, שעזב באותו קיץ לאינטר. למרות שתופקד בברצלונה כשחקן כנף, ריבאלדו הצליח להיות סגן מלך השערים כשהוא מנצל את הטכניקה העילאית שלו והבעיטה האדירה ברגל שמאל. חרף העובדה שברצלונה לא ידעה הרבה נחת בתקופתו במועדון, ריבאלדו נחשב ללא ספק לאחד השחקנים הכי מוכשרים ויצירתיים שדרכו על כר הדשא בקאמפ נואו. מי שלבטח לא ישכח את ריבאלדו הוא חוסה מולינה, שוערה של אתלטיקו מדריד שבעונת 1997/98 הרגיש את נחת רגלו של הברזילאי שהכניע אותו בבעיטה אדירה בשמאל מחצי מגרש בוויסנטה קלדרון.

ריבאלדו שחקן ברצלונה. Cesar Rangel, AP
דאבל, וגם גול מדהים מחצי מגרש. ריבאלדו/AP, Cesar Rangel

7. דקו

קבוצה ממנה הגיע: פורטו (2004)

סכום העברה: 15 מיליון יורו פלוס ריקרדו קווארסמה

תארים בעונת הבכורה: אליפות

שערים: 9

רגע זכור: השער מול ראסינג סנטאנדר

לא מעט גבות הורמו וביקורות הופנו כלפי הנהלת ברצלונה שהסכימה לשלם סכום לא מבוטל עבור דקו, קשר התקפי שנחשב לאחד מבין טיפוחיו של ז'וזה מוריניו. אוהדי ברצלונה טענו שהעמדה שלו עמוסה בשחקנים מוכשרים, אבל פרנק רייקארד חשב אחרת וציוות את דקו בשלישיית הקישור המרכזי יחד עם צ'אבי ואינייסטה. רונאלדיניו ואטו סיפקו אמנם את השערים, אבל דקו היה העוגן של ברצלונה בקישור האחורי והיווה חוט מקשר במעבר בין ההגנה להתקפה. ההבנה הטקטית שלו, יכולת המסירה ושיתוף הפעולה עם צ'אבי בקישור הפכו את ברצלונה למכונה משומנת וקבוצה מאוזנת שזכתה באליפות הרבה בזכות היציבות שהקנה לה הפורטוגלי במרכז השדה. דקו התאחד מאוחר יותר עם מוריניו בצ'לסי, אבל את אחת העונות המוצלחות שלו הוא רשם דווקא בברצלונה כתאום של צ'אבי במרכז השדה והניח את היסודות לשיטת שלושת הקשרים, בה ברצלונה משחקת עד היום.

דקו במדי ברצלונה. GettyImages
המוח במרכז המגרש. דקו/GettyImages

6. סמואל אטו

קבוצה ממנה הגיע: מאיורקה (2004)

סכום העברה: 27 מיליון יורו

תארים בעונת הבכורה: אליפות

שערים: 28

רגע זכור: חגיגות האליפות וההתגרות בריאל מדריד

לאטו וברצלונה היו שני דברים משותפים: הרעב לתארים והשנאה לריאל מדריד. החלוץ הקמרוני גדל בכלל אצל היריבה השנואה של ברצלונה, שלא נתנה לו את הבמה ואחרי שכיכב במשך ארבע שנים במאיורקה הקטנה, אך לא זכה בתארים, ברצלונה שילמה עליו כסף גדול ובאה על שכרה באופן מיידי. אטו כיכב לצידם של אינייסטה ורונאלדיניו והיה המוציא לפועל העיקרי של הקבוצה בעונה שהביאה לסיומה תקופה נצחית במונחים של ברצלונה של חמש עונות רצופות ללא אליפות. תקופת ההמתנה הארוכה של אוהדי ברצלונה לתואר, הסתיימה עם חגיגה מוחצנת במיוחד עליה היה חתום אטו, שחגג בקאמפ נואו עם קריאות "ריאל מדריד זונה, ברצלונה אלופה" ושלהב את הקהל המקומי. אטו נקנס על ידי ההתאחדות הספרדית בשל דבריו וגם התנצל בפני ריאל מדריד שגינתה את "אישיותו הבעייתית". אישיות שלא מנעה מאטו לחתום על חוזה משודרג במועדון ולהוביל אותו לזכייה בליגת האלופות עונה לאחר מכן.

סמואל אטו במדי ברצלונה עם מאמנו פפ גווארדיולה, 2009. Manu Fernandez, AP
כמו אנשי ברצלונה, גם הוא תיעב את ריאל. סמואל אטו/AP, Manu Fernandez

5. דני אלבס

קבוצה ממנה הגיע: סביליה (2008)

סכום העברה: 41 מיליון יורו

תארים בעונת הבכורה: אליפות, גביע וליגת האלופות

שערים: 5

רגע זכור: משחק הבכורה בסביליה ב-29 בנובמבר

הרבה מאוד כסף שילמה ברצלונה עבור דני אלבס, בטח ביחס לשחקן הגנה, אבל המגן שהגיע אחרי כמה עונות נפלאות בסביליה, הטביע את חותמו מיד במועדון והמציא מחדש את המונח מגן התקפי. אלבס לא עשה יותר מדי הגנה אצל פפ גווארדיולה, אבל היה השחקן שפתח הגנות עם הפריצות שלו מהאגף הימני וסיים את העונה הזו עם לא פחות מ-14 בישולים. אלבס היה מניה בטוחה בהרכב של הקבוצה וכבר בעונת הבכורה שלו, היה שותף לעונה הכי גדולה בהיסטוריה של המועדון. עונה שהסתיימה עם זכייה בטריפל היסטורי וניצחון על מנצ'סטר יונייטד בגמר ליגת האלופות. את המשחק מול יונייטד אלבס דווקא החמיץ בשל השעייה, אך עונת הבכורה הנהדרת שלו ביססה אותו כשחקן הרכב קבוע והמגן הימני הבטוח אצל גווארדיולה וגם אצל המאמנים שהחליפו אותו.

דני אלבס שחקן ברצלונה. רויטרס
טרבל בעונת בכורה קסומה. דני אלבס/רויטרס

4. לואיס אנריקה

קבוצה ממנה הגיע: ריאל מדריד (1996)

סכום העברה: העברה חופשית

תארים בעונת הבכורה: גביע, גביע למחזיקות גביע וסופרקופה

שערים: 14

רגע זכור: המעבר הסנסציוני מריאל מדריד לברצלונה

למרות שהיה שותף ל-0:5 המפורסם של ריאל מדריד על ברצלונה וגם כבש באותו משחק, לואיס אנריקה הביע לא אחת את אי שביעות רצונו במועדון ממדריד. בקיץ 1996 הוא סיים את חוזהו במדריד ועבר ללא תמורה ליריבה המושבעת. במדריד לא התרגשו מהמעבר הזה, אבל בניגוד לציפיות, המאמן הנוכחי של הקטלאנים כיכב לצידם של רונאלדו ופיגו והיה אחד השחקנים היצירתיים והיעילים במערך של בובי רובסון, המאמן שהביא אותו למועדון. את אותה עונה ברצלונה סיימה רק במקום השני, אבל לואיס אנריקה נתן עונה אישית נהדרת שפתחה רומן מופלא שנמשך שמונה שנים במועדון מקטלוניה.

שחקן ברצלונה לשעבר, לואיס אנריקה. AP
תחילתו של רומן מופלא. לואיס אנריקה/AP

3. רונאלדיניו

קבוצה ממנה הגיע: פריס סן ז'רמן (2003)

סכום העברה: 32.5 מיליון יורו

תארים בעונת הבכורה: לא זכה בתואר

שערים: 22

רגע זכור: שער הבכורה מול סביליה

כשז'ואן לאפורטה נבחר כנשיא ברצלונה הוא הבטיח להביא לקבוצה את דייויד בקהאם. אז הבטיח. בסופו של דבר הוא נאלץ "להתפשר" על רונאלדיניו, ומסתבר שזו היתה פשרה לא רעה בכלל. ברצלונה אומנם לא זכתה בתואר בעונת 2003/04, אבל קסמו של רונאלדיניו שבה את אוהדיה מהרגע הראשון. בספטמבר 2003 כבש רונאלדיניו את שער הבכורה הרשמי הראשון שלו במדי הבלאוגראנה וספק אם יש שחקן שחתום על שער בכורה יפה יותר. רוני קיבל כדור בחצי שלו, חלף על פני שלושה שחקנים והדביק כדור לחיבורים מ-25 מטר. כבר אז הבינו בבארסה איזה יהלום יש להם בידיים. רונאלדיניו סבל מפציעה בתחילת העונה ובלעדיו הקבוצה הידרדרה למקום ה-15, אך חזר בגדול והוליך את בארסה למקום השני. אותה עונה אמנם הסתיימה ללא הישג משמעותי, אך היתה הסנונית הראשונה לעידן מוצלח מאוד תחת שרביטו של רייקארד, שנעזר בקוסם הברזילאי כדי לסיים תקופה של שלוש עונות שחונות ולהצעיד את בארסה לעידן חדש של הצלחות ותארים למכביר.

רונלדיניו חוגג אחרי שער. רויטרס, אסור להשתמש
עידן חדש. רונאלדיניו/אסור להשתמש, רויטרס

2. רומאריו

קבוצה ממנה הגיע: פ.ס.וו איינדהובן (1993)

סכום העברה: 12 מיליון יורו

תארים בעונת הבכורה: אליפות ספרד וסופרקופה

שערים: 34

רגע זכור: השלושער מול ריאל מדריד בקלאסיקו

חמש שנים שיחק רומאריו בהולנד, עד שנרכש בכסף גדול על ידי יוהאן קרויף והיה חלק מרכזי ב"דרים טים" המפורסמת יחד עם אגדות כמו סטויצ'קוב, קומאן, לאודרופ וגווארדיולה. כבר בעונתו הראשונה והיחידה אותה הוא השלים בבארסה, רומאריו הפך למלך שערי הליגה עם 30 כיבושים, כולל שלושער מפואר ב-0:5 הבלתי נשכח מול ריאל מדריד בקלאסיקו, כשאת הגול הראשון הוא כובש תוך כדי גרירה של הכדור ומותיר את 100 אלף האוהדים בקאמפ נואו פעורי פה. אותה עונה הסתיימה מבחינת רומאריו עם מפח נפש ותבוסה משפילה של 4:0 מול מילאן בגמר ליגת האלופות, אך למרות שעזב את בארסה בטונים צורמים אחרי סכסוך עם קרויף בינואר 1995, רומאריו חתום על אחת מעונות הבכורה הכי מוצלחות של שחקן רכש בברצלונה, ובניגוד לרבים וגדולים שהגיעו לפניו ואחריו, הוא ממש לא נזקק לזמן התאקלמות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רומאריו/מערכת וואלה!, צילום מסך

1. רונאלדו

קבוצה ממנה הגיע: פ.ס.וו איינדהובן (1996)

סכום העברה: 15 מיליון יורו

תארים בעונת הבכורה: גביע ספרדי, סופרקופה ספרדי וגביע אירופה למחזיקות גביע

שערים: 47

רגע זכור: השער המדהים מול קומפוסטלה

רשימת שחקני הרכש של בארסה כוללת הרבה מאוד שחקנים גדולים, אבל אף אחד מהם לא כיכב כמו רונאלדו כבר בעונת הבכורה. זה, אגב, לא מנע מהקטלאנים למכור אותו לאינטר עונה לאחר מכן בסכום כמעט כפול (28 מיליון). 47 שערים ב-49 משחקים רשמיים כבש רונאלדו בברצלונה, כולל שני שערים שהביאו תארים בגמר גביע המחזיקות מול פריס סן ז'רמן ובגמר הגביע הספרדי. רונאלדו סיים את אותה עונה מופלאה כמלך השערים של הליגה עם 34 כיבושים, הוא זכה בנעל הזהב וכשהוא בן 20 בלבד, הוא הפך בסוף שנת 96 לשחקן הכי צעיר שנבחר לשחקן השנה של פיפ"א. אבל למרות שהבקיע שערים שהביאו תארים, ב-11 באוקטובר חרט רונאלדו את שמו עם כתוביות של זהב בהיסטוריה של המועדון ורשם רגע שייחקק לעד עם שער בלתי נשכח מול קומפוסטלה בסלאלום עוצר נשימה שהחל במחצית המגרש שלו והסתיים עם כדור ברשת. מצלמות הטלוויזיה הספרדית התמקדו אחרי הגול דווקא בבובי רובסון, מאמנו של רונאלדו, שתפס את ראשו ולא האמין למה שהרגע ראה. ב"אס" המדרידאי כבר השוו אותו לפלה ובספרד הבינו מיד - אגדה נולדה לנגד עיניהם. עונה אחת הספיקה.

14/05/97, החלוץ הברזילאי רונאלדו במדי ברצלונה ב-1997. Ruediger Fessel, GettyImages
אגדה בגיל 20. רונאלדו/GettyImages, Ruediger Fessel

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully